Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker / Andrei Mardari

Rubio, Zelenski, von der Leyen și Lukașenko au felicitat Moldova de Ziua Independenței: Ce mesaje au transmis

De Ziua Independenței, R. Moldova a primit mesaje de felicitare din toate colțurile lumii. Potrivit Guvernului, partenerii de dezvoltare au transmis asigurări de sprijin pentru parcursul european și angajamentul de a susține o Moldovă sigură și prosperă.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a dat asigurări că UE va rămâne alături de Moldova pe calea de integrare europeană.

„La mulți ani de Ziua Independenței, prietenii noștri moldoveni și draga Maia Sandu. Astăzi celebrăm democrația Moldovei, spiritul de neclintit al poporului său și dragostea lui pentru libertate. Rămânem alături de voi pe drumul către viitorul nostru european comun”, a scris von der Leyen pe X.

Șeful Delegației UE în Moldova, Janis Mazeiks, a înregistrat un mesaj în limba română adresat cetățenilor moldoveni.

De asemenea, secretarul de stat al SUA, Marco Rubio, a publicat un mesaj de felicitare pentru R. Moldova din partea Statelor Unite.

„De la obținerea suveranității de către Moldova, popoarele noastre au apărat împreună libertatea, democrația și un viitor sigur și prosper. Statele Unite apreciază parteneriatul nostru solid cu Moldova. Rămânem angajați să lucrăm împreună pentru a promova dialogul deschis, a sprijini creșterea economică și a proteja suveranitatea națională. În această zi specială, aducem un omagiu rezistenței și hotărârii poporului moldovean și sperăm la aprofundarea parteneriatului nostru în anii următori”, se arată în mesajul lui Rubio.

Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, în mesajul său de felicitare adresat poporului moldovean, a menționat că Ucraina apreciază înalt colaborarea strânsă dintre state.

„Noi înalt apreciem colaborarea strânsă dintre statele noastre. Țările regiunii noastre sunt legate reciproc, și împreună trebue să apărăm popoarele noastre, statele noastre și independența noastră. Chiar aceasta facem noi acum. Rețineți: numai împreună, în Europa Unită, v-om putea garanta securitatea și o viață demnă tuturor oamenilor noștri”, a scris Zelenski pe rețelele sociale, în limbile engleză și română.

Ministerul de Externe al României a transmis că este alături de Republica Moldova și va continua să sprijine puternic aderarea la UE şi consolidarea securității și rezilienței sale.

De asemenea, un mesaj de felicitare a fost publicat și de serviciul de presă al președintelui Belarusului, Alexandr Lukașenko.

„Sunt convins că, în pofida provocărilor și amenințărilor actuale, înțelepciunea și hărnicia poporului moldovean vor permite depășirea dificultăților și vor asigura dezvoltarea constantă a unei țări suverane, autentice și prospere. Cred cu tărie că, indiferent de situația politică, belarușii și moldovenii vor continua să mențină relații de prietenie, bazate pe respect reciproc profund și încredere. (…) Fie ca cerul de deasupra țării voastre să fie mereu senin, iar în fiecare casă să domnească înțelegerea și bunăstarea”, a scris Lukașenko.

Felicitări și urări de prietenie au fost transmise și de state precum Turcia, Serbia, China, Japonia, Coreea de Sud, Kazahstan, Australia și Noua Zeelandă, dar și din partea mai multor țări din Caucaz, Orientul Mijlociu și Asia Centrală, inclusiv Azerbaidjan, Emiratele Arabe Unite, Qatar, Turkmenistan și Oman.

Un gest simbolic a venit din India, unde Qutub Minar, cel mai înalt turn de cărămidă din lume, a fost iluminat în culorile drapelului Republicii Moldova, iar imnul țării a răsunat la New Delhi.

„Suntem respectați și auziți. Cu prieteni puternici alături și parteneriate în interesul oamenilor, ne construim zi de zi independența reală și viitorul european”, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: