presedinte.md

„A identificat pericolele la adresa securității naționale”. Dorin Recean, despre proiectul prezentat de Maia Sandu 

Premierul Dorin Recean susține că țara noastră știe cum să facă față provocărilor de securitate fără precedent. Potrivit oficialului moldovean, două cele mai mari amenințări la adresa securității naționale sunt: politica agresivă dusă de Federația Rusă împotriva țării noastre și împotriva păcii în general și corupția înrădăcinată în Moldova. În acest sens, prim-ministrul a menționat despre proiectul Strategiei Securității Naționale, prezentat de șefa statului, și care potrivit lui Recean „va consolida securitatea națională și garanta siguranța fiecărui cetățean”. 

Republica Moldova știe cum să facă față provocărilor de securitate fără precedent, chiar dacă situația în regiunea noastră continuă să fie complicată, Rusia continuă războiul barbar în Ucraina, și apar noi conflicte militare; cel mai recent – în Israel. Două cele mai mari amenințări la adresa securității naționale sunt (1) politica agresivă dusă de Federația Rusă împotriva țării noastre și împotriva păcii, în general, și (2) corupția înrădăcinată în Moldova”, a menționat, pe 12 octombrie – pe rețelele de socializare, premierul Dorin Recean.

În context el a amintim că președinta Maia Sandu a prezentat în cadrul Consiliului Suprem de Securitate proiectul Strategiei Securității Naționale.

Acest document a identificat pericolele la adresa securității naționale și a stabilit direcțiile de acțiune. Vom consolida securitatea națională și vom garanta siguranța fiecărui cetățean”, a precizat oficialul moldovean.

***

Șefa statului Maia Sandu a convocat pe 11 octombrie Consiliul Suprem de Securitate (CSS). Înainte de a ieși în fața presei, președinta a prezentat membrilor Consiliului proiectul Strategiei Securităţii Naţionale.

Potrivit șefei statului, în prezent, lumea întreagă este zguduită de atacuri ce distrug pacea și ordinea iar Moldova nu trebuie să se prefacă că aceste lucruri nu o vizează. Ea a menționat că prin Strategia Securității Naționale, autoritățile vor acționa în câteva direcții. Printre acestea sunt: sporirea investițiilor și întărirea sectorului de apărare și securitate, progresarea graduală pe calea soluționării conflictului transnistrean, inclusiv intensificarea luptei de combatere a corupției și crearea unor instituții puternice care să aplice legea.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: