„Am fost pe primul loc în 55 de țări”. Industria jocurilor pe calculator înflorește în Moldova
Full Article 13 minutes read

„Am fost pe primul loc în 55 de țări”. Industria jocurilor pe calculator înflorește în Moldova

Sute de companii IT sunt înregistrate anual în Moldova, ceea ce face ca sectorul tehnologiei informației să aibă cea mai rapidă creștere. Ponderea IT în economia Republicii Moldova a ajuns la 5% în 2022. Un rol important în acest boom, care nu mai contenește, îl au studiourile de dezvoltare a jocurilor pe calculator, despre care, totuși, se cunosc foarte puține lucruri. NM a discutat cu cofondatorul studioului TryMyGames, Denis Luparev și a întocmit un ghid pentru GameDev of Moldova.

„Am creat primul joc, care putea fi jucat chiar și pe o tabletă”

„Am fost pe primul loc în 55 de țări”. Industria jocurilor pe calculator înflorește în MoldovaLa începutul carierei sale, Denis Luparev a făcut afaceri offline, dar și-a dat seama rapid că viitorul aparține online-ului. A început să-l preocupe întrebarea în ce direcție să se miște. Încercarea de a crea un service financiar nu i-a adus succes pe termen lung. Și a înțeles atunci că trebuie să facă ceva ce se asociază sută la sută cu online-ul. Deoarece era un gamer pasionat de jocuri pe computer, a decis să-și îmbine hobby-ul cu afacerile. Și a creat un studio de dezvoltare a jocurilor video.

Potrivit acestuia, nu există o metodă sau o instrucțiune universală, care te-ar putea ajuta să creezi o afacere de succes. „Am început prin a deschide YouTube și a învăța instrumentele de creare a jocurilor. Aveam deja propria mea idee pentru un joc și am început să comunic cu diferite companii. Acestea au recunoscut că ideea este interesantă, dar au spus că au suficiente jocuri proprii. În cele din urmă, am realizat o idee doar printr-o simplă copiere a unui cod deja existent, deoarece nu sunt programator. Sunt umanist, deși cu studii economice. Până la urmă, am reușit să fac un joc, se putea juca chiar și de pe o tabletă. Și am fost la expoziția GameDev din Chișinău, unde am invitat oamenii să încerce să-l joace. Așa am adunat prima echipă”, a spus Luparev.

Acesta consideră că poți lansa un start-up chiar și cu o echipă mică, al cărei număr depinde de mai multe condiții: perioada de dezvoltare a proiectului, bugetul și disponibilitatea de a folosi soluții la îndemână și active de joc (elemente vizuale sau sonore în joc – NM). „Dacă proiectul este de lungă durată, un programator și un pictor 3D ar putea fi suficient. Sau poți folosi active gata făcute, în funcție de bugetul tău. Dacă vorbim despre o primă încercare, atunci achiziționarea activelor poate fi o opțiune mai simplă (costurile sunt de aproximativ 500 USD)”, a spus fondatorul TryMyGames.
Potrivit acestuia, boom-ul dezvoltării jocurilor în Moldova nu este asociat cu parcul IT, ci mai degrabă cu apariția motoarelor multi-platformă accesibile, precum Unity.

Unity și Unreal Engine sunt două motoare populare multitasking utilizate pentru dezvoltarea jocurilor video.

„Datorită pragului scăzut de intrare, aceste motoare au permis multora să-și încerce forțele în industria jocurilor de noroc. Anterior, acest lucru era dificil de realizat, deoarece trebuia de creat propriul motor. Nu a fost mai puțin dificil decât dezvoltarea Fintech (tehnologie financiară). Nu toată lumea și-a putut crea propriul motor pentru joc. Odată cu apariția soluțiilor gata făcute, situația s-a schimbat. Este întotdeauna mai ușor când ai în mână nu doar o șurubelniță, ci un instrument universal”, a spus Denis Luparev.

„Am fost pe primul loc în 55 de țări”. Industria jocurilor pe calculator înflorește în Moldova

„Am fost pe primul loc în 55 de țări”

Potrivit lui Luparev, companiile moldovenești nu se concentrează pe o singură nișă, prin urmare sunt reprezentate în toate domeniile. „Nu există așa ceva ca dezvoltatorii de jocuri video din Moldova să facă, de exemplu, doar jocuri Hyper Casual (simple, gratuite, nu necesită instruire și instrucțiuni speciale). Compania noastră are proiecte Steam pentru PC, jocuri pentru console și mobile, precum și jocuri pentru Nintendo”, a menționat antreprenorul.
Cu referire la experiența companiei sale, Denis a menționat că au început cu cele mai casual jocuri, deoarece aceasta este zona în care se intră cel mai ușor, iar acum au ajuns la proiecte pentru PC și console.

Casual game este un tip de jocuri video destinat unui public larg, care include reguli simple și mai puține abilități de învățare.

„Am lansat primul nostru proiect, Donuts Drift, împreună cu editorul francez Voodoo, unul dintre editorii de top. Acest proiect a ajuns apoi în top 10 pe iOS în SUA, unde s-a menținut timp de două săptămâni. Acesta este un rezultat foarte bun, deoarece iOS este o platformă costisitoare, cu cerințe mari, unde ne-am aflat pe primul loc. De asemenea, ne-am clasat pe primul loc în alte aproximativ 55 de țări. În prezent avem mai multe proiecte care au fost realizate pentru editor – Snake Arena și Rope Hero. În total, probabil că au deja peste 50 de milioane de descărcări”, a povestit Luparev.

„Creația noastră este mai aproape de munca scriitorilor”

El crede că cei care abia încep să studieze domeniul tehnologiei informației le va fi mai ușor să o facă în dezvoltarea clasică. Crearea jocurilor necesită instruire continuă, deoarece lucrurile se schimbă într-un ritm extrem de rapid. Apariția inteligenței artificiale a schimbat totul. Acum, așa cum spune Luparev, dacă cineva scrie singur codul, acest lucru ridică semne de întrebare. Există multe instrumente care ajută la scrierea codului, așa că sarcina principală a unei persoane este să verifice și să ajusteze codul. Dacă specialistul știe unde să caute și cum să găsească soluții, atunci acest lucru este mai valoros decât o simplă memorare.
„Recent, o fată specializată în 2D s-a alăturat echipei noastre și a declarat din start că lucrează cu rețelele neuronale artificiale. Sunt mult mai interesat de o astfel de persoană, decât de un artist clasic care nu percepe rețelele neuronale”, a spus cofondatorul studioului.

Potrivit lui, dezvoltarea jocului este un proces foarte creativ. „Dacă vorbim doar despre dezvoltare, atunci prietenul meu are un birou unde sunt create software pentru telecomunicații și acolo este un adevărat hardcore. Oamenii scriu coduri zeci de ani, le actualizează cu regularitate. În timp ce noi facem ceva interesant și distractiv, implementând idei creative.

Denis susține că sarcina GameDev este să creeze un joc care să-l cointereseze pe jucător și să-l facă să revină: „Spre deosebire de un software bancar, fintech și altele de acest gen, unde oamenii vor folosi aplicația în orice caz din cauza conexiunii cu banca, în industria jocurilor lucrurile stau altfel. Aici un rol important îl au nu doar calitatea și aspectul vizual, ci și mecanica jocului. O persoană este gata să joace chiar și un joc imperfect din punct de vedere vizual dacă are o mecanică incitantă. Fără o mecanică de joc convingătoare, jucătorul, cel mai probabil, va părăsi jocul, chiar dacă este frumos. Prin urmare, creația noastră este mai aproape de munca scriitorilor – ne străduim să ne asigurăm că poveștile noastre sunt captivante.”

„Pot întreține un departament întreg, care analizează comportamentul jucătorilor”

Potrivit cofondatorului TryMyGames, întrebarea dacă compania poate fi susținută cu ajutorul veniturilor din Google Play și App Store provoacă unele dificultăți. Principala dificultate este legată de promovarea jocurilor. Nu există încă companii în Moldova care să știe cu adevărat să-și promoveze produsul în mod independent. Atragerea asistenței externe nu este necesară, dar companiile moldovenești nu s-au remarcat încă în această direcție. În ceea ce privește veniturile, sursa principală este publicitatea încorporată și nu achizițiile din magazin, deoarece majoritatea jocurilor folosesc un model free-to-play. Publicitatea reprezintă cea mai mare parte a veniturilor noastre.

Free-to-play oferă jucătorilor acces gratuit la versiunea de bază a jocului, dar oferă opțiunea de a cumpăra conținut din joc sau funcții suplimentare. Acest model permite unui număr mare de jucători să experimenteze jocul, iar dezvoltatorilor să obțină venituri pentru elemente sau îmbunătățiri suplimentare.

Jocurile Match 3 sunt jocuri de puzzle în care jucătorul trebuie să unească trei sau mai multe piese identice la rând pentru a le face să dispară. Jocul Candy Crush Saga este un reprezentant de top al acestui gen.

Acesta a mai povestit și despre fenomenul „balenelor” în industria jocurilor și despre experiența companiei sale care s-a confruntat cu această categorie de jucători. „Dacă mă întrebați pe mine, „balenele” au început să apară odată cu dezvoltarea proiectelor din genul „trei la rând”, care sunt monetizate în mod activ. Jucătorii care sunt gata să investească bani au început să se implice în aceste jocuri. Am avut un caz pe care nu l-am putut explica. Am lansat un joc simplu cu o minge care trecea cu viteză mare printr-o poartă. Deși jocul nu a devenit unul solicitat, am oferit un pachet de 10 revivituri pentru 1 USD – achiziție inclusă. La un moment dat, a apărut un jucător care a cumpărat pachete în valoare de 100 de dolari. Acesta a fost un mister pentru noi, deoarece alți jucători au cheltuit doar un dolar sau doi, iar o achiziție de 100 de dolari a fost surprinzătoare”, a spus antreprenorul.

„Balenele” din industria jocurilor sunt jucătorii care investesc sume semnificative de bani pentru achiziționarea articolelor din joc, conținut sau valută. Aceștia pot avea un impact semnificativ asupra economiei jocurilor, sprijinindu-le financiar și ajutând la monetizarea jocurilor free-to-play.

Cu toate acestea, potrivit lui Denis, „balenele” sunt o categorie foarte rară de jucători. Chiar și ponderea celor care fac achiziții este foarte mică – doar 4%, iar din acest număr, și mai puțini jucători se convertesc în „balene”. După cum a explicat Luparev, marile companii vânează „balene”. Acestor jucători li se oferă condiții speciale, deoarece aduc sume importante companiilor.

El a mai spus că posibilitatea de a aloca resurse mari pentru analizarea comportamentului jucătorilor este una dintre cheile succesului marilor companii. Dacă ai analiști experimentați, care au capacitatea de a lucra cu date mari, este posibil de analizat fiecare pas pentru a înțelege comportamentul jucătorilor. Companiile mari au capacitatea de a menține un întreg departament care analizează comportamentul jucătorului pe parcursul a 100 de niveluri. „Putem urmări lucruri simple, cum ar fi locul unde cedează un jucător. Cu toate acestea, ei pot identifica exact momentele în care trebuie să-i ofere unui jucător un paywall (o situație în care o achiziție de 1 USD va face jocul mai ușor) fără ca jucătorul să simtă că este mințit. În acest scop, sunt create condiții artificiale pentru ca, din cauza dificultăților, jucătorul să revină la achiziție. Și când jucătorul a investit deja 100 de dolari, el continuă să joace nu din interes, dar din dorința de a nu renunța la joc din cauza banilor investiți”, a explicat specialistul.

„Piața noastră a devenit un loc de vânare a specialiștilor”

„Am fost pe primul loc în 55 de țări”. Industria jocurilor pe calculator înflorește în Moldova
Potrivit lui Luparev, în Moldova există într-adevăr un deficit de programatori (programatori specializați în codificare). Unul dintre motive este că, de îndată ce un specialist ajunge într-o poziție înaltă, acesta începe imediat să fie „vânat” (ademenit) în mod activ. Pandemia de COVID-19 a influențat serios problema muncii la distanță. Deși munca la distanță a devenit mai comună, aceasta vine cu propriile provocări.

„Da, lipsa de specialiști IT este foarte vizibilă. Piața noastră nu se poate compara cu Ucraina sau Rusia, unde înainte de război exista o mulțime de specialiști. Companiile mari au găsit cu ușurință oamenii potriviți acolo. De exemplu, Ubisoft, cu care am colaborat, a cumpărat o companie ucraineană și dezvoltă cu succes o direcție în Ucraina. După ce au deschis o sucursală în Harkov, au atras 80 de oameni în doar câteva luni”, a menționat Luparev.

El consideră că este posibil de atras specialiști din alte țări, dar asta necesită bugete mari pentru salarii competitive. „Datorită costurilor mai mici, piața noastră a devenit un teren de vânare a specialiștilor. Câțiva dintre colegii noștri au plecat în alte companii: o fată a fost invitată de o companie vietnameză, iar un specialist în 3D a fost angajat de o companie cehă. Salariile noastre nu sunt cele mai mici de pe piață, ceea ce menține cifra de afaceri scăzută, dar companiile străine oferă salarii mai mari”, a spus antreprenorul.

În același timp, potrivit acestuia, nu este nevoie de specialiști 3D și pictori, deoarece utilizarea inteligenței artificiale a redus această necesitate. Pictorii sunt disponibilizați, deoarece instrumentele au redus timpul necesar pentru crearea imaginilor. Ceea ce obișnuia să facă un pictor în trei zile, AI face în cinci ore. Este mai dificil pentru juniori (noi veniți), mai ales de când a devenit clar că tehnologiile, inclusiv inteligența artificială, devin parte integrantă a domeniului.

„Este real ca un proiect AAA să apară în Moldova”

Cofondatorul studioului este optimist în ceea ce privește perspectivele industriei moldovenești. El crede că în viitor în Moldova poate apărea un proiect AAA.

Un proiect AAA în industria jocurilor este un joc cu buget mare, dezvoltat de mari studiouri pentru a crea un produs de înaltă calitate cu funcționalitate largă. Aceste proiecte se deosebesc de obicei prin grafică avansată, gameplay complicat și bugete mari pentru marketing și dezvoltare.

„Acum promovăm activ instruirea în acest domeniu: Universitatea Tehnică are deja un departament de design de jocuri. Poate că va apărea un dezvoltator talentat, capabil să creeze ceva remarcabil. Dar acum este greu să identifici tineri capabili pe acest segment. Unii studenți care vin la noi la practică nu sunt încă pe deplin conștienți de ceea ce face industria. Ei au adesea iluzia că dezvoltarea jocurilor este doar divertisment, fără să-și dea seama că este și o afacere care necesită o abordare serioasă. Cu toate acestea, există o tendință pozitivă în dezvoltarea acestei industrii”, a menționat el.

Vorbind despre perspectiva venirii Electronic Arts în Moldova, după cum a menționat ministrul Economiei, Dumitru Alaiba, Luparev a remarcat că piața din Moldova este prea mică: „Ne-au vizitat deja mai multe companii, inclusiv Ringtail Studios, care este specializată în externalizare în domeniul 3D. Aceasta este o companie internațională care cooperează cu mari editori. Unii dintre băieții noștri au vrut să colaboreze cu ei, dar în cele din urmă, specialiști 3D de la această companie au început să ne contacteze”, a spus Luparev.

El a explicat că, spre deosebire de marile companii străine, nu avem o cultură de dezvoltare atât de strictă: „De exemplu, cooperăm de multă vreme cu o editură americană și ei lucrează din greu acolo. Noi, însă, nu suntem obișnuiți cu un astfel de ritm; nu suntem pregătiți fizic să-i ținem pasul”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.




Хотите поддержать то, что мы делаем?

Вы можете внести вклад в качественную журналистику, поддержав нас единоразово через систему E-commerce от банка maib или оформить ежемесячную подписку на Patreon! Так вы станете частью изменения Молдовы к лучшему. Благодаря вашей поддержке мы сможем реализовывать еще больше новых и важных проектов и оставаться независимыми. Независимо от того, как вы нас поддержите, вы получите небольшой подарок. Переходите по ссылке, чтобы стать нашим соучастником. Это не сложно и даже приятно.

Поддержи NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: