Service-urile auto din Moldova vor funcționa după noi reguli. Regulamentul elaborat de Guvern introduce cerințe noi privind echipamentele și uneltele utilizate de atelierele auto. În plus, toate echipamentele și piesele de schimb trebuie să fie certificate. NM vă explică ce alte noutăți aduce regulamentul, cum vor influența acestea costul reparațiilor auto și de ce atelierele auto mici ar putea da faliment.
De ce este nevoie de un nou regulament
Regulamentul privind activitatea atelierelor auto, a punctelor de vulcanizare și a centrelor de dezmembrare auto a fost elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Consultările pe marginea acestuia au fost deja finalizate, iar adoptarea de către Guvern este așteptată în curând. Documentul enumeră tipurile de lucrări care intră în categoria „activităților specifice ale atelierelor auto”. Printre acestea se numără reparația motorului, a trenului de rulare, a sistemului de direcție, a sistemului de frânare, a echipamentului electric, precum și lucrările la anvelope și caroserie. Tot în categoria activităților specifice au fost incluse dezmembrarea mașinilor scoase din uz și întreținerea tehnică a vehiculelor, inclusiv înlocuirea filtrelor, uleiurilor, plăcuțelor de frână, lichidelor, lămpilor, siguranțelor, curelelor de transmisie și freonului.
Ministerul Infrastructurii consideră că lipsa unor cerințe stricte în acest domeniu duce la reparații auto de slabă calitate, ceea ce reprezintă o amenințare pentru siguranța rutieră. În plus, peste 75% dintre autovehiculele înregistrate în Moldova au o vechime mai mare de 10 ani, iar întreținerea necorespunzătoare a acestora agravează situația ecologică.
Regulamentul introduce cerințe de bază pentru echipamentele care trebuie instalate în service-urile auto și obligă la respectarea regulilor de gestionare a uleiurilor uzate, bateriilor, acumulatoarelor și deșeurilor acestora, precum și a vehiculelor scoase din uz.
„Deșeurile periculoase – uleiurile uzate, substanțele toxice și periculoase – pot fi eliminate incorect, ceea ce afectează negativ calitatea solului și a resurselor de apă”, a precizat ministerul în nota explicativă a regulamentului.
Cerințele de bază pentru echipamente
Regulamentul introduce cerințe de bază pentru echipamentele care trebuie să fie utilizate în atelierele auto pentru diferite tipuri de lucrări. Lista include 22 de unelte și seturi. Potrivit Ministerului Infrastructurii, dotarea minimă a atelierelor cu echipamente necesare costă între 54.000 și 220.000 de lei. Cheltuielile depind de tipurile de activități pe care planifică să le desfășoare atelierul auto.
Ministerul a recunoscut, totodată, că, după introducerea noului regulament, atelierele mici ar putea întâmpina dificultăți din cauza resurselor limitate.
„Acest lucru nu le va permite să îndeplinească rapid noile cerințe și poate crea bariere suplimentare pentru intrarea pe piață sau menținerea pe aceasta. Întreprinderile mari, de obicei, dispun de mai mulți bani și deja au o parte din echipamentele necesare, ceea ce le va permite să se adapteze mai ușor. Ele chiar vor putea beneficia de regulament, deoarece cerințele stricte vor elimina de pe piață unele întreprinderi mici și mijlocii care nu vor putea să le îndeplinească. Pe termen scurt, acest lucru va reduce concurența, dar pe termen lung va crește calitatea concurenței, deoarece toate companiile vor fi obligate să respecte standarde ridicate”, se menționează în nota explicativă.
Documentul va obliga, de asemenea, atelierele auto să utilizeze echipamente și piese de schimb certificate pentru reparații, modificări constructive sau reconstrucții ale autovehiculelor, atunci când aceste lucrări influențează siguranța rutieră, mediul înconjurător sau eficiența energetică.
La ce trebuie să se aștepte proprietarii de autovehicule
Regulamentul privind activitatea atelierelor auto descrie și drepturile consumatorilor. La solicitarea proprietarului de autovehicul, atelierele vor fi obligate să elibereze un certificat de garanție pentru lucrările efectuate și să completeze carnetul de service. Clientul poate, în orice moment, să evalueze progresul și calitatea reparațiilor, fără a perturba activitatea atelierului.
Expertul în domeniul reparațiilor auto, Igor Chirpa, a menționat pentru NM că implementarea noului regulament va afecta în primul rând costul serviciilor atelierelor auto. El a avertizat că prețurile ar putea crește din cauza cerinței de a utiliza echipamente și piese de schimb certificate.
„În primul rând, vor avea de suferit consumatorii, deoarece reparațiile vor deveni și mai scumpe. Întreținerea și piesele de schimb sunt deja costisitoare, iar acum vor deveni și mai scumpe. Oricum, acest lucru va afecta consumatorul”, a avertizat Igor Chirpa.
Când vor intra în vigoare noile reguli
Regulamentul privind activitatea atelierelor auto urmează să fie aprobat în curând de Guvern.
Acesta va intra în vigoare peste 12 luni după publicarea în „Monitorul Oficial”.
Atelierele auto existente vor începe să respecte regulamentul în termen de 12 luni de la data intrării acestuia în vigoare. Ministerul Infrastructurii a explicat că această perioadă de tranziție va ajuta la reducerea presiunii asupra atelierelor auto care activează deja pe piață.
Respectarea regulamentului va fi monitorizată de Agenția Națională pentru Transport Auto (ANTA). Atelierele auto vor trebui să se înregistreze în sistemul informațional e-Autorizație Transport și să depună o cerere care să conțină adresa atelierului, numele managerului responsabil, tipurile de servicii oferite și lista echipamentelor disponibile. Atelierele care se ocupă cu dezmembrarea și reechiparea vehiculelor vor fi obligate să prezinte ANTA documente suplimentare, inclusiv copii ale actelor de verificare a echipamentului și o schiță a atelierului la scara 1:100, cu indicarea amplasării echipamentelor și uneltelor.
Atelierul auto confirmă sub propria responsabilitate existența echipamentului necesar. Dacă atelierul intenționează să desfășoare mai multe tipuri de activități sau a furnizat informații incomplete, ANTA poate efectua o verificare în termen de 10 zile de la depunerea cererii. După înregistrarea în registru, atelierele auto sunt obligate să informeze ANTA despre orice modificări în activitatea lor.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!