Imagine simbol

„Au decis să mai promoveze un pic de ruskii mir”. Reacții la proiectul PAS privind crearea unei televiziuni în rusă

Proiectul de lege care prevede înființarea unui post public de televiziune în limba rusă, elaborat de deputați ai formațiunii de guvernământ PAS, a provocat un val de critici pe rețelele de socializare. În timp ce unii spun că inițiativa ar fi una menită să aducă avantaje electorale PAS-ului, alții susține că este un mod de a promova „ruskii mir”. NM vă prezintă o selecție a reacțiilor.

Jurnalistul Ion Terguță a calificat inițiativa privind crearea unei televiziuni publice de limba rusă drept o „idee trăsnită”.

La o minoritate de 4%, cu un fundal de 85-90% din spațiul audiovizual dominat de posturi ruse și cu spații extrem de generoase acordate vorbitorilor de rusă de către posturile TV și radio moldovenești, să mai plătești încă un post public în limba rusă – trebuie să fii plecat de-acasă ca să ai asemenea idei. Ce tribut plătiți? Doar frica vă impune asta sau aveți și alte obligații? Cum să vă lăsați manipulați în asemenea hal? De ce nu mergeți pe ideea sterilizării spațiului audiovizual, să-l transformați mai întâi într-unul de limbă română și abia apoi să veniți cu asemenea idei trăsnite? Oare cunoașterea limbii române nu este o obligație pentru toți cetățenii?”, a scris Terguță pe Facebook.

În același timp, deputata socialistă consideră că guvernarea intenționează să folosească postul TV respectiv instrument de „propagandă de partid” în contextul alegerilor parlamentare din acest an.

Potrivit Caietului de sarcini din 2023, Moldova 1 trebuia să producă 748 de ore pentru minoritățile etnice, dar în Raportul de activitate pentru 2023 se vede că au reușit să producă doar 460 de ore, cu tot cu reluări. Iar în 2024, 49 de ore în loc de 602 planificate! Și acum, dintr-odată, vor să scoată 10 ore de emisie proprie pe zi?! Cu ce resurse? Cu ce oameni? Cu ce infrastructură? Ei au spațiu de emisie suficient la Moldova 1 pentru emisiuni dedicate minorităților etnice.

Să nu ne ascundem după deget: televiziunea asta nu va avea nicio treabă cu informarea etniilor. (…) Adevărul e simplu: pentru că vor control total asupra narativului, iar acum, când vine campania electorală, își fac propria „televiziune pentru etnii”, adică o nouă fabrică de manipulare și propagandă de partid!”, a menționat parlamentara.

Și liderul Partidului Național Moldovenesc, Dragoș Galbur, a sugerat că proiectul de lege ar avea conotație electorală.

Dacă pornești chiar acum televizorul, în orice grilă de programe, Orange, Starnet, Moldtelecom, Arax și ce mai este, 90% din sutele de canale TV sunt în limba rusă. Tocmai de asta mi se pare absolut stupid și lipsit de sens faptul că deputații PAS au decis ca din banii voștri, ai noștri, bani publici, să mai facă un post public de televiziune exclusiv în limba rusă. Nici Voronin, nici măcar Dodon, nu și-au permis o atare mizerie și o astfel de scuipare în sufletul, și așa amărât, al poporului băștinaș de pe aceste meleaguri.

Recensământul de anul trecut a arătat că în Republica Moldova locuiesc 3,2% de etnici ruși. Să-i adăugăm aici și pe ucraineni cu 4,9% și pe găgăuzi cu 4,2%, la fel vorbitori de rusă. Așadar care este argumentul politic și financiar de a deschide din bani publici o televiziune în limba rusă, pentru ~10%? Credeți că o să-i convingeți să voteze cu PAS? Niciodată!”, a declarat Dragoș Galbur

Iar președintele Platformei Demnitate și Adevăr, Dinu Plîngău, a sugerat că fondarea unei televiziuni în rusă contravine eforturilor de promovare a însușirii limbii române, fiind totodată un mod de promovare al „ruskii mir”.

Dacă deputații lui Șor sau a lui Dodon ar fi ieșit cu această inițiativă, ne-am fi revoltat, dar ar fi fost cumva clar că ei servesc intereselor Kremlinului. Dar nu o să vă vină să credeți, cu această inițiativă au ieșit chiar deputații PAS. (…) Deci, să facem un fel de Pervîi Kanal, în care să se vorbească doar rusa. Așa noi stimulăm ca cei care trăiesc toată viața în Moldova să știe măcar cum să zică ,,Bună ziua”? Demnitate ZERO.

Sigur, deputata Davidovici va fi viitoare directoare a ,,televiziunii”, vom mai cheltui vreo 200 milioane de lei anual pentru ca o mână de oameni să se distreze pe banii publici la fel cum o face un oarecare Vlad Țurcanu, acuzat de majoritatea angajaților că folosește televiziunea publică ca pe o afacere privată. (…) În loc ca deputații să-l cheme pe acest Țurcanu la raport în Parlament, să vadă cum sunt cheltuiți banii publici și de ce majoritatea angajaților practic îl denunță pentru folosirea mijloacelor publice în scopuri personale, deputații au decis să mai promoveze un pic de ruskii mir. O rușine și o bătaie de joc”, a transmis politicianul pe pagina sa de Facebook.

Amintim că, pe 12 martie, deputații PAS Eugeniu Sinchevici și Natalia Davidovici au prezentat un proiect de lege care prevede că compania publică „Teleradio Moldova”, care deține posturile TV Moldova 1, Moldova 2, dar și Radio Moldova, va lansa o televiziune de limbă rusă. Potrivit parlamentarilor, scopul acestei televiziuni este ca cetățenii vorbitori de rusă să se informeze din surse oficiale.

Inițiativa legislativă urmează a fi înregistrată în Parlament.

***

Conform modificărilor la Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, adoptate de Parlament în noiembrie 2022, furnizorii de servicii media sunt obligați să transmită programe audiovizuale locale în limba română în proporție de cel puțin 80% din totalul programelor realizate. O excepție o constituie furnizorii media ale căror servicii sunt destinate minorităților etnice din unitățile administrativ-teritoriale unde o minoritate etnică reprezintă o pondere majoritară; aceștia trebuie să difuzeze programe audiovizuale locale în proporție de cel puțin 25% în limba română, precum și programe de producție proprie în limba minorității respective. În plus, posturile de televiziune clasificate ca furnizori naționali de servicii media audiovizuale sunt obligate să transmită cel puțin 8 ore de produs local pe zi.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Proiectul #YouthEconomy, a doua ediție: Lecția de business pe care nu o înveți din cărți

Patru mentori de top, 27 de elevi curajoși și o zi în care s-au pus la cale idei de business. Matematica celei de-a doua ediții a proiectului YouthEconomy, powered by iute Moldova, care s-a desfășurat în parteneriat cu Academia de Studii Economice din Moldova, Colegiul Național de Comerț al ASEM și Junior Achievement Moldova.

#YouthEconomy este un proiect de educație financiară și antreprenorială destinat tinerilor din Republica Moldova. Inițiativa are scopul de a dezvolta competențe practice, de a inspira gândirea critică și de a apropia mediul academic de cel de afaceri. „Este un exercițiu foarte important pentru noi, întrucât ASEM își propune să formeze cei mai buni specialiști ai economiei naționale – fie că vor activa în sectorul public, privat sau în organizații internaționale”, a menționat Alexandru Stratan, rectorul ASEM.

Ediția a doua a început în forță cu un atelier interactiv susținut de Sorina Obreja, fondatoarea TeVezi Media care le-a oferit tinerilor posibilitatea de a se simți în pielea unui jurnalist cu noțiuni despre cum se scrie un text care ”vinde”, să citească de pe prompter și să-și expună gândurile în scris pentru a ajunge la inima oamenilor: ”Au adresat întrebări inteligente, au ascultat cu atenție și au demonstrat că își doresc să crească și să contribuie la o Moldovă mai bună.”

Silvia Tetelea, Chief Commercial Officer, iute Moldova a împărtășit cu tinerii cât de important e să fii organizat în gânduri. Un mindset de business, te ajută să-ți atingi scopurile: ”Pentru iute Moldova, YouthEconomy este un proiect de suflet, prin care ne propunem să aducem educația financiară la un alt nivel.”

Invitată în calitate de speaker, Carolina Bugaian, CEO Moldcell, a vorbit despre conceptul ikigai, de a te cunoaște pe sine și la ce ești bun, experiența sa din Nepal, leadership empatic și business centrat pe nevoile oamenilor: „Educația financiară este la fel de importantă ca cei șapte ani de acasă. Te ajută să ai încredere în tine, să iei decizii corecte și să îți construiești un viitor stabil, acasă, în Moldova.”

CEO MixBook Moldova, George Teodorescu a încheiat sesiunea de mentorat despre afaceri care fac înconjurul lumii. Fără clișee, fără rețete magice, cu multă perseverență și alegeri conștiente: ”Tinerii de astăzi au atâtea oportunități – tot ce trebuie este să creadă în ele. Eșecurile nu sunt obstacole, ci lecții de viață care te duc mai departe. Perseverența și curajul sunt cheia succesului.”

Pentru elevi, întâlnirea a fost mai mult decât un simplu workshop: „A fost o experiență care m-a motivat enorm. Am învățat lucruri aplicabile, care contează în viața reală”, a spus Eliseea Rusu, elevă CNC. Iar colega sa, Mădălina Cerlat, a completat că i-a plăcut să audă povești reale de la profesioniști care au reușit să-și atingă scopurile. Prin mentorat, simulări și studii de caz, proiectul YouthEconomy powered by iute Moldova contribuie la formarea unei generații de tineri responsabili, independenți și pregătiți să construiască un viitor prosper în țara lor.

iute Moldova este parte a Iute Group, un fintech fondat în 2008 în Estonia, specializat în credite de consum, servicii de plată, produse bancare și de asigurare. Grupul activează în Albania, Bulgaria, Republica Moldova și Macedonia de Nord, finanțându-și activitatea prin capital propriu, depozite și obligațiuni tranzacționate pe piețele reglementate ale Burselor din Frankfurt și Nasdaq Baltic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: