Ion Chicu
Максим Андреев, NewsMaker

„Cel mai mare și ambițios program semnat vreodată dintre Moldova și FMI”. Apelul lui Chicu pentru forțele politice

Premierul Ion Chicu susține că noul program de cooperare cu Fondul Monetar Internațional este „cel mai mare și mai ambițios” semnat vreodată dintre FMI și Republica Moldova, după componenta financiară și spectrul de reforme inclus. Într-un briefing din 28 iulie, șeful executivului a îndemnat „forțele politice responsabile” să acorde suport guvernului și Băncii Naționale a Moldovei în vederea implementării programului cu FMI.

Ion Chicu a anunțat că, conform prognozelor FMI, PIB-ul real al Republicii Moldova se va reduce cu 4,5% în 2020, cu o revenire în 2021 în proporție de 4%. Inflația va rămâne în limitele intervalului țintit de BNM, în jur de 5%.

Premierul Ion Chicu a ținut să sublinieze că, după componenta financiară și spectrul de reforme inclus, este cel mai mare și ambițios program semnat vreodată dintre Moldova și FMI. Șeful executivului a precizat că 80% dintre cele 558 de milioane de dolari vor fi orientate pentru suportul bugetar și o mică sumă va merge pentru completarea rezervelor valutare ale BNM. Ion Chicu a menționat că programul este fără precedent și sub aspect de domenii vizate, principalele domenii fiind: guvernanța bugetar-fiscală (reforme pentru consolidarea mobilizării veniturilor, pentru îmbunătățirea transparenței bugetare, reforme care vor îmbunătăți creșterea economică). Alt capitol este guvernanța în sectorul financiar – continuarea consolidării independenței BNM, sectorul financiar nebancar – reforme pentru asigurarea reglementării eficiente. Urmează ca până la 1 iulie 2023 creditarea nebancară și asigurările să fie reglementate de BNM.

„Pentru prima dată, în așa măsură, în programul cu FMI este inclus compartimentul consolidării statului de drept și a combaterii corupției. Nu în ultimul rând, menționez necesitatea reformării sectorului statistic din R. Moldova”, a mai spus Chicu.

Primul ministrul a transmis și un mesaj pentru forțele politice:

„Dacă unele partide vor privi lucrurile exclusiv prin prisma intereselor de partid, mare succes în implementarea acestui program nu va fi. Fac un apel din numele colegilor mei de la guvern și de la BNM: mă adresez partidelor politice responsabile să acorde suportul pentru implementarea acestui program ambițios de reforme. (…) Sper că în această perioadă de campanie electorală, care deja a început, forțele politice se vor axa pe interesul țării și vor susține guvernul și BNM”, a mai spus Chicu.

Precizăm că valoarea noului program de cooperare între Republica Moldova și Fondul Monetar Internațional se ridică la 558 de milioane de dolari și va fi implementat timp de trei ani – 2020-2023. Asistența financiară va fi utilizată pentru relansarea economiei Republicii Moldova și depășirea consecințelor pandemiei COVID-19, precum și pentru implementarea unor reforme instituționale.

Memorandumul între Republica Moldova și FMI urmează a fi discutat în luna septembrie, în cadrul ședinței Consiliului directorilor Fondului Monetar Internațional.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Ministerul Infrastructurii, reacție la protestul transportatorilor și la metodologia „care va duce inevitabil la creșterea tarifului”

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, condus de Vladimir Bolea, susține că metodologia pentru calculul tarifelor la transport este aproape gata, fiind în etapa de aprobări. Dacă transportatorii susțin că această metodologie „va duce inevitabil la creșteri de tarif” pentru călători, ministerul afirmă că documentul prevede „reguli clare pentru stabilirea prețurilor biletelor, astfel încât acestea să fie corecte atât pentru pasageri, cât și pentru transportatori”. Ministerul mai adaugă că este deschis față de preocupările manifestanților și că „rămâne ferm angajat în dialog pentru modernizarea sistemului de transport”.

„Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale reiterează deschiderea față de preocupările exprimate de operatorii de transport în legătură cu metodologia de calcul a tarifelor, digitalizarea proceselor prin implementarea sistemelor e-Bilet și e-GPS, precum și adaptarea serviciilor pentru persoanele cu mobilitate redusă”, au comunicat reprezentanții instituției.

Ce spune Ministerul Infrastructurii despre solicitările manifestanților

În ceea ce privește solicitarea de a fi adoptată metodologia de calcul a tarifelor, Ministerul a declarat că „proiectul metodologiei este în etapa de aprobări, după finalizarea procesului de consultare publică și de avizare”. „Acesta a fost consultant în mod repetat cu asociațiile de profil, cu APL-urile (nota red. autoritățile publice locale) și alte instituții responsabile de pe acest segment. Documentul prevede reguli clare pentru stabilirea prețurilor biletelor, astfel încât acestea să fie corecte pentru pasageri, dar și pentru transportatori”, a declarat ministerul.

Referitor la „digitalizarea serviciilor prin sistemele e-Bilet și e-GPS”, Ministerul Infrastructurii a menționat că „proiectul se află în faza consultărilor publice”. „Acesta va contribui la achitarea mai ușoară a biletelor de către pasageri, va asigura transparența veniturilor și va reduce numărul de controale administrative. Integrarea funcționalităților de monitorizare GPS (e-GPS) reprezintă o măsură complementară, care va sprijini monitorizarea în timp real a traseelor și orarului curselor, și va asigura mai multă transparență în desfășurarea serviciilor. MIDR va continua dialogul cu operatorii pentru a clarifica și soluționa punctual toate aspectele tehnice ce pot apărea în procesul de implementare”, a adăugat ministerul.

Legat de „cerințele de adaptare a vehiculelor pentru transportul persoanelor cu mobilitate redusă”, Ministerul Infrastructurii a spus că „urmare a discuțiilor suplimentare cu Agenția Națională Transport Auto, a fost retrasă scrisoarea transmisă anterior operatorilor, prin care se solicita prezentarea informațiilor privind numărul unităților adaptate”. „Pentru a facilita accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la transport și călătorii, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, alte autorități publice centrale și locale, agenții economici indiferent de forma de proprietate, cu participarea asociațiilor obștești, au obligația de a adapta mijloacele de transport în comun aflate în circulație. În acest context, MIDR va continua dialogul cu operatorii de transport pentru a identifica soluții de creștere treptată a accesibilității, astfel încât toți cetățenii să poată beneficia de servicii de transport rutier în condiții de confort și siguranță”, au precizat reprezentanții ministerului.

În continuare, Ministerul Infrastructurii a declarat că „rămâne ferm angajat în dialogul pentru modernizarea sistemului de transport, în interesul oamenilor și al unui sector corect reglementat”.

***

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: