Chișinăul inventează trotineta. De ce trotinetele electrice îi deranjează pe trecători și care sunt soluțiile?
Full Article 6 minutes read

Chișinăul inventează trotineta. De ce trotinetele electrice îi deranjează pe trecători și care sunt soluțiile?

Anul trecut, la Chișinău au apărut primele servicii de închiriere a trotinetelor electrice (Kicksharing). Iar odată cu acestea, a crescut și numărul orășenilor indignați. Problema constă în faptul că în Moldova, nu există reguli de circulație pentru trotinetele electrice, de aceea oamenii circulă cu ele oriunde și oricum. Din această cauză, a crescut și numărul de incidente și accidente cu implicarea acestor trotinete. NM a analizat, de ce în Moldova circulația acestui tip de transport nu este nicicum reglementată.

Trotinete sunt, reguli nu-s

În prezent, în Moldova nu este reglementată la nivel legislativ participarea la trafic a gyro scuterelor, trotinetelor electrice și monociclurilor. În Regulamentul circulaţiei rutiere nu este inclusă noțiunea de trotinetă electrică și gyro scuter. Din punct de vedere tehnic, aceste vehicule (conform Regulamentului circulației rutiere, vehicul este considerat un sistem mecanic, cu sau fără autopropulsie, destinat transportului de persoane și bunuri sau echipat cu mecanisme care pot executa anumite lucrări). De facto însă pentru acestea încă nu există niciun fel de reguli de circulație.

Adesea, pe străzile din Chișinău pot fi văzute persoane care se deplasează cu trotinete electrice pe banda dreaptă a carosabilului, iar unele dintre acestea fac viraje uluitoare pe trotuare, printre pietoni.

De aceea nu e de mirare că odată cu apariția în Chișinău a serviciilor de închiriere a trotinetelor electrice, au început să apară și mesajele despre incidente și accidente cu implicarea acestui tip de transport.

Incidente și accidente

8 aprilie 2020

Un taximetrist a lovit un tânăr care se deplasa cu trotineta electrică. Acesta a fost spitalizat cu multiple traumatisme. Nu e clar, din vina cui s-a produs impactul.

15 iunie 2020

Pe șoseaua Hâncești (din capitală), un automobil Ford a lovit un bărbat în vârstă de 71 de ani, care se deplasa cu o trotinetă electrică pe carosabil. Victima a fost transportată la spital în stare gravă.

28 iulie 2021

Un troleibuz a lovit o minoră care circula cu o trotinetă electrică pe trecerea de pietoni. Din înregistrarea video a unui automobil care circula în apropiere se observă că minora nu a avut de suferit. Serviciul de presă al Poliției municipiului Chișinău a comunicat pentru NM că nimeni nu a depus plângere către organele de drept în legătură cu acest incident.

12 septembrie 2021

În Parcul „Valea Morilor” din capitală, un bărbat care se deplasa cu trotineta electrică a lovit un copil. Mama copilului a scris despre acest incident pe Facebook. Aceasta a comunicat că băiatul s-a ales cu o fractură la mână.

Ce spun proprietarii Kicksharing

Dan Casapciuc, directorul companiei de închiriere a trotinetelor „Duck”, a menționat că în prezent, oamenii circulă cu trotinetele electrice preponderent pe trotuare și pe pistele speciale prevăzute pentru bicicliști. Dacă acestea nu există, deplasarea cu trotinetele electrice are loc pe banda dreaptă a carosabilului, la fel ca și bicicliștii, a adăugat Casapciuc. Însă acest lucru nu întotdeauna este sigur.

În opinia directorului companiei, acum, oamenii renunță la automobile în favoarea micromobilității. „Această mișcare ar trebui să fie susținută, iar trotinetelor să le fie prevăzut spațiu în mediul urban. [Autoritățile municipale] ar trebui să discute această chestiune cu locuitorii orașului. La fel de importantă este asigurarea trotinetelor cu o bază legislativă – reguli clare, cine și cum le poate utiliza, care este responsabilitatea în acest caz etc.”, a menționat Casapciuc pentru NM.

În același timp, el susține că din partea autorităților municipale nu se constată un interes privind soluționarea acestei chestiuni: „Noi am încercat de mai multe ori să luăm legătura cu [reprezentanții primăriei], dar fără niciun rezultat. A fost o singură întrevedere la care am convenit în privința implementării unor măsuri, dar după aceasta, totul s-a terminat”.

Reprezentanții altei companii, care oferă trotinete electrice în chirie în Chișinău, au confirmat faptul că cei de la primăria capitalei nu se grăbesc să soluționeze această problemă. „Noi discutăm cu cei de la primărie despre regulamentul cu privire la circulația trotinetelor electrice. Însă acest proces se tărăgănează mereu, la fel ca și toate procesele cu autoritățile și instituțiile publice din țara noastră”, a adăugat interlocutorul. 

Serviciul de presă al Direcției generale transport public și căi de comunicație a municipiului Chișinău nu a putut să comunice pentru NM, la ce etapă se află negocierile cu serviciile de închiriere a trotinetelor electrice, dar a promis că va răspunde în timpul apropiat. La momentul publicării acestui articol, NM nu a primit un răspuns.

Ce propuneri au fost deja 

Despre Regulamentul circulației rutiere s-a vorbit pentru prima dată în vara anului 2020. Atunci, Nichita Țurcan, deputat PSRM, a propus câteva metode care ar fi permis soluționarea problemei privind circulația trotinetelor electrice în trafic.

Țurcan a format un grup de lucru cu reprezentanți ai MAI, Inspectoratului General al Poliției, Federației de ciclism. Participanții acestui grup au propus să fie interzisă circulația cu trotinetele electrice în trafic a minorilor cu vârsta de până la 14 ani. La fel, aceștia au propus ca trotinetele electrice să fie declarate mijloc de transport, deoarece acest lucru nu este indicat în regulament. O altă propunere a fost cea de a obliga persoanele care circulă cu astfel de trotinete să poarte cască și echipament reflectorizant. 

Ce spune poliția

NM a constatat că proiectul de amendamente la Regulamentul circulației rutiere elaborat de „grupul Țurcan” se află la poliție. Despre aceasta ne-a comunicat Natalia Golovco, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General al Poliției. Potrivit afirmațiilor sale, în acest proiect se va introduce noțiunea de „trotinetă electrică”, dar și „puncte despre benzile prevăzute în mod special pentru acest tip de transport, viteza de deplasare și restricțiile de vârstă”.

Însă deocamdată nu se știe, când acest proiect va fi propus pentru dezbateri publice. Golovco a precizat că acum, poliția acumulează recomandări de la alte instituții pentru acest proiect. „Și noi așteptăm când acest proiect va fi gata, pentru că vedem cum apar tot mai multe trotinete electrice în ultimii ani. Nu este în interesul poliției să tărăgănăm acest proces. Este o chestiune ce ține de securitatea cetățenilor și noi trebuie să începem să reglementăm această direcție, să întocmim o statistică și să elaborăm recomandări”, a menționat Golovco. 

Ea a mai remarcat că deocamdată, poliția nu duce o evidență a incidentelor provocate de utilizarea acestui tip de transport. „Deocamdată, noi le includem [accidentele] în rubrica „altele”, întrucât nu există niște reguli de circulație clare pentru trotinetele electrice”, a precizat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General al Poliției.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: