CNSM: Tichetele de masă motivează nu doar angajații, dar și familiile lor

Tichetele de masă reprezintă un instrument de motivare a angajaților care promovează și un mod de viață sănătos a acestora. Este părerea președintelui Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, Oleg Budza.

Oleg Budza, președinte CNSM: Suntem ferm convinși că Moldova și sindicatele din Moldova trebuie să promoveze tichetele de masă pentru că este un instrument benefic pentru salariați și familiile lor. 800 de lei la un salariat ce poate fi rău în asta? El va fi în primul rând sănătos, în al doilea rând cu tichetele de masă nu este posibil să procuri băuturi alcoolice, tutun și alte lucruri care nu se permit.

Un alt beneficiu al acestui instrument este crearea noilor locuri de muncă necesare pentru buna funcționare a acestui sistem.

Oleg Budza, președinte CNSM: Uitați-vă câte locuri de muncă în cafenele și magazine s-au creat pentru că deservirea aceasta include și oamenii care deservesc pe cei care vin. Cei care au grijă de salariați, noi considerăm că trebuie să primească și unele avantaje și avantajul este că nu vor fi impozitate sursele care se îndreaptă pentru sănătatea salariaților.

De aceeași părere este și președintele Federaţia Sindicatelor de Construcţii şi Industria Materialelor de Construcţii „SINDICONS”, Victor Talmaci. El afirmă că instituția pe care o conduce a fost printre primele care și-au exprimat intenția ca tichetele de masă să ajungă și în Republica Moldova.

Victor Talmaci, președinte SINDICONS: Un lucru este cert – ele au fost așteptate de cetățenii RM și în general de salariații care muncesc în ramura construcției, iar Federația Sindicons a fost printre primele sindicate de ramură care au înaintat propuneri partenerilor sociali pentru a elabora un proiect de lege care ar putea veni în folosul salariaților de acordare a tichetelor de masă pentru fiecare zi lucrătoare.

Președintele SINDICONS susține că angajații din construcții sunt tot mai interesați ca acest bonus să fie prevăzut în conctractul lor de muncă, deoarece așa sunt motivați să rămână și să lucreze acasă.

Prin acest instrument noi suntem mai aproape de oameni, mai aproape de ramură, mai aproape de țară și atunci când motivăm prin acest instrument salariații noștri înseamnă că noi avem un argument în plus ca oamenii să muncească acasă numărul salariaților care beneficiază de tichetele de masă este în creștere, salariații devin tot mai activi, ei mai insistent vin cu propuneri față de agenții economici pentru a prevedea în contractul colectiv de muncă acordarea tichetelor de masă.

73% din angajatori consideră tichetele de masă atrăgătoare din punct de vedere fiscal. Nivelul de satisfacție privind utilizarea tichetelor de masă este de 51.2% din angajatori și 46.9% din angajați sunt extrem de mulțumiți (nota 10 din 10) .

Odată cu creșterea numărului de utilizatori ai tichetelor de masă până la 100 de mii bugetul țării ar primi adițional anual 186 de milioane de lei.

Pentru mai multe detalii, vizitaţi site-ul upmoldova.md

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

„Populația nu poate să facă un test”. Nemerenco, despre situația privind Covid-19 și apel către instituțiile municipale

Ministra Sănătății, Ala Nemerenco, a declarat că în această săptămână se înregistrează o creștere mai lentă a cazurilor de COVID-19 comparativ cu săptămâna precedentă. Dacă anterior numărul cazurilor s-a dublat, acum creșterea este de aproximativ o treime.

„Între copii se manifestă o creștere mai mare la grupa de vârstă 0–5 ani, aproape dublă, în timp ce la cei până la 14 ani creșterea este mai lentă. Dar totodată, presupun că îmbolnăviri sunt mai multe”, a precizat Nemerenco.

Ministra a atras atenția asupra faptului că instituțiile municipale nu sunt suficient asigurate cu teste rapide pentru COVID-19 și a subliniat că responsabilitatea aprovizionării le revine acestora.

„Vreau să atenționez instituțiile municipale că nu sunt asigurate cu teste rapide și că este responsabilitatea lor să-și creeze aceste aprovizionări cu tot ce este necesar. Aș ruga să se atragă atenția asupra acestui aspect. Nu știu dacă se reușește cu procurările. Avem semnale de la populația nemulțumită că nu poate să facă un test”, a menționat Nemerenco.

Potrivit ministresei, instituțiile medicale sunt obligate să își asigure toate procurările necesare, inclusiv teste pentru COVID-19. „Noi am ieșit din situația de criză declarată la nivel global“, a explicat ministra.

ria.ru

Servicii notariale online în Moldova? Guvernul a dat undă verde sistemului e-Notariat

Guvernul a aprobat Conceptul Sistemului Informațional e-Notariat, o platformă digitală menită să modernizeze activitatea notarilor din Republica Moldova. Noul sistem va permite programări online, verificarea electronică a identității părților, notificări automate și plăți la distanță. În termen de nouă luni de la intrarea în vigoare a hotărârii, Ministerul Justiției va prezenta actul normativ de instituire și regulamentul de funcționare a sistemului.

Pe 26 august, Guvernul a anunțat că mai multe servicii notariale vor fi prestate online.

Executivul a aprobat Conceptul Sistemului Informațional e-Notariat. Potrivit Guvernului, în termen de nouă luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Justiției va prezenta spre aprobare actul normativ privind instituirea oficială a sistemului. Tot atunci va fi adoptat și Regulamentul de funcționare și utilizare a resursei informaționale create prin e-Notariat.

Potrivit autorităților, notarii din Republica Moldova nu dispun în prezent de instrumentele digitale necesare pentru gestionarea eficientă a provocărilor actuale din domeniul notarial. Noul sistem e-Notariat va permite acces rapid la datele din resursele informaționale de stat, facilitând elaborarea contractelor, comunicarea electronică cu persoanele fizice și juridice, precum și prestarea serviciilor la distanță.

Conform Guvernului, sistemul e-Notariat va aduce mai multe funcționalități digitale atât pentru notari, cât și pentru clienții lor. Printre acestea se numără programarea online, cu un calendar interactiv pentru gestionarea întâlnirilor în timp real, și verificarea electronică a identității părților implicate în tranzacții. Platforma va automatiza notificările, astfel încât părțile interesate să fie informate prin mijloace electronice despre statutul actelor, programări, semnături și alte etape relevante. De asemenea, sistemul va integra opțiuni de plată online pentru serviciile notariale și taxele de stat.

Utilizatorii sistemului e-Notariat vor fi: notarii, persoanele care asigură activitatea notarilor, cu excepția personalului tehnic, și beneficiarii serviciilor notariale. Nivelul de acces al utilizatorilor va fi diferențiat în funcție de atribuții, responsabilități și drepturile de acces la date.

Prezentul proiect a fost elaborat de Ministerul Justiției.

Imagine simbol

Guvernul va aloca 100 milioane de lei pentru agricultorii afectați de înghețurile din primăvară

Guvernul urmează să aloce 100 de milioane de lei pentru agricultorii care au fost afectați de înghețurile din primăvară, iar ulterior autoritățile vor comunicat modul de accesare a fondurilor. Anunțul a fost făcut pe 26 august de ministra Agriculturii și Industriei Alimentare, Ludmila Catlabuga, care a prezentat și cadrul de subvenționare pentru 2025.

Potrivit ministrei, în perioada 1 octombrie – 1 decembrie 2025 va fi desfășurat apelul pentru plățile în avans, care au menirea să sprijine: îmbunătățirea și dezvoltarea infrastructurii economice rurale, cu implicarea autorităților publice locale; stimularea producerii pe teren protejat; înființarea plantațiilor de arbuști fructiferi, plante aromatice, medicinale și condimentare; modernizarea exploatațiilor zootehnice.

În același interval se va desfășura și apelul pentru plățile pe etape, o măsură ce oferă posibilitatea de implementare graduală a proiectelor de investiții. În anul precedent, acest mecanism a însumat proiecte aprobate de aproximativ 29 milioane lei, care se află deja în derulare.

Totodată, în perioada 13 octombrie – 11 decembrie 2025, fermierii vor putea depune dosare pentru plățile post-investiție, menite să acopere investițiile demarate în 2024 și 2025.

Ministra Ludmila Catlabuga a menționat și apelurile aflate în derulare. Fermierii pot depune în continuare cereri pentru plățile complementare până la 30 septembrie 2025, pentru plățile directe per cap de animal până la 17 octombrie 2025, precum și pentru plățile pe kilogram de produs pentru laptele obținut, apel deschis până pe 26 septembrie 2025.

Ludmila Catlabuga a abordat și subiectul privind sprijinul pentru fermierii afectați de înghețurile târzii din primăvară: „Proiectul Hotărârii de Guvern care prevede alocarea sumei de 100 de milioane de lei se află în avizare. După încheierea acestei etape, ministerul împreună cu AIPA vor anunța procedura de accesare, perioada de depunere și lista documentelor necesare, astfel încât fondurile să ajungă rapid și corect în exploatațiile cu pierderi confirmate”, a spus ea.

Ministra a prezentat și un bilanț al programelor de subvenționare. În 2024, pentru plățile complementare au fost depuse 4 602 cereri, cu o valoare solicitată de peste 607 milioane de lei, iar 4 442 de cereri au fost deja achitate, suma autorizată fiind de circa 575 milioane de lei. Pentru laptele produs în perioada iulie–decembrie 2024 au fost depuse 216 cereri în valoare totală de 86,6 milioane de lei. În cadrul plăților directe per cap de animal au fost depuse 351 de cereri, în sumă de peste 53 de milioane de lei, iar până în prezent au fost autorizate plăți de 27 de milioane de lei. În paralel, pentru măsurile de stimulare a asigurărilor și creditelor agricole, în 2025 au fost depuse 755 de cereri, dintre care 177 au fost deja achitate.

De asemenea, în 2025, prin Programul LEADER au fost susținute 51 de Grupuri de Acțiune Locală, cu finanțare de 63,92 mln lei din bugetul de stat. În anul curent, au fost lansate 79 de apeluri, dintre care 10 sunt încă în desfășurare. Au fost depuse 808 proiecte în valoare de 82,17 mln lei dintre care 745 proiecte deja au fost aprobate, fiind debursată suma de 63,91 mln. lei.

Andrei Mardari / NewsMaker

Peste 100 de mii de locuitori ai Moldovei s-au născut în străinătate. Majoritatea – în Ucraina și Rusia

Peste 106 mii de locuitori ai Moldovei – adică 4,4% din populația țării – s-au născut peste hotare, potrivit datelor finale ale recensământului din 2024. Cei mai mulți vin din Ucraina și Rusia.

Datele statistice arată că fiecare a doua persoană străină, cu reședință obișnuită în Moldova, a fost născută în Ucraina (49,1% sau 52,4 mii persoane), iar una din trei persoane – s-a născut în Rusia (30,5%).

Tabloul pe vârste al persoanelor născute peste hotare și stabilite în Moldova arată diferențe semnificative. De exemplu, cei veniți din Marea Britanie, Franța sau Italia sunt în mare parte copii, în timp ce din România, Kazahstan și Azerbaidjan predomină adulții. Printre persoanele originare din Ucraina și alte state ex-sovietice se regăsesc, în special, vârstnici.

Din totalul persoanelor născute în alte țări, 77,4% dețin cetățenia Republicii Moldova. Peste 12 mii au inclusiv dublă cetățenie. Alți 22,4% au cetățenia unei alte țări, iar 0,2% nu au nicio cetățenie.

Cetățenii străini și motivele aflării în Moldova

Potrivit datelor recensământului, în Moldova locuiesc peste 26 de mii de persoane care au doar cetățenia altui stat sau nu au deloc cetățenie, adică 1,1% din populația țării. Cei mai mulți sunt femei (54%) și locuiesc în mediul urban (77,8%).

Motivele aflării lor în Republica Moldova sunt variate. Marea majoritate – peste 15 mii de persoane – sunt refugiați sau persoane strămutate forțat, în special din cauza războiului din Ucraina. Aproape 6,6 mii persoane invocă situația familială, cum ar fi căsătoria sau reunirea familiei, iar restul – studii, afaceri și muncă.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
femeie, violență
samolet.media

Date despre violența împotriva femeilor și în familie, într-un singur sistem. Guvernul a decis instituirea VioData

Republica Moldova va avea un sistem informațional numit VioData, care va stoca date despre violența împotriva femeilor și violența în familie. Acesta va permite utilizatorilor autorizați să acceseze oricând informații actualizate despre cazurile de violență și va arăta public cum sunt gestionate aceste cazuri.

Pe 26 august, Guvernul a decis instituirea sistemului informațional „Registrul de stat VioData”. Totodată, a aprobat conceptul și regulamentul sistemului. Conceptul a fost dezvoltat de Ministerul Afacerilor Interne, în colaborare cu Agenția Națională de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie (ANPCV).

Proprietarul sistemului va fi statul. Posesorul și deținătorul – ANPCV, care va asigura condițiile juridice, financiare și organizatorice. Administratorul tehnic va fi Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, instituție aflată în subordinea Guvernului.

În ce constă acest sistem

Conform hotărârii de Guvern, sistemul va permite utilizatorilor autorizați să acceseze în orice moment informații actualizate și veridice despre cazurile de violență. „În prezent, datele referitoare la cazurile de violență față de femei și violența în familie sunt fragmentate și inconsistente, ceea ce îngreunează urmărirea acestora, realizarea intervențiilor la timp și analiza tendințelor pentru formularea politicilor. Furnizorii de servicii, cum ar fi asistenții sociali, cadrele medicale și forțele de ordine, au nevoie de o platformă unificată pentru a facilita gestionarea cazurilor, urmărirea trimiterilor și protejarea confidențialității victimelor”, au comunicat reprezentanții Guvernului.

Reprezentanții ANPCV au precizat că, pentru prima dată, Republica Moldova va avea un mecanism unitar și modern care centralizează datele despre violența împotriva femeilor și violența în familie. „VioData unește datele dezagregate într-o singură imagine clară: pentru ca instituțiile să nu mai intervină separat, ci împreună, în sprijinul femeilor și copiilor. Este o schimbare de paradigmă de la reacții fragmentate la un răspuns coordonat și bazat pe dovezi”, a declarat directoarea Agenției, Viorica Țîmbalari.

Potrivit Agenției, sistemul va fi punctul unic unde sunt colectate și analizate toate informațiile legate de violență, inclusiv datele din registrul de evidență a agresorilor. Poliția, instanțele, medicii și asistenții sociali vor avea acces comun la aceeași platformă digitală. În același timp, VioData va genera date dezagregate, statistici oficiale, complete și comparabile cu cele europene. Totodată, va arăta public cum sunt gestionate cazurile de violență.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: