Andrei Mardari / NewsMaker

Criză de carburanți în Rusia? Proprietarul unui depozit de combustibil: „Nu cumpărăm. Prețurile sunt nebunești”

Rusia, unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume, s-a confruntat cu o penurie de combustibil crucial pentru strângerea recoltei în unele regiune agricole din sudul ţării. Iar situaţia s-ar putea înrăutăţi în lunile următoare, au declarat surse din piaţă pentru Reuters, relatează News.ro.

Comercianţii au spus că piaţa combustibililor a fost afectată de o combinaţie de diferiţi factori, inclusiv întreţinerea la rafinăriile de petrol, blocajele infrastructurii căilor ferate şi rubla mai slabă, care stimulează exporturile de combustibil.

Rusia a încercat să abordeze rezolve problema de motorină şi benzină în ultimele luni, considerând reducerea exporturilor drept ultima încercare de a preveni o criză gravă a combustibilului, care este o problemă sensibilă pentru Kremlin înaintea alegerilor prezidenţiale din martie.

O decizie guvernamentală de a reduce subvenţiile pentru rafinării ar înrăutăţi probabil disponibilitatea combustibilului în cel mai mare exportator de cereale din lume.

Depozitele regionale de produse petroliere din regiunile de sud ale Rusiei au fost nevoite să reducă sau chiar să suspende vânzările de combustibil, în timp ce staţiile de alimentare cu amănuntul au fost nevoite să limiteze volumele vânzărilor de combustibil către clienţi.

„Bezina Ai-92 nu este disponibilă pentru vânzări cu amănuntul în regiunea Krasnodar, Adigea şi Astrahan, nu există aproape deloc benzină şi motorină Ai-95”, a spus un comerciant din sudul Rusiei.

Un alt comerciant a spus că nu au avut loc vânzări de motorină la depozitele de petrol şi că nu există motorină pe pieţele de vânzare cu amănuntul pentru a doua săptămână consecutivă în toată regiunea Samara, situată în regiunea râului Volga.

Viceprim-ministrul rus Alexander Novak a declarat miercuri că nu există lipsuri de combustibil. Dar el a mai spus că guvernul lucrează la măsuri pentru a asigura o aprovizionare stabilă pe piaţa internă, inclusiv creşterea nivelului vânzărilor obligatorii la burse şi limitarea numărului de exportatori.

Comercianţii au afirmat că deficitul de pe piaţa cu amănuntul este urmat de o creştere bruscă a preţurilor cu ridicata.

Statul plafonează preţurile de vânzare cu amănuntul, ordonând vânzătorilor să majoreze preţurile la benzină şi motorină numai în conformitate cu inflaţia oficială.

Surse din industrie spun că situaţia nu se va îmbunătăţi mai devreme de octombrie, când multe rafinării de petrol îşi vor finaliza întreţinerea, în timp ce cererea sezonieră este de aşteptat să scadă.

Unii fermieri s-au plâns şi de deficitul de combustibil.

„Există lipsuri de combustibil… preţurile produselor petroliere au crescut între 10% şi 20%”, a declarat Andrei Neduzhko, directorul general al exploataţiei agricole Step, în comentarii scrise.

Compania sa operează în regiunile de sud ale Rusiei, Rostov, Krasnodar şi Stavropol. El a spus, însă, că nu există riscuri pentru campania de semănat de toamnă pentru exploataţia sa.

Preţurile angro la motorină au început să crească brusc în iulie. În ultimele două luni, preţurile motorinei la bursa de mărfuri au crescut în medie cu mai mult de un sfert, până la 67.000 de ruble (700 de dolari) pe tonă.

„Nu cumpărăm. Preţurile sunt nebuneşti”, a spus un proprietar al unui depozit de combustibil.

Ministerul Energiei a declarat săptămâna trecută că volumul producţiei de produse petroliere a Rusiei a satisfăcut pe deplin cererea actuală de combustibil, ţinând cont de redirecţionarea unor exporturi de benzină şi motorină către piaţa internă, precum şi de utilizarea stocurilor.

Ministerul Energiei a recomandat, de asemenea, la începutul acestei luni, companiilor petroliere să găsească modalităţi de a reduce creşterea preţurilor cu ridicata a combustibililor în regiunile agricole.

Într-un comunicat, a spus că unele probleme de aprovizionare au apărut din cauza congestionării mari a căilor ferate din sudul Rusiei în timpul sezonului turistic.

Căile Ferate Ruse au declarat că a avut discuţii cu producătorii de petrol şi că sunt gata să rezolve problemele. De asemenea, au mai spus în comentarii pentru Reuters că aprovizionarea cu combustibil către regiunile sudice prin intermediul căilor ferate nu depinde de o creştere a traficului de pasageri.

„Toate cererile de transport de combustibil pe rutele interne au prioritate… şi aproape 100% din toate produsele sunt livrate la timp”, se arată în comunicat.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Surse NewsMaker: Gabriel Călin a fost reținut. Și-ar fi finanțat partidul printr-o bursă din Rusia, interzisă în UE

Fostul jurnalist Gabriel Călin, al cărui partid a fost înregistrat în cursa electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie, a fost reținut, potrivit surselor NewsMaker. Reținerea a avut loc pe 30 septembrie în urma perchezițiilor în cauza penală de finanțare ilegală a partidelor/concurenților electorali și spălare de bani. Potrivit informațiilor, finanțarea provenea de la o bursă rusească, interzisă în Uniunea Europeană.

Potrivit surselor NM, partidul său ar fi beneficiat de sume în criptomonede, care veneau prin mai multe portofele electronice de la o bursă din Federația Rusă, interzisă pe teritoriul UE și care este responsabilă de finanțarea războiului din Ucraina.

***

Gabriel Călin a candidat la alegerile parlamentare, fiind cap de listă al Partidului „Uniunea Creștin-Socială din Moldova”. El este liderul formațiunii. Potrivit Stop Fals, Gabriel Călin este cunoscut pentru promovarea constantă a narațiunilor propagandei ruse și pentru susținerea unor politicieni moldoveni cu legături la Moscova.

Pentru anul 2024, Călin a declarat un singur venit oficial – 1.279 de dolari (aproape 21 de mii de lei) obținut din crearea de conținut pe platformele YouTube și TikTok. În schimb, declarația de avere arată bunuri considerabile. El deține cinci terenuri agricole, evaluate la circa 57 de mii de lei – unul cumpărat în 2020 și alte patru în 2025 – precum și un apartament de 92 m², intrat în proprietate în 2019 printr-un act de transmitere-primire, evaluat la peste 676 de mii de lei. Totodată, declară și o debara de 2,5 m², estimată la 11 mii de lei.

Parcul auto al candidatului este variat. În 2025, Călin a cumpărat un Triumph Tiger 900 fabricat în 2024, evaluat la 260 de mii de lei. În declarația de avere figurează și un Royal Enfield Himalayan 411 din 2022, în valoare de 2.500 de euro, dar acesta nu este înregistrat pe numele său. În plus, Călin deține un Volvo XC60 fabricat în 2011 și cumpărat în 2020, pe care l-a estimat la 16 mii de euro. Călin figurează și ca unic proprietar al două societăți comerciale: SRL „Carmat Impex” (comerț) și SRL „Rezerv Capital BG” (închirierea și exploatarea bunurilor imobiliare). Ambele firme au fost înregistrate cu un capital social de 5.400 de lei fiecare, deținute integral de către liderul UCSM.

Pe lângă venituri și bunuri, el a trecut în declarația de avere și datoriile. În 2024, Gabriel Călin a contractat și un credit de 12 mii de dolari, scadent în 2025, la o dobândă de 0%.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: