Andrei Mardari / NewsMaker

Doar jumătate din troleibuzele din Chișinău sunt dotate cu sisteme de aer condiționat. Pasagerii pot cere apă de la taxatori

Doar aproximativ jumătate din troleibuzele care circulă zilnic în municipiul Chișinău dispun de sisteme de aer condiționat. Informația a fost confirmată, pentru NM, de purtătoarea de cuvânt a Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC), Felicia Rusă, care a precizat că autoritățile examinează „posibilități tehnice și financiare” pentru dotarea cu sisteme de aer condiționat a troleibuzelor care nu le au. Între timp, în contextul temperaturilor caniculare, problema lipsei sistemelor de condiționare a aerului în unele troleibuze din capitală devine și mai acută: doar în ajun au fost înregistrate cel puțin două cazuri în care angajați RTEC s-au simțit rău din cauza căldurii din vehicule. 

Pe 16 iulie, canalul de Telegram Кишинёв в теме a scris că conductorului unui troleibuz de pe ruta nr. 10 din Chișinău i s-a făcut rău din cauza căldurii și a fost solicitată o ambulanță. În imaginile video care au fost publicate se observă cum un bărbat este întins pe podeaua troleibuzului, lângă o ușă deschisă, în timp ce o echipă de medici de pe ambulanță intervine pentru a-i acorda ajutor.

În aceiași zi, un alt canal de Telegram a raportat că și un șofer de troleibuz din capitală s-a simțit rău din cauza căldurii, în timp ce conducea vehiculul. Bărbatul a avut nevoie să iasă din unitatea de transport.

Contactată de NM, purtătoarea de cuvânt a RTEC, Felicia Rusu, a declarat că, zilnic, la linie sunt emise 286 de troleibuze, însă doar 138 dintre acestea sunt dotate cu sistem de aer condiționat.

Doar troleibuzele achiziționate în perioada anilor 2018-2024 sunt dotate cu sisteme de condiționare a aerului, iar în prezent, întru îmbunătățirea confortului călătorilor, se examinează posibilități tehnice și financiare privind dotarea troleibuzelor achiziționate până în anul 2018. De asemenea, călătorii au posibilitatea de a solicita apă de la personalul liniar, în timpul călătoriei”, a menționat aceasta.

În ceea ce privește autobuzele, potrivit reprezentantei RTEC, toate sunt echipate cu sistem de aer condiționat.

***

Precizăm că, în cadrul ședinței operative a serviciilor primăriei Chișinău din 15 iulie, au parvenit plângeri cu privire la faptul că în unele troleibuze din oraș, chiar dacă au sisteme de aer condiționat, acestea sunt deconectate. Viceprimarul Ilie Ceban a declarat că, în unele situații, pasagerii solicită conductorului sau șoferului de troleibuz să oprească sistemul de aer condiționat. Potrivit lui, sistemele de aer condiționat din troleibuze sunt deconectate doar la solicitarea pasagerilor.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Transportatorii acuză ANTA și MIDR de abuzuri și corupție și amenință cu noi proteste. Reacția Guvernului

Transportatorii amenință cu proteste, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis un apel public, în care avertizează că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor.

Potrivit APOTA, trei probleme majore afectează activitatea transportatorilor:

  1. Lipsa metodologiei de calcul a tarifelor, deși legea prevedea aplicarea acesteia din 1 iunie 2024. Potrivit asociației, transportatorii operează de peste un an și jumătate cu tarife „înghețate”, ceea ce ar duce la închiderea unor rute regulate.
  2. Promovarea sistemelor e-GPS și e-bilet, considerate de APOTA drept „scheme corupționale” care ar încalca legislația și drepturile transportatorilor, „fără a avea efecte reale asupra disciplinei fiscale”. Potrivit asociației, „sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție – de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă”.
  3. Obligația ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoane cu dizabilități. APOTA consideră măsura „imposibil de aplicat din punct de vedere tehnic și financiar, și impusă abuziv contrar legislației naționale și europene”.

„ANTA cunoaște că ordinul este ilegal, nu mai corespunde prevederilor legale, că transportatorii nu au capacitate financiară sau tehnică să-l aplice și, cel mai grav, că persoanele cu handicap nu vor avea nici în continuare posibilitatea reală de a fi transportate. Cu toate acestea, ANTA a decis să speculeze pe seama nevoilor unei categorii foarte vulnerabile, pentru a-și lărgi posibilitatea de a estorca mită și a trece cu vederea lipsa transportului adaptat”, se menționează în declarația asociației.

În context, transportatorii au solicitat adoptarea imediată a metodologiei tarifare, retragerea proiectului privind noile sisteme electronice și anularea cerințelor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru persoane cu dizabilități. Aceștea amenință că, în cazul în care autoritățile vor ignora solicitările, vor ieși la proteste.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la ANTA cu privire la acuzațiile asociației de transportatori. La momentul publicării știrii, nu am primit un răspuns.

După apelul public lansat de APOTA, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică, dar soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

„MIDR are ușile deschise. Guvernul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, iar activitatea să se desfășoare în conformitate cu legislația și cadrul fiscal în vigoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă.

În privința acuzațiilor APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

„Am văzut și acuzații privind posibile riscuri de corupție în sistemele informatice. Poziția noastră rămâne neschimbată. Invităm pe toți cei care au informații relevante să le documenteze și să le transmită autorităților competente”, a subliniat Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: