Feroviarii ies în stradă: au anunțat proteste în fața Guvernului, Parlamentului, Președinției și în 6 noduri

Feroviarii au anunțat că vor protesta, pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului, Președinției, precum și în șase noduri feroviare din țară. Manifestațiile sunt programate să înceapă la ora 10:00. Protestatarii au 3 revendicări, printre care „achitarea urgentă a restanțelor salariale și compensarea pierderilor cauzate de întârzierile salariale”. 

Reprezentanții Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova au anunțat că vor protesta, pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției. Acțiunea de protest va începe la ora 10:00, din fața Guvernului. Manifestațiile vor avea loc „pentru a cere o soluționare imediată a problemei restanțelor la salarii și a înainta mai multe revendicări către autorități”.

Tot pe 14 februarie, începând cu ora 10:00, se vor desfășura proteste la nodurile feroviare din Ocnița, Bălți, Ungheni, Bender, Basarabeasca și Giurgiulești.

Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, a declarat că „angajații din cele 31 de filiale ale întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” nu și-au primit salariile pentru lunile august 2024-ianuarie 2025”. Potrivit lui Zaporojan, „feroviarii au ajuns la disperare, iar numeroasele demersuri adresate autorităților au rămas fără răspuns”.

Federația a prezentat în continuare revendicările care vor fi înaintate autorităților. Astfel se va cere „respectarea legislației în vigoare de către autoritățile statului, inclusiv în ceea ce privește salariații Î.S. „Calea Ferată din Moldova””, „implicarea Guvernului pentru achitarea urgentă a restanțelor salariale, precum și compensarea pierderilor cauzate de întârzierile salariale, conform legislației”, dar și „majorarea salariului minim în cadrul întreprinderii la 5500 lei (în prezent fiind doar 3500 lei)”.

Potrivit federației, în cazul în care nu vor fi întreprinse „măsuri urgente și esențiale întru salvarea și reabilitarea transportului feroviar al Republicii Moldova, majoritatea celor circa 4850 de salariați vor fi nevoiți să recurgă la suspendarea contractului individual de muncă”.

***

Pe 23 ianuarie 2025, întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” a emis un comunicat în care a menționat că „traversează un proces de reorganizare” și a raportat că are restanțe salarie, formate în perioada august-decembrie 2024, față de aproape 5 mii de angajați. Restanțele, a adăugat întreprinderea, depășesc cifra de 156 de milioane de lei. Precizările au fost făcute la doar o zi după ce Federația Sindicală a Feroviarilor a anunțat că va organiza proteste în februarie „dacă până la sfârșitul lunii ianuarie nu vor fi identificate soluții concrete” la tema salariilor. Detalii AICI.

În aceeași zi, secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Mircea Păscăluță a spus că „CFM este o întreprindere strategică pentru Moldova, iar Ministerul este ferm angajat să contribuie prin politicile sale la redresarea situației”. El a adăugat că „există deja un plan concret, bazat pe două direcții esențiale, pentru a transforma CFM într-o companie modernă și sustenabilă”. „În ultimele luni, au fost făcuți pași pentru a stabiliza situația. Primul fiind un audit complet, pentru a identifica sursa problemelor și am inițiat un proces de reorganizare care să facă CFM mai eficientă și mai transparentă. Deși aceste schimbări nu sunt ușoare ele sunt necesare pentru a salva întreprinderea. Un alt pas important este atragerea de investiții pentru modernizarea infrastructurii și a trenurilor, astfel încât CFM să devină un partener de încredere atât pentru călători, cât și pentru economia țării”, a menționat el.

Pe 24 ianuarie, publicația TVN a scris că gara feroviară din Ocnița riscă să rămână cu un singur angajat după ce restul muncitorilor au depus cereri de demisie. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Transportatorii acuză ANTA și MIDR de abuzuri și corupție și amenință cu noi proteste. Reacția Guvernului

Transportatorii amenință cu proteste, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis un apel public, în care avertizează că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor.

Potrivit APOTA, trei probleme majore afectează activitatea transportatorilor:

  1. Lipsa metodologiei de calcul a tarifelor, deși legea prevedea aplicarea acesteia din 1 iunie 2024. Potrivit asociației, transportatorii operează de peste un an și jumătate cu tarife „înghețate”, ceea ce ar duce la închiderea unor rute regulate.
  2. Promovarea sistemelor e-GPS și e-bilet, considerate de APOTA drept „scheme corupționale” care ar încalca legislația și drepturile transportatorilor, „fără a avea efecte reale asupra disciplinei fiscale”. Potrivit asociației, „sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție – de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă”.
  3. Obligația ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoane cu dizabilități. APOTA consideră măsura „imposibil de aplicat din punct de vedere tehnic și financiar, și impusă abuziv contrar legislației naționale și europene”.

„ANTA cunoaște că ordinul este ilegal, nu mai corespunde prevederilor legale, că transportatorii nu au capacitate financiară sau tehnică să-l aplice și, cel mai grav, că persoanele cu handicap nu vor avea nici în continuare posibilitatea reală de a fi transportate. Cu toate acestea, ANTA a decis să speculeze pe seama nevoilor unei categorii foarte vulnerabile, pentru a-și lărgi posibilitatea de a estorca mită și a trece cu vederea lipsa transportului adaptat”, se menționează în declarația asociației.

În context, transportatorii au solicitat adoptarea imediată a metodologiei tarifare, retragerea proiectului privind noile sisteme electronice și anularea cerințelor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru persoane cu dizabilități. Aceștea amenință că, în cazul în care autoritățile vor ignora solicitările, vor ieși la proteste.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la ANTA cu privire la acuzațiile asociației de transportatori. La momentul publicării știrii, nu am primit un răspuns.

După apelul public lansat de APOTA, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică, dar soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

„MIDR are ușile deschise. Guvernul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, iar activitatea să se desfășoare în conformitate cu legislația și cadrul fiscal în vigoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă.

În privința acuzațiilor APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

„Am văzut și acuzații privind posibile riscuri de corupție în sistemele informatice. Poziția noastră rămâne neschimbată. Invităm pe toți cei care au informații relevante să le documenteze și să le transmită autorităților competente”, a subliniat Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: