border.gov.md

Funcționarii de rang înalt vor putea obține arme fără instruire și aviz medical? Proiect de lege

Funcționarii de rang înalt ar putea fi scutiți de obligativitatea de a absolvi cursul de instruire privind mânuirea armelor de foc și de a prezenta avizul medical pentru a le obține. De asemenea, ar putea fi interzisă acordarea permisului de armă și certificatului de deținător al armelor persoanelor locuiesc și dețin sau au deținut funcții în așa-numitele „instituții publice” din regiunea transnistreană. Aceste prevederi se regăsesc într-un proiect de lege, care se află în consultări publice până pe 18 iunie.

(Actualizare: 6 iunie, 19:00) În urma valului de critici, Ministerul Afacerilor Interne a eliminat din proiectul de modificare a Legii privind regimul armelor prevederea care ar fi permis demnitarilor să obțină permis de port armă fără a trece prin control medical și cursuri de instruire. De asemenea, deputatul PAS Radu Marian a publicat un mesaj în care menționează că excepția propusă în versiunea inițială a proiectului fost „o idee foarte proastă și neinspirată”. Parlamentarul a precizat că „deputații se opun categoric” unor astfel de derogări.

Știrea inițială

Inițiativa legislativă introduce o serie de modificări și completări la Legea privind regimul armelor și al munițiilor cu destinație civilă. Potrivit notei de fundamentare a proiectul de lege, propunerile documentul au drept scop transpunerea Directivei UE 2021/555 privind controlul achiziționării și deținerii de arme – un angajament pe care Republica Moldova și l-a asumat în cadrul exercițiului de screening bilateral cu Uniunea Europeană pe marginea Capitolului 24 – Justiție, liberate și securitate.

Printre prevederile inițiativei legislative se numără un amendament care obligă rudele unui deținător de arme să solicite poliției ridicarea armelor și munițiilor respective pentru păstrare până la stabilirea unui moștenitor. „Modificarea în cauză este dictată de riscurile la care se supun rudele defunctului, atunci când de sine stătător sunt obligate să aducă la organul de poliție, armele rudei decedate, fără a avea anumite cunoștințe despre arme și pericolul pentru viață sau sănătate a acestora”, se arată în nota de fundamentare.

Proiectul de lege propune și exceptarea persoanelor care dețin o funcție de demnitate publică de la obligativitatea absolvirii cursului de instruire teoretică și practică de mânuire a armei de foc, precum și de la prezentarea actelor medicale care să ateste faptul că sunt apte din punct de vedere psihologic şi medical pentru a deţine şi a folosi arme şi muniţii.

De asemenea, proiectul de lege stipulează interzicerea acordării permisului de armă și certificatului de deținător al armelor pentru persoanele care au domiciliul în stânga Nistrului (cu excepţia localităților Cocieri, Corjova, Coşniţa, Doroţcaia, Molovata Nouă, Pîrîta, Pohrebea, Vasilievca din raionul Dubăsari), municipiul Bender ori localitățile Gîsca, Chițcani, Zahorna, Merenești și Cremenciug din raionul Căușeni, dețin sau au deținut funcții în așa-zisele „instituții publice” din zonele menționate.

Totodată, inițiativa prevede că însoțitorii delegațiilor străine la nivelul șefilor de stat sau de guvern și ai altor demnitari străini care beneficiază de protecție vor putea introduce temporar arme pe teritoriul Republicii Moldova prin obținerea de la Serviciul de Protecție și Pază de Stat, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, a permisului de armă pentru perioada activității sau, după caz, a permisului de transport pentru tranzit.

În aceeași ordine de idei, se propune ca rezidenții unui stat străin, care intenționează să participe la competiții sportive sau la vânătoare, să fie obligați de a face dovada că sunt invitați de către instituțiile sau asociațiile abilitate în domeniu și să obțină de la serviciul abilitat al Ministerului Afacerilor Interne permis de armă pentru perioada activității sau, după caz, permis de transport pentru tranzit.

Proiectul de lege mai propune interzicerea achiziționării armelor de recuzită, de start, de semnalizare și a celor cu tranchilizante de către persoanele fizice, astfel încât acestea să poată fi procurate doar de persoane juridice.

Proiectul de lege conține și un amendament care stipulează modificarea condițiilor de deținere și comercializare a armelor și munițiilor, prin instituirea obligativității ca acestea să fie supuse tragerii experimentale, în cazul armelor cu țeavă ghintuită. Potrivit notei de fundamentare, această modificare urmărește alinierea la cerințele UE privind trasabilitatea armelor.

Inițiativa legislativă vine și cu o propunere privind dublarea perioadei de valabilitate a certificatului de efectuare a examinării tehnice periodice, de la 5 la 10 ani.

La fel, se propune obligarea persoanelor care administrează/gestionează tiruri de trageri, să colecteze și distrugă toate tuburile de cartușe trase, precum și cartușele care au făcut rateu, cele degradate sau expirate.

În același timp este înaintat un amendament prin care persoanele juridice autorizate să transporte arme și muniții sunt obligate să informeze autoritatea de poliție de nivel central abilitată cu atribuții de supraveghere și control a armelor în cazul transportării unui număr mai mare de 5 unități de arme sau de 25 000 de cartușe.

Proiectul de lege prevede și referințe la călătoria/tranzitul prin statele Uniunii Europene cu arma/armele personale, prin obligația de deținere a pașaportului european pentru armele de foc, recunoașterea acestui pașaport european pentru armele de foc de către autoritățile din Republica Moldova, precum și, faptul că, prevederile referitoare la pașaportul european pentru armele de foc vor fi puse în aplicare la data intrării în vigoare a Tratatului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană.

1 Proiect Modificare Legea 130… 68402a092458c by Ana-Maria

2 Nota de Fundamentare 68402a123bd7b by Ana-Maria

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Promo-LEX: cadouri electorale și resursele statului, în scopuri electorale. Inclusiv Bugetul +Plus și „Moldova poate”

Politicienii și funcționarii folosesc în continuare resursele statului în scopuri electorale, fenomen care riscă să devină o „normalitate electorală” în Republica Moldova, potrivit primului raport al Misiunii de Observare Promo-LEX pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025. Organizația atrage atenția că această practică încalcă egalitatea de șanse a partidelor și afectează încrederea cetățenilor în alegeri.

Potrivit asociației, una dintre cele mai flagrante forme observate de utilizare a resurselor administrative a fost „promovarea proiectelor guvernamentale printr-un cadru narativ și vizual ce poate fi ușor confundat cu o campanie electorală”.

„Bugetul +Plus și campania Moldova poate, un exemplu perfect de fuziune între partid politic și stat. Așa-numitul Buget +Plus, adoptat cu câteva luni înainte de începerea perioadei electorale, a permis Guvernului să aloce aproximativ 8 miliarde de lei pentru pachete sociale și energetice, în baza sprijinului extern. Deși aceste fonduri pot fi justificate din punct de vedere tehnic, problema apare în modul de promovare: decizii netransparente, comunicare personalizată și politizată”, a subliniat Promo-LEX.

De asemenea, asociația a atras atenția asupra campaniei guvernamentale „Moldova poate”, cu un buget de 5 milioane de lei, care a fost lansată pe 21 mai 2025, imediat după stabilirea datei alegerilor parlamentare.

„Mesajele de promovare, distribuția națională și preluarea narativului în ziarele de partid, sugerează o instrumentalizare politică a resurselor publice. Astfel, între guvernare și partidul de guvernare a existat o suprapunere care contravine angajamentelor asumate de Republica Moldova, inclusiv prin Documentul reuniunii de la Copenhaga (CSCE, 1990), care prevede delimitarea clară între stat și partide”, susține Promo-LEX.

Totodată, Promo-LEX s-a referit la pachetul de sprijin în valoare de 300 milioane de lei, destinat elevilor claselor I-IX, aprobat de Parlament a doar patru zile înainte de începerea oficială a perioadei electorale, pe care l-a catalogat drept „cadouri” în prag de campanie.

„Aparent, o inițiativă socială. În realitate, data și contextul reflectă o tentativă de a acumula capital politic sub acoperirea generozității bugetare. Astfel de măsuri împachetate electoral creează o competiție inegală pentru partidele fără acces la bugetul de stat și mecanismele instituționale”, a subliniat asociația.

Potrivit asociației, campania de informare a Primăriei municipiului Chișinău „este un alt caz de graniță ștearsă între comunicarea instituțională și promovarea politică”, întrucât ar promovarea identitătea vizuală a partidului Mișcărea Alternativa Națională (MAN).

„Mesaje personalizate, asocierea directă cu primarul Ion Ceban și utilizarea culorilor MAN,  transformă comunicarea publică într-un instrument de consolidare a imaginii electorale. Promo-LEX notează inclusiv cazuri de promovare sponsorizată a acestor mesaje de către partid, ceea ce ridică semne de întrebare privind utilizarea indirectă a fondurilor și resurselor publice în campania electorală”, a mai menționat asociația.

***

Amintim că pe 1 iulie, fracțiunea PAS din Consiliul Municipal Chișinău a depus o plângere la Inspectoratul de Poliție Centru, solicitând „verificarea legalității și oprirea a mesajelor” difuzate în transportul public din capitală, pe care le consideră „propagandă politică în favoarea primarului Ion Ceban, în afara oricărei campanii electorale”. Pe de altă parte, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Capitalei, Natalia Ixari, a declarat pentru „NewsMaker” că sunt, de fapt, „campanii de informare”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: