NM Espresso: despre ce a vorbit bașkanul Găgăuziei la Strasbourg, cum s-au despărțit căile ei cu cele ale lui Dodon și de ce AUR are nevoie de corturi

Electorală

Comisia Electorală Centrală a revizuit devizul de cheltuieli pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate. Conform estimărilor CEC, luând în calcul cele 70 de milioane pe care guvernul le-a alocat deja, mai sunt necesare 22,4 milioane de lei. Anterior, Comisia Electorală Centrală a solicitat 125 milioane de lei pentru alegeri, însă cabinetul de miniștri a recomandat să fie reduse cheltuielile planificate.

Vlah

Irina Vlah, bașkanul Găgăuziei, a prezentat un discurs la Strasbourg, la o conferință dedicată drepturilor minorităților etnice. Vlah le-a vorbit europenilor despre problemele ce țin de dezvoltarea democrației în Moldova, remarcând că «cea mai mare sursă de probleme» este clasa politică. Bașkanul a mai subliniat faptul că Uniunea Europeană ar putea fi un exemplu bun în acest sens: «Europa este leagănul democrației și unul dintre cele mai strălucite exemple ale beneficiilor generate de adoptarea sinceră a valorilor democratice veritabile».

Iar NM a analizat, de ce la alegerile actuale, Irina Vlah a renunțat la susținerea publică a lui Igor Dodon și a PSRM, așa cum s-a întâmplat la alegerile parlamentare precedente și la alegerile prezidențiale. Dacă acest lucru ar putea influența asupra poziției socialiștilor în Găgăuzia și a rezultatelor scrutinului în autonomie — aflați din articolul «И не друг, и не Влах» («Nici prieten, nici Vlah»).

Candidați

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a protestat, în corturi, la punctul de trecere a frontierei de lângă Varnița și a decis să protesteze și lângă sediul Serviciului de Informații și Securitate (SIS). În aceleași corturi testate deja, în «bătăliile» protestelor nocturne. Motivul — o cerere a Comisiei Electorale Centrale către SIS prin care a solicitat verificarea «surselor externe de finanțare» a AUR. De ce protest la SIS? Pentru că «politicienii folosesc SIS pentru a intimida» AUR.

NM a constatat că Veaceslav Valco, singurul candidat independent la alegerile parlamentare, a cheltuit bani pentru publicitate pe Facebook despre colectarea semnăturilor în susținerea candidaturii sale. Însă la CEC, el a comunicat că «nu a cheltuit mijloace bănești» pentru colectarea semnăturilor. Sloganul lui Valco în această campanie electorală este «Împotriva tuturor mincinoșilor».

BERD

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a respins informația precum că a cumpărat cu 1000 de euro compania «Danube Logistics», care administrează Portul Giurgiulești. În același timp, BERD a menționat că informația privind valoarea tranzacției este confidențială. Cei de la BERD au mai subliniat că «portul datorează BERD o sumă considerabilă de bani» și, pentru «a apăra interesele financiare ale băncii», BERD a acceptat această tranzacție și a devenit singurul proprietar al «Danube Logistics».

Chișinău

Chișinău va achiziționa de la compania turcă «Isuzu Anadolu» 100 de autobuze noi. Această companie a devenit câștigătoare a licitației în mod automat, după ce oferta de licitație a uzinei auto din Minsk a fost descalificată. Primarul Ion Ceban a mai anunțat că până la sfârșitul anului, la Chișinău vor fi livrate 158 de autobuze, 58 dintre acestea fiind pentru suburbiile capitalei.

Otaci

Un orășel de frontieră de la nord-estul Moldovei a ajuns săptămâna trecută în centrul atenției întregii țări. NM a mers la Otaci pentru a afla, ce s-a întâmplat totuși acolo, de ce astfel de conflicte nu mai constituie o noutate pentru nimeni și dacă locuitorii orașului văd vreo soluție pentru depășirea acestui impas. Despre toate acestea — în reportajul NM «Остановитесь! Как в Атаках дошли до массовой драки на этнической почве» («Opriți-vă! Cum s-a ajuns la Otaci la o încăierare pe motive etnice»).

Situația epidemiologică

55 de cazuri noi de coronavirus s-au înregistrat în Moldova în ultimele 24 de ore, după ce s-au efectuat 5219 teste. Astfel, numărul total al celor care s-au contaminat de la începutul epidemiei a ajuns până la 256 669 de persoane. 249 643 dintre acestea s-au vindecat, 6191 au decedat (4 — în ultimele 24 de ore). 835 de persoane bolnave continuă să se trateze, 34 dintre acestea fiind în stare extrem de gravă, iar 7 — conectate la aparatele de respirație asistată.

Autoritățile Moldovei sunt îngrijorate că în țara noastră ar putea pătrunde tulpina «indiană» a coronavirusului («Delta»), care este considerată cu mult mai contagioasă și mai periculoasă decât varianta inițială. Ministerul Sănătății a anunțat că tulpina «indiană» a fost depistată deja în 93 de țări. În legătură cu aceasta, autoritățile intenționează să înăsprească regulile de intrare în țară.

Imunizare

Moldova poartă negocieri cu privire la achiziționarea a 700 mii de doze de vaccin Sputnik V și 700 mii de doze de Pfizer. Însă Ministerul Sănătății nu știe, când Moldova ar putea primi aceste vaccinuri. Cei de la minister au mai menționat că «încă nu se știe dacă producătorul Sputnik va avea un asemenea volum pentru noi».

Și despre ceea ce va fi astăzi, 30 iunie

  • Va avea loc ședința Consiliului Audiovizualului.
  • La Pro TV vor avea loc noi dezbateri electorale.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: