Telegram/MAExplică

NM Espresso: În camionul cu arme s-au găsit «urme ucrainești», drona a fost prezentată ambasadorului Federației Ruse, compensațiile pentru încălzire vor fi reduse?

Camionul cu arme: continuare

Procuratura a comunicat noi detalii în dosarul camionului cu arme reținut de vameșii români. Armele au fost introduse în Republica Moldova din Ucraina, provenind «dintr-un depozit neidentificat, de la persoane necunoscute».

În acest dosar, în Republica Moldova a mai fost reținută o persoană. Majoritatea figuranților sunt cetățeni ai Republicii Moldova, însă unii dintre ei dețin și altă cetățenie, pe care poliția nu dorește deocamdată să o facă publică.

Președintele Comisiei parlamentare pentru securitate națională, deputatul PASLilian Carp, a declarat că, după acest scandal, vor urma demisii.


Drona de pe acoperiș: continuare

Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova i-a prezentat ambasadorului Federației Ruse, Oleg Ozerov, drona care a căzut pe acoperișul unei case din Republica Moldova și i-a înmânat o notă de protest «în legătură cu încălcarea gravă de către Moscova a integrității teritoriale și amenințarea la adresa securității».

Ozerov a declarat că incidentul «trebuie clarificat» și a pus la îndoială faptul că drona, al cărei număr «a apărut în regiunea Harkov», ar fi putut zbura până la Florești.

Comisia Europeană a condamnat încălcarea spațiului aerian al Republicii Moldova de către dronele rusești, calificând aceasta drept «o nouă provocare deliberată din partea Rusiei».


Republica Moldova și UE

Uniunea Europeană va aloca suplimentar 25 de milioane de euro pentru sprijinirea țărilor Parteneriatului Estic, inclusiv Republica Moldova. Aceste fonduri, potrivit eurodeputatului Siegfried Mureșan, vor fi direcționate către «sprijinirea esențială a organizațiilor societății civile, în special pe fundalul reducerii ajutorului american și al presiunii exercitate de Rusia».


Pacea în Ucraina și Republica Moldova

Noul plan de pace al lui Trump a devenit probabil subiectul central al presei mondiale în ultimele zile. Cum se va încheia această rundă a negocierilor de pace, deocamdată nu este clar. În același timp, este evident că orice decizie privind Ucraina va influența automat și Republica Moldova și întreaga regiune. În materialul «Va fi pacea din Ucraina un șoc? Și pentru Republica Moldova?»NM, împreună cu experții, a analizat posibilele consecințe.


Reducerea populației: Republica Moldova — printre lideri

Din 1990, populațiile Republicii Moldova, Georgiei și Letoniei s-au redus cu aproximativ 30% din cauza natalității scăzute și a emigrației masive. Aceste state au intrat în topul celor trei țări cu cel mai semnificativ declin demografic din 1990. Informațiile se regăsesc într-un raport al BERD privind impactul demografiei asupra economiei.


Vor fi reduse compensațiile pentru încălzire?

Compensațiile pentru resursele energetice ar putea scădea, însă ministra Muncii, Natalia Plugaru, a dat asigurări că familiile vulnerabile vor rămâne «sub protecție». Potrivit ministrului Finanțelor, Andrian Gavriliță, Guvernul urmărește în primul rând «creșterea veniturilor», astfel încât oamenii să-și poată achita facturile fără compensații.


Închiderea școlilor: PSRM, PAS

Partidul Socialiștilor (PSRM) a cerut introducerea unui moratoriu privind închiderea școlilor, efectuarea unui audit al sistemului educațional și majorarea finanțării școlilor rurale. Partidul a venit cu această solicitare după informațiile despre închiderea a patru școli din raionul Florești.

PAS a declarat în replică că «socialiștii vor ca elevii să învețe câte cinci într-o clasă și cu profesori care predau 3–4 discipline», în timp ce PAS urmărește crearea «unor condiții mai bune pentru toți elevii».


Perciun despre școli și salariile profesorilor

Ministrul Educației, Dan Perciun, a afirmat că instituțiile de învățământ ar putea trece în subordinea directă a Guvernului, pentru a «colabora direct cu instituția, cea mai pregătită în problemele de gestionare a sistemului educațional».

Perciun a mai anunțat că, de la 1 ianuarie, salariile profesorilor vor fi majorate, fără a preciza cuantumul creșterii.

Totodată, Ministerul Educației a comunicat că toate autobuzele școlare din Republica Moldova urmează să fie echipate cu sisteme GPS, iar părinții vor putea în curând urmări rutele acestora printr-o aplicație mobilă.


Pe scurt

În Republica Moldova, transportul feroviar de pasageri s-a redus aproape la jumătate într-un an, în timp ce numărul total al călătoriilor cu transportul public este în creștere.

Mitropolia Moldovei ar putea fi lipsită de dreptul de a exploata bisericile care au statut de monument istoric.

În UE ar putea fi introdusă interdicția de acces la rețelele sociale pentru copiii sub 16 ani.

Fostul deputat democrat Constantin Țuțu își va afla sentința în dosarul privind îmbogățirea ilicită pe 27 ianuarie 2026; Țuțu își neagă vinovăția.


Atenție, ceață!

Meteorologii prognozează ceață densă în noaptea și ziua de 27 noiembrie: vizibilitatea pe drumuri nu va depăși 200 de metri.


Agenda zilei, 27 noiembrie:

  • 09:00 — Conferință de presă a Blocului «Alternativa»;
  • 10:00 — Ședința Parlamentului;
  • 10:00 — Conferință de presă a fracțiunii PAS în Consiliul municipal.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stație de epurare de 13 mln lei, folosită doar câteva luni în opt ani. Cum au fost irosiți banii europeni la Drochia

Stația de epurare a apelor uzate menajere din orașul Drochia, construcția căreia a costat peste 13 milioane de lei, a funcționat doar câteva luni în cei opt ani de când a fost dată în exploatare, arată o anchetă Cu Sens. Aceasta a fost construită din bani oferiți de Uniunea Europeană sub formă de grant, dar și din surse publice alocate din Fondul Ecologic Național și bugetul local.

Potrivit sursei citate, în august 2025, patru experți din România, au venit la invitația întreprinderii municipale Apă-Canal din Drochia pentru a face o expertiză tehnică a stației de epurare a apelor uzate. Aceasta a fost construită acum opt ani de Consiliul raional Drochia, în mare parte, din bani de la Uniunea Europeană și Fondul Ecologic Național, iar în mai 2018 a fost dată în gestiunea întreprinderii municipale. Problemele nu-s de azi sau de ieri. Din decembrie 2016, când au fost finalizate lucrările de construcție, iar stația a fost pornită pentru testare, pe parcursul a circa un an, aceasta s-a defectat de mai multe ori. Chiar dacă a fost dată în exploatare în septembrie 2017, în cele din urmă, a fost oprită și nu a mai funcționat, de atunci, nicio zi.

Mai bine de o oră, experții au încercat să-și dea seama cu ce au de-a face. Doar că stația nu a fost pornită din timp din cauza unei pene de curent care a afectat întreg orașul, ceea ce făcea imposibilă continuarea expertizei. Auditul tehnic a fost propus de Vladislav Russu care, din decembrie 2023, a preluat conducerea Apă-Canal Drochia și a vrut să înțeleagă care sunt problemele de la noua stație, mai ales că cea veche, construită încă pe timpul Uniunii Sovietice, necesită, la fel, investiții.

După toate măsurătorile care au fost, când au fost date în exploatare, ea consuma foarte multă energie electrică, dar ieșirea apelor era foarte puțină. Ea este pentru 400 de cuburi în 24 de ore, să spunem așa, dar undeva ieșirea era la 60-80 de cuburi în 24 de ore. Deci, am revenit la doamna primar ca să facem un proiect, poate o stație nouă de epurare, și mi s-a spus că noi avem stație nouă de epurare. Nu putem câștiga alt proiect pentru că nu înțelegem ce-i cu stația asta. Și am hotărât să facem o expertiză tehnică”, a declarat Vladislav Russu.

Construcția stației de epurare a costat peste 13 milioane de lei, dintre care: circa 7 milioane de lei – grant oferit de Uniunea Europeană, 5,2 milioane de lei – din Fondul Ecologic Național și puțin peste 1 milion de lei a fost contribuția Consiliul raional Drochia. Proiectul a fost implementat de Consiliul raional Drochia care l-a angajat ca manager de proiect pe Ruslan Babin, specialist principal în cadrul Direcției economie, reforme și atragerea investițiilor a instituției. Între timp, acesta a fost avansat în funcția de șef al Serviciului politici investiționale, din cadrul aceluiași Consiliu.

Proiectul a fost un imbold pentru a atrage alte investiții sau pentru a renova ceea ce este existent. Un fel de experiență, mai mult experiență de implementare, experiență de atragere de granturi, finanțare și așa mai departe. Într-adevăr, proiectul acela, nu știu, mai multe circumstanțe au dus ca să nu fie de succes. Întâi a înghețat, pe urmă indiferență, pe urmă nu se știa cui de transmis, pe urmă nu știa cine să achite curentul electric pentru exploatare. Noi trebuia să transmitem, alții nu voiau să o primească, pentru că asta e problema principală, pentru că noi, așa și s-a primit, noi într-un fel cu forța am implementat un proiect pe care primăria nu-l dorea”, a spus Babin.

În 2015, Consiliul Raional Drochia organizează o licitație publică și selectează compania Laiola SRL, cu sediul în Chișinău, să execute lucrările de construcție a stației. Asta, chiar dacă doi din cei nouă membri ai grupului de lucru cu privire la adjudecarea lucrărilor de construcție a stației au fost împotrivă, deoarece firma „a propus o ofertă cu mult mai mare” față de alte două companii care au participat la licitație, însă au fost descalificate. Un alt motiv – „Laiola s-a aflat în litigiu de judecată cu Consiliul raional Drochia în urma efectuării lucrărilor de reparație a Școlii Sportive”. Printre cei care au fost împotrivă – Vitalie Postovan, jurist la acea vreme, în cadrul Aparatului Președintelui raionului. În prezent – viceprimar al orașului Drochia.

Am fost împotrivă, deoarece Laiola SRL, anterior, a efectuat niște lucrări de construcție, de renovare a Școlii sportive din orașul Drochia și noi am avut litigiu de judecată cu dumnealor. N-au executat lucrurile conform proiectului și ceea ce au executat nu corespundea cerințelor noastre. Și nu am mai vrut să avem de a face cu astfel de agenți economici, de aceea și am votat contra”, a menționat Postovan.

Contractul de executare a lucrărilor a fost semnat pe 18 iunie 2015, iar firma s-a angajat să construiască stația în patru luni și jumătate. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă. Asta, deoarece abia peste un an au primit autorizație de construcție de la autoritățile locale. Astfel, în decembrie 2016, adică peste un an și șase luni, firma a finalizat instalarea stației, care a fost pornită pentru testare. Doar că peste o lună, au apărut, deja, primele defecțiuni din cauza înghețurilor, iar firma și-a asumat lucrările de reparație. Respectiv, abia în septembrie 2017 a fost semnat procesul-verbal de recepție finală. Cu toate acestea, nu a mai fost folosită niciodată. Laiola SRL este deținută, în cote-părți egale, de Ghenadie Vizitiu, om de afaceri originar din Drochia și Ion Comanac, consul onorific al Republicii Columbia în Republica Moldova, al cărui birou se află în aceeași clădire unde își are adresa juridică compania Laiola SRL. Am mers la sediul firmei pentru a discuta cu unul dintre proprietarii afacerii. Ne-a răspuns la telefon Ghenadie Vizitiu, unul dintre fondatorii companiei.

Noi am făcut toată lucrarea, a fost dată în exploatare, a fost comisia și din partea finanțatorilor europeni, a fost și din partea inspecției în construcție, a primăriei și tot. Totul a fost dat în exploatare, a fost testat și a lucrat un pic. După asta am conservat-o, fiindcă ei nu au vrut să o exploateze. Și am plecat de acolo. După asta s-a terminat totul”, a spus Ghenadie Vizitiu.

În mai 2018, Consiliul raional transmite stația Consiliului orășenesc Drochia care, ulterior, o dă în gestiunea întreprinderii municipale Apă-Canal Drochia. În perioada cât a fost construită, la conducerea primăriei era Nina Cereteu, funcție pe care o deține până în prezent, fiind la al treilea mandat de primăriță. La alegerile parlamentare din 2025, a candidat cu numărul trei în lista partidului condus de Renato Usatîi – „Partidul Nostru”, care a obținut șase fotolii de deputat. Cereteu, însă, a ales să rămână la șefia primăriei Drochia.

Eu, cel puțin, o consider ca este o investiție irelevantă pentru oraș. Ideea a fost de a avea o stație de epurare modernă, model, în țară. Atunci trebuia reparată și dotată cea veche, existentă, care avea o capacitate și cu potențial de a extinde capacitatea mare, pentru a asigura nu doar orașul, dar și cu probabilitatea de a mai conecta și satele vecine”, a declarat Cereteu.

Întrebată de ce stația a fost lăsată de izbeliște, primărița a spus: „Ne-am orientat ca să asigurăm cetățenii cu acces la canalizare, adică cu acces la servicii, să extindem rețelele. Pentru că, pentru moment, am considerat că această stație, un pic poate să mai aștepte, să nu căutăm acuma investiții în timp ce oamenii nu au acces la aceste servicii”.

Apele uzate ale orașului Drochia sunt epurate la stația veche care se află nu departe de cea nouă, iar după curățare sunt vărsate în pârâul Graid.

Sunt conștientă de faptul că această investiție, acest proiect, este ca o pată neagră pe imaginea orașului. Deși nu noi am fost cei care am aplicat, dar suntem cei care o gestionam în continuare”, a declarat Nina Cereteu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: