Nu măriți tarifele, nu ieșim la lucru. Microbuzele de linie ar putea să nu mai circule prin Chișinău
Full Article 3 minutes read

Nu măriți tarifele, nu ieșim la lucru. Microbuzele de linie ar putea să nu mai circule prin Chișinău

Microbuzele de linie din capitală ar putea să nu mai circule. Avertizarea vine din partea președintelui Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa. Într-un comunicat de presă, acesta anunță că mijloacele de transport își vor sista activitatea în semn de protest față de „modul discriminatoriu în care sunt tratați” în comparație cu transportul care aparține municipalității. Acesta nu a precizat, însă, când anume ar putea fi pusă în practică decizia. 

Astfel, potrivit lui Alexa, autoritățile municipale ar avea o atitudine „discriminatorie” față de companiile de transport, în funcție de proprietari.

„În anul 2006, de către Consiliul municipal, au fost stabilite tarifele pentru troleibuze – 2 lei, autobuze – 3 lei, microbuze – 3 lei. În următorul an (2007) Consiliul municipal a aprobat subvenționarea Parcului Urban de Autobuze (PUA) și Regia Transport Electric (RTEC) pentru compensarea diferenței dintre tarif și sinecost, în sumă totală de 110 mln. lei. Pe parcursul anilor, această sumă a crescut, iar pentru 2020 Consiliul municipal a aprobat subvenționarea acestor întreprinderi mnicipale în sumă de 446,5 mln lei, iar pentru transportul cu microbuze nu a fost aprobată nici o subvenționare, tariful de 3 lei fiind unica sursă de venit. Deci din data aprobării tarifelor (2006) și până în prezent Primăria a aplicat anumite standarde pentru întreprinderile municipale și altele pentru întreprinderile private”, a explicat Alexa.

Totodată, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto susține că mărime subvențiilor care se achită PUA și RTEC ar fi prea mare și nejustificată.

„Din calculul nostru reiese că tariful pentru microbuze trebuie să fie de 9,81 lei. În calcul sunt incluse atât cheltuielile și capitole pe care le suportă și PUA și RTEC cât și acele cheltuieli și capitole pe care le suportă doar transportatorii privați. Iar dacă transportatorii privați ar activa în aceleași condiții ca și transportatorii cu capital municipal, atunci, din calculele prezentate, reiese că tariful pentru microbuze ar trebui să fie nu mai mare de 6,5 lei”, a precizat Alexa.

Acesta a menționat că analiza pe care au întocmit-o demonstrează să sinecostul transportării cu autobuzul este mai mic decât transportarea cu microbuzul.

„După calculul nostru, sinecostul transportării cu autobuzul constituie 60 la sută din sinecostul transportării cu microbuzul”, a declarat acesta.

Amintim că, în data de 9 ianuarie, mai mulți administratori ai microbuzelor de rută din capitală s-au adresat autorităților de la primăria capitalei, cu solicitarea de a dubla costul călătoriilor.

De cealaltă parte, primarul Ion Ceban, susține că tariful de 3 trei pentru călătoriile cu microbuzele ar putea fi majorat numai în condițiile în care acestea vor fi modernizate și vor respecta prevederile contractuale. Mai mult, edilul este de părere că în capitală ar trebui să existe 5-6 companii mari, cu un minimum de 100 de vehicule.

Susțineți-ne cu un LIKE la pagina noastră de Facebook.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: