Olga Șchiopu, Medpark: Scopul nostru este să unim vocile comunității de afaceri în dialogul cu autoritățile
Full Article 5 minutes read

Olga Șchiopu, Medpark: Scopul nostru este să unim vocile comunității de afaceri în dialogul cu autoritățile

De 20 de ani, cei mai mari investitori străini din Moldova, uniți în Asociația Investitorilor Străini (FIA), lucrează împreună cu autoritățile la îmbunătățirea climatului investițional. Este vorba de cele mai active întreprinderi, care asigură progresul în industriile lor și influențează dezvoltarea durabilă a economiei în ansamblu și a sferei sociale în particular. Un caz aparte este piața serviciilor de sănătate, aflată abia la începutul implementării principiilor de piață și concurență liberă. Despre reformarea pieței și acțiunile, promovate în acest sens de FIA, ne-a relatat Olga Șchiopu, Director general al Spitalului Internațional Medpark.

— Acum 20 de ani investitorii străini s-au unit într-o Asociație. Ce considerente au stat la bazele asocierii?

Principiul asocierii în comunități de business este o practică internațională sănătoasă, în special în țările cu o economie dezvoltată. Este absolut firesc, pentru un business, să aibă în mediul de afaceri un cerc de comunicare calitativ pentru a împărtăși și afla tendințele dar și bunele practici. Este un flux constant de informații calitative care pot fi utilizate pentru creșterea și eficientizare afacerilor. Acesta este un beneficiu direct al aflării noastre în componența FIA.

Totodată, unul din scopurile de bază ale Asociației este de a uni vocile comunității de afaceri pe subiecte de interes comun, pe care le reprezintă în fața autorităților și în dialog cu acestea, să contribuie la eficientizarea cadrului normativ, deoarece businessul este motorul progresului în orice țară sau societate. Deci, recomandările de modificare, venite din partea businessului, nu pot fi nicidecum ignorate, ele trebuie discutate și efectuate ajustări în măsura posibilităților. Prin intermediul FIA aducem în dialogul cu autoritățile și subiecte ce țin de sectorul de sănătate publică. Evident că pe parcurs, subiectele se schimbă. Unele au tendința să fie rezolvate, uneori rezolvarea acestora durează, însă, la final, această interacțiune este firească și sănătoasă, deoarece cadrul regulatoriu este de o importanță primordială pentru buna funcționare a businessului și a statului.

— Ce beneficii a adus participarea în cadrul FIA nemijlocit sectorului și companiei dvs.?

În principiu, cu aportul FIA, au fost rezolvate două subiecte, care țin de tratamentul pacienților oncologici. Prima s-a referit la demonopolizarea serviciului oncologic per ansamblu, deoarece până în 2017 bolile oncologice puteau fi tratate exclusiv la Institutul Oncologic. După modificările legislative, tratamentul este posibil în mai multe instituții atât publice cât și private.

Prin definiție, activitatea realizată în cadrul unui monopol, are tendința spre degradare, scădere a calității și a eficienței. By default, dacă ai o activitate monopol, aceasta nu este competitivă. Demonopolizarea serviciului oncologic a dus la apariția sau crearea mai multor centre sau instituții care se ocupă de tratamentul cancerului, atât la nivel public cât și privat. Se creează treptat și mediul concurențial care cu siguranță va aduce progres.

Al doilea subiect ține de radioterapie. În anul 2018 a fost aprobată o hotărâre de guvern, prin care radioterapia putea fi realizată strict prin intermediul unui singur parteneriat public-privat, era admis un singur prestator pentru toate serviciile din țară. Aveam aceeași situație de monopol, dar am insistat asupra modificărilor legislative, pentru a nu se admite acest lucru iar acum radioterapia poate fi efectuată în mai multe centre din Republica Moldova. Din păcate, deocamdată există un singur centru, cel care activează la Institutul Oncologic. Nu au intrat încă pe acest segment alți prestatori, însă este un lucru absolut necesar, deoarece concurența duce la dezvoltare.

Alte subiecte în care am reușit să urnim carul din loc, chiar dacă nu am ajuns încă la o finalitate, ține de digitalizarea în sistemul național de sănătate. Promovăm intens, inclusiv prin intermediul FIA, necesitatea de digitalizare a sistemului de sănătate, în primul rând pentru asigurarea transparenței resurselor în sistem, pentru a avea indicatori de eficiență a instituțiilor, a înțelege prioritățile. Insistăm asupra acestui subiect din 2018, iar în anii 2020-21 el a intrat, în sfârșit, și pe agenda autorităților. În anii 2022-23 se observă chiar și anumite acțiuni. Astfel, se conturează o perspectivă a digitalizării în domeniul de sănătate. Încă nu au fost întreprinși pași reali, dar există o oarecare mișcare.

— Haideți să vorbim și despre viitor. Care sunt prioritățile sectoriale și cele generale de discuție între autorități și investitorii străini?

Administrând o afacere în sectorul medical, observ cât de ineficient este sistemul public de sănătate din perspectiva utilizării resurselor. O bună parte dintre noi suntem contribuabili și plătitori ai acestui sistem. Bugetul celui mai mare finanțator din sistemul de sănătate, Casa Națională de Asigurări în Medicină (CNAM) crește în fiecare an. În anul curent a ajuns la 14 mlrd. lei. Două treimi din el sunt formate din contribuțiile noastre, ale celor care lucrează. O treime este alocată din buget. Până la urmă, tot este vorba de taxele și impozitele noastre. Altfel spus, eficiența acestui sistem public de sănătate ne privește direct. El nu este, însă, utilizat eficient și are nevoie de o restructurare sistemică. De doi-trei ani includem în Cartea Albă subiectul cu privire la contractarea sau criteriile de selecție pentru companiile de asigurări. Și asta deoarece fondurile CNAM sunt repartizate în prezent într-un mod arhaic, care nu au la bază niciun principiu de calitate și eficiență. CNAM servește drept mijloc de menținere în viață a instituțiilor medicale ineficiente, care demult trebuiau optimizate sau chiar închise. Asta este realitatea pe care trebuie s-o cunoască fiecare cetățean. Pe noi, cei de la FIA, acest subiect ne privește în totalitate, deoarece companiile noastre membre au deja circa 26 mii de angajați. Dacă luăm în calcul și familiile lor, este vorba despre un segment mare al societății, care se află direct în vizorul nostru iar nouă ne pasă de modalitatea în care acești oameni sunt abordați în sistemul de sănătate. Mulți dintre noi suntem nevoiți să ajutăm colaboratorii prin intermediul polițelor private de asigurări în sănătate sau a contractelor directe cu instituțiile medicale dar ne afectează modalitatea în care se utilizează fondurile la care contribuim direct. Anul trecut FIA a elaborat un studiu, potrivit căruia contribuția grupului de companii din cadrul FIA la bugetul de sănătate ajunge la 27 la sută. Altfel spus, asigurăm peste un sfert din acest buget. Ne privește direct ce se întâmplă cu acești bani. Insistăm în continuare pe acest subiect, însă el are o mare conotație politică deoarece este nevoie de reformarea sistemului. Și aceste reforme, care trebuie să optimizeze și eficientizeze, să aducă transparență, niciodată nu au fost prea populare.

Un alt subiect pe care îl abordăm, ține de reformarea sistemului național de acreditare a instituțiilor medicale. Acum standardele care necesită a fi îndeplinite, pentru acreditarea în sistemul de sănătate se află la nivelul anilor ’80-90. Dacă vom aduce aceste standarde la nivelele actuale, practicate în țările dezvoltate, necesare pentru acreditarea în sistemul de sănătate, va spori și eficiența sistemului.

Și în sfârșit, digitalizarea, care este instrumentul de monitorizare a tot ce se întâmplă în sistem. Aici pacientul este beneficiar în calitate de utilizator al serviciului, însă cel mai mult au de câștigat de la digitalizare autoritățile, statul în general, care acumulează acest buget și trebuie să fie interesat să-l gestioneze cât se poate de eficient.

În plus, atunci când există un volum suficient de date și statistici coerente, îți poți eficientiza munca, îți poți măsura această productivitate. Fără un instrument de măsurare a eficienței, nu înțelegi încotro te îndrepți.

Партнерский материал

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: