Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor
Full Article 9 minutes read

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

Cine dintre noi nu a încercat vin de casă dintr-un ulcior de lut pictat manual? Ceramica tradițională nu este ceva neobișnuit în Moldova. Dar producția plăcilor de faianță pictate manual este ceva nou. Anume această provocare și-au asumat-o soții Ana și Igor Plămădeală, care au deschis acum trei ani un studio de artă al familiei Ignis Ceramics . NM vă povestește istoria atelierului: de la idee și videoclipuri de pe YouTube până la comenzi din Franța și SUA.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

Ana și Igor în atelier

„Am început de la zero”

Cu Ana ne-am întâlnit la expoziția anuală Fabricat în Moldova. Oamenii se apropiau de standul Ignis Ceramics și zăboveau mult timp în fața lui. Unii au fost surprinși de faptul că aici, în Moldova, se produce o astfel de frumusețe. Totul constă în faptul că Ignis Ceramics combină în atelierul său tehnici tradiționale din diferite regiuni, de exemplu, tehnica cuerda seca („frânghie uscată”) caracteristică Spaniei cu ornamente tradiționale moldovenești.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: NewsMaker

Ignis Ceramics este o producție unică, nu există nimic asemănător în Moldova, ne-a spus Ana când ne-am întâlnit în studioul lor situat în Durlești. Împreună cu soțul ei Igor, sunt angajați în producția manuală de plăci ceramice – dreptunghiulare, pătrate, în formă de romb, dar și alte forme, dimensiuni și culori. Nu există restricții în această îndeletnicire; pe plăci sunt aplicate modele tradiționale și modele de designer. De exemplu, imaginea acestei pisici drăgălașe înconjurată de tufe de căpșuni și mure din grădina bunicii.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

Producția de familie a început după ce Ana și Igor au vizionat un videoclip pe Youtube. Tinerii s-au „aprins” de la o idee care le-a căzut tronc la inimă. Și chiar și cuvântul „aprins” nu este întâmplător, deoarece denumirea studioului provine de la cuvântul latin „ignis” – foc. Iar magia producției, potrivit Anei, se întâmplă în cuptoare, în timpul arderii plăcilor.

„Am vrut să începem un fel de activitate economică, dar totul s-a dovedit a fi scump. Într-o zi, am urmărit un videoclip despre fabricarea manuală a plăcilor ceramice și am decis să încercăm și noi. Ne-am uitat mai atent și am calculat cât ar putea costa. Ne-am gândit așa: dacă nu merge, atunci vom vinde materia primă și echipamentele unor ceramiști locali, își amintește Ana.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

Anul acesta mica afacere de familie va împlini trei ani. Ana recunoaște că la început nu aveau nici cunoștințe în domeniul ceramicii sau al producției de faianță, nici pregătire specială în artă. Ana, însă a studiat la un gimnaziu cu profil artistic. A fost implicată în atragerea de investiții pentru proiecte de cercetare și inovare la Academia de Științe și la mai multe universități din țară. Igor este, de asemenea, legat de acest domeniu. Datorită acestui fapt, s-au cunoscut.

Ana recunoaște că la început, când au deschis atelierul Ignis Ceramics, au fost multe eșecuri și greșeli. „Am pornit de la zero. Dar când am reușit, când am deschis cuptorul și am văzut rezultatul, totul a fost „Wow”. Dacă nu știi ce se va întâmpla în cele din urmă și vezi ce se întâmplă, chiar îți place totul și faci un efort mai mare. Este clar că acum avem deja standarde, vedem: asta nu a mers bine, dar asta a mers. Dar la început totul ni s-a părut minunat”, zâmbește fata.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: NewsMaker

„Frumusețea nu necesită reparații”

Argila, glazura și cuptorul sunt principalele componente ale producției. Procesul de realizare a plăcilor ceramice poate fi împărțit în mai multe etape: mai întâi, lutul este întins sub o presă, stratul este tăiat în forme, care sunt apoi trimise la uscat între șapte și zece zile. Apoi produsul uscat este scos, vopsit, trimis la cuptor pentru ardere, acoperit cu glazură și înapoi în cuptor. Rezultatul final – plăci lucioase, colorate, care încântă ochiul și sufletul.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

„Acum lucrăm doar cu material care este potrivit pentru placarea interioară a clădirilor. Pe viitor vom produce faianță care poate fi instalată pe fațadă și pragul unei case. Suntem adesea întrebați unde să instalăm plăci lucrate manual. Și răspundem: „Peste tot, totul depinde de imaginație”. Plăcile pot fi folosite pentru a decora bucătăria, baia și pervazurile ferestrelor. Pe unul dintre pereții casei noastre am atașat trei plăci între rame cu fotografii, iar peretele arată cu totul altfel, ne bucură”, povestește Ana.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

Una dintre ideile Ignis Ceramics este că frumusețea nu necesită renovare sau o casă nouă. „Credem că nu trebuie să vă renovați casa pentru a vă permite ceramică artizanală. Și nu ne concentrăm doar pe comenzi mari”, explică ceramistul. Costul unei plăci variază de la 40 la 200 de lei, așa că băieții acceptă comenzi chiar și pentru trei sau patru plăci.

„Stația va fi distrusă, dar ornamentul va rămâne”

Creația Anei și a lui Igor este inspirată din portul tradițional, covoarele populare și elementele de arhitectură rurală, dar nu numai. De la mozaicuri din stațiile de autobuz din toată Moldova până la fire de iarbă din parcurile din Chișinău, sursa de inspirație pentru ei pot fi obiectele cele mai familiare și deloc vizibile care prind contur și culoare în ceramică.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

„Am văzut o mozaică la o stație de autobuz din satul Ustia, raionul Dubăsari. Această oprire este distrusă, dar am reușit să transferăm pe plăci unul dintre motivele mozaicului. Așa păstrăm moștenirea”, spune Ana.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

De asemenea, ea abia așteaptă primăvara pentru a colecta tulpini verzi, frunze și flori în parc – din ele face compoziții minimaliste din lut alb.

În plus, băieții transformă ornamentele populare în elemente pentru plăci ceramice. Una dintre ultimele comenzi este un brâu ceramic pentru o sobă într-o pensiune de pe malul Nistrului.

„Există, de exemplu, ornamente locale și regionale care pot fi transferate pe plăci. Găsim multe informații pe internet, în monografii dedicate locuințelor tradiționale. Da, tehnica cuerda seca este comună în Italia, Spania, America Latină, dar se potrivește perfect cu tiparele noastre tradiționale”, spune Ana.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

Ambasadoarea cuerda seca în Moldova

Ana poate fi numită ambasadoarea cuerda seca în Moldova. Tradus din spaniolă este „șnur uscat”. Tehnica cuerda seca este folosită pentru aplicarea glazurilor colorate pe suprafețele ceramice.

„Cu cuerda seca, conturăm designul pe plăci și apoi îl umplem cu glazură, astfel încât glazura să nu depășească liniile. Înainte de aceasta, lucram cu desene, unele aplicate folosind un șablon, altele manual”, explică ceramistul.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: NewsMaker

Ana are un simț extraordinar al frumosului, atelierul este plin de lumină nu doar de la geamurile mari, ci și de la dedicația pentru munca sa și simțul frumosului.

— Ana, cum simți această frumusețe și armonie în jurul tău? – o întreb eu.

— Probabil am asta din naștere – râde ea.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: NewsMaker

Pe o masă mare dreptunghiulară din atelier, lângă borcane cu vopsele, stau vaze din sticlă cu flori uscate, iar pe pervaz, între mostre de gresie, se află un rând de căsuțe.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: NewsMaker

„Acestea nu sunt de vânzare, așa se distrează soțul meu. Culcăm copiii, iar el vine în atelier și modelează case. Apoi eu le ard și le vopsesc”, spune Ana. Fiul lor în vârstă de cinci ani este un vizitator frecvent al atelierului;  îi place să picteze gresie. „Are deja o colecție întreagă, vrem să le instalăm pe peretele din camera copiilor”, recunoaște mama.

Visul de a produce în satul natal

În timp ce mă plimb prin atelier și fac fotografii, Ana discută cu entuziasm despre designul viitoarelor plăci cu un client. Client din Franța, din diaspora moldovenească. Reprezentanții diasporei sunt clienți frecvenți ai studioului Ignis Ceramics. Practic, spune Ana, plăcile lucrate manual le sunt comandate de familii tinere așa ca ei care vor să aducă frumusețea în casa lor. Și puțină nostalgie, dacă sunt departe de casă.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

„Deocamdată ne bucurăm că nu noi găsim clienți, ci ei ne găsesc. Moldova este o țară mică, cineva a auzit de la un prieten și s-a interesat. Avem multe solicitări privitor la prețuri din România, din țările în care locuiesc conaționalii noștri. Diaspora află despre noi de la influenceri, de exemplu. Pe viitor ne dorim să intrăm pe piața din România, pentru că piața noastră nu este cea mai mare. De asemenea, vrem să extindem puțin producția pentru a putea angaja personal. După trei ani, este dificil să vorbim despre profituri în exces, dar ne bucurăm că putem reinvesti o parte din veniturile din vânzări în producție și nu doar să ne cheltuim banii. La început, soțul meu a glumit că acesta este un hobby foarte scump, dar acum suntem și distribuitori de sobe și glazuri de la producători străini în Moldova”, spune Ana.

În atelier, recunoaște ea, responsabilitățile sunt repartizate astfel: Ana se ocupă de creativitate și lucrul cu clienții, Igor se ocupă de contabilitate și logistică.

O întreb pe Ana dacă ar dori să plece din Moldova, ca multe alte familii tinere. Ea răspunde că se gândesc la asta, dar în acest moment viața lor este aici. Pe lângă producția din Durlești, ei visează să deschidă producția în satul Mașcăuți, raionul Criuleni, unde a rămas casa părinților, construită încă de bunici.

Plăci de faianță pictate manual în Moldova, la mare căutare în Franța și SUA. Istoria Anei și a lui Igor

foto: Ignis Ceramics

Acum o lună, Ana și Igor au cumpărat clădirea unui fost centru de deservire situat în centrul satului și vor să mute producția acolo și să înființeze un showroom funcțional. Deci, potrivit Anei, vor să creeze „ceva ca un punct de turism industrial și să ajute la dezvoltarea economiei locale”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: