Facebook/Andrei Spînu

Se pregătește o nouă concesionare a Aeroportului Chișinău? Precizările ministrului Andrei Spânu, după întâlnirea cu un potențial investitor

Chișinăul continuă să caute „un partener strategic care să investească, să dezvolte, să modernizeze și să opereze Aeroportul Internațional Chișinău”. Anunțul a fost făcut de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, după o vizită, alături de administratorul aeroportului Constantin Vozian, în Germania.

Oficialii de la Chișinău s-au întâlnit, la Munchen, cu reprezentanții Munich Airport. Spînu anunță că a încercat să „exploreze”, în cadrul vizitei, cele mai bune opțiuni  pentru a atrage un partener strategic, care să „opereze Aeroportul Internațional Chișinău conform celor mai înalte standarde internaționale”. Or, aeroportul din München, spune Spînu, ar fi unul dintre cele mai importante hub-uri din Europa, fiind clasat printre primele zece cele mai bune aeroporturi din lume.

„Compania operează aeroporturi precum Aeroportul Sofia, Bulgaria, Terminalul A de la Aeroportul Newark din Statele Unite și altele. Compania oferă, de asemenea, cele mai bune soluții pentru întregul ciclu de viață al aeroportului, inclusiv servicii de consultanță”, a scris Andrei Spînu pe pagina sa de Facebook.

Este de remarcat că una dintre fotografiile postate de Andrei Spînu îl arată pe un reprezentant al aeroportului din Munchen care prezintă o prezentare, cu următorul mesaj, scris în engleză: „Delegation Visit Moldova. Exchange on Chisinau Airport Concession  Tender”. În traducere: „Vizita delegației Republicii Moldova. Schimb de experiență în organizarea unei licitații pentru concesionarea aeroportului din Chișinău”.

Andrei Spînu/Facebook

NM l-a contactat pentru un comentariu pe ministrul Andrei Spînu. Oficialul a explicat pentru sursa noastră că „prezentarea a fost făcută de aeroportul din Munchen referitor la experiența acestuia în raport cu alte aeroporturi și diferite modele de atragere a investițiilor”. „Așa cum am zis de mai multe ori, suntem în faza de analiză a modalităților de atragere a investițiilor în aeroport – peste 200 milioane lei. Și discut cu mai multe companii din domeniu care au experiență la nivel internațional”, a declarat Andrei Spînu pentru NM.

Întrebat dacă autoritățile iau, totuși, în considerare concesionarea Aeroportului Chișinău, or în ce alt fel autoritățile de la Chișinău pot colabora cu parteneri străini pentru a atrage investiții în dezvoltarea acestuia, Spînu a explicat că, pe lângă concesionare, mai sunt și alte forme care ar permite acest lucru, între ele: „contractul de management și contractul de consultanță”.

NM a solicitat un comentariu și de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Instituția a precizat că analizează „toate scenariile, toate oportunitățile și toate soluțiile” pentru ca „să nu se repete ceea ce a fost” și pentru a „asigura o dezvoltare sustenabilă a aeroportului”.

„Asta înseamnă transparență, eficiență, gestionarea corectă a infrastructurii și a resurselor umane. Am văzut ce se întâmplă atunci când aeroportul cade în mâinile unor persoane corupte și incapabile. Cred că cu toții am învățat lecția”, au declarat reprezentanții Ministerului Infrastructurii pentru NM.

Instituția a precizat că este în discuții cu companii care au „o reputație ireproșabilă” și „o experiență vastă în domeniu”. „Analizăm cele mai bune practici, modele de cooperare (contract de management, contract de consultanță, parteneriat public-privat, împrumuturi pe termen lung etc.) și când vom avea o soluție optimă, o vom prezenta”.

***

Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a trecut oficial în gestiunea statului începând cu 28 martie, curent, după ce în 2013 a fost luat în concesiune pentru o perioadă de 49 de ani. Președinta Sandu i-a acuzat de „furtul” aeroportului, prin „tranzacții mincinoase”, pe liderul ex-Partidului „ȘOR”, deputatul fugar, Ilan Șor și fostul lider al Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniuc. Ca urmare a acestei scheme, timp de nouă ani, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde lei, susține șefa statului.

La scurt timp după aceea, ministra Infrastructurii la acea vreme, Lilia Dabija, a recunoscut la un post privat de televiziune că Aeroportul ar putea fi concesionat. Declarația Liliei Dabija, prima de acest fel după revenirea Aeroportului în gestiunea statului, a stârnit în val de reacții în societate. Drept urmare, a doua zi, consilierea Liliei Dabija de atunci a declarat că ministra ar fi avut altceva în vedere și că jurnaliștii ar fi înțeles greșit mesajul oficialei.

După acest caz, însă, oficialii de la Chișinău au vorbit tot mai deschis despre o posibilă concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău. „Statul nu are posibilitate să păstreze în proprietatea sa un asemenea activ la infinit”, a declarat vicepreședintele Parlamentului Mihai Popșoi. Tot atunci el a spus că autoritățile „trebuie să găsească un concesionar serios” – declarație susținută ulterior de mai mulți reprezentanți ai puterii.

În septembrie, curent, Andrei Spînu a declarat în cadrul unei emisiuni televizate că autoritățile vor dezvolta Aeroportul Internațional Chișinău, după revenirea acestuia în gestiunea statului. Pentru asta, însă, susținea ministrul, este nevoie, pentru început, de circa 200 de milioane de euro. Spînu a declarat atunci că dacă resursele financiare vor fi identificate, banii ar urma să fie investiți într-un terminal, o pistă și o parcare – toate noi. „Aeroportul Internațional Chișinău trebuie dezvoltat si gestionat după standarde internaționale. Acesta este unul din proiectele de importanță națională din Planul de Reconstrucție a Infrastructurii Moldovei 5+”, a mai declarat oficialul.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

Avocatul lui Tauber, despre absența deputatei de la ședințele de judecată: „Nu este o încălcare” VIDEO

Avocatul Sergiu Moraru, care o reprezintă pe deputata Marina Tauber în dosarul în care este învinuită de finanțarea ilegală a ex-Partidului „ȘOR”, susține că absența clientei sale de la ședințele de judecată nu ar fi o încălcare. Apărătorul parlamentarei, care a părăsit țara în urmă cu peste 6 luni și nu a mai revenit, a sugerat că, de fapt, neprezentarea ar fi „un drept” de care beneficiază, fiindcă instanța a acceptat cererea privind examinarea cauzei în lipsa acesteia. Precizările au fost făcute în cadrul unor declarații de presă din 14 iulie.

Clienta nu se prezintă la ședințele de judecată pentru că a fost solicitată, înaintată o cerere… Mai întâi au existat câteva cereri de amânare, în condițiile în care era antrenată în ședințele parlamentare și în tratamente medicale. Motiv pentru care, atât timp cât a fost obligatorie prezența doamnei Tauber și la solicitarea procurorilor inclusiv, s-a înaintat solicitarea – „înaintați cerere de examinare în lipsă”. (…) Înaintați cerere de examinare în lipsă și dați-ne posibilitatea să nu tergiversăm examinarea procesului. Asta a fost solicitare și din partea procurorului. În cele din urmă, pentru a nu tergiversa examinarea procesului, am înaintat o cerere prin care am rugat instanța de judecată să accepte ca circumstanțe excepționale necesitatea de a se deplasa în alte activități în care era antrenată. Și instanța a admis ca cauza să fie examinată în lipsa Marinei Tauber. Motiv pentru care neprezența nu este o încălcare. Dar este un drept al doamnei Tauber, de care a beneficiat”, a declarat Sergiu Moraru.

Amintim că Marina Tauber este cercetată pe cinci capete de acuzate – falsificarea rapoartelor privind finanțarea campaniei electorale și a partidului politic, acceptarea finanțării ilegale din partea unui grup criminal organizat, precum și amestecul în înfăptuirea justiției.

Deputata a părăsit Republica Moldova pe 7 ianuarie 2025, prin Aeroportul Chișinău, cu destinația Istanbul. Plecarea a avut loc chiar înaintea unei ședințe de judecată în dosarul respectiv. De atunci, Tauber nu s-a mai întors în țară. Ea se declară nevinovată și spune că dosarul în care este învinuită ar fi fost pornit la „comandă politică”.

Toate ședințele de judecată care o vizează se desfășoară în prezent în lipsa ei.

Potrivit informațiilor disponibile, deputata se află, în prezent, în Rusia. Ultima dată aceasta a fost văzută la Moscova, pe 6 iulie, la Congresul Blocului „Victorie” – controlat de oligarhul fugar Ilan Șor. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: