zdg.md

Șeful suspendat al Direcției generale urmărire penală a CNA, Ghenadie Tanas, trimis în fața magistraților pe 14 capete de acuzare. Învinuirile care i se aduc

Șeful suspendat al Direcției generale urmărire penală (DGUP) a Centrului Național Anticorupție (CNA), Ghenadie Tanas, a fost trimis pe banca acuzaților. Procuratura Anticorupție (PA) anunță că a finalizat urmărirea penală inițiată pe numele acestuia. Tanas este învinuit pe 14 capete de acuzare, exprimate în comiterea infracțiunii de îmbogățire ilicită, practicarea ilegală a activității financiare și fals în declarațiile de avere și interese personale. Pe banca acuzaților ajung, de asemenea, potrivit PA, și patru complici ai lui Tanas. Aceștia sunt incriminați de săvârșirea infracțiunii de complicitate la comiterea infracțiunii de îmbogățire ilicită și practicarea ilegală a activității financiare.

PA anunță că urmărirea penală pe numele lui Tanas a fost pornită în decembrie 2021, în temeiul unor investigații inițial jurnalistice, care fiind ulterior verificate prin procedee probatorii, și-au confirmat temeinicia aferent bănuielilor rezonabile despre comiterea unor infracțiuni.

PA susține că în cadrul investigației au fost audiați 114 martori și au fost efectuate mai multe acțiuni de urmărire penală și măsuri speciale de investigație. Inclusiv, ar fi fost inițiate „zeci de percheziții” și „sute de demersuri” către furnizori de date relevante și autorități implicate în înfăptuirea justiției. Dosarul penal trimis în judecată are 98 volume, iar rechizitoriu are 293 file.

Practicarea ilegală a activității financiare

Potrivit probelor administrate, în perioada 2012-2021, șeful DGUP a CNA suspendat a organizat o structură financiară fără înregistrare și licențiere, contrar prevederilor legale, acordând împrumuturi din surse necunoscute în suma totală de 1 649 000 EUR și 40 000 dolari SUA, ceea ce constituie echivalentul a peste 34 milioane lei MDL. „Pentru comparație, potrivit declarației de avere, șeful DGUP a CNA suspendat primea un salariu anual de la CNA de aproximativ 280 000 lei moldovenești” – precizează PA.

Sursa citată precizează că contractele de împrumut acordate persoanelor fizice și juridice erau încheiate în formă simplă scrisă, pentru a nu fi raportate în caz de perfectare și autentificare notarială Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor în condițiile legii cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, cu indicarea unei sume din start majorate de la 10% până 30% în raport cu suma real împrumutată, astfel încât să acopere dobânda stabilită în mod voalat, prin indicarea camuflată în contractul de împrumut a dobânzii la mărimea 0 (zero) %, creând astfel aparența la toate contractele că acestea se oferă fără careva beneficii materiale și/sau generatoare de profit.

Consecvent, în scopul asigurării executării obligațiilor contractuale, la solicitarea personală a șefului DGUP a CNA, erau instituie drepturi de ipotecă, gaj, cât și încheiate contracte de vânzare-cumpărare a unor bunuri imobile (apartamente, case individuale, terenuri, construcții și încăperi nelocative), cu transcrierea dreptului de proprietate pe numele său și/sau a rudelor sale apropriate, aceste restricții fiind ulterior ridicate la restituirea deplină a mijloacelor financiare împrumutate și achitării dobânzilor stabilite cu părțile împrumutate.

„Șeful DGUP a CNA suspendat și complicii acestuia au obținut astfel venituri în sumă de până la 10% anual din sumele inițial împrumutate. Urmare a efectuării acțiunilor de urmărire penală, cu aportul Comisiei Naționale a Pieței Financiare și Serviciului Fiscal de Stat, s-a stabilit că prin aceste acțiuni ilegale, șeful CNA a cauzat bugetului public național un prejudiciu în sumă de 2 404 860 lei MDL, aceasta fiind impozitul pe venit ce urma a fi achitat la stat” – anunță sursa citată.

Îmbogățire ilicită și fals în declarații

Potrivit PA, contrar prevederilor legale, în perioada 2014-2021, deținând funcții de conducere în cadrul CNA, prin înțelegere prealabilă și comun acord cu complicii săi, tot el a deținut personal cât și prin intermediul complicilor, bunuri mobile și imobile, inclusiv mijloace financiare în valută națională și străină, a căror valoarea depășește substanțial mijloacele dobândite și s-a constatat, în baza probelor, că acestea nu aveau cum să fie obținute licit.

De asemenea, potrivit comunicatului citat, care face trimitere la probele administrate, s-a demonstrat că șeful DGUP a CNA suspendat, intenționat ar fi inclus informații false referitoare la averea sa în conținutul de declarațiilor de avere și interese persoanele pentru anii 2012-2020.

Sechestre

În scopul garantării executării pedepsei amenzii, recuperării prejudiciului și eventualei confiscări speciale, au fost aplicate sechestre pe bunuri imobile cu valoarea de piață de peste 26 milioane lei MDL, inclusiv asupra următoarelor bunuri a cărui beneficiar efectiv este șeful DGUP a CNA suspendat – 408 terenuri agricole din raionul Ungheni, 14 terenuri, construcții de agrement și comerciale din mun. Ungheni și 23 de locuri de parcare amplasate în mun. Chișinău.

Învinuiții nu și-au recunoscut vinovăția, iar cauza penală a fost trimisă pentru examinare în fond la Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani.

Ce riscă

Pentru infracțiunea imputată legea prevede pedeapsă sub formă de amendă în mărime de la 300 000 la 400 000 lei sau cu închisoare de la 3 la 7 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 10 la 15 ani, amendă în mărime de la 85 000 la 135 000 lei sau cu închisoare de la 2 până la 5 ani și amendă în mărime de la 20 000 la 30 000 lei sau cu închisoare de până la 1 an, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Dobândirea cetățeniei R. Moldova: solicitanții vor fi obligați să cunoască româna și prevederile Constituției

Parlamentul a adoptat în prima lectură proiectul noii legi cu privire la cetățenia Republicii Moldova. Printre prevederile proiectului se numără obligativitatea cunoașterii limbii române și Constituției țării pentru a putea dobândi cetățenia moldovenească. Inițiativa legislativă a fost susținută de 54 de deputați.

Potrivit inițiativei legislative, cetățenia Republicii Moldova va putea fi dobândită prin naștere, recunoaștere, adopție, tutelă și curatelă, redobândire, naturalizare. Proiectul unifică procedurile de dobândire a cetățeniei, care are drept scop asigurarea egalității pentru toți solicitanții, eliminând discriminările sau favorizările pe baza categoriei de persoane. O altă prevedere ține de delimitarea clară a categoriilor de aplicanți pentru cetățenie în funcție de vârsta acestora.

Printre noutățile proiectului se numără introducerea condiției de a cunoaște limba română și prevederile Constituției pentru persoanele care intenționează să dobândească cetățenia țării noastre. De asemenea, proiectul prevede aplicarea unor măsuri împotriva fraudelor și corupției, prin adoptarea unor norme stricte de acceptare a documentelor și verificare riguroasă a acestora, pentru a preveni fraudarea procesului de acordare a cetățeniei și pentru a proteja securitatea națională. Potrivit autorilor inițiativei, în ultimii ani, au fost identificate și contracarate circa 100 de tentative de dobândire a cetățeniei Republicii Moldova prin fraudă, în baza documentelor de proveniență necunoscută sau falsificate. Prin urmare, instituțiile guvernamentale vor avea responsabilitatea de a verifica mai riguros documentele prezentate de solicitant, precum și alte informații necesare pentru a determina eligibilitatea acestuia pentru cetățenie. Se va verifica istoricul de călătorii internaționale, pentru a se asigura că nu a avut interdicția de a intra sau rămâne în alte țări, antecedentele financiare, starea de sănătate, istoricul familial, integritatea solicitantului.

Documentul delimitează cazurile de respingere a cererilor de dobândire și a celor de refuz în acordare. Respingerea este orientată către aspectele tehnice, iar refuzul se face în cazul în care persoana nu întrunește criteriile legale pentru obținerea cetățeniei. Autorii proiectului propun introducerea unor noi prevederi ce se referă la refuzul acordării cetățeniei persoanelor împotriva cărora au fost aplicate măsuri restrictive internaționale. Depunerea cererii pentru obținerea cetățeniei se va face personal de către solicitant, iar posibilitatea depunerii cererilor de cetățenie prin intermediari, prin procură, va fi exclusă pentru a reduce riscul de corupție și influențe externe.

Proiectul conține și prevederi privind excluderea incertitudinii cu referire la categoriile de străini care sunt în drept să depună cerere pentru dobândirea cetățeniei Republicii Moldova prin naturalizare, precum și la calcularea perioadei de ședere legală și/sau domiciliere pe teritoriul țării de către solicitanții de cetățenie.

Autorii proiectului menționează că revizuirea legii este necesară ca urmare a unor procese precum migrația masivă a populației, fenomenul cetățeniei multiple, nevoilor de a proteja drepturile diasporei, problemelor de securitate legate de acordarea frauduloasă a cetățeniei, integrarea europeană și racordarea legislației naționale la standardele UE.

Documentul, elaborat de un grup de deputați PAS, urmează a fi examinat de Parlament în lectura a doua.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: