Colaj NM

SIS a exclus 4 persoane și 3 companii din lista cu probe privind asocierea cu Plahotniuc, Andronachi şi Șor

Serviciul de Informații și Securitate (SIS) a exclus 4 persoane şi 3 companii din lista persoanelor în privința cărora există probe, informații documentate, că sunt asociate lui Plahotniuc, Andronachi şi Șor – subiecți ai sancțiunilor internaționale. Despre aceasta a aflat RISE Moldova. Portalul de investigații a publicat și un ordin în acest sens, semnat de directorul SIS în septembrie curent. Printre persoanele excluse se regăsește și Lidia Cucoş, fosta administratoare a fundației lui Vlad Plahotniuc Edelweiss. Potrivit sursei, Serviciul nu a oferit o explicaţie a motivelor ce au dus la această modificare a listei, dar mai multe persoane din ea au contestat în instanță legalitatea includerii în acest document. NewsMaker a solicitat un comentariu de la reprezentanții SIS. 

Portalul de investigații de la RISE Moldova a scris, pe 16 septembrie, că SIS a exclus patru persoane şi trei companii din lista persoanelor în privința cărora există probe, informații documentate, că sunt asociate subiecților restricțiilor: Plahotniuc, Andronachi şi Șor.

Potrivit sursei, este prima modificare semnificativă a acestei liste făcute publice la începutul acestui an de către SIS şi care includea până la începutul lunii septembrie – 290 de persoane fizice şi 238 de companii şi organizaţii, asociate cu subiecții sancțiunilor internaționale – Ilan Șor, Vladimir Plahotniuc, Veaceslav Platon, Vladimir Andronachi, Grigore Caramalac și Igor Ceaika.

„Astfel printr-un Ordin emis pe 10 septembrie, SIS a exclus din lista persoanelor asociate cu Vladimir Andronachi, pe Dumitru Ciobu şi Iurie Cramarenco, dar şi companiile Ex-Stone SRL şi ADM-Eximcom SRL. Din lista persoanelor asociate cu Vladimir Plahotniuc a fost exclusă Lidia Cucoş, fosta administratoare a Fundației lui Vlad Plahotniuc Edelweiss, iar din lista persoanelor asociate cu Ilan Şor – Stanislav Martînov şi compania Maltel-Plus SRL”, a comunicat portalul de investigații.

RISE Moldova

Portalul a adăugat că „SIS nu oferă o explicaţie a motivelor ce au dus la această modificare a listei, dar mai multe persoane din ea au contestat în instanță legalitatea includerii în acest document”.

NewsMaker a solicitat o reacție de la reprezentanții SIS în contextul informațiilor publicate. Deocamdată nu avem un răspuns.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol/nordnews.md

Facturi la gaz mai mari decât consumul real: ANRE și Ministerul Energiei explică de ce

Mai multe persoane din R. Moldova s-au plâns că au primit facturi la gaz majorate, care nu reflectă consumul real. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Directorul general al ANRE, Alexei Taran, a precizat că acest lucru se întâmplă deoarece operatorii nu au acces la contor și nu pot vedea exact consumul. Potrivit lui Taran, regulamentul permite includerea unei sume estimative pentru maximum trei luni, iar ulterior, când contorul este verificat, suma se corectează integral.

Un consumator al Energocom s-a plâns pe online că a folosit căldura autonomă timp de câteva ore, seara, și a primit o factură de 1 800 de lei. Până acum, el a menționat că plătea cel mult 300–400 de lei. Ulterior, mai mulți consumatori au raportat probleme similare la postarea acestuia.

Pe 18 noiembrie, NewsMaker l-a întrebat pe ministrul Energiei, Dorin Junghietu, dacă este la curent cu situația, cât de extinsă este și care sunt motivele acesteia. Oficialul a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Potrivit lui Junghietu, „trebuie să ținem cont de faptul că este o perioadă tranzitorie, o trecere de la un operator la altul”. „Respectiv, Energocom efectuează lucrări în privința corecției. (…) Nimeni nu intenționează să lase aceasta fără atenție”, a mai spus ministrul cu privire la problema semnalată.

Pe de altă parte, directorul general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Alexei Taran, a explicat în ce situații, conform regulamentului, operatorii sistemului de distribuție pot include în factură o „sumă estimativă”. „Furnizorul poate estima cantitățile volumelor consumate în baza consumului istoric din anul precedent. Astfel, dacă operatorii sistemului de distribuție nu au acces la contorul punctului de consum în fiecare lună, ca să poată vedea exact consumul, se permite conform regulamentului pe o perioadă de nu mai mult de trei luni includerea unei sume estimative. Ulterior, la momentul în care se verifică acest contor se corectează toată suma”, a spus el.

Potrivit lui Taran, „așa a fost întotdeauna”. „Mulți consumatori, de exemplu, cei care au avut probleme, sunt cei care au scăzut consumul sau l-au crescut. (…) Din acest motiv au fost diferențele. Altfel, aceste consumuri sunt estimate în baza istorică. Toate se corectează în momentul în care vine reprezentantul operatorului sistemului de distribuție și verifică datele contorului”, a adăugat el.

Potrivit ministrului Energiei, Dorin Junghietu, este important ca, la primirea facturii, consumatorii să furnizeze responsabililor datele corecte „ca să dispară această neconcordanță”. „Una e când compania de distribuție are acces și poate să citească automat și alta e, de exemplu, unde trăiesc eu e la fel, compania nu are acces și eu singur pun datele în factură”, a spus oficialul.

***

În context, pe 12 noiembrie, reprezentanții „Chișinău-gaz” au declarat că, în cazul în care volumul facturat nu reflectă consumul real, consumatorii pot să comunice indicațiile EMG prin una dintre metodele disponibile: la numărul unic 1305 („Serviciul Contact-centru”); prin pagina web www.chisinaugaz.md, rubrica „Serviciul on-line de colectare a datelor”; prin aplicațiile mobile: „Energocom” (disponibilă pe Google Play și App Store).

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: