Studiu Mastercard: Clienții doresc să afle mai multe detalii despre achizițiile lor bancare digitale

Deținătorii de carduri vor avea acces la informații mai detaliate despre achiziții în aplicația mobilă a băncii lor. Mastercard oferă o soluție nouă în asigurarea transparenței tranzacțiilor.

Mastercard lansează o nouă soluție de banking digital care va oferi deținătorilor de carduri acces la informații mai ample despre achizițiile lor. Datorită serviciilor Ethoca, care au devenit parte a Mastercard în 2019, băncile vor putea îmbunătăți interacțiunea digitală cu clienții lor oferindu-le informații suplimentare despre tranzacțiile cu cardul: denumirea comerciantului, sigla și locația acestuia, precum și datele de contact.

Pentru a crește vizibilitatea brandului și a reduce nivelul de confuzie în cazul tranzacțiilor neidentificate care, deseori, duc la solicitări nejustificate pentru rambursarea banilor, comercianții sunt invitați să își încarce logo-urile în sistem. Mastercard interacționează, de asemenea, cu băncile emitente pentru a introduce un nou standard la nivel de industrie, astfel încât începând cu finele anului 2022, canalele bancare digitale să includă informații complete ale tranzacțiilor.

Conform unui sondaj recent, realizat de Mastercard în rândul clienților băncilor din Europa Centrală și de Est, s-a constatat că posesorii de carduri nu sunt întotdeauna capabili să identifice cu exactitate toate cheltuielile efectuate cu cardurile în canalele banking-ului digital. De exemplu, este posibil să nu recunoască numele comerciantului sau procesatorului de plăți care apare în locul comerciantului. Pentru mulți utilizatori de servicii bancare digitale, aceasta este o problemă comună și provoacă emoții negative. 77% dintre europenii respondenți remarcă că este dificil pentru ei să recunoască achizițiile din istoria tranzacțiilor. O treime dintre respondenți (42%), sunt alertați din cauza acestei situații, 30% sunt nemulțumiți, iar 15% au neclarități din această cauză.

Îngrijorați de posibile fraude în cazul unor dificultăți în identificarea unei anumite operațiuni effectuate cu cardul, 35% dintre europeni vor apela imediat banca, în timp ce într-o astfel de situație doar 6% dintre respondenți vor contacta comerciantul. În ciuda faptului că 59% dintre clienți recunosc că, după un timp, ei își vor aminti de o operațiune neidentificată initial. Bulgarii, grecii, românii și ucrainenii își sună mai întâi banca și nu încearcă să identifice singuri tranzacțiile.

Reclamații ce pot fi evitate

Ca urmare a apelurilor către bancă, clienții depun, de obicei, o reclamație sub forma unei cereri de rambursare – aceasta o fac 77% dintre europenii respondenți. Cu toate acestea, după depunerea unei reclamații, se dovedește adesea că aceasta nu este justificată. Trei din zece clienți vor ajunge să se asigure că au uitat despre cumpărătură  (30%) sau să afle că un alt membru al familiei a efectuat tranzacția (10%). Cu toate acestea, dacă a fost deja depusă o cerere de rambursare, emitentul este obligat să o soluționeze, ceea ce determină costuri operaționale asociate cu timpul petrecut comunicând cu deținătorul cardului, verificând tranzacția și alte acțiuni suplimentare, care durează în medie până la două săptămâni.

Într-un studiu realizat de Mastercard, respondenții din Europa au confirmat că ar dori să vadă informații extinse despre tranzacțiile cu carduri în istoricul plăților. Acest lucru îi va ajuta să-și identifice achizițiile mai ușor și mai repede. În opinia lor, cele mai utile date sunt: denumirea comerciantului (67%), sigla (31%) și locația acestuia (44%). Trei din cinci europeni sunt convinși că deținerea acestor informații oferă o imagine mai clară și mai transparentă a istoricului plăților. Astfel de detalii despre tranzacții ar ajuta clienții să identifice rapid comerciantul (48%) și achiziția în sine (48%), dar cel mai important, ar oferi deținătorilor de carduri un sentiment de încredere și control asupra tranzacțiilor de plată (41%).

„Lucrăm cu băncile emitente și comercianți pentru ca această soluție să devină un nou standard pentru banking-ul digital până la finalul anului 2022. Suntem încrezuți că sporirea transparenței tranzacțiilor va îmbunătăți în mod semnificativ experiența celor care utilizează canalele de servicii bancare digitale și îi va ajuta pe utilizatori să aibă mai mare încredere și control asupra cheltuielilor sale. Băncile vor putea interacționa cu clienții și mai eficient, iar comercianții vor obține mai multă vizibilitate pentru brandul lor. În același timp, atât băncile, cât și comercianții se vor bucura de un număr redus de apeluri și reclamații de la utilizatori”, a declarat Brian Morris, Vicepreședinte dezvoltarea produselor Mastercard din Europa Centrală și de Est.

„Noua soluție de la Mastercard este deosebit de relevantă în era digitală, când popularitatea serviciilor bancare digitale crește într-un ritm fără precedent. Potrivit sondajului nostru, pentru europeni, canalele digitale sunt deja principalele modalități de interacțiune cu banca: mai mult de 60% dintre clienții băncilor din Europa folosesc serviciile bancare digitale mai mult de o dată pe săptămână și 24% cel puțin o dată pe zi. Abilitatea de a urmări informații detaliate despre operațiunile dvs. în canalele bancare mobile cum ar fi numele comerciantului, sigla, adresa și detaliile de contact vor spori experiența digitală a clienților și vor consolida interacțiunile dintre clienți și bănci în canalele digitale”,  – subliniază Yuri Batkhin, Vicepreședinte – dezvoltarea afacerilor Mastercard în Ucraina și Moldova.

Comercianții se pot alătura deja serviciului.

Soluția Mastercard va contribui la creșterea satisfacției clienților și la îmbunătățirea semnificativă a experienței utilizatorilor, precum și la reducerea numărului de cereri de rambursare a mijloacelor bănești pentru emitenți. Pe  logo.ethoca.com, orice comerciant poate completa un formular și poate încărca logo-ul pentru a fi afișat pe canalele bancare digitale. Participarea la acest serviciu este gratuită pentru toți comercianții. Logo-ul comerciantului va fi legat de tranzacțiile respective din aplicațiile bancare mobile, oferind indicii vizuale clare și ajutând deținătorii de carduri să își identifice rapid achizițiile. Pentru comercianți, aceasta este o oportunitate nu numai de a minimiza cererile inutile care consumă timp, ci și de a-și extinde prezența și recunoașterea mărcii.

###

Despre sondaj

Studiul a fost realizat în noiembrie 2020 de către Kantar TNS la comanda Mastercard folosind metoda CAWI în rândul a 3300 de clienți ai băncilor cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani, deținători de carduri în Europa Centrală și de Est: Polonia, Ucraina, Republica Cehă, Ungaria, România, Grecia, Slovacia, Austria, Bulgaria și Serbia.

Despre Mastercard (NYSE: MA)

Mastercard este o companie tehnologică globală axată pe industria plăților. Misiunea noastră este să dezvoltăm și să fortificăm o economie digitală, care ar oferi priorități tuturor și oriunde, prin intermediul tranzacțiilor sigure, simple și accesibile bazate pe tehnologie. Utilizând date și rețele sigure, parteneriatele și energiile noastre, oferim soluții și inovații care să ajute oamenii, instituțiile financiare, guvernele și afacerile să-și realizeze potențialul. Cultura noastră și tot ceea ce facem în interiorul companiei și în afara ei, sunt determinate de coeficientul de decență (decency quotient, DQ). Gestionăm afaceri în peste 210 țări și teritorii, și creăm o lume durabilă care oferă oportunități neprețuite pentru toată lumea. www.mastercard.com

Despre Ethoca

Ethoca este un furnizor titulat de soluții colaborative intelectuale și tehnologice care ajută companiile din întreaga lume să lupte împotriva fraudei, să prevină disputele și să îmbunătățească experiențele utilizatorilor. Soluțiile pe care le acordăm prin intermediul unei rețele aflate în continuă creștere a partenerilor Ethoca, oferă, pe parcursul efectuării cumpărăturilor, informații vaste și reduc lacunele costisitoare de comunicare între toți participanții la ecosistemul de plată. Acestea includ cele mai mari mărci de comerț digital din lume, cele mai mari bănci, furnizori de servicii și consumatori. Pentru prima dată, informațiile despre fraude, disputele și achizițiile consumatorilor sunt eficiente și disponibile în timp real, generând o creștere semnificativă a veniturilor și oportunități de economie pentru toți. Ethoca a fost achiziționată de Mastercard în aprilie 2019. Pentru mai multe informații vizitați www.ethoca.com

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei / Newsmaker

Salariu lunar de 105 mii lei și credit de 2 mln: ce a declarat Emil Ceban la preluarea funcției de ministru al Sănătății

Ministrul Sănătății, Emil Ceban, și-a publicat declarația de avere și interese personale. Potrivit documentului, în calitate de rector al Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, el a avut un salariu de peste 105.000 de lei pe lună.

În declarația de avere pentru anul 2024, Emil Ceban a declarat un salariu de circa 1,2 milioane de lei de la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, în calitate de rector, ceea ce înseamnă aproximativ 106.000 de lei pe lună. Emil Ceban a indicat și un salariu de 30 de mii de lei de la Academia de Științe a Republicii Moldova, dar și un salariu de 18 mii de lei de la organizația Trimbos Moldova. Tot de la USMF, Ceban a mai ridicat peste 8 500 lei drept indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă. Soția sa a obținut aproape 580 de mii de lei din salarii și peste 1,2 milioane de lei din dividende.

Ceban a indicat două terenuri „în circuit civil”. Primul, a fost achiziționat în 2010 și este evaluat la 45 de mii de roni. Cel de-al doilea teren a intrat în proprietate prin donație, în 2019, și este estimat la aproape 90 de mii de lei. În 2024 și 2025, Emil Ceban a mai trecut în declarația de avere trei averi imobile, fără a preciza natura acestora, cu valori estimate la 140 de mii de euro, 25 de mii de euro și, respectiv, 5 mii de euro. Ceban a indicat și o casă de locuit dobândită în 2019 printr-un contract de donație, cu suprafața de 175 m², care este evaluată la peste 2,4 milioane de lei. El a declarat și un garaj de 57 m², dobândit în 2011 și evaluat la peste 102 mii de lei. 

În garajul familiei se află două vehicule: un vehicul motorizat K750M din 1966, achiziționat în 2022 (10 mii de lei), și un BMW X5 fabricat în 2025, dobândit prin leasing în 2025. Valoarea bunului fiind 99 de mii de euro, iar titularul – OCN „MAIB Leasing” SA.

Familia lui Ceban deține și un sistem fotovoltaic, dobândit în 2020, în valoare de 170 de mii de lei.

Familia sa deține șase conturi bancare cu peste 941 de mii de lei, iar în patru dintre acestea titular este Emil Ceban. În 2024, Ceban a contractat un credit de 2 milioane de lei, scadent în 2044, cu o rată a dobânzii de 7%. Totodată, în 2025, familia sa a contractat un credit de 20 de mii de euro, scadent în 2030, cu o rată a dobânzii de 6,75%.

În 2024 și 2025, familia sa a cheltuit peste 87 de mii de lei și mai mult de 2.700 de euro pentru servicii turistice. Serviciul din 2025 a fost achiziționat la 30 iulie pentru mai mult de 24 de mii de lei.

Emil Ceban a preluat funcția de ministru pe 1 noiembrie, în noul cabinet condus de Alexandru Munteanu.

NM by mihaelaconovali25

Tudor Mardei / Newsmaker

Averea cu care Andrian Gavriliță a venit în funcția de ministru al Finanțelor (DOC)

Ministrul Finanțelor, Andrian Gavriliță, și-a completat declarația de avere și interese personale pentru anul 2024. Gavriliță a preluat funcția de ministru pe 1 noiembrie, în noul cabinet condus de Alexandru Munteanu.

În declarația de avere pentru 2024, Gavriliță a declarat un salariu anual de aproape 55 000 de euro, venit obținut la locul său principal de muncă pentru serviciile de consultanță prestate. Gavriliță a declarat și peste 810 000 de lei drept venituri obținute din surse în afara locului său principal de muncă, pentru activități de consultanță.

De asemenea, a indicat 3 468 RON drept indemnizație pentru creșterea copiilor. Totodată, a indicat un venit de 312 000 de lei din vânzarea unui autoturism. Familia sa a obținut 27 200 de euro din darea în chirie a imobilelor.

Familia sa folosește o casă de locuit, dobândită în 2025, cu o suprafață de 156 m², evaluată la 1.700.000 MDL, în baza unui contract de folosință gratuită, cod cadastral în proces de atribuire. Totodată, familia sa deține în proprietate două apartamente. Primul, dobândit în 2015, are o suprafață de 125,9 m² și o valoare de 1.022.003 MDL. Al doilea, dobândit în 2019, are o suprafață de 90,4 m² și o valoare de 105.990 EUR.

Familia sa deține și două autoturisme. Primul, un Volvo XC40 fabricat în 2023, a fost dobândit în 2025 și are o valoare de 704.186 MDL. Al doilea, un BMW i3 fabricat în 2015, a fost dobândit în 2022 și are o valoare de 260.000 MDL. Titularul ambelor autoturisme este Andrian Gavriliță.

Familia oficialului are două conturi bancare. Pe primul sunt păstrați 278.240 MDL, cu dobândă/dividende de 3,5%. Pe al doilea se află 8.544 EUR, fără dobândă/dividende. Titularul ambelor conturi este Andrian Gavriliță. Familia sa deține o investiție la o bancă din Moldova, care generează o dobândă de 6,41%, precum și o investiție la Ministerul Finanțelor, care generează o dobândă de 6,9%. Titularul ambelor bunuri este Andrian Gavriliță.

NewsMaker by mihaelaconovali25

Potrivit informațiilor publice, Andrian Gavriliță, născut în 1986, a studiat la Academia de Studii Economice din Moldova (ASEM), fiind licențiat în marketing și logistică, și are un masterat la Școala Europeană de Management și Tehnologie din Berlin. Într-un interviu din aprilie 2025, el a declarat că a lucrat anterior pentru McKinsey & Company, firmă americană de consultanță în strategie și management. Gavriliță a avut legături cu Partidul Liberal Democrat, candidând pe listele formațiunii la alegerile parlamentare din 2009 și la cele pentru Consiliul Municipal Chișinău din 2015, fără a fi însă ales. De-a lungul timpului, a activat de mai multe ori în Guvern: în 2011 a fost șef al echipei de atragere a investițiilor din cadrul Cancelariei de Stat pe vremea premierului Vlad Filat, în 2015 a fost numit șef al Cabinetului premierului Chiril Gaburici și a fost consultant în Cabinetul prim-ministrului Dorin Recean, conform unui decret prezidențial din februarie 2025.

Argint pentru judocanul din Moldova, Mihail Latîșev, la Grand Slam-ul de la Abu Dhabi

Judocanul din Republica Moldova, Mihail Latîșev, a obținut medalia de argint la Grand Slam-ul de la Abu Dhabi. Informația a fost comunicată pe 30 noiembrie de Comitetul național olimpic și sportiv din Republica Moldova.

Potrivit Comitetului, Mihail Latîșev a concurat la categoria 90 kg. 

„El a dispus de bulgarul Boris Georgiev, estonianul Klen Kaljulaid, sârbul Nemanja Majdov şi azerul Murad Fatiyev. În finală, Mihail Latîșev a fost învins de dublul campion olimpic, georgianul Lasha Bekauri”, a comunicat instituția.

Menționăm că, la Grand Slam-ul de la Abu Dhabi, un alt judocan din Republica Moldova, Victor Sterpu, a obținut medalia de bronz, potrivit anunțul făcut de Comitet pe 29 noiembrie.

Facebook/Cristina Gherasimov

„Va ajunge în toată lumea”. Ilustrația unei artiste din Moldova va fi imaginea felicitărilor de Crăciun ale Biroului pentru Integrare Europeană

În Republica Moldova a fost aleasă ilustrația care va deveni imaginea felicitărilor oficiale de Crăciun 2026 ale Biroului pentru Integrare Europeană. Selecția a avut loc în urma concursului „Crăciunul mEU acasă”, lansat de Birou. Lucrarea câștigătoare aparține Olgăi Rogozenco din Cahul. Potrivit vicepremierului pentru Integrare Europeană, aceasta va fi tipărită într-un tiraj de 500 de exemplare și va ajunge în toată lumea.

„Lucrarea Olgăi, care va fi tipărită într-un tiraj de 500 de exemplare, va ajunge în toată lumea, la partenerii și prietenii care ne ajută în fiecare zi să construim Moldova Europeană”, a declarat viceprim-ministra pentru Integrare Europeană, Cristina Gherasimov. Potrivit TVR Moldova, Olga Rogozenco este artistă plastică din Cahul.

screenshot Instagram/Olga Rogozenco
Facebook/Cristina Gherasimov

Gherasimov a mai spus că, în incinta Guvernului, se află expoziția de ilustrații „Crăciunul mEU acasă”, cu 58 de lucrări realizate de copii și artiști din diverse regiuni ale țării, înscrise în cadrul concursului cu același nume.

Facebook/Cristina Gherasimov
Facebook/Cristina Gherasimov

Amintim că, în luna octombrie, Biroul pentru Integrare Europeană a lansat concursul național de ilustrații „Crăciunul mEU acasă”. Participanților, cetățeni ai Republicii Moldova, li s-a cerut să creeze o ilustrație de Crăciun care să îmbine spiritul sărbătorilor de iarnă cu parcursul european al țării. S-a menționat că lucrarea câștigătoare va fi utilizată pentru crearea felicitărilor oficiale de Crăciun 2026 ale Biroului pentru Integrare Europeană, care vor fi expediate „tuturor partenerilor noștri care ne ajută să construim Moldova Europeană”.

Pe 3 noiembrie, Biroul a anunțat că etapa de transmitere a lucrărilor s-a încheiat. Potrivit instituției, au fost expediate peste 50 de ilustrații, care urmau să fie evaluate de o comisie de profil, astfel încât „lucrarea câștigătoare să devină imaginea felicitărilor oficiale de Crăciun 2026 ale Biroului pentru Integrare Europeană”.

Ucraina a impus restricții împotriva Rosneft și Lukoil: sancțiuni sincronizate cu SUA

Ucraina a sincronizat măsurile sale de sancțiuni cu cele ale SUA, impunând restricții împotriva companiilor petroliere rusești „Rosneft” și „Lukoil”. Anunțul a fost făcut de președintele ucrainean, Vladimir Zelenski, pe 30 noiembrie. Totodată, el a anunțat introducerea unor sancțiuni împotriva persoanelor implicate în dezvoltarea și producția dronelor rusești.

„În cadrul pachetului, sincronizat cu Statele Unite, Ucraina a aplicat sancțiuni împotriva a 26 de persoane juridice din Rusia, legate de sectorul energetic. Printre acestea se numără compania „Rosneft”, întreprinderile acesteia, precum și companiile care fac parte din grupul „Lukoil””, se arată în comunicatul biroului președintelui Ucrainei.

Al doilea decret introduce sancțiuni împotriva a 36 de persoane fizice și 13 persoane juridice, implicate în producția, instruirea și exploatarea dronelor rusești. Printre acestea se numără, în special, persoane implicate în activitatea centrului „Rubicon”, care testează noi modele de armament și participă la acțiuni militare împotriva Ucrainei.

Sancțiunile prevăd blocarea activelor, interzicerea operațiunilor comerciale, încetarea activității sau suspendarea licențelor și a altor autorizații, precum și interdicția de a participa la privatizări și la achiziții publice.

***

Pe 22 octombrie, SUA au inclus pe lista de sancțiuni două dintre cele mai mari companii petroliere ruse – Rosneft și Lukoil – precum și aproximativ 50 de filiale ale acestora. O săptămână mai devreme, sancțiuni similare au fost impuse și de Marea Britanie.

Ca urmare, Lukoil a decis să-și vândă activele din străinătate, afectate de înghețarea fondurilor și interdicția de noi tranzacții. Inițial, activele din Europa și SUA urmau să fie cumpărate de compania elvețiană Gunvor, apropiată prietenului lui Putin, Gennadi Timcenko, însă tranzacția a fost blocată de Washington. Lukoil a cerut mai mult timp pentru vânzare, iar termenul a fost prelungit de SUA până pe 13 decembrie, inițial fiind 21 noiembrie.

Fostul prim-ministru al Republicii Moldova și ex-director al Rompetrol Moldova, Ion Sturza, a declarat că Lukoil are în Moldova 100 de stații peco, iar în România – 300. „În ambele state, Lukoil are aproximativ 20% din piață de retail. Specificul Moldovei — la motorină deține aproape 50% din import și 100% la jetul de aviație”, a adăugat Sturza.

Pe 12 noiembrie, aeroportul din Chișinău a preluat în administrare, cu titlu gratuit, terminalul petrolier al companiei Lukoil, în baza unui contract de comodat. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a declarat că acordul permite continuarea livrărilor de kerosen către sectorul avia și reprezintă o măsură de urgență, în condițiile riscului ca, din 21 noiembrie, Lukoil să nu mai poată furniza și opera terminalul. Pentru a asigura rezervele necesare, autoritățile au anunțat că au negociat cu o companie românească livrarea de combustibil către aeroportul Chișinău. Ministrul Energiei a dat asigurări că, în ciuda situației din jurul companiei petroliere ruse, Moldova este asigurată cu combustibil și stocurile sunt stabile.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: