Veste bună pentru business. Acum, oamenii de afaceri interesați de procedurile și actele necesare privind operațiunile de import, export dar și de tranzit al mărfurilor prin vămile moldovenești, le pot afla on-line și gratis.
Acest lucru a devenit posibil datorită eforturilor depuse de Ministerul Economiei și Infrastructurii și de Serviciul Vamal, care au elaborat și lansat, cu sprijinul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, Portalul Informațional Comercial al Republicii Moldova, care conține toată această informație. Noul sistem informațional poate fi accesat la adresa www.trade.gov.md
Pînă acum, informațiile necesare pentru operațiunile de comerț extern trebuiau căutată pe site-urile diferitelor autorități; în plus, acestea erau incomplete și redate într-un limbaj greu de asimilat chiar și de către cei cu pregătire juridică sau economică.
Urmare a faptului că mediul de afaceri nu era destul de informat, nu cunoștea procedurile și nici drepturile sale, exista riscul ca să se producă acte de corupție la diferite structuri instituționale și să fie tergiversate intenționat anumite procese. Din acest motiv și în cele mai dese situații, chiar foarte simple, erau contractate pentru servicii persoane juridice specializate (brokerii vamali), servicii care erau însă contra plată, ele nefiind accesibile pentru micii exportatori. Acum, cînd toată informația devine ușor accesibilă grație portalului, acești factori de risc dispar.
Portalul este construit în jurul unui motor de căutare, care are la bază poziția tarifară a mărfii tranzacționate sau denumirea acesteia. Este suficient să introduci codul sau denumirea mărfii în cîmpul de căutare pentru a obține întreaga informație necesară pentru a trece marfa respectivă peste hotarul moldovenesc: procedurile, taxele, accizele, actele necesare de însoțire a mărfii, inclusiv cele permisive, aici fiind indicate și actele juridice corespunzătoare.
De asemenea, comercianții află din start dacă există restricții sau prohibiții în raport cu un produs sau altul pe piața unde urmează să-și vîndă marfa. Totodată, în cazul existenței unor contingente limitate la unele mărfuri, cum avem în cazul DCFTA, spre exemplu, este indicată cantitatea rămasă nevalorificată din această cotă. Cei ce exportă sau importă produse agroalimentare, sau de origine animalieră, vor găsi informația cu privire la procedura de control al Agenției Naționale de Siguranță a Alimentelor (ANSA), punctele de trecere a frontierei prin care pot trece mărfurile în cauză, dar și despre obligativitatea de a înregistra operațiunea în sistemul TRACES – în prealabil cu 24 ore.
Toate informațiile vor fi accesibile atît în limba română, cît și în engleză. Drept urmare, portalul va fi de mare folos și pentru importatori, care nu au deocamdată parteneri în Republica Moldova, dar și pentru persoanele ce efectuează operațiuni de tranzit. De remarcat, că o bună parte dintre transportatori evită în prezent să tranziteze teritoriul moldovenesc din cauza informației greu accesibile privind procedurile necesare.
Republica Moldova și-a asumat unificarea informației aferente comerțului extern sub umbrela unui singur portal specializat în cadrul acordurilor internaționale la care face parte, cel cu Organizația Mondială a Comerțului, precum și cu Acordul de Asociere cu UE (DCFTA), care cer proceduri de tranzit, import și export, transparentizate la maximum.
Precizăm că, în luna februarie a anului curent, Serviciul Vamal a lansat Punctul de Contact pentru Comerț Extern, acesta fiind la fel un angajament onorat de Republica Moldova în conformitate cu acordurile internaționale menționate deja. Punctul de Contact este parte a Centrului Unic de Apel și a fost creat prin reorganizarea și modernizarea Centrului Unic de Apel al Serviciului Vamal cu suportul oferit de Programul USAID Reforme Structurale în Moldova.
Mai multe detalii găsiți aici: https://trade.gov.md