mapio.net

„Toți tac și rabdă”. Cum s-au transformat într-un quest deplasările până la școală sau până la policlinică la nordul Moldovei

Este aproape de ora șapte dimineața. La stația din satul Brătușeni, raionul Edineț așteaptă cel puțin 20 de oameni. Majoritatea dintre ei – adolescenți. Îi așteaptă un quest prea puțin captivant – să ajungă din satul natal Brătușeni până la liceul din Edineț. Alți câțiva oameni s-au pornit la policlinica din Edineț. Încă cinci – la muncă, la Cupcini. Dar nu există siguranța că toți vor ajunge acolo unde trebuie. Pentru că nu au cu ce.

„Nu prea ajungi la liceu”

Galina Șveț, o locuitoare din Brătușeni, este mama a doi elevi în clasa a 11-a a liceului din Edineț. Ea se vaită că uneori, din cauza problemelor microbuzelor de rută, care au apărut încă acum un an, copiii nu pot ajunge la școală. Compania transportatoare care, anterior, ducea locuitorii din Brătușeni la Edineț și înapoi, a renunțat la transportări din cauza rutei neprofitabile. Iar microbuzul care circulă pe ruta Șofrâncani – Edineț și tranzitează satul Brătușeni este aproape mereu arhiplin cu pasageri.

„Șoferul le face semn copiilor că nu are locuri și trece pe alături sau se oprește și se dezvinovățește: «Băieți, nu am unde să vă iau, nu sunt locuri nici în picioare»”, ne transmite Galina cuvintele fiilor săi.

Ea mai spune că adesea, copiii pur și simplu nu pot urca în microbuz și se întorc acasă. Iar cei care totuși s-au înghesuit, primesc mult negativism de la alți pasageri.

„E și de înțeles: rucsacuri mari și grele, ticsite cu cărți, în îmbrânceală și înghesuială, mai ating pasagerii așezați. Persoanele mature, fără a se sinchisi, le fac observații băieților, îi jignesc”, zice Galina supărată.

Părinții liceenilor de la Brătușeni s-au adresat către compania transportatoare ATB-12, dar nu au ajuns la un numitor comun. Administrația ATB-12 le-a propus să se folosească de serviciile transportului la comandă: circa 600 de lei lunar pentru fiecare persoană, iar plata să se efectueze în avans, la începutul fiecărei luni.

Dar luând în calcul faptul că școlile își modifică mereu regimul de instruire – ba offline, ba la distanță și că e greu să te orientezi, ce se va întâmpla într-o lună sau în alta, părinții au renunțat la această idee, pentru că e costisitor. Conform tarifului actual, călătoria cu microbuzul de la Brătușeni până la Edineț costă 10 lei.

Inna Șveț, directorul gimnaziului din satul Brătușenii Vechi, a comunicat pentru NM că elevii au nimerit în capcana transporturilor din cauza optimizării școlilor.

„În anul 2015, liceul din satul nostru a fost reorganizat în gimnaziu. De atunci, mai mulți absolvenți de-ai noștri sunt nevoiți să meargă la studii în orașele vecine: Cupcini și Edineț. Nu pot numi o cifră exactă, dar sunt mai mulți de 20 de adolescenți din rândul liceenilor care circulă în zilele de școală între Brătușeni și Edineț (Cupcini este situat pe acest traseu. – NM). Dacă adăugăm la această cifră copiii care frecventează școala de muzică, de arte sau de sport, acest număr crește considerabil. Așa că vedeți și dvs., din cauza problemelor de transport, copiii nu au condiții normale, egale de a învăța după clasa a 9-a”, a remarcat directorul gimnaziului.

„Cineva ar trebui să răspundă pentru aceasta”

La fel de complicat este și pentru locuitorii maturi ai satului Brătușeni. Andrei Istrati, locuitor al acestui sat cu cinci mii de locuitori, este nevoit să aștepte ore întregi transport de ocazie ori să se deplaseze cu taxiul.

„Înainte, microbuzele circulau la fiecare 30 de minute. Acum ele nu sunt deloc. Nici să pleci, nici să vii. Cineva nu a împărțit ceva acolo, iar oamenii suferă. Trebuie să plătești 120 de lei la taxi într-o direcție, ca să ajungi în oraș”, a spus Istrati pentru NM.

El s-a adresat către transportatori, primărie, minister, dar nu a primit un răspuns.

„Dar cineva ar trebui să răspundă pentru asta. Însă toți tac. Tac și rabdă. Rabdă și plătesc pentru taxi”, s-a revotat brătușeneanul.

Cei de la primărie sunt la curent cu problema transportului, dar nu pot face nimic.

Mihail Andruh, primarul comunei Brătușeni, a precizat pentru NM că problemele microbuzelor Brătușeni-Edineț au apărut la sfârșitul lunii martie – începutul lunii aprilie anul trecut. El spune că există câteva cauze: scăderea volumului de transporturi, restricțiile privind transportarea pasagerilor, costurile înalte ale carburanților și deservirii tehnice. În consecință, transportatorul a renunțat la contract, șoferii au reziliat contractele.

Satul Brătușenii Vechi este tranzitat de câteva microbuze din satele Chiurt, Șofrâncani și Volodeni în direcția Edineț, dar locuri (chiar și în picioare) nu sunt pentru toți brătușenenii doritori de a ajunge la Edineț.

De notat că mai mulți locuitori ai satului Brătușeni lucrează la Edineț și Cupcini, copiii învață în liceele de acolo, la Edineț este policlinica și alte obiective de menire publică și socială. Iar în sat este Colegiul de Medicină Veterinară şi Economie Agrară, în care învață peste 500 de studenți, preponderent din raioanele din nordul Moldovei. Sunt nevoiți să circule încolo-încoace și cei care trăiesc în satele vecine, la Edineț sau la Cupcini. Cineva se deplasează cu taxiul, altcineva așteaptă câteva ore vreun transport de ocazie, iar cei care au automobil propriu se asociază și, pe rând, își duc copiii la lecții și înapoi.

Primarul a recunoscut că brătușenenii i se adresează aproape în fiecare zi cu solicitarea de a contribui la soluționarea problemei transportului.

„M-am adresat de nenumărate ori la Consiliul Raional și președintelui raionului Edineț cu solicitarea de a ne ajuta să depășim colapsul transportului, dar din cauza pandemiei și a restricțiilor instituite în țară în contextul agravării situației epidemiologice, și cei de acolo tărăgănează soluționarea problemei”, a precizat Andruh.

„Ar putea ajuta un concurs?”

Nicolae Melnic, președintele raionului Edineț, a declarat că la începutul lunii martie, a fost anunțată o licitație și, dacă se vor găsi doritori de a participa la ea, problema se va soluționa deja în luna aprilie: dacă nu sută la sută, măcar 50%.

„Eu am încercat «să cercetez terenul» în prealabil, am discutat cu câțiva transportatori și ei toți afirmă într-un glas că, lucrând în condiții de pandemie, sunt practic în pragul falimentului. Iar dacă e să se ia în calcul numărul limitat de pasageri transportați – cel mult o jumătate din numărul total de locuri, teamă mi-i că problema transportului la Brătușeni nu se va soluționa, ci, mai degrabă, se va răsfrânge asupra altor rute și a altor localități”, ne-a împărtășit preocupările sale președintele raionului.

El a adăugat că unele microbuze tranzitează satul Brătușeni și așa, măcar există o speranță cât de mică de a ajunge. Dar cu satul Poiana, de exemplu,  nu există nicio conexiune rutieră.

Transportatorii însă nu au dat dovadă de emoții. Vasilii Iachim, directorul ATB-12 și consilier raional al Partidului Democrat din Moldova, a confirmat faptul că la 26 martie, Consiliul Raional a anunțat un concurs de prestare a serviciilor de transportare a pasagerilor pe ruta Brătușeni – Edineț.

„Sper că deja la începutul lunii aprilie, această problemă se va rezolva”, a spus Iachim.

Responsabili de la Agenția Națională Transport Auto (ANTA) au confirmat pentru NM faptul organizării concursului pentru selectarea transportatorului.

Cei de la ANTA au mai comunicat că cinci microbuze de cursă tranzitează satul Brătușeni. Doar că numai dimineața – numai două – de la Chiurt și Șofrâncani, celelalte – numai ziua.

„Operatorii de transport care efectuează cursele menționate ne-au declarat că din cauza restricționării numărului de pasageri, este imposibil, mai ales în prima jumătate a zilei, să ia pasageri de la Brătușeni, întrucât în această perioadă microbuzele sunt deja încărcate”, se spune în răspunsul ANTA.

Agenția s-a adresat către transportatori cu solicitarea „de a identifica soluții optime, pentru a satisface nevoile cetățenilor de a se deplasa”.

Locuitorii din Brătușeni au nevoie de transport regulat ca de aer. Galina Șveț este o persoană cu dizabilități de gradul trei, primește îndemnizație de 628 de lei.

„Zilele acestea, am fost nevoită să merg cu taxiul la medicul din Edineț. 120 de lei încolo și 120 – înapoi. Dar sunt nevoită să merg în centrul raional nu numai o dată pe lună și nu numai mie îmi trebuie”, a subliniat locuitoarea din Brătușeni.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Natalia Morari

Natalia Morari a comentat informația privind posibila interdicție în spațiul Schengen, alături de Ion Ceban: „Nu am confirmare oficială”

Ex-jurnalista Natalia Morari, care în ultimul an este implicată în politică și a candidat inclusiv la funcția de președinte al țării, a comentat informațiile apărute în presa din Moldova și România despre posibila interdicție în spațiul Schengen alături de primarul Chișinăului, Ion Ceban.

Morari a reacționat pe rețelele sociale, declarând că „știrea este prea serioasă” pentru a o comenta în lipsa unei confirmări oficiale:

„Știu că așteptați o reacție din partea mea, dar știrea e prea serioasă ca să comentez ceea ce a apărut doar pe surse. Nu am deocamdată nicio confirmare oficială. Dacă va apărea, neapărat voi veni cu o reacție”, a scris aceasta.

Al doilea nume vehiculat în presa din Moldova și România, privind interdicția în spațiul Schengen este cel al ex-premierului Vasile Tarlev, în prezent lider al Partidului „Viitorul Moldovei”. El nu a comentat deocamdată informațiile. De menționat că, în dimineața de 9 iulie, Tarlev a expediat presei un comunicat în care a informat despre participarea la conferința științifico-practică organizată de Universitatea „Ovidius” din Constanța. În seara de 9 iulie, pe pagina de Facebook a acestuia a fost publicată o secvență dintr-un interviu oferit presei române.

Amintim că, pe 9 iulie, Ministerul de Externe de la București a confirmat că autoritățile naționale au decis impunerea unei interdicții de intrare pe teritoriul României și în spațiul Schengen pentru Ion Ceban. Alături de edilul capitalei, alți doi cetățeni ai Republicii Moldova au fost vizați de aceeași decizie. Instituția a menționat că măsura a fost luată din „motive de securitate”. Alături de edilul Chișinăului, încă doi cetățeni ai Republicii Moldova au primit interdicții.

Ion Ceban a calificat decizia în privința sa drept „răfuială politică” din partea conducerii Republicii Moldova.

***

Precizăm că Natalia Morari a activat peste 15 ani în domeniul jurnalismului politic din Republica Moldova. De-a lungul timpului a lucrat la TV8, unde a avut propria emisiune politică și făcut parte din Consiliul de administrare al televiziunii. În 2021, Morari a părăsit Consiliul de administrare al televiziunii, invocând „presiunii” din partea Serviciului de Informații și Securitate (SIS). Morari a declarat că SIS o șantaja cu informații despre viața ei personală și a dezvăluit că tatăl copilului ei este controversatul om de afaceri, Veaceslav Platon, care ulterior a fost anunțat în căutare. Informația despre legătura lui Morari cu Platon a provocat un scandal, deoarece s-a aflat că ea a făcut interviuri cu el în timp ce erau deja într-o relație. În final, emisiunea ei de la TV8 a fost închisă definitiv, iar Morari a devenit unul dintre primele și puținele exemple de „cancel culture” în comunitatea profesională și politică din care făcea parte.

După acest eveniment, Natalia Morari a devenit o voce critică față de actualul președinte al țării, Maia Sandu, și partidului de guvernare, pe care i-a susținut în trecut.

În mai 2024, ex-jurnalista a fost organizatoarea unei întâlniri dintre mai mulți lideri politici de opoziție, care a avut drept scop discutarea posibilității de a identifica un candidat comun la alegerile pentru funcția de președinte – o inițiativă a socialistului Igor Dodon. Într-un final, inițiativa a eșuat, iar în luna iulie, Natalia Morari și-a anunțat intenția de concura la scrutinul prezidențial în calitate de „candidat independent”.

În martie 2025, ea a realizat un interviu cu fostul candidat la președinția României, Călin Georgescu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: