Troleibuzele și autobuzele din Chișinău – în afara ariei de acoperire. De ce le-au deconectat sistemul GPS și care este rolul banilor în acest sens
Full Article 6 minutes read

Troleibuzele și autobuzele din Chișinău – în afara ariei de acoperire. De ce le-au deconectat sistemul GPS și care este rolul banilor în acest sens

La începutul lunii octombrie, troleibuzele și autobuzele din Chișinău au dispărut de pe hărțile serviciului online Eway.md, cu ajutorul căruia chișinăuienii puteau urmări circulația transportului. S-a constatat că a fost deconectat sistemul GPS în transportul public. De notat că acesta a fost deconectat de aceleași companii care l-au și instalat. NM s-a interesat, ce s-a întâmplat, cine este vinovat și care este rolul banilor banii și al Direcției Transport Electric și al Parcului de Autobuze în acest sens.

x

Troleibuzele

La 9 octombrie, troleibuzele din Chișinău au dispărut de pe harta serviciului online Eway.md, prin care putea fi urmărită circulația transportului. S-a constatat că sistemul GPS a fost deconectat de compania „Dekart”, care în luna iulie 2019 a câștigat licitația pentru instalarea sistemului GPS în troleibuzele din capitală și deservirea acestuia timp de doi ani (valoarea contractului cu Direcția Transport Electric Chișinău este de 415 901 lei).

La sfârșitul săptămânii trecute, compania „Dekart” a transmis o scrisoare lui Victor Chironda, viceprimarul responsabil de Urbanism și Mobilitate Urbană al municipiului Chișinău și lui Dorin Ciornîi, șeful Direcției Transport Electric din capitală, în care a explicat, de ce a decis să deconecteze dispozitivele GPS tracking-urile din troleibuze (NM are la dispoziție scrisoarea).

Reprezentanții companiei susțin că Direcția Transport Electric a încălcat de nenumărate ori condițiile contractului cu „Dekart”, ceea ce a provocat și cheltuieli suplimentare pentru companie. În scrisoare se menționează, printre altele, că sarcinile tehnice declarate în licitație nu corespundeau cerințelor reale ale Direcției Transport Electric. Reprezentanții companiei au spus că la două luni după licitație, au fost nevoiți, din bani proprii, să refacă dispozitivele GPS, comandând piese de schimb noi pentru acestea, pentru că cei de la direcție au schimbat cerințele.

De asemenea, cei de la „Dekart” au comunicat că angajații Direcției Transport Electric deteriorează dispozitivele instalate. „Noi am instalat dispozitive GPS în toate cele 350 de troleibuze, dar pe hartă puteau fi văzute doar 250 dintre ele, pentru că celelalte au fost scoase din funcțiune. Au fost cazuri în care s-au găsit cabluri ale dispozitivelor rupte, când „butonul de alarmă” din cabina șoferului era deteriorat sau acoperit cu vopsea. S-a mai întâmplat că erau găsite dispozitive deconectate de la rețea, iar în locul lor era conectat acumulatorul USB pentru telefon”, a spus pentru NM Valeriu Anestiadi, directorul „Dekart”, menționând că firma a fost nevoită, din cont propriu, să înlocuiască dispozitivele deteriorate.

Anestiadi a mai spus că de la 27 iunie 2020, Direcția ignoră toate scrisorile și apelurile telefonice ale colaboratorilor „Dekart”. În același timp, compania este nevoită să suporte și alte cheltuieli, care nu au fost părevăzute în contract: să plătească deservirea dispozitivelor de monitorizare, conexiunea mobilă și hostingul. „Noi am avertizat Direcția Transport Electric că dacă nu ne vor plăti datoriile pentru aceste servicii până la 7 octombrie, în ziua următoare vom deconecta cartelele SIM care se află în interiorul dispozitivelor GPS”, a spus Valeriu Anestiadi. Totodată, el a refuzat să numească suma datoriei, afirmând că nu vrea să vorbească despre bani.

Cei de la Direcția Transport Electric neagă acuzațiile „Dekart”. Dorin Ciornîi, șeful direcției, a comunicat pentru NM că ei poartă negocieri cu firma „Dekart” și că în curând, va avea loc procedura de predare/primire a lucrărilor (compania a instalat dispozitivele timp de un an). „Dacă lucrările s-au executat calitativ, compania va primi banii pentru instalarea dispozitivelor, iar în continuare, direcția va plăti pentru serviciile de telefonie mobilă și pentru hosting”, a spus Ciornîi, subliniind că întrevederea dintre reprezentanții „Dekart” și ai Direcției Transport Electric a fost stabilită pentru ziua de 14 octombrie.

Autobuzele

Autobuzele din capitală au dispărut de pe harta serviciului online Eway.md pe 8 octombrie. Reprezentanții companiei „Media Security”, care în luna iulie 2019, a câștigat licitația pentru monitorizarea autobuzelor din capitală cu ajutorul GPS (suma contractului este de 147,7 mii de lei), au comunicat pentru NM că operatorul de telefonie mobilă a deconectat cartelele SIM din dispozitive la solicitarea companiei.

Potrivit „Media Security”, Parcul de Autobuze din Chișinău, cu care compania a semnat contractul, încă nu a plătit pentru instalarea dispozitivelor de monitorizare și deservirea acestora, pentru telefoniza mobilă și hosting.

Cei din companie au mai spus că nu au avut „probleme grave” cu Parcul de Autobuze. „Sunt unele probleme neînsemnate, care pot apărea la executarea oricărui contract, dar toate acestea pot fi soluționate”, a menționat Apostol.

Cei de la „Media Security” susțin că au îndeplinit toate condițiile contractului și că săptămâna aceasta, Parcul de Autobuze va putea lua în primire lucrul efectuat. După ce parcul va transfera banii, autobuzele vor apărea din nou pe harta interactivă.

Vitalie Copaci, directorul tehnic al Parcului de Autobuze din Chișinău, a menționat pentru NM că ei poartă negocieri cu „Media Security”. „Există câteva divergențe, dar într-o săptămână, noi vom soluționa toate problemele și dispozitivele GPS vor funcționa din nou”, a dat asigurări Copaci. Potrivit lui, după ce Parcul de Autobuze va lua în primire lucrările, parcul va plăti serviciile de telefonie mobilă și pentru hosting, iar „Media Security”, conform contractului, va asigura asistența tehnică a dispozitivelor până în toamna anului 2021.

Ce au declarat reprezentanții primăriei

Iar reprezentanții primăriei dau vina pe companii de toate cele întâmplate. „Vom soluționa în instanță această problemă [deconectarea dispozitivelor GPS]. Noi nu suntem de vină că avem companii neserioase, care se apucă să facă ceea ce nu pot. Iar noi pur și simplu refuzăm să acceptăm un lucru de mântuială. Dacă ei au deconectat GPS, înseamnă că nu va mai fi nimic”, a declarat Chironda.

Chironda nu a precizat, în ce anume constă lucrul de mântuială și dacă se referă la ambele companii. Dar a declarat că în curând, Direcția Transport Electric și Parcul de Autobuze vor publica un comunicat de presă despre aceasta și vor rezilia contractele cu companiile contractante.

Informația lui Chironda despre rezilierea contractelor a fost însă respinsă de Direcția Transport Electric și Parcul de Autobuze. Dorin Ciornîi, șeful Direcției Transport Electric, a spus pentru NM că ei nu intenționează să înceteze colaborarea cu contractorul și nici să dea în judecată. NM a primit același răspuns de la Parcul de Autobuze din Chișinău.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: