«Ucraina este obligată să ne livreze gaze». Interviu NM cu Vadim Ceban, președintele Consiliului de Administrație al SA «Moldovagaz»
Full Article 20 minutes read

«Ucraina este obligată să ne livreze gaze». Interviu NM cu Vadim Ceban, președintele Consiliului de Administrație al SA «Moldovagaz»

Moldova are o înțelegere «principială» cu «Gazprom» cu privire la aprovizionarea cu gaze a țării noastre după 1 ianuarie 2020. Urmează să fie stabilită modalitatea de livrare a acestora către consumatorii din Moldova. Despre toate acestea a comunicat într-un interviu acordat pentru NM Vadim Ceban, președintele Consiliului de Administrație al «Moldovagaz». El a mai vorbit despre rolul pe care îl are Ucraina în acest sens, ce-i de făcut cu datoria de un miliard a Moldovei față de «Gazprom» și ce se va întâmpla cu tarifele la gaze.

Cine va livra gazele?

Și totuși, va avea Moldova gaze la 1 ianuarie 2020?

Pot afirma cu certitudine că noi avem o înțelegere principială cu Rusia în ce privește livrările de gaze în Moldova în noul an. Resurse sunt, a rămas să decidem, cum să aducem aceste resurse în Republica Moldova. Prima opțiune este posibilă dacă se va menține tranzitarea teritoriului Ucrainei: atunci, gazele rusești vor ajunge în Moldova prin gazoductul Transbalcanic, prin vechiul regim. În acest caz, «Gazprom»-ul rus va semna un nou contract cu operatorul sistemului de transport al gazelor din Ucraina.

Cât de reală este această opțiune?

Aceasta este varianta de bază. Acum, negocierile în acest sens sunt la etapa de încheiere. Contradicții principiale nu sunt.

Și noi sperăm că «Gazprom»-ul și operatorul sistemului de transport al gazelor din Ucraina, prin intermediul Bruxelles-ului, vor semna totuși contractul. Conform informațiilor noastre, în prezent, părțile discută condițiile de tranzitare a Ucrainei, întrucât în în această țară se schimbă regulile ce țin de acest proces. Desigur, aici totul depinde de implementarea acestor reguli de către Ucraina până la sfârșitul acestui an.

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

Sunt și alte opțiuni?

Dacă nu va fi posibilă tranzitarea teritoriului Ucrainei, noi suntem pregătiți de altă variantă: «Gazprom» va livra gaze în Moldova până la orice punct de intrare în sistemul de gaze ucrainean, inclusiv la hotarul dintre Ucraina și Rusia. Iar mai departe, Ucraina va transporta gaze până în țara noastră în baza unui acord dintre Moldova și Ucraina. Noi am discutat cu colegii noștri ucraineni și această opțiune. Acum, pregătim un astfel de acord, iar punctele noastre de intrare vor fi Alexeevca și Grebeniki. Vreau să reamintesc că avem o zonă de echilibru comun cu sistemul de transport al gazelor din Ucraina – între Căușeni și Orlovka (sudul Ucrainei, inclusiv regiunea Odessa, nu pot obține gaze evitând Moldova. – NM). Până la sfârșitul lunii, proiectele acordurilor [pentru fiecare punct de intrare] trebuie să fie examinate de către administrația «Moldovagaz».

Este vreo problemă controversată?

Important e că s-a ținut cont de interesele ambelor părți, la fel, și de toate regulile, inclusiv cele europene. Una dintre chestiunile controversate este proprietatea rețelelor. În prezent, proprietarul rețelelor  [pe teritoriul Moldovei] este «Moldovagaz». Întrucât compania este și furnizor, noi avem restricții în acest sens (conform celui de-a treilea pachet energetic european, care a fost semnat de Moldova, de livrare, transportare și distribuție a gazelor naturale trebuie să se ocupe diferite companii. – NM).

O altă problemă ține de operatorul de gaze «Tiraspoltransgaz» din Transnistria. Pentru că acesta este teritoriul nostru, noi trebuie să decidem, cine va reprezenta Transnistria pentru a semna acest contract cu Ucraina. Ar fi fost logic ca «Moldovagaz», de rând cu operatorii sistemelor de transport al gazelor din ambele țări, să semneze un contract care ar acoperi și malul drept, și malul stâng.

Participă și reprezentanții «Tiraspoltransgaz» la negocierile cu ucrainenii?

Da, participă, însă din cauza că statutul lor juridic provoacă semne de întrebare, «Moldovagaz» și «Moldovatransgaz» preiau inițiativa și vorbesc din numele lor. La etapa actuală, acest lucru este corect. Astfel de acorduri au fost semnate întotdeauna de «Moldovagaz».

În prezent, construcția unor astfel de acorduri se schimbă radical. În UE, pentru fiecare punct de intrare și ieșire a sistemului de transport al gazelor sunt încheiate acorduri separate în baza directivelor celui de-al treilea pachet energetic, dar le semnează operatorii sistemelor de transport al gazelor.

Din punct de vedere teoretic, dacă tranzitarea va fi zero, Moldova ar putea achiziționa gaze la orice intrare în sistemul ucrainean de transport al gazelor (fie de est, fie de vest), de exemplu, la hotarul cu Slovacia, Polonia sau Ungaria. Acest lucru poate fi realizat și în regim revers al gazelor.

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

Care este situația privind regimul revers? În caz de necesitate, problema acestor livrări ale gazelor ar putea fi rezolvată până la sfârșitul anului?

Există o înțelegere între patru țări – Moldova, Ucraina, România și Bulgaria – despre faptul că sunt posibilități tehnice de a livra, în regim revers, 4,1 milioane de metri cubi de gaze naturale zilnic. Și această înțelegere există deja de trei ani, în cadrul proiectului BRUA. Însă pentru Modova este puțin. În perioada de iarnă, noi avem nevoie de 15 milioane de metri cubi pe zi.

În prezent, Moldova și Ucraina lucrează în mod intens cu Bulgaria și România în vederea creșterii posibilităților tehnice de livrare în regim revers la Isaccea și Orlovka.

Ce trebuie de făcut pentru aceasta?

Conform calculelor noastre, sunt necesare unele investiții tehnice din partea «Bulgartransgaz» și a «Transgaz» din România. La dorință, toate acestea pot fi realizate în termene reduse. Săptămâna aceasta, împreună cu Ucraina, noi vom discuta această chestiune cu partea bulgară și cea română.

E adevărat că România nu dorește să deschidă gazoductele sale pentru funcționarea în regim revers?

În viziunea mea, nu ar trebui să apară probleme cu România. Posibilitatea tehnică de a majora volumele livrărilor depinde acum mai mult de Bulgaria, întrucât stația de compresare care poate pompa gaze în regim revers se află pe teritoriul Bulgariei. Cei din România au declarat că în Isaccea există posibilitatea tehnică de a majora volumul până la 10-12 milioane de metri cubi pe zi. Însă noi nu avem confirmare documentară. Sper că o vom obține după întrevederea noastră de la sfârșitul lunii octombrie.

Săptămâna trecută, noi ne-am întâlnit cu partea română și cea ucraineană la Bruxelles, în cadrul inițiativei de organizare a regimului revers. În acest context, contează unde va fi monitorizat contul comercial al gazelor. Contul comercial este posibil la Orlovka. Aceasta este o opțiune de alternativă pentru noi.

Dar «Moldovatransgaz» este pregătită de livrările în regim revers?   

«Moldovatransgaz» ar trebui să finiseze reparația capitală a gazoductului de pe porțiunea Razdelinaia-Ismail. Noi planificăm să încheiem aceste lucrări la sfârșitul lunii octombrie – începutul lunii noiembrie. Și noi vom fi pregătiți.

Dar în ce privește păstrarea gazelor v-ați gândit cumva să arendați spațiu în depozitul de gaze din Ucraina?

Această chestiune se discută la nivel de conducere a țărilor. «Moldovagaz» nu examinează această variantă, pentru că, repet, noi avem gaze. El trebuie transportat. Noi nu trebuie să-l păstrăm. Mai ales că formula de plată a gazelor naturale ne permite să economisim pentru plăți, aceasta este convenabilă. Dacă alți operatori traderi vor veni cu un alt preț, atunci vom discuta. Deocamdată, noi nu examinăm această opțiune.

 

Dacă va fi tranzitare zero, Ucraina va putea, tehnic, să livreze gaze în Moldova? Experții afirmau că ar putea apărea dificultăți.

Nu ar trebui să fie probleme. E vorba de doar 3 miliarde de metri cubi pentru Moldova, inclusiv Transnistria. Ucrainenii au confirmat că, tehnic, este posibil. Dacă noi achiziționăm gaze la hotarul dintre Rusia și Ucraina, lor chiar le este convenabil, pentru că fizic, presiunea va fi asigurată chiar și la hotarul de est și ucrainenii vor încărca regiunile estice și vor descărca o parte din cele vestice.

Și eu cred că dacă vom acționa în conformitate cu normele europene, Ucraina este obligată să ne livreze gaze din orice punct accesibil, de la hotar până la hotar.

Vă influențează cumva «Gazprom» în timpul negocierilor cu Ucraina? Reiese că «Moldovagaz» se află între ciocan și nicovală?

Nu. Într-o măsură oarecare, noi depindem de negocierile dintre Federația Rusă și Ucraina. Dacă va fi un scenariu de bază și se va menține tranzitarea, va fi mai bine pentru toți. Dar eu n-aș spune că ne aflăm între ciocan și nicovală. Noi monitorizăm situația, dar, totodată, avem o posibilitate de alternativă pe care o negociem.

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

A cui e datoria pentru gaze?

Dvs. vorbiți despre contractul de bază cu «Gazprom», dar în el nu va fi niciun fel de modificări? Dvs. nu insistați asupra divizării datoriei între malul drept și cel stâng al Nistrului?

Nu este vorba despre un contract nou, ci despre prelungirea celui actual. Iar problema privind datoria gazeor se referă nu numai la «Moldovagaz», ea trebuie reglementată la nivel de guvern. Ultimul document în care se vorbește despre aceasta este protocolul ședinței din septembrie a Comisiei interguvernamentale moldo-ruse. Toți înțeleg foarte bine, cine este datornicul principal.

Noi avem toate deciziile de judecată, chitanțele privind achitarea acestei datorii de către «Tiraspoltransgaz», întreprinderea-fiică a «Moldovagaz». Această chestiune trebuie să fie soluționată la nivel politic. În opinia mea, în acest sens, ar trebui să se țină cont de protocoalele care au fost semnate în anii 2006-2007, unde datoria pentru gaze era clar divizată [între malul drept și cel stâng].

Despre ce fel de protocoale este vorba?

Aceste documente au fost semnate între «Gazprom» și guvernul Moldovei. În acestea este vorba despre faptul că datoria trebuie împărțită între malul drept și cel stâng. În protocoalele ședințelor Comisiei interguvernamentale este înregistrată această chestiune.

Dacă aceste protocoale există, de ce nu sunt executate?

Eu nu pot vorbi din numele guvernului. Dar ținând cont de spiritul negocierilor de la ultima ședință a Comisiei interguvernamentale, dar și de faptul că urmează să aibă loc negocieri cu «Gazprom» în această privință, se poate spune că acest lucru se discută. Dar, repet, această problemă este dificilă, complexă.

 

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

În ce constă complexitatea? Să facem abstracție de politică. De exemplu, va fi voință politică. Dar cum se fie soluționată problema din punct de vedere juridic? Datoria nu va dispărea?

Pentru noi, este important să se tragă o linie și să nu se mai acumuleze datorii. În prezent, datoria este de peste 6,5 miliarde de dolari. Din această sumă, puțin peste 450 de milioane de dolari (fără penalități) o constituie datoria malului drept. În protocolul Comisiei interguvernamentale este descris planul de măsuri privind rambursarea acesteia. Oricine poate lua cunoștință de el pe site-ul Ministerului Economiei.

În privința malului stâng al Nistrului este necesar un dialog interguvernamental. Acum, eu nu pot spune cum poate fi soluționată această problemă. Nu ține de competența mea. Tot ce pot face eu în cadrul administrării și al împuternicirilor mele e să aplic toate măsurile pentru a stopa acumularea acestei datorii. Noi avem anumite propuneri în acest sens, dar acum nu pot vorbi despre aceasta, ele trebuie discutate mai întâi la nivelul conducerii «Moldovagaz». În Consiliul de Administrație a companiei sunt nouă persoane și alte șase – în consiliul de observatori. Ei trebuie să decidă.

Discutați acest lucru de mulți ani. Și sunt sigură că a fost discutat nu o singură dată de administrație.

În actele noastre statutare se menționează că noi trebuie să asigurăm cu gaze naturare întreg teritoriul Moldovei. Acest lucru a fost stabilit demult, deci, nu este o chestiune de azi. Și problema privind achitarea gazelor de către Transnistria nu este doar a «Moldovagaz». Dacă mă veți întreba, eu nu voi putea spune mai mult decât este menționat în protocoale.

Sarcina pentru viitor este de a nu acumula datorii. Sunt îmbunătățiri. Credeți că noi dorim să acumulăm datorii? Din această cauză, noi avem capital negativ.

Fosta guvernare declara că din anul 2020, Transnistria va plăti prețul deplin al gazelor. Așa este?

Eu nu pot să răspund la această întrebare până ea nu va fi discutată la ședința consiliului de administrație de la sfârșitul lunii octombrie.

Cine stăpânește gazoductul?

Însă această datorie este și motiv pentru care nu puteți despărți «Moldovatransgaz» de «Moldovagaz», așa cum cere cel de-al treilea pachet energetic. E adevărat?

Aici sunt alte dificultăți. La sfârșitul lunii decembrie anul trecut, «Moldovagaz» a prezentat un plan de divizare a companiei. În acest plan erau câteva puncte, unul dintre care ține de bunuri, iar altul – de datorii. De menționat că punctul despre bunuri se referă și la malul drept, și la cel stâng.

Când a fost înființată înttreprinderea «Moldovagaz», compania s-a declarat proprietară a gazoductului. Aceasta a transmis aceste bunuri spre folosință companiilor sale de transportare și livrare a gazelor pe ambele maluri. Însă la începutul anilor 2000, în Transnistria, prin decizia administrației de la Tiraspol, aceste bunuri au fost confiscate de la «Tiraspoltransgaz» și transmise întreprinderii «Tiraspoltransgaz-Transnistria», care a fost nou creată.

Fără niciun fel de acte, fără decizii corporative. Au luat și au confiscat. Acum, aceste bunuri trebuie restituite întreprinderii noastre «Tiraspoltransgaz». După aceasta, ele trebuie înregistrate, pentru a obține licență și pentru a susține certificarea. Deci, aici sunt foarte multe probleme, inclusiv politice.

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

Pe malul drept, este o situație asemănătoare. Însă, de exemplu, pentru a transmite bunurile «Moldovatransgaz» vreunei întreprinderi, este necesară decizia acționarilor, adică a «Gazprom»-ului și a guvernului Moldovei. Iar «Gazprom» trebuie să mai și accepte, ținând cont de datoriile noastre.

După cum vedeți, în Moldova este o situație unică. Săptămâna trecută, noi am avut o ședință de lucru cu reprezentanții Comisiei Europene, în cadrul căreia am discutat despre toate acestea, pentru că în condițiile noastre, nu e chiar atât de simplu să fie aplicat cel de-al treilea pachet energetic și să divizezi o companie.

De exemplu, una dintre sarcinile celui de-al treilea pachet energetic este asigurarea unui acces liber al persoanelor terțe către sistemul de transport al gazelor. Noi nu avem niciun fel de restricții fizice în acest sens. Poftim, dacă aveți resurse, plătiți tariful pentru transport și livrați gazul propriu. Însă chestiunea despre divizarea juridică ține de bunuri și datorie. Aici trebuie să se lucreze foarte mult, ținându-se cont de interesele tuturor părților.

Cui trebuie să aparțină gazoductul?

Acestea trebuie să fie în proprietatea «Moldovatransgaz». O decizie în acest sens trebuie să fie luată de acționarii «Moldovaga». Un impediment ar putea fi problema datoriei.

 «Gazprom», la rândul său, se adresează cu regularitate la Curtea Internațională de Arbitraj, care recunoaște datoria «Moldovagaz».

Da, și în orice moment, ei pot să legalizeze decizia arbitrajului în instanțele noastre, care pot pune sechestru pe bunurile «Moldovagaz».

Reiese că, teoretic, «Gazprom» poate lua bunurile în contul datoriei?

Eu nu aș vrea să discut astfel de ipoteze. Ar reieși că noi îi «împingem» spre aceasta. Teoretic, «Gazprom» manifestă bunăvoință. Cei din concern au o atitudine rațională față de aceasta. Eu nu sunt avocatul «Gazprom»-ului, dar sunt reguli general acceptate privind repatrierea venitului valutar, inclusiv conform legislației Federației Ruse. Iar în cazul nostru, acest venit nu este repatriat. Eu îi înțeleg perfect pe colegii mei din «Gazprom» și faptul, cât de dificil le este să reglementeze aceste chestiuni. Ei înțeleg toate acestea, dar sunt obligațiunile contractuale și legea.

Așadar, bunurile «Moldovatransgaz» nu pot fi transmise fără a fi soluționată problema datoriei. Sunt necesare negocieri dintre guvern și «Gazprom», ca doi acționari principali. Și aici, nu este problema privind transmiterea bunurilor, este mult mai important să se înțeleagă, ce fel de tranzacție va fi și în ce condiții.

Dar cum veți soluționa chestiunea ce ține de partea datoriei de pe malul drept?

Așa cum am mai spus, protocolul Comisiei interguvernamentale conține un plan de soluționare a acestei probleme, sunt indicate sursele de rambursare. În esență, acestea sunt datorii ale complexului de energie termică și electrică – «Termoelectrica» și CET Nord. Datoria totală a acestora este de aproape 3 miliarde de lei sau 150 de milioane de dolari. Vă mai amintiți, când gigacaloria costa 540 de lei, tariful nu era revizuit ani în șir, respectiv, datoriile se acumulau. Însă reformele care sunt realizate de aceste întreprinderi, în opinia mea, oferă speranță că ele vor putea rambursa cea mai mare parte a datoriilor.

Cealaltă parte a datoriilor ține de politica tarifară incorectă care a fost promovată de Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE). Drept urmare a acestei politici, prețul la gaze creștea, iar tarifele – nu. Sau dimpotrivă, chiar se micșorau.

De ce nu crește tariful la gaze?

Dacă tot am adus vorba despre tarife. Mai mult de un an, «Moldovagaz» obține gaze la un preț mai mare decât cel livrare care este inclus în tariful pentru gaze. De ce nu cereți majorarea acestuia?

În primul rând, abia recent, la sfârșitul lunii august, ANRE a aprobat cheltuielile de bază ale întreprinderilor de distribuție și transportare a gazelor care, conform metodologiei tarifare, trebuiau să fie aprobate încă în anul 2014. De aceea, acum, noi calculăm valoarea totală a abaterilor financiare pentru anii 2018-2019 (banii care nu au fost obținuți de către întreprindere. – NM), ce țin de tarif. Acest lucru trebuie să fie realizat până la sfârșitul anului 2019.

În plus, începând cu anul viitor, trebuie să fie o nouă metodologie de calculare a tarifului. Însă, pe lângă aceasta, noi sperăm la o reducere și mai mare a prețului (cu 45-50 de dolari, – NM) de achiziție a gazelor naturale rusești începând cu anul viitor.

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

Care ar trebui să fie tariful, în opinia dvs.?

În condiții normale, gazele pentru consumatori ar trebui să coste mai mult, desigur. Gândiți-vă și dvs., în tarif, prețul de achiziție este de 178 de dolari, iar în trimestrul întâi al acestui an, a fost de 235 de dolari. Calculați diferența, înmulțiți la volum și veți obține abaterile financiare.

Eu nu pot înțelege logica deciziilor anterioare, când, cu abateri tarifare negative, tarifele erau micșorate cu 20%. Dacă însă acum, în perioada rece a anului, «Moldovagaz» va solicita majorarea tarifului cu 30% sau cu 70%, vă imaginați ce șoc vor avea consumatorii. Dacă tariful ar fi fost reexaminat la timp, nu ar fi fost această situație.

Noi nu ne dorim asemenea șocuri și sperăm că până la sfârșitul anului, vom conveni cu ANRE asupra abaterilor tarifare. Apoi ne vom gândi, cum să le distribuim în tarif pentru câțiva ani, așa cum s-a făcut, de exemplu, pentru Gas Natural Fenosa. Oricum, noi îl credităm acum pe consumator, fără a cere acoperirea diferenței dintre prețul la gaze incluse în tarif și prețul real de achiziție al acestuia.

Dar să nu ne înțelegeți greșit, noi dorim să activăm în condiții în care toate costurile și cheltuielile întreprinderii necesare pentru livrarea, transportarea și distribuția gazelor naturale se acoperă printr-un tarif corect. Astfel, anul acesta, tariful nu va crește. Pot spune chiar mai mult: datorită rezervelor interne și micșorării prețului de livrare a gazelor în anul viitor, noi vom putea compensa o parte a abaterilor financiare negative. Sunt convins că realizarea acestui lucru este posibil. Important e să nu se acumuleze pierderi.

Probabil, pierderile se mai acumulează și din cauza diferitelor scheme de corupție despre care au vorbit și au scris experții în recentul studiu despre activitatea «Moldovagaz»? Era vorba și despre schemele de corupție la achiziții, încheiere a contractelor pentru servicii ș.a.

În ce privește schemele, operațiunile tranzacțiile suspecte, ș.a., afirm cu certitudine că acolo unde a fost așa ceva, totul a fost stopat, contractele au fost deja reziliate ori sunt în proces de reziliere. Astfel, au fost desfăcute unele contracte, inclusiv de asigurare, acordare de servicii juridice, servicii de înregistrare a datelor contoarelor de gaze în Chișinău și alte acorduri, sunt schimbări de cadre. La fel, pot spune că au demisionat directorii de la «Moldovatransgaz», «Chișinău-gaz», «Gagauz-gaz», «Cahul-gaz». La fel, au fost demiși unii colaboratori ai «Moldovagaz», alții au plecat de bună voie.

Noi aplicăm acum proceduri de achiziție noi, mult mai transparente. Din anul viitor, programul investițional de achiziție va fi transparent. În cazul unor achiziții, prețurile deja s-au micșorat cu 15-30%.

Pot spune că în unele întreprinderi ale «Moldovagaz» se înregistrează deja o creștere a veniturilor și o reducere a cheltuielilor. Și sarcina mea principală este de a optimiza și perfecționa eficiența activității companiei. În anul viitor, planificăm să reorganizăm întreprinderile de distribuție a gazelor – în locul celor 12 va fi una, cu un director, posibil, în baza Chișinău-gaz. Economia va fi serioasă.

În unele cauze ale schemelor de corupție activează CNA, sunt intentate dosare penale. Cel vinovat va răspunde.

Вадим Чебан

Maxim Andreev, NewsMaker

Este planificată efectuarea unui audit în companie?

Vom discuta această chestiune la următoarea ședință a consiliului de administrație. Conform legislației în vigoare, fiecare societate pe acțiuni trebuie să organizeze anual un audit obligatoriu al activității financiare. Un audit financiar suplimentar se organizează în două cazuri – când îl solicită acționarii care dețin cote de cel puțin 10% și tot ei îl plătesc sau în baza deciziei instanței de judecată. Auditul intern al întreprinderilor-fiice ale noastre este efectuat, la necesitate, de departamentul  nostru de audit intern.

Deși, dacă e să țin cont de activitatea mea de la ANRE și în Consiliul de observatori al «Moldovagaz», mie personal nu-mi trebuie auditul, pentru că sunt la curent cu problemele întreprinderii și știu ce și unde să caut. Timp de o lună de activitate, echipa mea a depistat locurile problematice și le-a soluționat pe cele mai dificile. Cel mai probabil, va fi un audit la întreprinderile de distribuție a gazelor. Acum se efectuează la întreprinderea de transportare a gazelor.

În orice caz, în ajunul deschiderii pieței, este clar că va trebui să lucrăm altfel. Trebuie să fim mult mai eficienți. Acum, mai lucrăm în unele episoade. Cred că va mai fi cineva care va răspunde la procuratură.

Dvs. conduceți «Moldovagaz» de o lună. În acest timp, vi s-a propus să participați la anumite scheme, să obțineți «otkat»?

Eu suprim toate acestea încă în faza incipientă, pentru a da de înțeles unor indivizi că acest lucru nu trebuie făcut. Însă pot afirma că nimeni nu a propus nimic. În general, toți au înțeles că situația s-a schimbat.

Dar nu vi s-a propus să reorientați fluxurile financiare către un anumit partid, așa cum era pe vremea democraților?

Pot afirma că acum, «Moldovagaz» este în afara influenței vreunui partid, activează și va activa doar conform legii. Iată, a fost campania electorală pentru alegerile locale, eu am permis tuturor candidaților să vină în afara timpului de lucru și să facă agitație. Nu există niciun fel de preferințe și restricții.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: