rise.md

Un nou scandal în jurul Uzinei „Topaz”: acuzații între actuala și fosta conducere, după anularea procesului de insolvență

Conducerea Uzinei „Topaz” – întreprindere cu capital majoritar controlat de corporația rusă ODK – anunță că și-a reluat oficial activitatea, după ce Curtea de Apel Chișinău a anulat hotărârea prin care fusese inițiat procesul de insolvabilitate. Mai mult, reprezentanții companiei resping și califică drept „nefondate” acuzațiile fostei directoare, Inna Linnik – inclusă pe lista sancțiunilor Ucrainei împotriva Rusiei – care susține că ar fi fost concediată ilegal, deși figurează în continuare ca administrator în evidențele ASP.

Curtea de Apel Chișinău a anulat, pe 25 februarie 2025, hotărârea prin care fusese intentat procesul de insolvabilitate al Uzinei „Topaz”, respingând, astfel, cererea depusă de compania CPD Industrial Group. Decizia a permis Consiliului societății să-și reia atribuțiile, anunță avocata Elena Organ, reprezentantă a acționarilor.

Potrivit acesteia, în prima ședință a Consiliului, din 6 martie, a fost constatată încetarea mandatului fostei directoare, Inna Linnic, întrucât prelungirea contractului nu fusese înregistrată la ASP. În aceeași zi, compania a trecut sub conducerea unui nou director general – Maxim Onur Yuksel, care este cetățean al Turciei – în timp ce procedura de înregistrare a noii conduceri a fost inițiată pe 15 aprilie la Agenția Servicii Publice.

Declarațiile vin în contextul acuzațiilor lansate recent de Inna Linnic, care susține că actuala administrație i-ar fi blocat accesul în întreprindere și că ar fi preluat ilegal conducerea, în lipsa unei înregistrări oficiale. „Astăzi, 2 mai, mi s-a eliberat un extras de la Agenția Servicii Publice, în care este indicat clar: eu sunt unica administratoare legală a Topaz și răspund material pentru toate bunurile întreprinderii”, declara Linnic acum trei zile.

Conducerea actuală respinge acuzațiile, calificându-le drept „nefondate” și parte a unor „acțiuni concertate” de discreditare. Potrivit Elenei Organ, fosta directoare, Inna Linnic, a fost notificată despre încetarea mandatului său, iar pe 20 martie a predat ștampila, documentele și bunurile întreprinderii noii conduceri.

Întrebată despre o eventuală vânzare a uzinei sau a pachetului majoritar de acțiuni, Elena Organ a declarat că nu deține informații oficiale, deși reprezintă acționarii.

***

Uzina „Topaz” din Chișinău este o filială a United Engine Corporation (UEC), parte a corporației rusești de stat Rostec, aflată sub sancțiuni internaționale impuse de UE, SUA și Ucraina după invazia Rusiei în Ucraina. În trecut, uzina a furnizat componente pentru motoare de aeronave și echipamente pentru producția acestora.

În februarie 2024, Judecătoria Chișinău a admis cererea companiei CPD-Industrial Group privind inițierea procedurii de insolvabilitate a Topaz și a desemnat un administrator provizoriu, ridicându-i dreptul de administrare fostei directoare Inna Linnic. Cererea a fost depusă de firma controlată de Olga Baciu, sora omului de afaceri Mircea Baciu, care deține rețeaua de magazine Bomba.

În toamna lui 2023, Jurnal TV a relatat că terenurile uzinei (peste 5 hectare) ar fi fost vândute unei companii din Rusia, controlate de omul de afaceri Arcadie Topalo, condamnat în trecut pentru spălare de bani.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Hotnews.ro

Ruta feroviară București-Kiev revine după 5 ani de pauză. Trenul va trece prin R. Moldova

În aceste zile va fi făcută prima călătorie feroviară de probă între București și Kiev și, dacă totul va fi bine, trenul internațional va reveni după mai bine de cinci ani de pauză. Nu va mai circula însă prin Suceava și Vadu Siret, ci prin Iași – Chișinău. Cel mai probabil va face peste 30 de ore, transmite Hotnews.

Din România spre Ucraina un singur punct feroviar de frontieră a mai fost folosit când mai circula trenul direct: Vicșani – Vadu Siret, aflat la 50 km de Suceava. De la București la Kiev sunt 1 227 km pe calea ferată și un tren convențional de pasageri făcea 25-26 de ore. Din toată distanța, 500 km erau parcurși pe teritoriul românesc, iar trenul pleca dimineața din Gara de Nord și avea un vagon de dormit al căilor ferate din Ucraina.

Planul din vara lui 2025 este ca trenul să revină, iar prima cursă de probă Kiev – Bucureşti şi retur va fi făcută în această săptămână. În noaptea de 7 spre 8 august. Trenul va pleca din Kiev, iar în noaptea de 8 spre 9 august dinspre Bucureşti către Kiev, prin Chişinău. Cursa de probă va fi făcută cu două vagoane fără pasageri, a declarat secretarul de stat în ministerul Transporturilor al României, Ionel Scrioşteanu.

El a spus, la o conferință de presă din orașul Darabani (judeţul Botoşani), că legătura feroviară directă dintre Kiev şi Bucureşti va fi făcută prin Republica Moldova, prin ataşarea a patru vagoane de călători ale companiei feroviare ucrainene la Trenul „Prietenia” București-Chişinău.

Călătoria va fi lungă: de la București la Chișinău trenul face 13 ore, iar garnitura Chișinău – Kiev face minim 17 ore.

A existat mult timp legătură feroviară directă București – Kiev, realizată mai ales de trenuri care legau Moscova de diverse orașe din Bulgaria (Sofia, Varna, Burgas).

Înainte de război se mai discuta și introducerea unor trenuri de scurt parcurs între Suceava și Cernăuți, dar nu s-a concretizat nimic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: