Valeria Stoica va evolua la Festivalul Ziua Mondială a Mediului

Valeria Stoica, interpreta originară din Republica Moldova și îndrăgită de publicul de pe ambele maluri ale Prutului, va cânta la Chișinău, în cadrul celui mai mare eveniment de mediu, Ziua Mondială a Mediului.

Festivalul va începe la data de 10 iunie, ora 16:00, în parcul Valea Morilor, și va cuprinde expoziții, iarmaroc, activități informative și recreative, distracție și odihnă — toate axate pe tematica de mediu. Seara se va încheia cu un concert susținut de Valeria Stoica.

Interpreta originară din Republica Moldova, de mai mulți ani locuiește în București și a devenit extrem de populară datorită cântecelor sale indie (cu elemente rock, pop, folk), precum «Get Back», «Just a Boy», «Be My Friend» «Empty Air» etc. Aceste cântece au ocupat inclusiv poziții de top în clasamentele muzicale din Europa, Statele Unite și România.

Începând din 2019, Valeria Stoica a urcat pe marile scene din România, inclusiv la festivalul Electric Castle, alături de nume mari, precum Florence and the Machine, 30 Seconds to Mars, The Vaccines și alții. De asemenea, a fost invitată să deschidă concerte pentru Jacob Lee în București și Lucy Dacus în Dortmund.

Recent, imaginea Valeriei Stoica a fost prezentată pe un panou publicitar în celebrul Times Square din New York, în calitate de «equal ambassador» (ambasadoare a egalității) pentru România, în cadrul platformei de streaming Spotify.

Valeria Stoica este autoarea pieselor pe care le interpretează. Acestea sunt de stare, din inimă, iar cântăreața spune că se inspiră din… natură (despre care inclusiv amintește și cântă în versurile sale).

Menționăm că Festivalul Ziua Mediului va avea loc în acest an în perioada 10-30 iunie. Evenimentul va fi lansat în Parcul Valea Morilor, cu expoziții, iarmaroc, ateliere, activități recreative, distracție și concertul Valeriei Stoica, iar apoi va continua până la sfârșitul lunii, cu diverse evenimente, inclusiv în afara capitalei.

Participarea publicului pe 10 iunie va fi gratuită.

Festivalul Ziua Mediului Evenimentul este organizat de Asociația Jurnaliștilor de Mediu împreună cu comunitatea de mediu din Republica Moldova, beneficiind de sprijinul Suediei, Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD Moldova), Organizației Mondiale a Sănătății (OMS Moldova), Ministerului Mediului și Delegației Uniunii Europene în Moldova.

Mai multe detalii despre programul Festivalului, puteți găsi pe Facebook, pagina Ziua Mediului Moldova.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

VIDEO Compromatul lui Plahotniuc/ Filat, 2 ani de pușcărie/ Împușcături la un sector de poliție din Chișinău

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!

— Vladimir Filat, condamnat în Franța pentru spălare de bani
— Vladimir Plahotniuc va petrece sărbătorile de iarnă după gratii
— IGP anunță demisii după împușcăturile înregistrate la Ziua Poliției
— Traficul pe șoseaua Odesa — Reni, reluat după atacurile rusești

Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Filat, condamnat în Franța la doi ani de închisoare pentru spălare de bani. Reacție: „Decizie motivată politic”

Fostul premier al Republicii Moldova, Vlad Filat, a fost condamnat în Franța la doi ani de închisoare pentru spălare de bani, într-un dosar de corupție. Totodată, instanța a dispus aplicarea unei amenzi de 100.000 de euro, scrie Agerpres, cu referire la AFP. Liderul PLDM susține că decizia ar fi una politică și „puternic influențată de Moldova”. Fostul premier respinge acuzațiile care îi sunt aduse și anunță că a depus recurs împotriva deciziei.

Potrivit deciziei pronunțate pe 8 decembrie, Tribunalul corecțional din Paris a constatat că Filat ar fi fost implicat într-un mecanism de spălare de bani legat de mituirea unui funcționar public străin. Conform anchetatorilor, în anii 2012 și 2014, Filat și fosta sa soție ar fi achiziționat mai multe proprietăți imobiliare în Franța, în special în regiunea Haute-Savoie, prin intermediul unor companii și al unui interpus, folosind fonduri provenite de la o companie canadiană. Aceasta obținuse, în 2011, contractul de gestionare a Loteriei Naționale a Republicii Moldova, pe perioada în care Filat era prim-ministru.

În motivarea hotărârii, instanța a reținut că Filat ar fi „spălat cu bună știință bani proveniți din propria corupție, în timp ce conducea guvernul țării sale și era obligat să acționeze în interes public”.

„Această spălare de bani trebuie luată în considerare și în lumina, pe de o parte, a fragilității economice și a dezvoltării slabe a Republicii Moldova și, pe de altă parte, a valorilor democratice și a transparenței promovate de partidul pe care l-a condus, care era orientat spre Uniunea Europeană”, a precizat instanța, dispunând confiscarea bunurilor imobiliare.

Instanța a emis și un mandat de arestare pe numele lui Vlad Filat, acesta nefiind prezent la proces. De asemenea, fosta sa soție a fost condamnată la 18 luni de închisoare cu suspendare și o amendă de 150.000 de euro. Cei doi au fost obligați, în solidar, să achite 10.000 de euro Republicii Moldova, cu titlu de daune morale.

Filat reacționează: dosarul se bazează „pe o mărturie mincinoasă”

Într-o reacție, publicată pe rețele pe 22 decembrie, Vlad Filat a respins acuzațiile și a calificat sentința drept „motivată politic” și „puternic influențată din Republica Moldova”. Acesta susține că dosarul vizează exclusiv achiziția unei locuințe în Franța și că procedura s-ar fi bazat pe „o mărturie mincinoasă”.

„Solicitările transmise autorităților franceze au fost exagerate și lipsite de fundament juridic, fapt care a condus la o hotărâre fără precedent în jurisprudența Franței, uimind atât avocații, cât și părțile implicate în proces. Consider atragerea mea în această speță drept nejustificată. Dosarul are ca obiect exclusiv achiziția unei locuințe în Franța, iar continuarea procedurii în instanțele franceze se bazează pe o mărturie mincinoasă. Totodată, este surprinzător faptul că Republica Moldova s-a constituit parte în acest proces și a cerut despăgubiri de 18 milioane de euro, în condițiile în care dosarul a fost anterior clasat în Republica Moldova”, a scris Filat pe rețele.

Liderul PLDM anunță că a depus recurs împotriva acestei sentințe.

„Sunt încrezător că adevărul și legalitatea vor prevala, iar abuzul de procedură și interferențele politice vor fi sancționate în mod corespunzător”, a conchis el.

***

Reamintim, Vlad Filat a deținut funcția de premier al Republicii Moldova între 2009 și 2013. Acesta a fost condamnat în 2016 la nouă ani de închisoare pentru corupție și abuz de putere, fiind acuzat de delapidarea a 260 de milioane de dolari în dosarul „Frauda bancară”. El a fost eliberat din închisoare în 2019. Filat continuă să conducă, și în prezent, PLDM.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Ministerul Infrastructurii, după ce transportatorii au criticat modificările la lege și au amenințat cu proteste: „Soluțiile durabile se construiesc prin dialog”

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a venit cu o reacție după ce transportatorii auto au amenințat cu proteste, acuzând lipsa de transparență și favorizarea unor interese private în proiectul de modificare a Codului transporturilor rutiere. Într-un comentariu pentru NewsMaker, instituția a subliniat că în prezent peste 300 de localități din țară nu beneficiază de servicii regulate de transport, iar modificările propuse urmăresc construirea unui sistem funcțional, care să răspundă nevoilor reale ale populației. Ministerul a precizat că rămâne deschis la consultări, recunoscând că reformele generează adesea reacții aprinse.

„Obiectivul demersului rămâne construirea unui sistem de transport funcțional, transparent și predictibil, care să permită intervenția autorităților acolo unde nevoile populației nu sunt acoperite. În mod firesc, unele direcții pot genera reacții emoționale, mai ales atunci când afectează interese economice sau poziții dominante. Aceste reacții fac parte din dinamica normală a proceselor de reformă. Ministerul vizează un echilibru între interesele cetățenilor, autorităților publice locale, operatorilor de transport și ale statului, bazat pe date, analiză și reguli clare. Protestele și exprimarea publică a nemulțumirilor sunt firești într-o democrație, însă soluțiile durabile se construiesc prin dialog profesional și compromis responsabil”, potrivit răspunsului oferit de MIDR, pentru NewsMaker.

Ministerul a reiterat că a inițiat un proces de analiză și consultare a cadrului normativ din domeniu, ca urmare a sesizărilor acumulate și a necesității de a adapta programele de transport la realitățile din teritoriu. Propunerile transmise recent pentru consultare cu asociațiile transportatorilor au caracter preliminar și urmăresc fundamentarea unor soluții aplicabile, în cadrul unui dialog tehnic și instituțional.

Totodată, reprezentanții asociațiilor de profil, inclusiv APOTA, au fost invitați constant la discuții, ultima întâlnire având loc în luna noiembrie. Propunerile transmise de aceste organizații vor fi analizate și integrate în măsura în care sunt compatibile cu interesul public.

„Firesc, organizațiile profesionale promovează interesele economice ale membrilor lor, iar rolul
Ministerului este de a echilibra aceste interese cu cele ale comunităților locale și ale statului. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale rămâne deschis consultărilor. Inițiativa va
parcurge toate etapele de transparență decizională prevăzute de lege, într-un proces asumat,
verificabil și orientat exclusiv spre interesul public”, a mai explicat instituția.

Amintim că, luni, 22 decembrie, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a expediat o scrisoare premierului Alexandru Munteanu, prin care și-a exprimat nemulțumirea față de proiectul de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzând lipsă de transparență și favorizarea unor scheme de corupție.

Transportatorii au avertizat că ar putea declanșa proteste dacă Guvernul nu intervine pentru remedierea situației.

„Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, se arată în document.

APOTA susține că reformele din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități și că proiectul propus promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană, contrar Regulamentului (UE) nr. 1370, al cărui aplicare este solicitată de transportatori de mai mult timp. De asemenea, organizația afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.
***
Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Uzina Metalurgică din Rîbnița intră în șomaj tehnic: angajații ar urma să primească doar două treimi din salariu

Uzina Metalurgică din Rîbnița (MMZ) ar urma să intre, începând cu 23 decembrie, în regim de șomaj tehnic. Măsura ar urma să fie aplicată până la sfârșitul anului, scrie IPN cu referire la surse. În această perioadă, angajații ar urma să fie plătiți cu doar două treimi din salariu.

Contactați pentru o reacție, reprezentanții Biroul politici de reintegrare au declarat pentru NM că „aceste tendințe se repetă pe parcursul unui an la Uzina Metalurgică din Rîbnița și sunt o consecință a crizei energetice”. Chișinăul reamintește că criza energetică din regiune „nu a fost provocată și nu este menținută de autoritățile constituționale”.

Contactat, Vadim Ceban, directorul interimar al Moldovagaz – compania care asigură tranzitarea gazelor de la frontieră către regiunea transnistreană – a refuzat să ofere detalii privind situația din stânga Nistrului. Potrivit acestuia, „în prezent, livrările au loc în baza solicitărilor zilnice”. „Altceva nu pot să vă spun”, a declarat Vadim Ceban pentru NM.

Reamintim, Tiraspolul se află, din 18 decembrie, în stare de urgență economică. Măsura a fost reintrodusă în plină iarnă, pentru o perioadă de 30 de zile, din cauza reducerii livrărilor de gaze naturale către regiune. Detalii – AICI.

Pe 17 decembrie, vicepremierul pentru Reintegrare, Valeriu Chiveri, a declarat că dificultățile au apărut după ce agentul de plată pentru gazele livrate regiunii transnistrene a fost schimbat din nou. Potrivit oficialului, problema este una tehnică, nu politică, și a survenit după ce autoritățile de la Tiraspol au respins schema de livrare a gazelor propusă de Chișinău – susținută de partenerii europeni – optând, în schimb, pentru mecanismul sugerat de Moscova, pe care Chiveri îl califică drept nesustenabil. Vicepremierul Chiveri a avertizat atunci că astfel de crize energetice pot apărea în mod repetat, inclusiv la intervale de câteva săptămâni, din cauza instabilității modelului de alimentare cu gaze al regiunii. Detalii – AICI.

NewsMaker a explicat tot ce se cunoaște despre situația energetică și economică din stânga Nistrului, ce evoluții sunt anticipate pentru anul următor și în ce măsură Republica Moldova s-a apropiat, în această perioadă, de obiectivul reintegrării țării. – AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: