Vămuirea unui „Mercedes” de 20 de ani va costa €8 mii de euro. De ce a fost permis importul de automobile vechi în Moldova?
Full Article 8 minutes read

Vămuirea unui „Mercedes” de 20 de ani va costa €8 mii de euro. De ce a fost permis importul de automobile vechi în Moldova?

De la 1 ianuarie curent, în Moldova a fost permis importul automobilelor mai vechi de 10 ani. Ce-i drept, vămuirea unui astfel de automobil ar putea costa de șase-opt ori mai mult decât, de exemplu, cea a unui de doi ani. NM a analizat, de ce autoritățile au anulat interdicția privind importul automobilelor vechi, care ar putea fi impactul asupra ecologiei și dacă acest lucru va permite înnoirea parcurilor auto ale transportatorilor din Moldova.

Cât va costa vămuirea

În Moldova a fost anulată, la 1 ianuarie, interdicția privind importul în țara noastră al automobilelor mai vechi de 10 ani. Parlamentul a adoptat la sfârșitul anului trecut amendamentele la legislația care permit importul unor astfel de automobile în Moldova, în cadrul Politicii bugetar-fiscale pentru anul 2021 elaborată de Ministerul Finanțelor.

Dar cotele accizelor pentru vămuirea automobilelor de până la 10 ani au rămas aceleași. În schimb, s-au stabilit cote foarte mari pentru vămuirea autoturismelor mai vechi de 10 ani. De exemplu, vămuirea unui automobil de până la doi ani, cu capacitatea cilindrică a motorului de doi litri, costă 37,8 mii de lei, iar a automobilelor mai vechi de 20 de ani, cu aceeași capacitate a motorului – 171,2 mii de lei. Cea mai mare diferență va fi la vămuirea automobilelor cu capacitatea de până la 1 litru: vămuirea unor astfel de mijloace de transport mai vechi de 20 de ani costă de aproape șapte ori mai mult decât cele analoge de până la doi ani.

De menționat că pentru automobilele mai vechi de 10 ani au fost stabilite cote atât de mari, încât vămuirea ar putea costa mai mult decât este prețul de piață al automobilului analogic în Moldova. De exemplu, pe piața secundară pot fi găsite automobile fabricate în anii 2005-2006, cu capacitatea motorului de circa doi litri și mai mult, la un preț de €4 mii – €6 mii (85 mii – 127 mii de lei). Iar vămuirea unui astfel de automobil ar putea costa 120 mii – 200 mii de lei.

De ce e nevoie de așa ceva

Potrivit Ministerului Finanțelor, anularea restricțiilor privind importul de automobile va încuraja importul de automobile noi, dar și a celor cu un termen de exploatare mic. De asemenea, potrivit notei explicative a proiectului, acest lucru va restricționa tranzacțiile de vânzare-cumpărare pe piața internă a automobilelor vechi cu un nivel înalt de poluare a aerului. Ministerul Finanțelor susține că acest lucru va fi favorizat de accizele înalte pentru vămuirea automobilelor mai vechi de 10 ani.

Deputatul socialist Oleg Lipschi, coproprietarul companiei de transporturi „MD-Trans” SRL, consideră că prin anularea restricțiilor privind importul de autovehicule, autoritățile „au dorit să liberalizeze importul de automobile și să completeze bugetul datorită accizelor pentru autoturismelor vechi”.

Lipschi a mai spus pentru NM că acum trei ani, el a înaintat un proiect de lege prin care a propus să fie  permis importul transportului comercial (autobuze și microbuze) cu termenul de exploatare mai mic de 15 ani. „Problema constă în faptul că o treime din autobuzele de la noi au mai puțin de 25 de ani, o treime – de la 25 până la 30 de ani și o altă treime – mai mult de 30 de ani. Eu am propus ca transportatorilor să li se permită importul de autobuze cu termen de exploatare mai mic de 15 ani, care ar putea să mai funcționeze aici încă 10 ani, iar după aceasta, să fie interzisă exploatarea lor prin lege”, a precizat deputatul.

El a menționat că în Germania, autobuzele de 15 ani costă de 2,5-3 ori mai puțin decât cele de 10 ani. Potrivit afirmațiilor lui Lipschi, autorizația importului unor astfel de autobuze ar fi permis înnoirea parcului de autobuze din Moldova. „Întreprinzătorul importă un autobuz și știe că poate lucra cu el timp de 10 ani. Pentru că acum, oamenii sunt transportați, de facto, cu niște fiare vechi”, a spus Lipschi. Însă inițiativa sa a fost criticată de ecologiști și proiectul de lege nu a fost aprobat.

Conform amendamentelor prevăzute în noua politică bugetar-fiscală, este permis și importul autobuzelor și microbuzelor vechi, dar în cazul autovehiculelor mai vechi de 15 ani sunt stabilite taxe restrictive. De exemplu, vămuirea unui automobil de 15 ani cu capacitatea motorului de 10 litri va costa 100 mii de lei, iar vămuirea unui autobuz analogic cu termenul de exploatare mai mare de 15 ani va costa de șase ori mai mult – 600 mii de lei. Diferența costurilor de vămuire a microbuzelor cu același termen de exploatare este de opt ori.

Menționăm că în cazul importului transportului comercial se percepe și TVA. Însă dacă autobuzul are un termen de exploatare mai mic de 10 ani, se percepe doar TVA – în acest caz, autobuzul nu este supus accizelor.

În ce privește ecologia, Lipschi a menționat că standardul Euro-4 – destul de înalt (un standard ecologic care reglementează conținutul de substanțe toxice în gazele de eșapament) a început să fie implementat din anul 2005, deci, automobilele din acest an se produceau deja cu respectarea normelor Euro-4 (în prezent, cel mai înalt standard este Euro-6). Deputatul este sigur că pe viitor, Moldova va adopta alt model de vămuire, care va depinde de standardul ecologic – cu cât e mai mare standardul, cu atât mai mic este costul vămuirii. „Mai există un aspect de care nu s-a ținut cont: importul vehiculelor electrice nu este impozitat, pentru că nu există capacitatea motorului. Deși, acestea sunt la fel de dăunătoare din punct de vedere ecologic – daunele sunt provocate în procesul de producere al acestora. În Moldova există deja 800 de automobile electrice, este chiar și un camion”, a menționat deputatul, adăugând că și producerea de energie electrică poate dăuna mediului.

NM nu a reușit să afle de la Serviciul Vamal, câte automobile, inclusiv mai vechi de 10 ani, s-au importat anul acesta în Moldova: la momentul publicării acestui articol, cei de la instituția respectivă nu au răspuns la solicitarea redacției.

Ce spun operatorii de pe piață și experții

Vladimir Hinculov, directorul salonului auto Daac-Hermes (unul dintre cei mai mari traderi auto din Moldova), consideră că e prea puțin  probabil că normele noi vor influența asupra vânzărilor de automobile ale companiei. „Clienții noștri sunt persoane care cumpără automobile noi sau din cele la mâna a doua, dar au o istorie de origine clară și garanție. [Pe segmentul automobilelor second hand] automobilele noastre au, de obicei, cel mult cinci ani”, a menționat Hinculov, adăugând că în cazul importului de automobile mult mai vechi, oamenii cumpără „mâța în sac” și apoi pot avea surprize foarte mari.

Cei de la Daac-Hermes mai susțin că anularea interdicției privind importul automobilelor vechi va afecta mediul. „Noi suntem unica țară din Europa unde nu există niciun fel de restricții privind standardele Euro. Și aceasta înseamnă că statul nu restricționează nicicum importul de automobile ale căror emisii pot depăși de zeci de ori norma”, a mai spus Hinculov. El a subliniat că „90% din poluarea mediului în Moldova revin emisiilor automobilelor și în acest caz, situația ar putea să se înrăutățească, în special în Chișinău”.

Lipschi a remarcat că în țările europene este un alt sistem de impozitare a automobilelor care depinde inclusiv de standardele de emisii. De aceea, potrivit afirmațiilor sale, deținătorii de automobile din Europa se grăbesc, peste trei-patru ani, să-și vândă mașina și să cumpere una mai nouă, deoarece impozitele pentru cea veche devin prea mari.

În opinia lui Oleg Alexa, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), regulile noi de import al transportului auto nu vor avea ca rezultat înnoirea parcului auto al transportatorilor din Moldova. „Accizele care au fost stabilite nu ne permit să ne înnoim parcul de automobile. Noi înșine am înaintat inițiativa de a permite importul de autobuze mai vechi de 10 ani, autoritățile parcă au permis [dar accizele înalte nu permit importul acestora]”, a menționat Alexa pentru NM.

Veaceslav Ioniță, expert IDIS Viitorul, consideră că decizia autorităților este corectă. „Aici, logica este foarte simplă. Din cauza interdicției, oamenii cumpără vechituri de 30 de ani în Moldova, pe când cu aceiași bani poate fi cumpărat un automobil de 12 ani din Germania. Normele restrictive sunt impuse în țările în care se produc automobile. La noi, acesta nu există. După importul automobilului, proprietarul acestuia plătește în Moldova diferite taxe de zeci de mii de lei”, a precizat expertul.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: