gifp.md

Vânzarea portului Giurgiulești: socialiștii au cerut audierea premierului în Parlament. Reacția PAS

Deputatul socialist Vlad Batrîncea a criticat, în cadrul ședinței plenare a Parlamentului din 27 noiembrie, intenția României de a cumpăra Portul Internațional Liber Giurgiulești, pe care l-a catalogat drept „o întreprindere strategică pentru Republica Moldova”. Fracțiunea sa a propus audierea prim-ministrului Alexandru Munteanu la acest subiect, însă inițiativa nu a întrunit numărul suficient de voturi. La rândul său, Andrian Cheptonar, deputat al formațiunii de guvernământ PAS, a precizat că potențiala achiziție nu vizează Portul de Stat Giurgiulești, singurul care se află în proprietatea Republicii Moldova. El a subliniat că, actualmente, acest port aduce venituri de „sute de milioane de lei” și va rămâne un activ al statului.

Batrîncea s-a arătat nemulțumit de recenta afirmație a eurodeputatului român Nicu Ștefănuță, cu privire la achiziționarea Portului Internațional Liber Giurgiulești.

Portul Giurgiulești este o întreprindere strategică pentru Republica Moldova, mândrie națională, construit de statul Republica Moldova din banii statului, fără împrumuturi. Ca să aflăm că 20 de milioane de euro este o investiție majoră. Vorbiți de miliarde de euro suport din partea Uniunii Europene și de aici nu identificăm un procent din suma respectivă pentru a face investiții strategice la portul maritim, ca să avem o dezvoltare economică și o perspectivă clară. Este o întrebare pentru dl. Munteanu pe motiv că dânsul a promis dezvoltare economică și dânsul a făcut multe angajamente publică că va veni cu dezvoltarea inclusiv și a infrastructurii. În realitate, vedem că continuă aceiași practică: decizii netransparente care afectează interesul național al Republicii Moldova”, a spus parlamentarul.

Totodată, fracțiunea socialiștilor a solicitat audierea premierului Alexandru Munteanu cu privire la „perspectiva și viitorul” Portului Internațional Giurgiulești. Inițiativa a fost supusă votului și a acumulat doar 35 de voturi, astfel că nu a fost inclusă pe ordinea de zi.

La rândul său, deputatul PAS Andrian Cheptonar a ținut să facă precizări referitor la declarațiile lui Batrîncea.

Vreau să facem din fața locului o distincție între portul privat Giurgiulești și portul de stat Giurgiulești. Portul de stat Giurgiulești este, în prezent, o întreprindere care aduce profit. Este pentru prima dată în istoria țării când se încasează venituri de sute de milioane de lei. Portul de stat beneficiază de investiții din bani proprii și se dezvoltă. Va deveni un hub maritim foarte important și benefic pentru Republica Moldova. Și atunci când se vorbește aici, în plen, eu vreau să facem o distincție clară: portul de stat rămâne un activ al statului”, a spus Cheptonar.

Precizăm că în regiunea Giurgiulești funcționează astăzi două porturi vecine, situate pe terenuri adiacente: Portul Internațional Liber Giurgiulești și Portul de Stat Giurgiulești.

Portul Internațional Liber este operat de compania Danube Logistics și deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Acesta funcționează pe un teren al statului, dar în baza unui acord de concesiune încheiat la începutul anilor 2000. În 2023, România și-a exprimat public intenția de a prelua Portul Internațional Liber.

Pe 19 noiembrie 2025, eurodeputatul Nicu Ștefănuță a scris pe Facebook că România ar fi cumpărat deja portul, în urma unei tranzacții încheiate recent. Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării al Republicii Moldova a respins, însă, afirmația. Instituția a precizat că discuțiile privind achiziționarea portului sunt încă în desfășurare.

Pe de altă parte, Portul de Stat Giurgiulești se află integral în proprietatea Guvernului Republicii Moldova. Directorul general al Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, a anunțat că acest port va fi modernizat și extins în următorii ani. Potrivit lui, planul include reparația danei, modernizarea infrastructurii operaționale și curățarea albiei râului, lucrări care vor fi finanțate integral din sursele proprii ale portului.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stație de epurare de 13 mln lei, folosită doar câteva luni în opt ani. Cum au fost irosiți banii europeni la Drochia

Stația de epurare a apelor uzate menajere din orașul Drochia, construcția căreia a costat peste 13 milioane de lei, a funcționat doar câteva luni în cei opt ani de când a fost dată în exploatare, arată o anchetă Cu Sens. Aceasta a fost construită din bani oferiți de Uniunea Europeană sub formă de grant, dar și din surse publice alocate din Fondul Ecologic Național și bugetul local.

Potrivit sursei citate, în august 2025, patru experți din România, au venit la invitația întreprinderii municipale Apă-Canal din Drochia pentru a face o expertiză tehnică a stației de epurare a apelor uzate. Aceasta a fost construită acum opt ani de Consiliul raional Drochia, în mare parte, din bani de la Uniunea Europeană și Fondul Ecologic Național, iar în mai 2018 a fost dată în gestiunea întreprinderii municipale. Problemele nu-s de azi sau de ieri. Din decembrie 2016, când au fost finalizate lucrările de construcție, iar stația a fost pornită pentru testare, pe parcursul a circa un an, aceasta s-a defectat de mai multe ori. Chiar dacă a fost dată în exploatare în septembrie 2017, în cele din urmă, a fost oprită și nu a mai funcționat, de atunci, nicio zi.

Mai bine de o oră, experții au încercat să-și dea seama cu ce au de-a face. Doar că stația nu a fost pornită din timp din cauza unei pene de curent care a afectat întreg orașul, ceea ce făcea imposibilă continuarea expertizei. Auditul tehnic a fost propus de Vladislav Russu care, din decembrie 2023, a preluat conducerea Apă-Canal Drochia și a vrut să înțeleagă care sunt problemele de la noua stație, mai ales că cea veche, construită încă pe timpul Uniunii Sovietice, necesită, la fel, investiții.

După toate măsurătorile care au fost, când au fost date în exploatare, ea consuma foarte multă energie electrică, dar ieșirea apelor era foarte puțină. Ea este pentru 400 de cuburi în 24 de ore, să spunem așa, dar undeva ieșirea era la 60-80 de cuburi în 24 de ore. Deci, am revenit la doamna primar ca să facem un proiect, poate o stație nouă de epurare, și mi s-a spus că noi avem stație nouă de epurare. Nu putem câștiga alt proiect pentru că nu înțelegem ce-i cu stația asta. Și am hotărât să facem o expertiză tehnică”, a declarat Vladislav Russu.

Construcția stației de epurare a costat peste 13 milioane de lei, dintre care: circa 7 milioane de lei – grant oferit de Uniunea Europeană, 5,2 milioane de lei – din Fondul Ecologic Național și puțin peste 1 milion de lei a fost contribuția Consiliul raional Drochia. Proiectul a fost implementat de Consiliul raional Drochia care l-a angajat ca manager de proiect pe Ruslan Babin, specialist principal în cadrul Direcției economie, reforme și atragerea investițiilor a instituției. Între timp, acesta a fost avansat în funcția de șef al Serviciului politici investiționale, din cadrul aceluiași Consiliu.

Proiectul a fost un imbold pentru a atrage alte investiții sau pentru a renova ceea ce este existent. Un fel de experiență, mai mult experiență de implementare, experiență de atragere de granturi, finanțare și așa mai departe. Într-adevăr, proiectul acela, nu știu, mai multe circumstanțe au dus ca să nu fie de succes. Întâi a înghețat, pe urmă indiferență, pe urmă nu se știa cui de transmis, pe urmă nu știa cine să achite curentul electric pentru exploatare. Noi trebuia să transmitem, alții nu voiau să o primească, pentru că asta e problema principală, pentru că noi, așa și s-a primit, noi într-un fel cu forța am implementat un proiect pe care primăria nu-l dorea”, a spus Babin.

În 2015, Consiliul Raional Drochia organizează o licitație publică și selectează compania Laiola SRL, cu sediul în Chișinău, să execute lucrările de construcție a stației. Asta, chiar dacă doi din cei nouă membri ai grupului de lucru cu privire la adjudecarea lucrărilor de construcție a stației au fost împotrivă, deoarece firma „a propus o ofertă cu mult mai mare” față de alte două companii care au participat la licitație, însă au fost descalificate. Un alt motiv – „Laiola s-a aflat în litigiu de judecată cu Consiliul raional Drochia în urma efectuării lucrărilor de reparație a Școlii Sportive”. Printre cei care au fost împotrivă – Vitalie Postovan, jurist la acea vreme, în cadrul Aparatului Președintelui raionului. În prezent – viceprimar al orașului Drochia.

Am fost împotrivă, deoarece Laiola SRL, anterior, a efectuat niște lucrări de construcție, de renovare a Școlii sportive din orașul Drochia și noi am avut litigiu de judecată cu dumnealor. N-au executat lucrurile conform proiectului și ceea ce au executat nu corespundea cerințelor noastre. Și nu am mai vrut să avem de a face cu astfel de agenți economici, de aceea și am votat contra”, a menționat Postovan.

Contractul de executare a lucrărilor a fost semnat pe 18 iunie 2015, iar firma s-a angajat să construiască stația în patru luni și jumătate. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă. Asta, deoarece abia peste un an au primit autorizație de construcție de la autoritățile locale. Astfel, în decembrie 2016, adică peste un an și șase luni, firma a finalizat instalarea stației, care a fost pornită pentru testare. Doar că peste o lună, au apărut, deja, primele defecțiuni din cauza înghețurilor, iar firma și-a asumat lucrările de reparație. Respectiv, abia în septembrie 2017 a fost semnat procesul-verbal de recepție finală. Cu toate acestea, nu a mai fost folosită niciodată. Laiola SRL este deținută, în cote-părți egale, de Ghenadie Vizitiu, om de afaceri originar din Drochia și Ion Comanac, consul onorific al Republicii Columbia în Republica Moldova, al cărui birou se află în aceeași clădire unde își are adresa juridică compania Laiola SRL. Am mers la sediul firmei pentru a discuta cu unul dintre proprietarii afacerii. Ne-a răspuns la telefon Ghenadie Vizitiu, unul dintre fondatorii companiei.

Noi am făcut toată lucrarea, a fost dată în exploatare, a fost comisia și din partea finanțatorilor europeni, a fost și din partea inspecției în construcție, a primăriei și tot. Totul a fost dat în exploatare, a fost testat și a lucrat un pic. După asta am conservat-o, fiindcă ei nu au vrut să o exploateze. Și am plecat de acolo. După asta s-a terminat totul”, a spus Ghenadie Vizitiu.

În mai 2018, Consiliul raional transmite stația Consiliului orășenesc Drochia care, ulterior, o dă în gestiunea întreprinderii municipale Apă-Canal Drochia. În perioada cât a fost construită, la conducerea primăriei era Nina Cereteu, funcție pe care o deține până în prezent, fiind la al treilea mandat de primăriță. La alegerile parlamentare din 2025, a candidat cu numărul trei în lista partidului condus de Renato Usatîi – „Partidul Nostru”, care a obținut șase fotolii de deputat. Cereteu, însă, a ales să rămână la șefia primăriei Drochia.

Eu, cel puțin, o consider ca este o investiție irelevantă pentru oraș. Ideea a fost de a avea o stație de epurare modernă, model, în țară. Atunci trebuia reparată și dotată cea veche, existentă, care avea o capacitate și cu potențial de a extinde capacitatea mare, pentru a asigura nu doar orașul, dar și cu probabilitatea de a mai conecta și satele vecine”, a declarat Cereteu.

Întrebată de ce stația a fost lăsată de izbeliște, primărița a spus: „Ne-am orientat ca să asigurăm cetățenii cu acces la canalizare, adică cu acces la servicii, să extindem rețelele. Pentru că, pentru moment, am considerat că această stație, un pic poate să mai aștepte, să nu căutăm acuma investiții în timp ce oamenii nu au acces la aceste servicii”.

Apele uzate ale orașului Drochia sunt epurate la stația veche care se află nu departe de cea nouă, iar după curățare sunt vărsate în pârâul Graid.

Sunt conștientă de faptul că această investiție, acest proiect, este ca o pată neagră pe imaginea orașului. Deși nu noi am fost cei care am aplicat, dar suntem cei care o gestionam în continuare”, a declarat Nina Cereteu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: