Noi.md

Analiză: În proiectul de lege al Ministerului Justiției cu privire la deoligarhizare trezește obiecții componența Comitetului național

Proiectul de lege cu privire la limitarea influenței excesive economice și politice în viața publică (deoligarhizare), deși prevede limitarea drepturilor persoanelor, corespunde cerințelor constituționale și standardelor internaționale. Aspectul care ar putea fi îmbunătățit se referă la mărirea numărului membrilor independenți în Comitetul național deoligarhizare, prin includerea Avocatului Poporului, reprezentanților uniunilor profesionale și reprezentanților organizațiilor societății civile”. Este concluzia experților Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC), care au analizat proiectul de lege elaborat de Ministerul Justiției.

Potrivit autorului, scopul proiectului legii este prevenirea și soluționarea conflictului de interese cauzat de fuziunea intereselor exponenților politici, a reprezentanților mass-media și ai celor din domeniul de afaceri, împiedicând autoritățile publice să-și exercite atribuțiile și să asigure securitatea națională a Republicii Moldova în sferele economice, politice și informaționale, să protejeze drepturile și libertățile constituționale ale cetățeanului, democrația, să asigure suveranitatea statului.

Astfel, cu referire la procedura de recunoaștere a calității de oligarh, experții CAPC consideră că trezește anumite obiecții componența Comitetului național deoligarhizare, din care fac parte: prim-ministru, prim viceprim-ministru, viceprim-miniștri, Ministrul Justiției, Ministrul Economiei, Ministrul Finanțelor, Ministrul Afacerilor Interne, Guvernator al unității teritoriale autonome Găgăuzia, Directorul Serviciilor de informații și securitate, Președintele Consiliului Audiovizualului, Președintele Consiliului Concurenței, Președintele Comisiei Electorale Centrale, Procurorul General, Directorul Centrului Național Anticorupție.

„Componența numită este în majoritatea sa alcătuită din reprezentanți ai puterii executive, respectiv ai majorității politice care exercită actul guvernării. Ar fi binevenită regândirea componenței, pentru a exclude orice posibil risc în procedura de recunoaștere a persoanei ca având o influență economică și politică excesivă în viața publică (Oligarh)”, explică experții.

De asemenea, aceștia susțin că recunoașterea calității de oligarh necesită existența cumulativă a influenței politice importante sau excesive și dispunerea de resurse financiare sau mediatice importante. „În context, considerăm că restrângerea drepturilor acestor persoane de finanțare a întrunirilor sau partidelor politice și de privatizare a bunurilor publice, respectă echilibrul intereselor publice și drepturilor private”, se arată în opinia CAPC.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ex-judecătoarea Victoria Sanduța, înregistrată la parlamentare: „Începe oficial drumul nostru comun”

Comisia Electorală Centrală a aprobat pe 22 august înregistrarea ex-judecătoarei Victoria Sanduța la alegerile parlamentare. Aceasta va concura în calitate de candidat independent.

Voi candida ca independent, pentru că vocea cetățenilor liberi trebuie să se audă în Parlament. (…) Cu acest pas începe oficial drumul nostru comun. Mergem înainte, cu încredere și curaj!”, a scris Victoria Sanduța pe Facebook, după hotărârea CEC.

Cine este Victoria Sanduța

Amintim că fosta judecătoare Victoria Sanduța este cunoscută pentru pozițiile sale critice față de sistemul judecătoresc. Anterior a activat în cadrul Judecătoriei Chișinău. Aceasta este fondatoarea Asociaței Judecătorilor „Vocea Justiției“.

În iunie 2022 a devenit cunoscut faptul că președinta Maia Sandu a respins candidaturile a 13 magistrați, propuși de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) pentru numirea în funcția de judecător până la atingerea plafonului de vârstă, printre care se număra și cea a magistratei Victoria Sanduța. Aceasta a calificat drept „eronat și neîntemeiat” refuzul șefei statului și s-a adresat Consiliului Superior al Magistraturii cu solicitarea de a i se propune repetat președintei candidatura sa pentru numirea în funcție, până la atingerea plafonului de vârstă.

Mai târziu, Maia Sandu a explicat de ce a refuzat numirea celor 13 magistrați până la atingerea plafonului de vârstă. Aceasta a menționat că unii dintre ei „nu merită să fie judecători”, din cauza deciziilor pe care le-au luat anterior, dar și pentru că au anumite „semne de întrebare” în ceea ce privește raportul dintre cheltuielile și veniturile prezentate.

Ulterior, în iulie 2024, CSM a refuzat numirea în funcție a judecătoarei Victoria Sanduța și a încă trei judecători până la atingerea plafonului de vârstă (65 de ani). Membrii CSM i-au adresat mai bine de o oră întrebări Victoriei Sanduța despre publicațiile și comentariile ei de pe Facebook. Și, până la urmă, i-au recomandat președintei țării să o destituie din funcție. NewsMaker a scris ce i-a înfuriat și nemulțumit pe membrii CSM și de ce nu toți membrii au fost de acord cu decizia de a o demite pe Sanduța. Detalii AICI.

În septembrie 2024, Maia Sandu a semnat un decret prin care șase judecători au fost eliberați din funcție. Printre aceștia se număra și Victoria Sanduța.

Victoria Sandu a făcut și o tentativă de a se lansa în politică, aderând în decembrie 2024 la Coaliția pentru Unitate și Bunăstare – formațiune pro-europeană. Însă, la mai puțin de o lună, aceasta a anunțat că părăsește CUB, invocând „divergențe fundamentale” de viziune cu privire la organizarea și dezvoltarea partidului pe viitor.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: