captură foto

ANI a dispus încetarea procedurii de control și interese personale în privința lui Ruslan Popov, reținut pentru îmbogățire ilicită (DOC)

Autoritatea Națională de Integritate (ANI) a publicat, pe 11 octombrie, actul de constatare în privința procurorului-șef adjunct Ruslan Popov, care a fost reținut pentru îmbogățire ilicită. Autoritatea a dispus încetarea procedurii de control și interese personale în privința lui Ruslan Popov, pe motiv că veniturile obținute de către acesta și soția sa depășesc echivalentul bănesc a averii dobândite și a cheltuielilor. Totuși, ANI a sesizat Serviciul Fiscal de Stat, în vederea efectuării unui control fiscal pe numele acestuia.

Ruslan Popov activează în cadrul Procuraturii Generale din 1997. Acesta este căsătorit și are doi copii minori. Controlul averii și intereselor populare în cazul lui Ruslan Popov a fost inițiat de ANI pe 17 ianuarie 2020, în urma unei sesizări privind o presupusă neconcordanță între veniturile și averea dobândită de acesta. Controlul a fost efectuat pentru perioada 1 ianuarie 2012-17 ianuarie 2020, față de Popov, soția acestuia și copiii cuplului.

Inspectorul de integritate Andrian Fetescu a constatat că, la Banca Socială, Ruslan Popov a deținut două depozite bancare: de 54 mii de lei și de 15,4 mii de lei. Soția acestuia a deținut un depozit de 20,5 mii de lei.

La Banca de Economii, Ruslan Popov a deținut un cont bancar salarial în sumă de 375 mii de lei. Pe un alt cont bancar din cadrul aceleiași bănci, procurorul deținea 206 mii de lei.

La Moldovaagroindbank, Ruslan Popov a deținut un cont bancar salarial în sumă totală de 962 mii de lei. Pe un alt cont bancar, în cadrul aceleiași bănci, i-a fost transferată suma de 105 mii de lei (salariu).

La Victoriabank, Ruslan Popov a deținut un cont bancar, unde i-a fost transferat salariu în sumă totală de 37 mii de lei.

În calitate de avocat, Popov a obținut un onorariu de la Biroul Asociat de Avocați Ialoveni în mărime de aproape 400 de mii de lei.

Din activitate didactică la Institutul Național de Justiție, acesta a obținut alte 30 de mii de lei. Din partea Centrului Național „La Strada”, Ruslan Popov a ridicat suma de 16 mii de lei.

Soții Popov au împrumutat de la o persoană fizică suma de 1,1 mln de lei, iar de la bunica unui dintre ei – 140 mii de lei. De la tatăl său, Ruslan Popov ar fi împrumutat suma de 20 de mii de lei. De asemenea, Ruslan Popov a vândut două apartamente: în sumă de 103 mii de lei și 1,05 mln de lei.

În 2016, Ruslan Popov a cumpărat un BMW X5 cu 1,28 mln de lei.

În iunie 2017, soția lui Popov a cumpărat un autoturism Hyundai Santa Fe, la prețul de 506 mii de lei. În septembrie 2017, Ruslan Popov și-a cumpărat un Hyundai Santa Fe Grand, la prețul de 740 mii de lei. Un an mai tîrziu, soții Popov au cumpărat și un Renault Megane, la prețul de 10 mii de lei.

Conform datelor obținute de inspectorul de integritate de la Agenția Servicii Publice, în perioada 2016-2018, soții Popov au înstrăinat:

  • un automobil Renault Megane în sumă de 60 de mii de lei;
  • un Huyndai Tucson în sumă de circa 260 mii de lei;
  • un BMW X5, în sumă de 150 mii de lei;
  • un BMW X5 în sumă de 998 mii de lei

Inspectorul de integritate a stabilit și că pe numele fiului lui Ruslan Popov figurează terenuri agricole, care ar fi fost cumpărate cu 125 mii de lei.

Potrivit calculului diferenței între veniturile nete obținute și averea obținută în perioada 1 august 2016-17 ianuarie 2020, cuplul Popov și copiii acestuia dispuneau de mijloace financiare în sumă de 1,8 mln de lei și au obținut venituri în sumă de 3,8 mln de lei și au dobândit avere, care constă în echivalentul bănesc al bunurilor, precum și au suportat cheltuieli în sumă de 3,6 mln de lei.

„S-a constatat că între veniturile nete obținute și averea dobândită/cheltuielile suportate  de către Ruslan Popov, soția sa și copiii minori aflați la întreținere în perioada 1 august 2016-17 ianuarie 2020 depășesc echivalentul bănesc a averii dobândite și a cheltuielilor suportate în aceeași perioadă cu 2 mln de lei, fapt care înlătură existența diferenței substanțiale din Legea cu privire la declararea averii și a intereselor personale”, se arată în actul de constatare.

În concluzie, ANI a dispus încetarea procedurii de control și interese personale în privința lui Ruslan Popov și a sesizat Serviciul Fiscal de Stat, în vederea efectuării unui control fiscal pe numele acestuia.

Precizările ANI

Autoritatea de Integritate a ținut să facă unele precizări suplimentare pe marginea controlului averii lui Popov. ANI a finalizat controlul pe numele acestui subiect al declarării la 30 septembrie 2021

„Referitor la casa în care se presupune ca ar locui subiectul. Imobilul a fost dat în exploatare în anul 2006, când încă nu exista un cadru legal sau o instituție de integritate. Totodată, fapta ce vizează îmbogățire ilicită, care ține de competenta Procuraturii, a fost inclusă în Codul Penal abia în anul 2014. De menționat că inspectorul de integritate nu poate extinde controlul pe avere și în privința persoanelor care nu se află la întreținerea acestuia, ne referim în cazul dat la părinții subiectului. Totuși, în baza bănuielilor rezonabile ce s-au dedus din informațiile jurnalistice, inspectorul de integritate a remis un denunț către Serviciul Fiscal de Stat în vederea demarării unui control fiscal asupra activității gospodăriei țărănești administrate de către tatăl subiectului, precum și pe numele celor doi părinți ai subiectului”, se arată în comunicat.

Popov va fi plasat în arest?

Amintim că Ruslan Popov a fost reținut pe 9 octombrie, pe un termen de 72 de ore. El este cercetat penal pentru îmbogățirea ilicită. Urmărirea penală este exercitată de către un grup de procurori și ofițeri de urmărire penală din cadrul Procuraturii Anticorupție, cu suportul acordat de Serviciul de Informații și Securitate. Procurorii anticorupție au solicitat judecătorilor să emită mandat de arestare pe numele său.

Ruslan Popov a fost suspendat din funcția de adjunct al procurorului general concomitent cu deschiderea unui dosar penal pe numele lui Alexandr Stoianoglo. Împreună cu colegul său, Iurie Perevoznic (în prezent, acesta a demisionat din funcția de procuror-șef adjunct), Ruslan Popov a susținut o conferință de presă în cadrul căreia a declarat că Stoianoglo ar fi nevinovat. Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Vasile Grădinaru a depus o sesizare la Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) și le-a reproșat lui Popov și Perevoznic că s-ar fi expus în mod public în interes personal și au dat apreciere juridică pe fiecare capăt de acuzare, care i se incriminează lui Stoianoglo.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: