Reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) consideră neconstructiv mesajul transportatorilor. Potrivit MIDR, aceștia ar face presiuni chiar înainte de a fi luată o decizie definitivă cu privire la Ordinul pus la dispoziție anterior spre consultare. Declarațiile vin după ce astăzi, 28 ianuarie, transportatorii au anunțat că vor fi nevoiți să-și sisteze activitatea de pe rutele regulate din țară, în caz că cei de la Minister nu vor prezenta „calculele reale” ale tarifului la serviciile de transport și de autogară.
„Astăzi este ultima zi de consultări publice asupra proiectului Ordinului cu privire la stabilirea tarifelor pentru efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic raional și interraional. Scopul acestui Ordin este tocmai pentru a aduce mai multă claritate în stabilirea tarifelor și a integra punctul de vedere al transportatorilor”, comunică reprezentanții Ministerului.
În acest context, cei de la MIDR spun că mesajul de astăzi al Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) ar aparține doar unui grup „restrâns de transportatori”.
„Considerăm neconstructiv mesajul unui grup restrâns de transportatori care fac presiuni publice cu sistarea serviciilor de transport rutier de persoane în raioanele țării, chiar înainte de a fi luată o decizie definitivă, conform termenilor legali stabiliți asupra consultărilor acestui Ordin”, se arată într-o declarație a Ministerului
La fel, se menționează că pentru Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, soluția rămâne dialogul. „Acesta trebuie să aibă loc fără a provoca teamă în rândul celor care folosesc serviciile de transport public și fără presiuni asupra Ministerului care apără interesele oamenilor. Nu suntem de acord în niciun fel cu acțiunile celor care, deși reprezintă doar o mică parte a transportatorilor, contribuie, cu sau fără influență politică, la destabilizarea situației din transportul de pasageri”, declară MIDR.
După definitivarea consultărilor publice, în următoarele zile, Ministerul declară că este angajat să aducă la cunoștință toate deciziile referitoare la condițiile de tarifare a serviciilor de transport rutier de persoane, luând în calcul toate propunerile companiilor de transport rutier de pasageri.
„Ca și până acum, ne dorim să primim din partea transportatorilor, soluții pertinente de îmbunătățire a condițiilor de transportare a pasagerilor. Așteptăm propunerile dvs. în continuare, până la finele zilei, asupra Ordinului care poate fi consultat aici: https://bit.ly/3G9rNG8.”, mai declară reprezentanții Ministerului.
***
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale face referire la un document publicat recent pentru consultări publice, avizare și expertizare prin care se arată că la serviciile regulate în trafic interraional, pentru categoria de confort II, vor putea fi stabilite tarife majorate până la 70 bani/km, pentru categoria de confort I – până la 80 bani/km. La serviciile regulate în trafic raional, pentru categoria de confort II – până la 90 bani/km, iar pentru categoria de confort I – până la 1 leu/km. Aceasta, pe fonul unor tarife generale de 70 bani/km pentru categoria de confort I și 60 bani/km pentru categoria de confort II.
De menționat că în data de 28 ianuarie, transportatorii au spus că dacă reprezentanții MIDR nu vor prezenta, în termeni restrânși, calculele reale ale tarifului la serviciile de transport și de autogară, atunci la începutul lunii februarie în semn de protest își vor sista activitatea toate rutele regulate din țară. Declarația transportatorilor se regăsește într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Andrei Spînu.
Anterior, în cadrul unei conferințe de presă din 21 ianuarie, reprezentanții APOTA au declarat că transportatorii nu sunt de acord cu prevederile proiectului Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, care propune posibilitatea stabilirii tarifelor mai mari la transportul auto de pasageri cu avizul pozitiv al consiliilor autorităților administrației publice locale. În opinia acestora, prevederile proiectului sunt ilegale și ar îngreuna întreg procesul de implementare.
La rândul său, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu a venit cu o reacție la declarațiile reprezentanților APOTA. Spînu a spus că unul din participanții conferinței de presă a transportatorilor a depus chiar o cerere de micșorare a tarifului.
„Transportatorul solicită reducerea tarifului din cauza sporirii fluxului de călători. În schimb, în conferința de presă solicită creșterea tarifului. În final, mă adresez transportatorilor de bună credință, împreună vom găsi soluții corecte, în interesul oamenilor și a industriei”, a spus Spînu.
În data de 25 ianuarie curent, transportatorii au spus că mesajul nu este înțeles corect de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu. Ei nu cer majorarea tarifului, dar efectuarea unui calcul real al acestuia pentru ca mai târziu să fie aprobate măsuri de suport pentru cei din domeniu.