NewsMaker

Curte Anticorupție, nu și instanță separată. Cum a fost modificat proiectul de lege inițiat de președinte?

Proiectul de lege privind Curtea Anticorupție, care a stârnit multe controverse anul trecut, ar putea fi adoptat în lectură finală în luna decembrie. Totuși, textul proiectului a suferit modificări semnificative, inclusiv renunțarea la crearea unei instanțe specializate. Proiectul de amendamente a fost discutat în cadrul consultărilor publice organizate de Comisia parlamentară juridică în data de 27 noiembrie. NM vă prezintă principalele schimbări ale proiectului de lege inițiat anul trecut de președintele țării.

Crearea Curții Anticorupție a fost inițiată de președinta Maia Sandu în primăvara anului trecut. Proiectul de lege, elaborat de administrația prezidențială, a fost adoptat în prima lectură de majoritatea parlamentară acum un an. Opoziția s-a abținut de la vot. Proiectul a generat controverse și discuții, iar experții au pus la îndoială oportunitatea creării Curții Anticorupție (mai multe despre acest subiect am scris aici). Ulterior, Comisia parlamentară juridică a organizat consultări cu părțile interesate, a primit recomandări de la Comisia de la Veneția și de la Ministerul Justiției și a pregătit un proiect de amendamente, care a fost discutat în cadrul consultărilor publice din 27 noiembrie.

Principala modificare ține de conceptul Curții Anticorupție. Dacă versiunea inițială a proiectului prevedea crearea unei instanțe separate de primul nivel, versiunea actualizată propune crearea unor colegii specializate anticorupție în cadrul Judecătoriei Buiucani, unde deja sunt examinate cazurile de corupție și infracțiunile conexe.

La Judecătoria Buiucani funcționează deja un colegiu pentru cazurile de corupție, care se ocupă de cele mai importante dosare. Alexandru Postică, membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), a declarat în cadrul consultărilor că activitatea colegiului din ultimul an i-a demonstrat eficiența. În același timp, Livia Mitrofan, președinta interimară a Judecătoriei Chișinău, a subliniat că crearea unei noi instanțe nu este justificată.

„Totuși, vreau să menționez ceva legat de competențe. Colegiile vor trebui să examineze dosarele penale trimise de Procuratura Anticorupție și actele emise de Autoritatea Națională de Integritate, ceea ce face acum Curtea de Apel. Totuși, de la crearea colegiilor speciale pentru cazuri de corupție în februarie, ne-au fost transmise doar 36 de dosare penale. Consider că înființarea unei noi colegii va dura cel puțin șase luni, iar până atunci dosarele aflate acum pe rol vor fi deja soluționate. În aceste condiții, noul colegiu se va ocupa doar de dosarele noi de la Procuratura Anticorupție. În această situație, ar trebui să fie consolidate capacitățile acestei procuraturi (pentru că 36 de dosare în nouă luni este foarte puțin), fie revizuite competențele Procuraturii pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS)”, a explicat Mitrofan.

Alți participanți la discuții, inclusiv deputați, consideră că extinderea listei de dosare penale examinate de colegiile anticorupție ar putea avea consecințe nedorite. În acest context, președinta Comisiei parlamentare juridice, Veronica Roșca, a propus menținerea listei actuale, cu posibilitatea extinderii acesteia în viitor. Deputații se tem că un număr prea mare de dosare pentru fiecare judecător nu va permite soluționarea rapidă și prioritară a acestora.

Se propune, de asemenea, modificarea criteriilor de selecție a membrilor colegiilor. Dacă în prima lectură se prevedea ca judecător al Curții Anticorupție să poată deveni un jurist din afara corpului judecătoresc, noile amendamente presupun selectarea candidaților doar din rândul judecătorilor în funcție. Postică consideră că CSM nu are în prezent capacitatea de a verifica etica profesională și integritatea judecătorilor, așa cum fac comisiile de evaluare (Vetting), motiv pentru care, în cazul adoptării proiectului de lege, competențele CSM ar trebui extinse.

Participanții la consultări au discutat separat despre majorarea salariilor pentru judecătorii noilor colegii specializate. Livia Mitrofan a menționat că judecătorii instanței de primul nivel nu vor dori să lucreze în aceste colegii cu salariile actuale, deoarece nimeni nu dorește să-și asume riscuri și să „citească zilnic despre sine pe diverse canale de Telegram”. La acest argument, deputații au răspuns că judecătorilor din aceste colegii li se vor oferi garanții suplimentare, inclusiv financiare. Cu toate acestea, scopul proiectului de lege nu este creșterea salariilor, ci răspunsul la cerințele societății privind justiția, au subliniat deputații.

La finalul consultărilor, Veronica Roșca a anunțat că până pe 3 decembrie comisia va primi propuneri pentru îmbunătățirea proiectului de lege. De asemenea, comisia va organiza încă o rundă de consultări, după care proiectul de amendamente va fi înregistrat în Parlament. În luna decembrie, proiectul de lege privind Curtea Anticorupție ar putea fi adoptat în lectura finală.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

banca de economii
Максим Андреев, NewsMaker

Dosarul „Banca de Economii”: sentințe de până la 9 ani de închisoare și despăgubiri de peste un milion de lei

Două persoane au fost condamnate în dosarul „Banca de Economii” pentru escrocherie și spălare de bani. Acestea ar fi obținut un credit de 4,4 milioane de lei prin escrocherie de la Banca de Economii și ar fi sustras 1,46 milioane de lei din acești bani, prin tranzacții fictive. Unul dintre inculpați a primit 5 ani de închisoare, iar celălalt — 9 ani. Ambii trebuie să achite 1.460.660 de lei drept despăgubiri pentru prejudiciul cauzat. Informațiile au fost comunicate de Centrul Național Anticorupție (CNA). Sentința nu este definitivă.

Reprezentanții CNA au raportat, pe 26 iunie, că Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, a condamnat un beneficiar efectiv al unei companii pentru spălare de bani în proporții deosebit de mari, iar un administrator – pentru escrocherie și spălare de bani, tot în proporții deosebit de mari.

Primul inculpat a fost condamnat la 5 ani de închisoare, însă pedeapsa va fi executată doar după ce sentința va deveni definitivă. Instanța a menținut și sechestrul aplicat pe bunurile acestuia. Cel de-al doilea inculpat a fost condamnat, prin cumul parțial al pedepselor, la 9 ani de închisoare. Executarea sentinței a început din momentul reținerii. Instanța a menținut arestul preventiv, totodată i-a interzis să desfășoare activități în domeniul administrării bunurilor timp de 5 ani.

În același timp, instanța a admis cererea civilă depusă de reprezentantul Băncii de Economii și a dispus ca ambii inculpați să achite, în mod solidar, suma de 1.460.660 de lei, drept despăgubiri pentru prejudiciul material cauzat.

Potrivit CNA, inculpații, împreună cu alte persoane cercetate separat, ar fi obținut prin escrocherie în 2011 un credit de 4,4 milioane de lei de la Banca de Economii. Știau că firmele beneficiare nu vor rambursa creditul și, printr-un contract fictiv, au transferat 1,46 milioane de lei către alte companii. Ulterior, acești bani ar fi fost ridicați în numerar de către unul dintre inculpați.

„Deși inculpații au negat comiterea faptelor pe tot parcursul procesului, instanța a apreciat probatoriul administrat și a stabilit vinovăția acestora”, au comunicat reprezentanții CNA. Sentința nu este definitivă, aceasta poate fi contestată cu apel la Curtea de Apel Centru în termen de 15 zile.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: