Игорь Чекан / NewsMaker

De ce s-au scumpit apartamentele din Chișinău? Blocuri noi, locuințe la mâna a doua, chirie

În Chișinău, prețul locuințelor a crescut semnificativ pe parcursul anului trecut. În special a crescut prețul pentru apartamentele noi. NM a analizat de ce au crescut prețurile, ce au cu asta depozitele, chiria și diaspora și ce se va întâmpla în continuare cu prețurile apartamentelor.

Cât de mult s-au scumpit locuințele?

Pe parcursul anului trecut, prețul imobilelor din Chișinău a crescut semnificativ, în special în clădirile noi.

Pe una dintre cele mai populare platforme online poți găsi apartamente al căror preț pentru un metru pătrat depășește 2500 euro, iar uneori și uneori 3000 euro (un apartament cu o cameră poate costa și 90 de mii euro).

Potrivit experților imobiliari, astăzi costul mediu al locuințelor renovate, într-un  bloc nou este de 1500-2000 de euro pentru un metru pătrat.

„Chiar și așa, în ianuarie ne-am trezit și am constatat că nu există ofertă pe piață. Iar prețul apartamentelor scoase la vânzare este mult peste ceea ce noi credeam că ar fi posibil de cerut vreodată ”, a declarat pentru NM Vlad Musteață, șeful companiei Proimobil.

Șeful agenției Nika Imobil, Piotr Oleinic, a remarcat, de asemenea, creșterea prețurilor imobilelor. Potrivit lui, prețul unui apartament într-o clădire nouă în variantă albă (fără reparație) poate varia între 1000 și 1500 euro pe metru pătrat, iar în medie este de 1200 euro pe metru pătrat. „Adică la asta trebuie să adăugăm și costurile pentru renovare de aproape 350-500 euro pe metru pătrat”, a spus Oleinic.

Directorul companiei Imobilus, Ilie Sopivnic, a vorbit despre aproximativ aceleași prețuri. ”Prețul unui apartament într-o clădire nouă cu renovare începe de la 1600 euro pe metru pătrat, iar în varianta albă apartamentele se vând contra 1100-1200 euro pe metru”.

Acum un an, prețul mediu pentru o locuință reparată într-o clădire nouă  era la fel 1100-1200 euro pentru un metru pătrat.

De ce s-au scumpit locuințele?

Experții cu care a vorbit NM invocă mai multe motive:

— Lipsa ofertei

— Revigorarea pieței asociată cu scăderea ratelor dobânzilor la credite

— Creșterea cererii la chirii (ceea ce a provocat o majorare și a prețului chiriei)

Ilie Sopivnic a remarcat faptul că prețurile au crescut și vânzările au scăzut, în special pentru că oferta a scăzut, pe măsură ce numărul de clădiri noi date în exploatare s-a micșorat. „Cei care doreau să-și vândă apartamentele vechi și să cumpere ceva nou s-au pomenit cu o alegere semnificativ limitată și, în consecință, vânzările au scăzut”, a explicat Sopivnic.

„Prețurile au crescut din cauza lipsei de ofertă. Ne așteptam de mult să crească prețurile, dar izbucnirea războiului a încetinit totul. Până în septembrie 2023, când oamenii au început să caute apartamente pentru a le cumpăra, s-a observat că nu erau atât de multe oferte, iar vânzătorii au majorat prețurile. Creșterea cererii a fost cauzată și de faptul că în decembrie [în mod tradițional] a venit diaspora [cu bani] în Moldova, care a umflat și prețurile”, a menționat șeful Proimobil, Vlad Musteață.

Piotr Oleinic a precizat că, potrivit datelor oficiale, în 2021, în Moldova au fost date în exploatare 7 985 de apartamente, iar în 2022 doar 1 661 de apartamente. „Din cauza războiului logistica a fost perturbată, prețurile materialelor de construcție au crescut, iar cerințele autorităților rămân exagerate. Toate acestea duc la faptul că blocurile noi nu sunt date în exploatare”, a spus expertul, adăugând că încă nu există date pentru 2023, dar piața și-a revenit, astfel că datele ar trebui să fie cel puțin la nivelul celor din 2021.

Revigorarea pieței, după cum a explicat Oleinic, a fost influențată de reducerea ratei dobânzilor la depozite și, în consecință, la credite: „După ce ratele depozitelor au fost reduse la 5%-6%, iar la împrumuturi – la 8%-9%, capitalul liber a migrat de la depozite în piața imobiliară, pentru că acum un an se putea câștiga din depozite 18%-20% anual. La fel, a crescut numărul împrumuturilor imobiliare, piața a reînviat.”

În plus, a remarcat Oleinic, costul chiriei a crescut, iar acest lucru a făcut ca investițiile imobiliare pentru închiriere să fie mai profitabile, având un randament de 6%-8% pe an.

După părerea experților, prețul chiriilor a crescut din cauza creșterii prețurilor locuințelor și a cererii în creștere. „Materialele de construcție s-au scumpit, reparațiile s-au scumpit, și clădirile noi s-au scumpit și, ca urmare, produsul final a devenit mai scump”, a explicat Ilie Sopivnic. Al doilea motiv este legat de cererea crescută la chirii provocată în special de refugiații din Ucraina.

Ce se întâmplă cu piața secundară?

Prețurile au crescut și pe piața secundară. „Prețul unui apartament cu o cameră pe piața secundară a crescut cu 15%-20%, un apartament cu două camere costă cu 10%-15% mai mult. Doar prețurile pentru apartamentele cu trei camere nu au crescut foarte mult, deoarece nu există cerere pentru închirierea lor. Adică, a crescut în mod special prețul acelor apartamente, care pot fi închiriate”, a spus Piotr Oleinic.

Potrivit estimărilor sale, dacă prețul apartamentelor cu o cameră pe piața secundară este de 1100 euro pe metru pătrat, atunci apartamentele cu două camere costă 850-900 euro pe metru pătrat.

Potrivit șefului Imobilus, Ilie Sopivnic, creșterea prețurilor pe piața secundară se datorează creșterii de pe piața primară. „De obicei, clienții vor să vândă apartamentul din blocurile vechi pentru a cumpăra ulterior un apartament într-o clădire nouă”, a spus Sopivnic. Estimările sale arată că astăzi locuințele cu reparații cosmetice pe piața secundară costă 900-1000 euro pe metru pătrat, iar cele cu reparații bune – 1100-1200 euro.

Proimobil apreciază locuințele de pe piața secundară la o medie de 1100 euro pe metru pătrat.

Ce se va întâmpla în continuare cu prețurile?

Participanții de pe piață, cu care a vorbit NM, cred că prețurile nu vor crește în viitorul apropiat, dar nici nu vor scădea.

„Prețurile vor rămâne la același nivel. Inflația nu permite ca prețurile să scadă, iar cererea scăzută nu le permite să crească. Cred că piața va începe să crească atunci când vom vedea o creștere a numărului de tranzacții”, a explicat Piotr Oleinic.

El a adăugat că, conform datelor oficiale din cadastru, în 2023 au fost înregistrate 15 197 tranzacții imobiliare, în 2022 – 14 429 tranzacții, în timp ce în 2021 au fost de 1,5 ori mai multe tranzacții – 24 391. Și unul dintre factorii de scădere a numărului de tranzacții, în opinia lui, a fost anume creșterea prețurilor.

„Prețurile nu pot scădea deoarece cererea amânată s-a acumulat. Dar nici nu vor crește, pentru că au crescut deja”, este sigur și Vlad Musteață.

„Prețurile au crescut deja, trebuie doar să ne obișnuim și să înțelegem că aceasta este o nouă realitate: nu e posibil să fie mai ieftin de atât”, a concluzionat Sopivnic.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Evoto

Visa și maib lansează a treia ediție She’s Next în Moldova, extinzând oportunitățile pentru femeile antreprenoare

Chișinău, 16 septembrie 2025 – Visa, lider global în plăți digitale, lansează cea de-a treia ediție a inițiativei She’s Next în Moldova, cu sprijinul maib, partener principal al programului pentru al treilea an consecutiv.

She’s Next Empowered by Visa este o inițiativă globală dedicată sprijinirii femeilor antreprenoare, implementată în Moldova începând cu 2023. Cu sprijinul maib și al altor parteneri, au fost deja derulate cu succes două ediții, în formatul programelor de accelerare a afacerilor pentru femeile antreprenoare.

Prima ediție a sprijinit 30 de femei antreprenoare, oferindu-le un program educațional, oportunități de networking și oferte de afaceri personalizate. În cadrul celei de-a doua ediții din anul 2024, au fost selectate 20 de întreprinderi mici conduse de femei pentru a participa la un program intensiv de mentorat menit să le crească veniturile. Câștigătoarele au beneficiat de un fond total de granturi în valoare de 9 000 EUR.

Anul acesta, pentru prima dată în Moldova, inițiativa va fi organizată sub forma unei competiții de tip Elevator Pitch. Programul se va concentra pe dezvoltarea abilităților de pitching, ajutând participantele să își prezinte afacerile și ideile într-un mod concis și convingător. În urma instruirii, finalistele își vor prezenta proiectele în fața unui juriu, concurând pentru granturi financiare care să susțină dezvoltarea afacerilor lor.

„Suntem mândri să continuăm sprijinirea femeilor antreprenoare din Moldova prin inițiativa She’s Next, alături de partenerul nostru de încredere, maib. În cadrul celor două ediții precedente, am descoperit povești remarcabile ale unor femei care și-au extins afacerile, și-au crescut vânzările și au făcut pași siguri către succes. Numărul femeilor antreprenoare din Moldova crește constant, iar noi suntem bucuroși să accelerăm această tendință. Suntem convinși că ediția She’s Next din acest an, prezentată într-un format nou, va deschide și mai multe oportunități pentru participante”, a declarat Diana Kiguradze, Regional Manager Visa pentru Moldova și Caucaz. 

„La maib, credem că împuternicirea femeilor înseamnă o economie mai puternică.  Sprijinirea femeilor antreprenoare nu este doar un angajament, este parte din cultura și strategia noastră, contribuind la formarea unei economii mai echitabile, mai incluzive și mai reziliente. Recunoaștem rolul vital pe care îl au femeile antreprenoare în stimularea inovației, creșterii și progresului social și înțelegem provocările unice cu care acestea se confruntă. De aceea, împreună cu Visa, suntem mândri să le oferim femeilor instrumentele, mentoratul și resursele financiare de care au nevoie pentru a-și dezvolta la nivelul următor afacerile sau ideile de business. She’s Next înseamnă transformarea ideilor în impact, a afacerilor în comunități și a curajului în progres. Suntem onorați să facem parte din acest program, alături de Visa, și să încurajăm afacerile conduse de femei”, a declarat Aliona Stratan, Prim-vicepreședintă maib.

În prezent, fiecare a treia companie administrată de femei este clientă maib. Liderul sectorului bancar din Moldova sprijină antreprenoarele printr-un portofoliu variat de produse și servicii, oferindu-le, în același timp, acces la oportunități de învățare și dezvoltare printr-o gamă variată de evenimente și inițiative dedicate.

Datele oficiale arată că în Moldova aproximativ 33,9% dintre afaceri sunt deținute sau administrate de femei. Principalele motive care stau la baza acestui procentaj scăzut, includ accesul limitat la finanțare, stereotipurile sociale privind rolul femeilor și povara responsabilităților legate de îngrijirea copiilor.

În anul 2025, Glia Impact Hub – primul centru de inovație din țară dedicat femeilor antreprenoare, se alătură inițiativei în calitate de Partener Operațional, punând la dispoziție expertiza sa pentru promovarea inovației și consolidarea dezvoltării afacerilor conduse de femei.

Pentru a fi la curent cu noutățile programului și pentru a nu rata lansarea apelului de înscrieri, invităm toate femeile antreprenoare, aflate la început de drum sau deja active în afaceri să urmărească actualizările inițiativei pe canalul de Telegram.

Despre Visa
Visa (NYSE: V) este lider mondial în domeniul plăților digitale, facilitând tranzacțiile de plată între consumatori, comercianți, instituții financiare și entități guvernamentale în peste 200 de țări și teritorii. Misiunea noastră este să conectăm lumea prin intermediul celei mai inovatoare, convenabile, fiabile și sigure rețele de plăți, permițând persoanelor fizice, întreprinderilor și economiilor să prospere. Suntem convinși că economiile care includ toată lumea, pretutindeni, dezvoltă toată lumea, pretutindeni și considerăm accesul ca fiind fundamental pentru viitorul deplasării banilor. Aflați mai multe la visa.com.ua.

Despre She’s Next Empowered by Visa
She’s Next Empowered by Visa este o inițiativă globală lansată în 2019 pentru a sprijini femeile în afaceri. Programul oferă participantelor acces la oportunități educaționale, mentorat și finanțare. De la lansarea sa în Europa de Est și de Sud-Est, Asia Centrală și Caucaz, peste 45.000 de femei s-au alăturat inițiativei, iar antreprenoarele au beneficiat de granturi în valoare de peste 300.000 de dolari pentru a sprijini creșterea afacerilor lor.

Despre maib
Maib este cea mai mare bancă din Moldova, cu o pondere de 37,3% din depozite și 37,9% din creditele întregului sistem bancar la sfârșitul semestrului I 2025. Banca are o importanță sistemică și deservește aproape jumătate din populația țării, fiind unul dintre cei mai mari angajatori privați din Moldova, cu peste 2 500 de angajați. Banca se angajează să returneze capitalul acționarilor, 45% din profiturile sale din 2024 fiind plătite sub formă de dividende (în valoare totală de aproape 32 de milioane EUR). Din 2018, cel mai mare acționar al maib este un consorțiu care include Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Invalda INVL, un grup lider de administrare a activelor din țările baltice și Horizon Capital, un fond privat de investiții axat pe piețe emergente.

Despre Glia Impact Hub
GLIA Impact Hub este primul centru de inovație dedicat femeilor antreprenoare, oferind un mediu de susținere și colaborare pentru dezvoltarea și creșterea afacerilor acestora. Prin acces la resurse, mentorat și oportunități de networking, GLIA sprijină dezvoltarea startup-urilor și cultivă o cultură a inovației, împuternicind femeile să își urmeze aspirațiile antreprenoriale, menținând în același timp echilibrul între viața de familie și cea profesională.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: