tribuna.md

De la 9 euro la 4,5 euro. Controversata taxă pentru modernizarea aeroportului scade, în schimb creşte alta

De la 1 iulie 2023 vor intra în vigoare noi tarife pentru serviciile aeroportuare prestate de întreprinderea de stat ”Aeroportul Internațional Chișinău” care vor fi valabile pentru anul 2023, scrie Mold-street.

Aceasta prevede un ordin semnat de ministra infrastructurii și dezvoltării regionale, Lilia Dabija şi publicat în Montorul Oficial.

De la 9 euro la 4,5 euro

Astfel documentul stabileşte că de pe 1 iulie 2023 taxa pentru finanțarea anticipată a proiectelor investiționale (taxa pentru modernizarea aeroportului) va fi de 4,5 euro/pasager la plecare, ceea ce reprezintă o scădere de două ori de la nivelul actual de 9 euro/pasager la plecare.

Amintim că anterior autorităţile au tot promis reducerea acestei taxe, iar unii chiar eliminarea completă a acesteia.

După ce Aeroportul Internațional Chișinău a revenit în gestiunea statului, premierul Dorin Recean a dat că această taxă de 9 euro, pe care o achită fiecare pasager, va fi redusă, dar nu anulată.

Anumiţi experţi şi politicieni susţineau că anume taxele aeroportuare mari ar împiedica operatorii low-cost din Europa să vină în Republica Moldova. Inclusiv Ryanair.

Creşte cu 13-40% taxa (tariful) servicii pentru pasageri

Ordinul semnat de ministra Lilia Dabija prevede că rămâne neschimbată mărimea taxei servicii pentru pasageri, a taxei pentru asigurarea securității aeronautice şi a taxei pentru staționarea supralimită a aeronavei.

mold-street.com

În schimb este majorată taxa (tariful) pentru servicii pentru pasageri de la nivelul actual de 6,2 euro/pasager la 7 euro/pasager (cu 13%), pentru cursele regulate efectuate pe/de pe Aeroportul Internațional Chișinău, şi la 8,70 euro/pasager (cu 40,3%) – pentru curse neregulate efectuate pe/de pe Aeroportul Internațional Chișinău şi pentru operațiunile aeriene necomerciale (aviație generală) efectuate pe/de pe Aeroportul Internațional Chișinău.

Citește integral articolul pe Mold-street.

***

Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a trecut oficial în gestiunea statului începând cu 28 martie, curent, după ce în 2013 a fost luat în concesiune pentru o perioadă de 49 de ani. Pe 4 aprilie, premierul Dorin Recean le-a cerut subalternilor săi să prezinte, în maxim o lună, un plan de dezvoltare al Aeroportului, care să prevadă, între altele, reducerea taxei aeroportuare de 9 euro și atragerea mai multor companii avia în Moldova.

Reamintim în acest context că compania Wizz Air a plecat din Moldova în martie curent, în timp ce cel mai mare operator avia din Moldova, Air Moldova, își anula, pe bandă rulantă, zborurile, din cauza dificultăților financiare. De atunci, autoritățile au anunțat că poartă discuții cu mai mulți operatori internaționali, inclusiv Wizz Air, pentru ca acesta să revină în Moldova, dar și RyanAir.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

stiri.md

Blocul Împreună, „mirat și dezamăgit” de plecarea LOC: „Am mai avut parteneri care, în momente cruciale, au ales alte direcții”

Blocul „Împreună” și-a exprimat „mirarea și dezamăgirea” față de decizia Partidului „Liga Orașelor și Comunelor” (LOC) de a se retrage din alianța politică. Reprezentanții blocului au menționat că „nu se află pentru prima dată în fața unei astfel de situații”, făcând referire la precedentul retragerii Partidului „Coaliția pentru Unitate și Bunăstare”. Totuși, au adăugat că Partidul LOC a ales să urmeze un drum similar, chiar înainte de alegerile parlamentare, „ignorând cu bună știință pericolul real reprezentat de forțele afiliate Kremlinului”.

Blocul „Împreună” a declarat că retragerea LOC „vine într-un moment esențial pentru viitorul Republicii Moldova, când miza alegerilor parlamentare din 28 septembrie devine tot mai clară, iar strategiile Kremlinului capătă contur din ce în ce mai limpede”. „Dacă în trecut Kremlinul miza doar pe Igor Dodon, acum rolurile au fost împărțite mult mai abil: de la politicieni care visează la o „unire cu Rusia”, până la personaje ambalate drept „proeuropeni constructivi”, precum Ion Ceban, a căror misiune este în realitate să fragmenteze votul proeuropean și să compromită formarea unei autentice majorități proeuropene în viitorul Parlament”, a adăugat blocul.

Blocul a adăugat că „nu se află pentru prima dată în fața unei astfel de situații”.

„Am mai avut parteneri care, în momente cruciale, au ales alte direcții, cum a fost și cazul CUB. Din păcate, pe măsură ce ne apropiem de campania electorală, conducerea LOC a decis să urmeze un drum similar — o strategie neclară și din ce în ce mai centrată pe critica exclusivă a forțelor proeuropene, ignorând cu bună știință pericolul real reprezentat de forțele afiliate Kremlinului. Din punctul de vedere al membrilor Blocului Împreună, mai grav este că această schimbare de direcție a conducerii partidului LOC lasă impresia că se pregătește terenul pentru revenirea în politică a unor personaje deja compromise, cunoscute publicului pentru lipsa de integritate sau pentru eșecuri politice. Nu vorbim despre oameni cu viziune sau proiecte pentru cetățeni, ci despre figuri motivate de frustrare și dorință de revanșă, al căror unic efect va fi încetinirea parcursului european al Republicii Moldova”, au comunicat reprezentanții blocului.

Blocul „Împreună” și-a exprimat „mirarea și dezamăgirea față de această alegere”: „Este inadmisibil ca, într-un moment atât de delicat pentru țara noastră, să alegi să ataci proeuropenii și să închizi ochii la operațiunile evidente ale celor care vor să frâneze cursul european al Republicii Moldova”.

Blocul a mai declarat că „în fața tentativelor repetate ale Federației Ruse de a dezbina Republica Moldova și de a compromite coeziunea taberei proeuropene rămâne fidel ideii de consolidare a forțelor proeuropene și va acționa, până la capăt, pentru unificarea votului proeuropean în jurul unui proiect comun, credibil și orientat spre viitor”.

***

Pe 7 iulie, Partidul „Liga Orașelor și Comunelor” (LOC) și-a anunțat retragerea din Blocul politic „Împreună”, precizând că va participa separat la alegerile parlamentare din 28 septembrie. Reprezentanții LOC au declarat că blocul politic din care făceau parte și-a pierdut direcția inițială și a fost transformat într-un „instrument politic izolat”, în care dialogul și deschiderea au fost înlocuite cu „tergiversare, etichetări și jocuri de culise”. Aceștia au mai subliniat că nu vor accepta scenarii în care „personalități și formațiuni oneste sunt absorbite pe listele PAS”. Totodată, au lansat un apel către foștii parteneri din bloc, în special către Platforma „DA”, pentru a analiza posibilitatea unei fuziuni în perspectiva alegerilor parlamentare, sub umbrela Ligii Orașelor și Comunelor.

Blocul „Împreună”, o alianță politică pro-europeană, a fost înființat în aprilie 2024. Inițial, acesta a fost format din Partidul Schimbării, Liga Orașelor și Comunelor, Platforma pentru Demnitate și Avedăr și Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB). În august 2024, CUB a părăsit blocul politic. În schimb, pe 1 martie, la bloc a aderat Partidul Verde Ecologist.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: