De la creioane la autobuze
Cum instituțiile de stat achiziționează bunuri, lucrări și servicii
De la creioane la autobuze
Cum instituțiile de stat achiziționează bunuri, lucrări și servicii
Orice stat cumpără mereu ceva – creioane pentru ministere și departamente, autobuze pentru orașe, servicii pentru reparația spitalelor sau construcția drumurilor. În Moldova, pentru aceste necesități statul cheltuiește anual peste 10 miliarde de lei din bugetul care se completează din contul nostru, al contribuabililor. Acest proces se numește achiziții publice și adesea el provoacă întrebări: cât de corect se cheltuiesc resursele. Cum se realizează achizițiile publice și ce poate afla oricare cetățean – despre aceasta puteți afla din videoul și instrucțiunile NM.
Cine participă la achizițiile publice?
De regulă, la achizițiile publice participă mai multe părți. În primul rând, autoritățile publice – clienții care intenționează să procure bunuri, lucrări sau servicii. În al doilea rând, sunt potențialii furnizori – reprezentanți ai mediului de afaceri care doresc să-și vândă bunurile și serviciile statului.
Unde au loc achizițiile publice?
Din anul 2017, grație sistemului electronic MTender, achizițiile publice în Moldova au devenit totalmente deschise pentru afacerile locale și cele internaționale, mult mai accesibile pentru întreprinderile mici și mijlocii, și pentru antreprenori și, ce e mai important, pe înțelesul fiecărui cetățean. Acum, oricine dorește poate urmări acest proces în regim online.
Cum începe acest proces?
De exemplu, o școală trebuie să cumpere produse alimentare pentru a-și asigura elevii cu prânzuri calde. În acest caz, directorul școlii alege una dintre platformele electronice de pe site-ul mtender.gov.md și își creează un cont. Platformele sistemului MTender sunt integrate cu registrul persoanelor juridice din Moldova, de aceea, cea mai mare parte a datelor despre clienți și potențialii furnizori poate fi verificată în mod automat.

După înregistrare, cumpărătorul poate anunța achiziția: atașează documentația de licitație, descrie caracteristicile bunurilor pe care dorește să le achiziționeze în anunțul despre achiziție și cerințele față de furnizori. Când totul este gata, prin doar câteva click-uri, documentele sunt transmise în baza de date centrală a sistemului MTender. Procedura de achiziții a început.
Ce fac potențialii furnizori?
Odată ajunsă în baza de date centrală a MTender, informația despre noua achiziție accesibilă imediat pentru utilizatorii tuturor platformelor conectate la sistemul MTender. Furnizorii nu pot rata nicio oportunitate, deoarece informația este aceeași, relevantă mereu și oriunde, pentru că sistemul MTender funcționează în timp real.

În cazul în care furnizorii potențiali sunt gata să-și vândă produsele alimentare școlii, orice companie interesată poate întocmi și depune propria ofertă pentru licitație, utilizând oricare dintre platformele sistemului MTender.

Dacă potențialii furnizori au întrebări față de clienți, le pot adresa, îndeplinind un formular online în sistemul MTender, în mod anonim. Toate întrebările, dar și răspunsurile primite se afișează pe pagina licitației și pot fi vizualizate de toți.

După toate precizările necesare, potențialul furnizor își prezintă oferta sa pe una dintre platforme. Mai mult – niciun fel de hârtii: toate ofertele se prezintă în sistem, în format electronic, în regim online.
Ce opțiuni mai sunt pentru achiziția bunurilor prin intermediul MTender?
Clientul poate efectua o achiziție cu licitație electronică. În acest caz, sistemul stabilește în mod automat data acesteia și evaluează ofertele depuse de potențialii furnizori.

Drept urmare, clientul trebuie doar să aștepte până se va termina licitația sau perioada de depunere a ofertelor, pentru a trece la etapa de evaluare și pentru a afla, câți bani va economisi statul.

În acest moment, potențialii furnizori își pot micșora prețurile la licitația electronică, pentru a câștiga licitația și pentru a obține comanda.

Licitația se desfășoară anonim și companiile care și-au depus ofertele sunt indicate ca „Participantul nr. 1", „Participantul nr. 2" ș. a. Orice internaut poate urmări licitația în regim online.
Când devin cunoscute denumirile companiilor care au participat la licitație?
După încheierea perioadei de prezentare a ofertelor sau a licitației, sistemul dezvăluie automat denumirile tuturor companiilor care și-au depus ofertele, ofertele de preț și alte documente. Oricine poate vedea, cine și cu ce sumă este gata să livreze produsele alimentare necesare în școli. Această informație este accesibilă pentru toți doritorii, pe portalul mtender.gov.md sau pe oricare platformă.
Ce face clientul?
Clientul deschide documentele potențialului câștigător și verifică două aspecte. Primul: dacă produsul corespunde cerințelor anunțate în licitație. Și al doilea: dacă furnizorul corespunde acestor cerințe. Dacă totul este în regulă, clientul acceptă ofertă și, în mod electronic, semnează acordul întocmit de sistemul MTender.

Dacă oferta nu corespunde cerințelor anunțate, clientul descalifică participantul și examinează următoarea ofertă cu prețul cel mai mic.

În curând, evaluarea ofertelor potențialilor furnizori se va desfășura în mod automat, ceea ce va minimiza eventualitatea comiterii erorilor sau a manipulărilor și va spori corectitudinea.
Dar dacă participantul la licitație este nemulțumit de alegerea clientului?
Dacă potențialul furnizor consideră că decizia clientului este incorectă, el poate depune o contestație prin poșta electronică.

Totodată, orice cetățean are posibilitatea de a verifica ofertele participanților, deciziile de descalificare, deciziile cu privire la atribuirea contractului, iar în viitorul apropiat – contractele semnate și chiar plățile efectuate.
Cu ce se încheie achizițiile publice?
Școala obține produsele alimentare pentru elevi, iar businessul câștigă bani în mod onest.

Acum, procesul de achiziție a devenit pe deplin transparent. Oricine poate lua cunoștință de toate datele statistice privind achizițiile publice începând cu anul 2012 și până în prezemt, pe portalul Open Contracting, accesând link-ul mtender.gov.md/visualization. Iar utilizatorii avansați din punct de vedere tehnic pot obține acces online la toate datele deschise din sistem prin intermediul interfeței Open Contracting Data Standard.
Articolul a fost elaborat în parteneriat cu Asociația Obștească „Inițiativa Pozitivă"


Autor: Natalia Melnic
Prezentare: Cristina Demian
x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: