Dodon critică consultările inițiate de Maia Sandu cu societatea civilă și o compară cu Plahotniuc: „Ce s-a schimbat?”

Președintele Partidului Socialiștilor (PSRM) a criticat faptul că șefa statului a inițiat consultări cu reprezentanții societății civile, pentru a găsi o soluție la criza politică. În cadrul platformei online „Președintele răspunde” din 5 martie, Igor Dodon a comparat-o pe Maia Sandu cu fostul lider al Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc.

„Eu cred că este un „know-how” (experiență nouă, n.red.) pentru Republica Moldova și nu doar, când soluția de ieșire din criză se caută nu de actorii politici, dar de societatea civilă, de ONG-uri. Îmi amintesc că, acum ceva timp, când Plahotniuc voia să promoveze o idee năstrușnică, făcea consultări cu societatea civilă loială. Ce s-a schimbat? Vedem același lucru – cei care sunt loiali instituției prezidențiale sunt invitați la discuții, dar ce competențe au ei?”, a declarat Dodon și a precizat că „ieșirea din criza politică poate fi discutată doar de actorii politici și de instituții”.

Dodon a mai declarat că este gata să discute cu toți actorii politici, inclusiv cu președinta țării, în vederea găsirii unei soluții pentru ieșirea din criza politică.

Liderul PSRM a precizat că vede trei scenarii pentru depășirea blocajului: 1. dialogul dintre președinte și partide, care s-ar putea finaliza sau cu numirea unui guvern sau cu alegeri parlamentare anticipate; 2. guvern interimar încă doi ani și alegeri parlamentare ordinare peste doi ani; 3. modificarea Constituției pentru găsirea unei soluții juridice.

***

Amintim că președinta Maia Sandu a declarat, săptămâna trecută, că nu va demara consultările cu fracțiunile parlamentare, pe motiv că acestea își schimbă foarte frecvent deciziile, inclusiv în ceea ce privește dizolvarea Parlamentului și alegerile anticipate. Totodată, aceasta a precizat că nu va desemna candidatul susținut de o „majoritate parlamentară coruptă” și că este gata să meargă la referendum pentru ca cetățenii să dea o notă acțiunilor sale.

Șefa statului a explicat că așteaptă data de 23 martie, când se împlinesc  trei luni de la demisia Guvernului Chicu. Potrivit șefului statului, dacă timp de trei  luni de la demisia Guvernului, nu este învestit un alt Executiv, acest lucru ar putea servi drept temei pentru dizolvarea Parlamentului, conform unor interpretări anterioare ale Curții Constituționale.

Pe 4 martie, Maia Sandu a desfășurat o rundă de consultări cu mai mulți formatori de opinie, dar și cu specialiști în drept constituțional despre soluțiile optime ce ar putea să conducă la deblocarea situației și la declanșarea alegerilor anticipate.