„Este foarte important ca Moldova să nu rămână singură”. Nicu Popescu, despre integrarea în UE, sancțiuni și retragerea din CSI. Interviu NM
Full Article 14 minutes read

„Este foarte important ca Moldova să nu rămână singură”. Nicu Popescu, despre integrarea în UE, sancțiuni și retragerea din CSI. Interviu NM

Când ar putea începe Moldova negocierile de aderare la UE? De ce țara noastră se retrage din unele Acorduri ale CSI, dar nu și din Comunitate? Va fi acceptată Moldova în UE cu problema regiunii transnistrene nesoluționată? De ce Moldova se aliniază treptat sancțiunilor impuse de UE Federației Ruse? La acestea și alte întrebări a răspuns într-un interviu pentru NM ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Nicu Popescu.

„Scopul nostru este să convingem, până la sfârșitul anului, Comisia Europeană că suntem pregătiți pentru negocieri”

Știm că în aprilie ați expediat raportul privind progresele Republicii Moldova în implementarea celor nouă condiționalități impuse de Comisia Europeană pentru începerea negocierilor. Acesta a fost apreciat diferit în țară. În opinia dumneavoastră, cât de mult a progresat Moldova în implementarea acestor recomandări? 

Nu pot să nu remarc faptul că în acest an trăim momente istorice. Moldovei i-a fost deschisă ușa pentru aderarea la Uniunea Europeană. Este extrem de importantă pentru noi această decizie, pe care o așteptăm de mai bine de 20 de ani. Abia anul trecut, Moldova a primit confirmarea că va putea adera la UE. Dar pentru a corespunde criteriilor de aderare la UE, trebuie să ne facem temele pentru acasă. 

În acest context, am primit de la Comisia Europeană nouă categorii de recomandări, care în special vizează reforma justiției, lupta împotriva corupției, sporirea eficienței structurilor de stat. Suntem obligați să raportăm progresul privitor la aceste criterii.

Prefer să nu vorbim în cifre despre volumul realizat. Explicăm Comisiei Europene că există procese pe care Moldova practic le-a finalizat. Dar există procese care nu se vor încheia curând. Toată lumea este conștientă de acest fapt, inclusiv Comisia Europeană. Societatea știe că problemele cu justiția din țara noastră, dar și în alte țări, nu pot fi soluționate timp de un an. Dar la această etapă istorică a procesului de aderare a Moldovei la UE, trebuie să demonstrăm un progres serios la acest capitol.

Îl putem demonstra? 

Voi oferi câteva exemple. Faptul că Aeroportul din Chișinău nu mai este controlat de gruparea organizată “Șor”, dar de stat este un progres în scoaterea Republicii Moldova de sub influența oligarhilor. Faptul că Șor, după atâția ani de tărăgănare, a fost condamnat la 15 ani de pușcărie este încă o dovadă că procesele în justiție se mișcă și nu doar pe hârtie. Și desigur avem progres în ceea ce privește Consiliul Superior al Magistraturii. Este un progres real, care poate fi pipăit. Desigur, avem încă de dus o luptă lungă și grea împotriva corupției, dar există șanse să progresăm. Guvernarea și societatea noastră, în general, este capabilă de acest progres.   

„Este foarte important ca Moldova să nu rămână singură”. Nicu Popescu, despre integrarea în UE, sancțiuni și retragerea din CSI. Interviu NM

NewsMaker

Încă o precizare. Acum Curtea Constituțională examinează sesizarea privind scoaterea în afara legii a Partidului “Șor”. Acest fapt poate fi adăugat la lista de mai sus? 

Nu aș examina întrebarea în acest context. Desigur, una dintre condițiile Comisiei Europene este așa-numita dezoligarhizare, iar noi depunem efort pentru a curăța sistemul economic și cel politic de corupție, de oligarhi, de privatizarea unor întregi sectoare ale economiei. 

Ce șanse există ca Moldova să înceapă negocierile de aderare după raportul din toamnă a Comisiei Europene? Există țări care de ani buni nu pot începe negocierile. 

Sunt țări care zeci de ani au așteptat și au obținut statutul de țară candidat pentru aderarea la UE și țări care ani de zile au așteptat să înceapă negocierile. Noi sperăm și ne dorim foarte mult ca până la sfârșitul acestui an să putem convinge Comisia Europeană că Moldova a îndeplinit și a implementat cea mai mare parte din recomandările Comisiei Europene și a demonstrat un progres esențial. În baza acestui progres, putem și trebuie să obținem o deschidere pentru inițierea negocierilor de aderare la UE. 

În luna aprilie am prezentat Comisiei Europene un raport privind progresul nu doar în privința celor 9 recomandări, dar în principiu pentru cele 33 de capitole a politicilor de stat, care structurează într-o măsură oarecare procesul de aderare la UE. În baza acestui raport, dar și a propriilor analize, Comisia Europeană trebuie să decidă în octombrie dacă este gata să recomande țărilor membre ale UE să înceapă negocierile cu Moldova. 

Iar în decembrie, țările membre ale UE vor decide dacă susțin sau nu această recomandare a Comisiei Europene. 

„Este extrem de important ca Moldova să nu rămână singură”

Înțelegem că în UE deciziile sunt luate nu doar în baza unor criterii obiective, dar și a celor politice. Dacă ultimul nu ar fi existat, probabil că Moldova ar fi avut mai puține șanse să obțină statutul de țară candidat. Spuneți-ne, vă rog, iată în curând în Moldova va fi organizat Summit-ul Comunității Politice Europene și în general vedem o deschidere fără precedent din partea politicienilor europeni, dar înseamnă asta și o deschidere, dar și o voință politică pentru inițierea negocierilor? 

Nivelul de deschidere și de susținere a Moldovei este unul fenomenal, în pofida situației geopolitice complicate din regiune, a războiului din Ucraina. Și trebuie să înțelegem că pentru liniștea și pacea noastră este extrem de important să nu rămânem singuri într-un context atât de înfricoșător al istoriei noastre europene și într-o regiune atât de periculoasă.

La un moment dat UE a înțeles că uneori unele state îndeplinesc foarte bine tehnic toate criteriile, dar lucrurile nu stau prea bine la capitolul consolidarea democrației, a nivelului de susținere a priorităților privind politica externă a UE. 

În cazul nostru nu cred că e o abordare subiectivă. Dacă ai standarde mai moderne în domeniul pescuitului, nu înseamnă că ai și o democrație europeană consolidată și este important să faci progrese și pe un segment și pe celălalt. 

Moldova beneficiază de un mare credit de încredere și susținere datorită faptului că a putut consolida democrația, a obținut un nivel înalt de transparență, în pofida tuturor problemelor. Dar și datorită asocierii cu politica externă a UE și faptului că nu aplică standarde duble în raport cu țările care au o politică anti—europeană. 

„Este foarte important ca Moldova să nu rămână singură”. Nicu Popescu, despre integrarea în UE, sancțiuni și retragerea din CSI. Interviu NM

NewsMaker

„Amplasarea regiunii transnistrene, de neschimbat”

Partidul de guvernare, dar și vicepremierul pentru Reintegrare au menționat în repetate rânduri că procesul de integrare a regiunii din stânga Nistrului trebuie să se producă sincronizat cu procesul de integrare în UE. Ce înseamnă asta la modul real?

Din câte cunosc, nu poate fi vorba despre o sincronizare. Ne dorim ca și cetățenii de pe malul stâng să simtă toate avantajele pe măsură ce Moldova progresează pe calea integrării în UE. Chișinăul va fi întotdeauna deschis și va căuta posibilități pentru soluționarea pașnică a conflictului transnistrean. Sunt două procese paralele, dar nu putem vorbi despre o sincronizare a acestora, care ar însemna că nu putem realiza un obiectiv fără a-l realiza pe celălalt.  

Putem admite faptul că Moldova va adera la UE fără a soluționa problema conflictului transnistrean? 

Lipsa unor soluții privind reglementarea conflictului transnistrean reprezintă pentru noi o problemă din mai multe puncte de vedere. Mă refer aici și la securitate, la probleme economice, la lipsa unui control eficient la hotar. Aceste probleme sperie investitorii și nu ne permit să dezvoltăm infrastructura. Dar depunem eforturi să găsim o soluție pe cale pașnică. 

Dincolo de geopolitică și conflicte există geografia. Nu putem face nimic cu amplasarea regiunii transnistrene. Țara noastră este aproape de UE și nu doar geografic, dar și cultural, istoric și economic. Iar de cealaltă parte este Ucraina. Acesta este contextul în care noi intenționăm să găsim o soluție pașnică a conflictului transnistrean. În aceste condiții mergem spre integrarea în UE. 

Nu se va repeta scenariul din Cipru? 

Mă găndesc la toate scenariile posibile. La ce putem face dacă nu va fi acceptat acest model. Putem sau nu veni cu un nou model? Indiferent de scenariu avem la dispoziție câțiva ani pentru a ne concentra maximal pe integrarea în UE și în paralel să găsim o soluție pașnică pentru soluționarea problemei transnistrene. Ce va fi peste cinci sau șapte ani? Vom decide împreună cu UE și cetățenii noștri cum vom merge mai departe. 

„Moldova, invitată să se alătură sancțiunilor”

Anul trecut, am discutat câteva săptămâni cu serviciul de presă al MAEIE pentru a afla la ce sancțiuni s-a aliniat Moldova, dar fără rezultat. Atunci autoritățile, inclusiv și dvs, declarau că Moldova nu se va alinia sancțiunilor europene, dar le va respecta. Acum însă urmărim o altă retorică. Putem afla, în linii generale, ce restricții a impus Moldova? 

Am mai spus că în procesul de integrare în UE sunt importante nu doar politicile pentru domeniul pescuitului, dar și nivelul de susținere a priorităților în ceea ce privește politica externă a UE.

Pentru UE este important ca noii membri și viitorii membrii să participe la protejarea Europei de jucători agresivi și să promoveze interesele Europei. 

UE a impus 38 de regimuri de sancțiuni. Până în acest an, Moldova s-a aliniat la 21 dintre ele. La șapte dintre ele Moldova nici nu a fost invitată să se alinieze și mai rămâneau 10 la care invitația a fost lansată. În acest an, în martie, ne-am asociat cu încă un regim și au mai rămas 9 la care va trebui să ne asociem. Regimul de sancțiuni a fost introdus de UE împotriva anumitor persoane din diferite țări, care prin implicarea în anumite procese încalcă drepturile omului. În această listă sunt nu doar cetățeni ruși. 

Primele persoane în stat din Federația Rusă?

Primele persoane nu figurează în acea listă, dar în schimb sunt vizați funcționari ai structurilor rusești de stat. Au mai rămas 9 regimuri de sancțiuni la care ne vom alinia gradual, atunci când va fi posibil. 

Cetățenii moldoveni, care încalcă aceste drepturi, când vor fi vizați de sancțiunile europene? 

Vă spuneam că UE are 38 de regimuri de sancțiuni. În aprilie a fost aprobat cel de-al 39-lea, care prevede sancțiuni pentru cei care încearcă să destabilizeze situația din Moldova. În scurt timp vom afla cine sunt aceștia, deoarece vor fi incluși de UE pe lista celor care vor fi sancționați.

Vor figura mai multe nume?

Decizia îi aparține UE. Știm că se discută și că se pregătesc nume concrete. Lista finală va fi elaborată, aprobată și publicată de UE. Bineînțeles că toți vor afla cine figurează în această listă. 

În afară de Plahotniuc și Șor în acea listă ar putea figura și alte persoane? 

Cunoaștem în linii generale parametrii discuțiilor din cadrul UE. Dar aceste decizii depind doar de UE, care va decide nume și termene.

„Este foarte important ca Moldova să nu rămână singură”. Nicu Popescu, despre integrarea în UE, sancțiuni și retragerea din CSI. Interviu NM

NewsMaker

„CSI nu și-a putut demonstra eficiența”

Moldova se retrage treptat din unele Acorduri ale CSI.  A fost efectuată o analiză în urma căreia s-a decis din ce Acorduri se poate retrage țara noastră. La care dintre ele nu ar vrea Moldova să renunțe? 

La această etapă au fost identificate 330 de Acorduri care au fost semnate și ratificate de țara noastră. Analiza a fost efectuată de fiecare instituție de stat în parte. Adică, fiecare minister sau agenție decide de care dintre aceste Acorduri are nevoie la etapa actuală. Noi urmărim acest proces, îl coordonăm, dar nu este de competența noastră să le indicăm ministerelor sau agențiilor de care Acorduri pot face uz.  

Putem constata că în cei 30 de ani de existență CSI nu și-a demonstrat eficiența pentru Moldova. Țara noastră nu a putut realiza multe dintre obiectivele fixate acum 30 de ani în cadrul Comunității. Conflictul transnistrean nu a fost soluționat. Trupele militare ilegale continuă să se afle pe teritoriul țării noastre, fiind un factor de destabilizare. De nenumărate ori producătorii noștri au fost limitați de embargouri și nu au mai putut exporta produse. Au fost găsite și alte instrumente dictate de politic pentru a pune presiune pe Moldova și cetățenii ei. 

Atunci de ce Moldova nu se retrage din CSI?

Este o discuție politică la care participă și Parlamentul și Guvernul. La această etapă sunt analizate Acordurile de care nu avem nevoie. Există alte Acorduri care oferă posibilitatea colaborării cu alte țări din CSI nu doar cu Federația Rusă. Unele Acorduri prevăd doar aspecte tehnice. Acum toate aceste lucruri sunt analizate.

Din câte cunosc, Moldova are Acorduri bilaterale de călătorie fără vize cu toate țările din CSI. Sau nu este așa? 

Cu majoritatea dintre ele. Cu Turkmenistan nu există o înțelegere. 

„Aderarea la UE oferă mai multă siguranță și securitate”

Să revenim la Summit-ul Comunității Politice Europene care se va desfășura în data de 1 iunie. Nu sunt un mare expert în protocoale de securitate, dar nu prea cred că 50 de lideri ai țărilor europene vor veni în Moldova, de asupra căreia au zburat rachete rusești și care nu se poate lăuda cu un spațiu aerian protejat, fără garanții și măsuri suplimentare de securitate. Sau există informații pe care noi nu le cunoaștem?

Rachetele rusești au traversat absolut ilegal de câteva ori spațiul nostru aerian și până în prezent ne creează un șir de probleme. Au de suferit firmele turistice, companiile aeriene, afacerile și cetățenii în general. 

Întrebarea despre summit este din aceeași categorie. Dar putem constata că Republica Moldova nu este singură. Suntem susținuți nu doar pe acest segment, dar pe întreg spectru de probleme privind organizarea summit-ului: de la traducători, logistică până la asigurarea securității întregii țări. Conlucrăm cu toți partenerii, astfel încât summit-ul să se desfășoare fără probleme.  

Aș vrea să dezvoltăm întrebarea privind securitatea țării.  Nu ar fi mai bine pentru Moldova să-și asigure sprijinul NATO pentru a fi în siguranță? 

Constituția, care a fost aprobată în 1994, prevede neutralitatea Republicii Moldova. Dar această clauză nu este suficientă pentru a asigura securitatea statului. De aceea este foarte important ca pe lângă Constituție Moldova să beneficieze de sprijinul prietenilor. Cea mai periculoasă în viața personală și în geopolitică este singurătatea. Este foarte important pentru noi să nu ne pomenim singuri într-o regiune extrem de periculoasă. 

Cu România avem relații excelente. Și președintele României, Klaus Iohannis a menționat de mai multe ori că indiferent cum se vor derula evenimentele în regiune, România va ajuta Republica Moldova. 

Colaborăm cu partenerii europeni, cu Ucraina, SUA, Japonia, Canada. Cu toți cei care încurajează continuarea reformelor în Moldova astfel încât să putem asigura în continuare pacea și stabilitatea. Aderarea la UE este la fel un factor de securitate. Este un element important care ne oferă posibilitatea să ne uităm cu încredere în viitor și că Moldova este sprijinită și ajutată să rezolve toate problemele. 

NATO a servit deseori drept un factor de dezinformare și atacuri informaționale. Dar dincolo de discuțiile filosofice și constituționale, conectați televizorul și uitați-vă ce știri se difuzează la Vest și ce știri vin de la Est. 

Și ultima întrebare despre Adunarea Națională “Moldova Europeană”, planificată pentru data de 21 mai. Ași spus că Moldova beneficiază de o susținere europeană fără precedent. Atunci de ce guvernul organizează această reuniune? 

Pentru că este foarte important să le arătăm tuturor că majoritatea moldovenilor pledează pentru pace, democrație, transparență, pentru integrarea în UE. Să le arătăm că acei oameni care au ieșit de câteva ori în stradă din cauza unor probleme economice, sau pentru că au fost plătiți, au încercat să demonstreze că mulțimea ar fi împotriva Guvernului, ceea ce nu este adevărat.  

Este foarte important să arătăm că cea mai mare parte a populației susține Europa și vrea să se integreze în UE. Că Oamenii vor ca în Moldova să fie pace, ca problemele politice să fie soluționate pașnic. Este foarte important să arătăm că Moldova nu vrea război, dar pace, economie prosperă, și democrație. 


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: