Evreii hasidici care vor merge în acest an în pelerinaj la Uman, Ucraina, vor ateriza la aeroporturile din estul României, iar ulterior ar urma să traverseze Republica Moldova pe șosele spre destinația finală. Se întâmplă după ce autoritățile țării noastre nu s-au înțeles cu cele ale Israelului cu privire la folosirea Aeroportului Internațional Chișinău, relatează publicația Europa Liberă.
Aeroportul Internațional din Iași, folosit adesea și de călătorii din R. Moldova, a anunțat că va avea un regim special între 25-29 septembrie, când va gestiona mai multe curse charter de la Tel Aviv.
„Dacă ora zborului dumneavoastră de pe Aeroportul Iași se suprapune cu programul acestor zboruri, vă recomandăm să vă prezentați la aeroport cu 3 ore înainte de decolare, pentru a evita eventuale întârzieri cauzate de aglomerație, în special la punctele de control securitate”, a menționat aeroportul.
Potrivit întreprinderii, va fi creat un culoar special pentru pelerini, iar pentru gestionarea eficientă a fluxurilor, vor fi mobilizate echipe de polițiști și jandarmi în incinta aeroportului.
Este de așteptat ca avioane charter din Israel să ajungă și la alte aeroporturi din estul României, așa cum a spus recent Europei Libere un oficial de la Ministerul Transporturilor de la București, dar până acum doar aerogara din Iași a confirmat asemenea zboruri.
Din România, pelerinii vor putea merge spre Uman (200 km sud de Kiev), predominant traversând Republica Moldova, pe șosele.
Un reprezentant al Tip Trans, companie de transport din R. Moldova, a declarat pentru sursa citată că firma este pregătită să ducă spre Ucraina sute de persoane, cu autocarele. Acesta a precizat că drumul până la Uman poate dura până la 10 ore, în funcție mai ales de cât de aglomerată este vama ucraineană, la ieșirea din R. Moldova.
Pelerinajul anual la Uman, de Rosh Hashannah, s-a complicat de când a fost declanșată invazia la scară largă din Ucraina, care a făcut imposibile zborurile civile deasupra țării vecine cu R. Moldova. În 2023, mii de pelerini au trecut prin Aeroportul Chișinău, la dus și la întors.
Un mai târziu, însă, Republica Moldova nu a mai acceptat acest aranjament, invocând o datorie neplătită de Israel, pentru cheltuieli de securitate, dar și faptul că aeroportul are un trafic tot mai intens, și cu greu ar putea face față unui vârf de sarcină așa de mare.
În 2025, israelienii au încercat o reeditare a podului aerian din 2023, dar discuțiile pe această temă au eșuat. Presa israeliană a scris că Chișinăul aștepta până la 3 milioane de dolari pentru măsuri de securitate și de infrastructură extinsă la aeroport. Mai ales, ar fi fost vorba de construcția unui terminal temporar, un hangar dotat cu aparatură de securitate adusă de israelieni. Potrivit presei din Israel, Chișinăul voia ca această structură să rămână pe loc, urmând să fie folosită din nou la pelerinajul de la anul – iar între timp, de aeroportul moldovean, care este vizibil suprasolicitat.
Tot potrivit presei, Israelul ar fi cerut aproximativ 120 de zboruri, iar Chișinăul ar fi acceptat circa 70.