Ministerul Apărării al Republicii Moldova

Federația Rusă, amenințarea nr.1 pentru Moldova? Ce prevederi noi conține Strategia Națională de Apărare a țării și ce legătură au cu aceasta NATO și neutralitatea

Guvernul Republicii Moldova intenționează să revizuiască și să aprobe Strategia Națională de Apărare pentru următorii 10 ani. NM vă spune ce sarcini va avea armata moldovenească în următorul deceniu.

„Riscul existențial”

Strategia enumeră amenințările la adresa securității Moldovei. Una dintre ele este războiul Rusiei împotriva Ucrainei, în special posibila extindere a operațiunilor militare în regiunea Odesa. „În acest sens, un obiectiv posibil – stabilirea unui coridor militar terestru până la hotarele Republicii Moldova – ar reprezenta o amenințare directă la adresa ordinii constituționale și statalității țării”, se arată în strategie.

O altă amenințare sunt atacurile hibride din partea Rusiei. În strategie se menționează că acestea sunt desfășurate atât direct de Rusia, cât și de „grupuri sociale locale cu orientări radicale”.

O amenințare reprezintă forțele militare ale Federației Ruse staționate ilegal pe teritoriul Republicii Moldova, precum și formațiunile armate ale regimului neconstituțional din regiunea transnistreană. „Fiecare în parte sau acționând sinergic pentru promovarea obiectivelor lor reprezintă în sine o amenințare majoră la adresa suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova”, se menționează în strategie.

Strategia notează că aceste trei amenințări împreună reprezintă o „amenințare existențială” pentru Moldova.

„Respingerea unui atac inamic”

Pentru a contracara amenințările „existențiale” și de altă natură, strategia propune un plan specific de acțiuni. Astfel, una dintre sarcini este de a îmbunătăți indicatorii Moldovei în clasamentul Global Firepower. Acesta este un clasament al puterii militare totale a fiecărei țări din lume. În 2024, Moldova a ocupat locul 144 în acest clasament. Din 145. Doar Bhutanul are un indicator mai prost decât Moldova. Conform strategiei, până în 2029 Moldova ar trebui să urce cinci poziții, iar până în 2034 -10.

Pentru a îmbunătăți indicatorii, strategia prevede finalizarea procesului de modernizare a echipamentelor învechite. În prezent, în Moldova sunt 12 proiecte de infrastructură militară renovate. Strategia prevede ca numărul acestora să fie de 18 până în 2029,  iar până în 2034 – 25.

În plus, se recomandă îmbunătățirea pregătirii în domeniul militar. Aceasta presupune o creștere a cheltuielilor pentru activitățile de cercetare în domeniul apărării și includerea compartimentului „Respingerea unui atac inamic” în programele instituțiilor militare de învățământ.

De asemenea, conform strategiei, cel puțin o tabără militară nouă ar trebui să apară în Moldova până în 2029 și cel puțin două tabere militare noi până în 2034.

Strategia presupune și creșterea numărului de persoane care rămân în serviciul militar. Cu toate acestea, numărul recruților nu crește direct. Strategia menționează doar că acesta trebuie să corespundă legii.

Strategia stabilește și sarcina creșterii nivelului de încredere a populației în armată. În prezent, conform Barometrului Opiniei Public, armata se află pe locul șapte în ratingul încrederii, dar în 2029 ar trebui să intre în top 3.

Pentru a realiza toate obiectivele necesare, se presupune că finanțarea apărării va fi majorată până la 1% din PIB pe an.

Cerul – o prioritate

Una dintre prioritățile de apărare națională este protejarea cerului. De la începutul războiului din Ucraina, fragmente de rachete și drone au căzut în mod repetat pe teritoriul Moldovei, iar rachetele rusești au încălcat hotarele aeriene ale Moldovei. În acest sens, autoritățile se gândesc serios la crearea unui sistem de apărare antiaeriană în Moldova.

Strategia de apărare presupune asigurarea treptată a echipamentelor speciale, dezvoltarea infrastructurii, pregătirea personalului, întreținerea și sprijinul logistic pentru protejarea spațiului aerian al Republicii Moldova. „Se va acorda o atenție deosebită dezvoltării unui sistem integrat de vehicule aeriene fără pilot capabile să îndeplinească o gamă largă de misiuni”, notează strategia.

NATO este un bastion al stabilității, dar neutralitatea trebuie respectată

Strategia afirmă că în actuala situație politică globală, NATO este un „bastion al stabilității”: „Alianța asigură apărarea colectivă a țărilor membre și joacă un rol decisiv în descurajarea agresiunii prin prezența sa militară puternică”.

Strategia subliniază în special tendința unor țări europene de a renunța la neutralitate. Dar  precizează că Moldova își respectă statutul de neutralitate, dar acest lucru nu contrazice cooperarea cu partenerii militari.

În strategie se menționează că Moldova participă în prezent la 18 programe NATO. Nu există cifre exacte pentru majorarea numărului acestora. Se spune doar că până în 2029 ar trebui să existe „cel puțin 18”.

100% integrare în UE

Dar participarea Moldovei la misiunile civile și de menținere a păcii ale UE este de așteptat să se intensifice. Moldova participă în prezent la două astfel de misiuni, iar până în 2034 ar trebui să participe la cel puțin trei. De asemenea, este de așteptat ca până în 2034 să participe la cel puțin șase misiuni de menținere a păcii ale ONU.

Până în 2029, strategia prevede ca Moldova să desfășoare cel puțin un exercițiu militar comun cu țările UE pe an, iar până în 2034, două astfel de exerciții comune.

De asemenea, se prevede ca până în 2034 Moldova să semneze cel puțin încă două memorandumuri militare cu UE.

Până în 2034, Moldova ar trebui să fie 100% integrată în structurile militare ale UE.


Подписывайтесь на наш Telegram-канал @newsmakerlive. Там оперативно появляется все, что важно знать прямо сейчас о Молдове и регионе.



Хотите поддержать то, что мы делаем?

Вы можете внести вклад в качественную журналистику, поддержав нас единоразово через систему E-commerce от банка maib или оформить ежемесячную подписку на Patreon! Так вы станете частью изменения Молдовы к лучшему. Благодаря вашей поддержке мы сможем реализовывать еще больше новых и важных проектов и оставаться независимыми. Независимо от того, как вы нас поддержите, вы получите небольшой подарок. Переходите по ссылке, чтобы стать нашим соучастником. Это не сложно и даже приятно.

Поддержи NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Irina Vlah | Inima Moldovei

PAS a reclamat la CEC „utilizarea abuzivă” a simbolului partidului la un protest în fața Guvernului

Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a sesizat Comisia Electorală Centrală (CEC), menționând că Partidul „Inima Moldovei”, condus de Irina Vlah, a utilizat „abuziv” simbolul „/pas/” în cadrul unui protest și în materiale tipărite. Totodată, PAS susține că o protestatară a formațiunii „Inima Moldovei” a desfășurat agitație electorală prematură. Formațiunea de guvernământ a solicitat Comisiei Electorale să constate „încălcările actelor normative”, aplicarea de sancțiuni, inclusiv partidului să publice scuze oficiale.

Sesizarea PAS

Într-o sesizare către CEC, PAS a menționat că, pe 23 iulie, partidul condus de Vlah a desfășurat un protest în fața Guvernului. „Această acțiune a depășit însă limitele unei manifestări democratice pașnice, transformându-se într-o campanie coordonată de denigrare politică, prin utilizarea abuzivă a mărcii înregistrate „/pas/”, deținută cu titlu exclusiv de Partidul Acțiune și Solidaritate. Simbolul protejat a fost utilizat în mod ostentativ și fără consimțământul titularului, fiind afișat pe bannere și placarde ce conțineau mesaje defăimătoare precum „/pas/ fură, noi plătim” sau „газовая мафия = /pas/ + EGC” (газовая мафия. în traducere: mafia gazului).

PAS a adăugat că „Inima Moldovei” „nu s-a limitat la evenimentul stradal”, ci a „procedat la o distribuție masivă de materiale tipărite – pliante, afișe, broșuri, conținând aceleași mesaje calomnioase și elemente distinctive ale identității vizuale PAS, inclusiv fonturi, culori și stiluri grafice similare”.

Potrivit PAS, acțiunile reprezintă „o încălcare gravă a legislației electorale, a principiilor fundamentale ale concurenței loiale în procesul electoral, precum și a drepturilor constituționale și legale la imagine, reputație și identitate instituțională”. În concluzie, PAS a menționat că „aceste fapte, prin amploarea, caracterul repetat și scopul lor manipulator, au generat și vor genera pe viitor un prejudiciu grav și continuu imaginii și reputației Partidului Acțiune și Solidaritate, dacă aceste acțiuni nu vor fi curmate”.

Prin urmare, partidul a solicitat Comisiei Electorale Centrale „constatarea încălcării flagrante a legislației electorale și a principiilor de concurență loială”, precum și „încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală și a dreptului la imagine”, aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația electorală „în vederea descurajării unor astfel de acțiuni”, obligarea partidului condus de Vlah „să publice o dezmințire publică și scuze oficiale pentru informațiile false și defăimătoare diseminate”.

În context, PAS a prezentat prevederi din Codul electoral care stabilesc o serie de sancțiuni de bază sau complementare. Acestea includ: avertismentul; privarea de timpii de antenă gratuiți și/sau contra plată pentru o perioadă de la 24 până la 48 de ore, care poate fi aplicată doar după ce a fost dată sancțiunea sub formă de avertisment; lipsirea de alocații de la bugetul de stat; lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru performanțele obținute la scrutinul în care este înregistrat în calitate de concurent electoral; sancțiunea contravențională care ține de competența CEC; anularea înregistrării, a acreditării sau a confirmării subiecților electorali; solicitarea radierii din oficiu a partidelor politice.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Răspunsul CEC

CEC a declarat că, „în perioada electorală termenul de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea”. „Acțiunile pe care le relatați au avut loc la data de 23 iulie curent, termenul de 3 zile nefiind respectat”, a menționat instituția electorală.

Totodată, CEC a menționat că „persoana care se consideră defăimată poate solicita prin cerere autorului informației care a răspândit-o rectificarea sau dezmințirea”. „Constatarea defăimării depășește competențele CEC”, a comunicat instituția.

Referitor la aspectele privind existența unor elemente contravenționale, CEC a anunțat că a transmis sesizarea către Inspectoratul General al Poliției.  

A doua sesizare

Într-o altă sesizare către CEC, PAS spune că urmare a protestului „Inima Moldovei” din 23 iulie din fața Guvernului, „pe rețeaua de socializare Facebook a apărut un video distribuit de către o manifestantă a protestului, Gherța Maia, prin care îndeamnă în mod expres cetățenii să voteze Partidul Politic Republican „Inima Moldovei”. Astfel, PAS menționează că videoclipul „se încadrează perfect în definiția legală a agitației electorale” și adaugă că acțiunile de agitație electorală sunt interzise până pe 29 august. 

PAS a solicitat Comisiei „constatarea încălcării actelor normative în domeniul electoral” de către partidul condus de Vlah și „aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația electorală”.

Totodată, PAS a prezentat prevederi din Codul electoral care stabilesc următoarele sancțiuni: avertismentul; privarea de timpii de antenă gratuiți și/sau contra plată pentru o perioadă de la 24 până la 48 de ore, care poate fi aplicată doar după ce a fost dată sancțiunea sub formă de avertisment; lipsirea de alocații de la bugetul de stat; lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru performanțele obținute la scrutinul în care este înregistrat în calitate de concurent electoral; sancțiunea contravențională care ține de competența CEC; anularea înregistrării, a acreditării sau a confirmării subiecților electorali, solicitarea radierii din oficiu a partidelor politice. 

NewsMaker by Mihaela Conovali

Răspunsul CEC

Comisia Electorală Centrală a menționat că termenul de depunere a sesizării a fost depășit. Cu referire la aspectele invocate din Codul contravențional, CEC a menționat că transmite sesizarea către IGP.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: