Facebook/Igor Dodon

Fost președinte al Curții Constituționale, către CSP: „Vă implor, cereți-i Maiei Sandu să-l repună pe Stoianoglo în funcție”

Fostul președinte al Curții Constituționale (CC), în prezent președinte al Consiliului Institutului Justiției Constituționale, Dumitru Pulbere, a adresat o scrisoare membrilor Consiliului Superior al Procurorilor (CSP), pe 17 noiembrie. Juristul, fost membru al CSP, a cerut plenului să-și anuleze hotărârea prin care a propus revocarea din funcție a fostului procuror general Alexandr Stoianoglo. Pulbere, i-a cerut CSP, totodată, să emită un demers în adresa președintei Maia Sandu, care să permită repunerea în funcție a lui Stoianoglo. După aproape o jumătate de oră de deliberări, președinta Consiliului, Angela Motuzoc, a declarat că membrii CSP au luat act de scrisoarea lui Dumitru Pulbere.

Dumitru Pulbere și-a motivat scrisoarea adresată CSP prin ultima decizie CtEDO și a CC, care au statuat, recent, că Stoianoglo a fost lipsit de dreptul la justiție, după suspendare, și că articolul în baza căruia acesta a fost demis de funcția de șef al Procuraturii Generale (PG) contravine Constituției.

„Am ajuns la dvs. nu de zile bune, dar de situația creată în jurul fostului procuror general, Alexandr Stoianoglo. Evaluarea efectuata de comisia de evaluare a fost un fel de răzbunare, în viziunea noastră, asupra lui Stoianoglo. Nu știu care a fost intenția politicienilor, dar v-au atras pe dvs. într-o capcană politică. Vreau să vă chem încă o dată să ne gândim la ce ați făcut vizavi de hotărârea referitor la Stoianoglo. O sintagmă simplă, nesatisfăcător, a răsturnat niște principii neconstituționale.  Vreau și vă rog, dacă e primit expresia, vă implor, stimați membri ai CSP, să luați un act vă anulați hotărârea dvs. și ieșiți cu un demers către președintele Maia Sandu ca Stoianoglo să fie repus în funcție”, a declarat Dumitru Pulbere.

După aproape jumătate de oră după ce s-a retras în deliberări, președinta CSP a declarat că plenul „a decis să ia act de adresarea lui Dumitru Pulbere”. Totodată, Motuzoc a anunțat o opinie separată la acest subiect, fără a oferi mai multe detalii.

De menționat că, după ce au examinat scrisoarea depusă de Pulbere, membrii CSP urmau să examineze adresarea fostului procuror general Alexandr Stoianoglo. Ședința însă a fost amânată, iar subiectul nu a mai fost discutat, în condițiile în care ministra Justiției Veronica Mihailov-Moraru, care deține și calitatea de membru al CSP, a anunțat că trebuie să plece mai devreme de la ședință.

Evaluarea, suspendarea, iar apoi demisia lui Stoianoglo. Tot ce trebuie să știi

Alexandr Stoianoglo a fost numit în funcția de procuror general în noiembrie 2019, pe un mandat de 7 ani. În seara de 5 octombrie 2021, la câteva luni după revenirea PAS la guvernare, Stoianoglo a fost reținut chiar în biroul său de la Procuratura Generală și cercetat penal pentru abuz în serviciu, corupere pasivă, depășirea atribuțiilor de serviciu și fals în declarații, scrie rise.md. S-a întâmplat după ce, în aceeași zi, CSP a examinat adresarea deputatului PAS Lilian Carp, tot el președinte al Comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică

În aprilie 2023, Procuratura Anticorupție a declarat că Stoianoglo a fost pus sub învinuire „pentru infracțiunea de îmbogățire ilicită”. Înainte de aceasta, Stoianoglo declara că este gata să demonstreze proveniența banilor. Ar fi vorba de un apartament, procurat pe numele fiicei lui Stoianoglo, în 2015. El menționa că la acea vreme, când a procurat locuința, nu era nici procuror general, nici deputat, nici funcționar. Prin urmare, spunea Stoianoglo, nu avea de ce să fie subiectul investigației.

Ulterior, o comisie specială formată, a evaluat activitatea lui Alexandr Stoianoglo în calitate de procuror general. Pe 17 mai 2022, aceasta a publicat un raport. Conform rezultatelor evaluării, Stoianoglo ar fi obținut 2,19 puncte, rezultatul fiind considerat „nesatisfăcător”. Potrivit legii „cu privire la Procuratură”, o astfel de evaluare poate fi un motiv de revocare.

Mai târziu, pe 23 mai, în baza raportului și a calificativului obținut, Consiliul Suprem al Procurorilor (CSP), i-a propus președintei Maia Sandu revocarea procurorului general suspendat Alexandr Stoianoglo din funcție.

La 3 zile distanță, mai exact pe 26 septembrie 2023 reprezentanții Președinției de la Chișinău au anunțat că a fost semnat „decretul prezidențial de eliberare din funcția de procuror general a lui Alexandr Stoianoglo, în baza hotărârii Consiliului Superior al Procurorilor din 23 mai 2022”.

Amintim în acest context că, pe 26 septembrie, la aproape doi ani de la suspendarea lui Alexandr Stoianoglo din funcția de procuror general, șefa statului a semnat decretul privind demiterea acestuia. Stoianoglo a cerut în reacție suspendarea decretului semnat de Maia Sandu, însă ar fi primit refuz de la administrația prezidențială. În consecință, el a declarat că urmează să se adreseze în instanța de judecată pentru anularea și suspendarea decretului prezidențial. Stoianoglo a numit acțiunile președintei „abuzive” și a spus că „lucrurile acestea vor fi investigate în mod obligatoriu, în mod penal”.

Aproape o lună mai târziu, pe 24 octombrie, curent, CtEDO a publicat o decizie în care se arată că Stoianoglo a fost lipsit de dreptul la justiție, după suspendare, întrucât nu a avut posibilități legale să conteste decizia Consiliului Superior al Procurorilor, prin care a fost suspendat din funcție. Moldova trebuie să-i plătească lui Stoianoglo, așadar, 3 600 euro drept despăgubire prejudiciului moral cauzat (Stoianoglo a cerut despăgubiri de 20 de mii de euro).

La puțin timp distanță, mai exact pe 9 noiembrie, și Curtea Constituțională a declarat neconstituțional articolul în baza căruia activitatea fostului procuror general al țării Alexandr Stoianoglo a fost evaluată, iar, în consecință – Stoianoglo a fost demis din funcție. Potrivit deciziei, articolul 31 prim, alin. (5) din Legea cu privire la Procuratură nu ar respecta prevederile Constituției.

Între timp, CSP a anunțat un concurs public pentru funcția de procuror general. Candidații pot depune dosarele până pe 22 noiembrie.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Transportatorii au claxonat în PMAN: vor tarife mai mari la călătorii. Guvernul: „Mai întâi transport sigur și calitativ”

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai. De cealaltă parte, Guvernul susține că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

Ce vor protestatarii

Pe 9 iulie, mai multe unități de transport au claxonat în Piața Marii Adunări Naționale. Oleg Alexa a spus că transportatorii insistă asupra a trei revendicări. Prima – necesitatea ca Guvernul să adopte și să publice metodologia de calcul pentru serviciile de transport.

„Noi suntem în iulie 2025, nu avem nici tarife noi, nici o metodologie aprobată. (…) Ce înseamnă pentru noi lipsa metodologiei? În jur de doi ani de zile, noi suntem cu un tarif înghețat. Lipsa de metodologie înseamnă că nu putem adapta tariful nostru la fluctuațiile care sunt pe piață. Ce înseamnă pentru noi asta? Noi nu putem recupera cheltuielile, nu putem da salarii la șoferi”, a comunicat el. „Odată cu adoptarea metodologiei se va duce inevitabil la creșteri în prima perioadă, ulterior acest tarif ar trebui să fluctueze în dependență anumiți de factori”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

A doua revendicare este legată de „proiectul hotărârii de guvern prin care Ministerul Infrastructurii încearcă să promoveze sistemele e-GPS și e-Bilet”.

„Cerința noastră este retragerea acestui proiect. (…) Sistemul e-GPS nu are nimic cu digitalizarea. (…) Sistemul e-GPS este o pârghie de control prin care va fi înzestrată ANTA pentru a colecta online informația privind poziționarea unităților de transport. (…) Aceasta nu înseamnă altceva decât colectarea datelor cu caracter personal. (…) Prin sistemul e-Bilet, statul dorește să intervină pentru a face o verigă artificială, gestionată exclusiv de stat, prin care toți operatorii de transport vor fi obligați să vândă bilete oricărui călător numai dacă aceste sisteme vor fi gestionate cu sistemul ANTA. (…) Noi, transportatorii, trebuie să implementăm la libera noastră alegere sisteme electronice de plată sau aparate de casă. (…) Iar Serviciul Fiscal de Stat, nu ANTA, imediat ce s-a eliberat un bilet online să vadă că agentul acela economic a încasat o sumă de bani. Noi le-am spus că facem asta și atingem scopul fiscalizării”, a comunicat Alexa.

A treia revendicare, a adăugat Alexa, se referă la adaptarea unităților de transport pentru a permite transportarea persoanelor cu nevoi speciale. Totuși, el a precizat: „Trebuie să facem o precizare, vinerea trecută, ANTA ne-a informat că scrisorile prin care ne-au obligat să adaptăm toate unitățile de transport au fost retrase. Ei au motivat prin faptul că de fapt au urmărit alt scop, să acumuleze informații, dar nu să ne instituie obligațiuni”. „Aceste persoane trebuie să dispună de posibilitatea de transportare. Aceasta este obligațiunea statului. (…) Statul trebuie să contribuie financiar. Noi nu ziceam „nu”, noi spunem că nu putem în condițiile acestor reglementări, nici tehnic și nici financiar. (…) Retragerea scrisorii ANTA nu a rezolvat problema. Temelia problemei a rămas. (…) Toți trebuie să găsească soluții pentru a asigura ca aceste persoane să se deplaseze”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

„Protestul nostru va continua până toate trei subiecte nu vor fi executate întocmai așa cum noi vom cere. Niciun fel de executare parțială. (…) Noi nu ne vom opri până nu vom atinge scopul. Dacă runda de trei proteste nu va duce la rezultate, atunci vă vom anunța despre următoarea rundă de proteste prin care vom decide deja în ce formă vom protesta, în ce număr și când”, a comunicat Alexa.

Reacția Guvernului

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

„Guvernul pune stop pe propunerea transportatorilor de a majora tarifele. Transportatorii solicită majorarea prețurilor biletelor pentru pasageri, dar refuză să îmbunătățească condițiile de călătorie, să asigure transparența financiară și să implementeze cerințele Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale care ar elimina plățile informale pentru autorizațiile de transport. (…) Aceste practici nu pot continua, nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate, siguranță și confort în beneficiul pasagerilor. Mai întâi transport sigur și calitativ, bilete vândute electronic și transparent, mai multe rute pentru cetățeni și abia apoi poate fi discutată metodologia de tarifare”, a comunicat Vodă.

***

Pe 24 iunie, APOTA a acuzat Ministerul Infrastructurii și ANTA de inacțiune, abuzuri și presupuse scheme de corupție. Într-un apel public, organizația a avertizat că lipsa unei metodologii tarifare, impunerea sistemelor e-GPS și e-Bilet, dar și obligația de adaptare a vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor. APOTA a amenințat cu proteste dacă autoritățile nu vor răspunde solicitărilor.

În reacție, Guvernul a declarat că Ministerul Infrastructurii „are ușile deschise” pentru dialog, iar în privința acuzațiilor de corupție, a îndemnat părțile să prezinte probe autorităților competente.

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că „nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale”. Potrivit ministrului, agenții economici trebuiau să informeze „dacă există măcar o mașină în parcul lor care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale”.

La două zile după ce a amenințat cu proteste, APOTA a anunțat organizarea a trei manifestații în Chișinău: în PMAN (pe 9 iulie), în fața Misiunii UE și la sediul ANTA.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: