energie.gov.md

Gazul pentru Transnistria sub semnul întrebării? Ucraina confirmă că încă se negociază tranzitul

„Operatorul sistemului de transportare al gazelor” (GTS) din Ucraina a confirmat, pentru NewsMaker, discuțiile cu MET Group din Ungaria referitoare la tranzitul de gaz pentru Transnistria.

„Confirmăm, de asemenea, că în prezent au loc discuții cu MET cu privire la capacitățile disponibile și rutele de transport a gazului prin sistemul de transport al gazelor din Ucraina”, cu comunicat reprezentanții GTS din Ucraina.

În comentariul pentru NewsMaker, GTS a numit MET din Ungaria un partener de lungă durată al Ucrainei și a menționat că între părți există un contract de mulți ani, totodată că MET este „unul dintre cei mai activi utilizatori ai serviciilor noastre”.

Operatorul a adăugat că, potrivit legislației europene, GTS oferă acces deschis la rezervarea capacităților sale pentru toți clienții.

„Ca operator al sistemului de transport al gazelor al Ucrainei, care operează conform legislației europene, GTS oferă acces deschis la capacitățile sale pentru toți clienții care au un contract cu noi pentru transport, în toate punctele de interconectare transfrontaliere unde avem acorduri de cooperare cu operatorii de GTS vecini, inclusiv punctele de pe gazoductul transbalcanic”, a comunicat operatorul.

Pe 10 februarie, compania din Ungaria MET Group a declarat pentru Europa Liberă că este pregătită să înceapă livrările de gaz destinate Transnistriei, însă acestea pot avea loc „doar dacă este pregătit Operatorul sistemului de transport al gazelor din Ucraina”. Compania menționa că are nevoie de un acord cu operatorul din Ucraina și că poartă discuții în acest sens. Potrivit sursei, precizările companiei sugerează că aceasta planifică livrările spre regiunea transnistreană fie prin conducta transbalcanică, care trece prin sudul R. Moldova, fie printr-o conductă care traversează R. Moldova pe la nord, fie prin ambele. Nu neapărat însă prin gazoductul Iași – Chișinău. Acesta care este deja folosit la capacitatea aproape deplină pentru importuri destinate malului drept al Nistrului. Detalii AICI.

***

Regiunea transnistreană se confruntă cu o criză energetică după ce, la 1 ianuarie 2025, concernul rusesc Gazprom a oprit livrările de gaze naturale către Moldovagaz, care erau direcționate pe malul stâng al Nistrului.

Pe 4 februarie, comisara europeană pentru Extindere Marta Kos a anunțat că Uniunea Europeană este dispusă să acorde 60 milioane de euro regiunii transnistrene pentru ca să-și acopere necesitățile energetice până la mijlocul lunii aprilie, însă pentru a beneficia de acest suport i se impun „condiționalități”. Printre acestea – să fie actualizate tarifele la energie la prețurile de piață pentru consumatorii din regiune. Detalii AICI.

Pe 10 februarie, premierul Dorin Recean a anunțat că Tiraspolul a refuzat oferta UE. Condiția de bază refuzată a fost creșterea treptată a tarifelor pentru consumatori. Potrivit lui Recean, Tiraspolul a ales ca firma din Ungaria „MET Gas and Energy Marketing AG” (parte a MET Group) să livreze gaz pentru regiunea transnistreană. Aceasta va fi achitată de „JNX General Trading L.L.C” din Dubai și va livra gazul până la hotarul cu Republica Moldova în baza unui contract încheiat cu Moldovagaz. Costurile de tranzit pentru gazul transportat de la frontiera cu Republica Moldova spre regiunea transnistreană vor fi achitate în avans, conform unui acord dintre Moldovagaz și Tiraspoltransgaz. Detalii AICI. Între timp, Tiraspolul a acceptat 4 condiții pentru a primi gaz după 10 februarie. Detalii AICI.

Liderul de facto al regiunii transnistrene Vadim Krasnoselski a precizat că livrările de gaze din Ungaria vor fi posibile datorită unui credit acordat de Rusia. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: