energie.gov.md

Gazul pentru Transnistria sub semnul întrebării? Ucraina confirmă că încă se negociază tranzitul

„Operatorul sistemului de transportare al gazelor” (GTS) din Ucraina a confirmat, pentru NewsMaker, discuțiile cu MET Group din Ungaria referitoare la tranzitul de gaz pentru Transnistria.

„Confirmăm, de asemenea, că în prezent au loc discuții cu MET cu privire la capacitățile disponibile și rutele de transport a gazului prin sistemul de transport al gazelor din Ucraina”, cu comunicat reprezentanții GTS din Ucraina.

În comentariul pentru NewsMaker, GTS a numit MET din Ungaria un partener de lungă durată al Ucrainei și a menționat că între părți există un contract de mulți ani, totodată că MET este „unul dintre cei mai activi utilizatori ai serviciilor noastre”.

Operatorul a adăugat că, potrivit legislației europene, GTS oferă acces deschis la rezervarea capacităților sale pentru toți clienții.

„Ca operator al sistemului de transport al gazelor al Ucrainei, care operează conform legislației europene, GTS oferă acces deschis la capacitățile sale pentru toți clienții care au un contract cu noi pentru transport, în toate punctele de interconectare transfrontaliere unde avem acorduri de cooperare cu operatorii de GTS vecini, inclusiv punctele de pe gazoductul transbalcanic”, a comunicat operatorul.

Pe 10 februarie, compania din Ungaria MET Group a declarat pentru Europa Liberă că este pregătită să înceapă livrările de gaz destinate Transnistriei, însă acestea pot avea loc „doar dacă este pregătit Operatorul sistemului de transport al gazelor din Ucraina”. Compania menționa că are nevoie de un acord cu operatorul din Ucraina și că poartă discuții în acest sens. Potrivit sursei, precizările companiei sugerează că aceasta planifică livrările spre regiunea transnistreană fie prin conducta transbalcanică, care trece prin sudul R. Moldova, fie printr-o conductă care traversează R. Moldova pe la nord, fie prin ambele. Nu neapărat însă prin gazoductul Iași – Chișinău. Acesta care este deja folosit la capacitatea aproape deplină pentru importuri destinate malului drept al Nistrului. Detalii AICI.

***

Regiunea transnistreană se confruntă cu o criză energetică după ce, la 1 ianuarie 2025, concernul rusesc Gazprom a oprit livrările de gaze naturale către Moldovagaz, care erau direcționate pe malul stâng al Nistrului.

Pe 4 februarie, comisara europeană pentru Extindere Marta Kos a anunțat că Uniunea Europeană este dispusă să acorde 60 milioane de euro regiunii transnistrene pentru ca să-și acopere necesitățile energetice până la mijlocul lunii aprilie, însă pentru a beneficia de acest suport i se impun „condiționalități”. Printre acestea – să fie actualizate tarifele la energie la prețurile de piață pentru consumatorii din regiune. Detalii AICI.

Pe 10 februarie, premierul Dorin Recean a anunțat că Tiraspolul a refuzat oferta UE. Condiția de bază refuzată a fost creșterea treptată a tarifelor pentru consumatori. Potrivit lui Recean, Tiraspolul a ales ca firma din Ungaria „MET Gas and Energy Marketing AG” (parte a MET Group) să livreze gaz pentru regiunea transnistreană. Aceasta va fi achitată de „JNX General Trading L.L.C” din Dubai și va livra gazul până la hotarul cu Republica Moldova în baza unui contract încheiat cu Moldovagaz. Costurile de tranzit pentru gazul transportat de la frontiera cu Republica Moldova spre regiunea transnistreană vor fi achitate în avans, conform unui acord dintre Moldovagaz și Tiraspoltransgaz. Detalii AICI. Între timp, Tiraspolul a acceptat 4 condiții pentru a primi gaz după 10 februarie. Detalii AICI.

Liderul de facto al regiunii transnistrene Vadim Krasnoselski a precizat că livrările de gaze din Ungaria vor fi posibile datorită unui credit acordat de Rusia. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Glovo marchează 5 ani în Moldova prin lansarea primei ediții a Glovo Academy

Prima ediție a Glovo Academy a adus împreună antreprenori locali, oportunități de networking, speakeri cu experiență și povești de succes, într-un eveniment business modern și interactiv, desfășurat la Chișinău pe 24 octombrie. Evenimentul a adunat peste 50 de participanți, parteneri și reprezentanți ai mediului de afaceri din sectorul restaurantelor și serviciilor alimentare în Moldova și România, marcând astfel cinci ani de prezență Glovo pe piața locală.

Scopul acestei inițiative este de a sprijini digitalizarea întreprinderilor mici și mijlocii, oferindu-le instrumente practice pentru a vinde, gestiona și dezvolta afacerile online. Glovo Academy face parte din inițiativa Glovo Local, o acțiune globală lansată în 2023 și implementată în țările în care compania își desfășoară activitatea, fiind acum prezentă și în Moldova. Prin acest program, partenerii beneficiază de instruire și vizibilitate, adaptate nevoilor fiecărei piețe.

În cadrul evenimentului, s-a vorbit despre evoluția Glovo ca lider de piață și partener strategic pentru afaceri, urmată de o nouă sesiune interactivă. Participanții au aflat despre principalele instrumente și indicatori operaționali pentru managementul performanței partenerilor. În același timp, Glovo Academy reprezintă o oportunitate valoroasă pentru întreprinderile mici și mijlocii de a învăța cum să-și maximizeze rezultatele de business, generând creștere.

Discuțiile au continuat cu prezentarea despre eficiența operațională și rolul echipei de suport Glovo, urmată de o sesiune de networking. De asemenea, au fost prezentate oportunitățile oferite de Glovo Partner Ads pentru dezvoltarea afacerilor. Eduard Grama (Cucurigo) și Lucian Florea (Fryday), parteneri Glovo, au împărtășit experiența de succes în urma parteneriatului cu platforma în Moldova și România. 

Glovo Moldova, una din cele mai accelerate creșteri din rețeaua Glovo

Glovo Moldova se află printre cele mai dinamice piețe din întreaga rețea Glovo. În ultimele 12 luni, s-a înregistrat o creștere cu 41% a numărului de comenzi la nivelul întregii aplicații, comparativ cu anul precedent. 

Participanții, reprezentanții IMM-urilor au subliniat rolul important al Glovo în dezvoltarea afacerilor lor, menționând că această colaborare contribuie la creșterea vânzărilor și la o relație mai strânsă cu clienții. Pentru mulți antreprenori, Glovo a devenit un partener de încredere, care îi încurajează să evolueze și să ofere o experiență de cumpărare tot mai bună cu fiecare an.

Partenerii observă o creștere constantă a comenzilor și conversiilor, având totodată acces la instrumente digitale moderne, precum utilizarea eficientă a publicității plătite și a campaniilor promoționale. Pentru aceștia, Glovo reprezintă un sprijin real în procesul de dezvoltare și digitalizare a afacerilor.

Astfel, compania sprijină afacerile mici și mijlocii atât prin îndrumare și resurse de învățare, cât și prin soluții practice. Prin Glovo Academy, antreprenorii locali din Moldova au acces la cursuri și ateliere practice despre marketing, management și folosirea tehnologiei pentru a-și face afacerile mai vizibile și mai eficiente. De asemenea, compania Glovo oferă soluții de finanțare prin microcredite și parteneriate locale, încurajând dezvoltarea și reziliența întreprinderilor mici. În acest mod, contribuie la consolidarea economiilor locale, susținând antreprenorii care aduc inovație și valoare în comunitățile din care fac parte.

Despre GlovoGlovo este o platformă tech de top care conectează utilizatorii cu companii și curieri, oferind servicii la cerere de la restaurante locale, băcănii și supermarketuri, precum și de la diverse magazine specializate. Lider în domeniul Quick Commerce – noua generație de comerț electronic – Glovo își propune să construiască cel mai mare marketplace online, oferind tuturor acces, în doar câteva minute, la orice au nevoie în orașul lor. Fondată în 2015 la Barcelona, compania operează în prezent în 22 de țări din Europa, Asia Centrală și Africa.  Mai multe informații despre Glovo sunt disponibile aici: https://about.glovoapp.com/

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: