UNIAN

Guvernul sparge monopolul. Prețul la uleiul vegetal va fi reglementat

Comisia Situaţii Excepţionale a luat o decizie în privinţa reglementării preţului la uleiul de floarea-soarelui. Anunțul a fost făcut pe 18 mai, de prim-ministra Natalia Gavrilița, în debutul ședinței Guvernului, care a vorbit despre includerea uleiului în lista produselor social importante, menționând că va avea un ados comercial limitat.

„Și așa cum în lume este o îngrijorare cu privire la securitatea alimentară generată de războiul declanșat de Rusia în Ucraina și de effectele acestui război asupra prețurilor la energie, alte produse, cred că este foarte important ca Fuvernul să acționeze cu precauție, cu analiză, dar în avans. Solicit Ministerului Agriculturii să actualizeze în decurs de o lună o strategie a securității alimentare, unde să facă o analiză foarte detalizată la ce producem, care sunt cantitățile destinate pieței locale, care sunt cantitățile care pot fi exportate”, a declarat Gavrilița.

În cadrul unei emisiuni de la postul public de radio din 17 mai, președintele Parlamentului Igor Grosu a declarat că există o companie monopolistă, „căreia va trebui să-i vină de hac”.

„Vreau să transmit membrilor Consiliului Concurenţei: E timpul să vă mişcaţi. Fie demonstraţi că sunteţi viabili şi utili în cazul unui astfel de monopolist, fie noi nu avem nevoie de o astfel de instituţie”, a declarat speakerul.

Cu o reacție la aceste declarații a venit cu Grupul de Companii Trans-Oil.

„Această declarație noi o catalogăm ca pe o amenințare directă la adresa întregii afaceri și poate influența foarte negativ asupra activității investiționale a partenerilor externi. Efectuarea de presiuni asupra Consiliului Concurenței prin intermediul mass-media este, de asemenea, inacceptabilă”, spune Trans Oil.

Igor Grosu a cerut intervenţia Băncii Naţionale pentru a tempera şi a nu permite creşterea preţurilor, iar lanţurilor comerciale – să dea dovadă de „responsabilitate socială” şi să nu admită majorări nejustificate la produsele alimentare, potrivit TRM.

Pe 10 mai, în contextul scumpirilor semnificative ale prețurilor de comercializare cu amănuntul la ulei, Consiliul Concurenţei a solicitat documentele și informațiile relevante de la producătorul de ulei de floarea-soarelui.  În cazul în care vor fi stabilite semne de încălcare a legislației în domeniul concurenței, Consiliul va iniția o investigație.

În aceiași zi, fostul deputat al Platformei DA, Alexandr Slusari a precizat că Compania Trans Oil „a profitat de situația foarte dificilă cu exportul produselor agricole” din Ucraina și a început să cumpere producția de acolo cu prețuri reduse.

Drept urmare, a spus Slusari, prețurile la floarea soarelui s-au prăbușit în 3 luni de la 18 lei la aproape 12 lei per kg, prețul cu care acum se importă producția respectivă din Ucraina.

„Iar acum, compania, care este proprietar la toate trei uzine de producere a uleiului vegetal, a hotărât să ridice brusc, cu 12 lei per litru sau cu 30 %, prețul la acest produs social”, a declarat fostul deputat.

Menționăm că în unele magazine, un litru de ulei a ajuns să coste 50 de lei.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tren de marfă, monitorizat video, testat pe ruta Basarabeasca: poate înlocui 100 de camioane

Pe 24 decembrie 2025, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a testat cu succes un tren de marfă de 3.000 de tone pe ruta Basarabeasca – Iargara – Cahul. Trenul a folosit două locomotive pe prima parte a traseului și una pe cea de-a doua, iar testul a implicat cei mai experimentați mecanici și instructori.

Pentru cursa de testare, au fost restaurate rampele de primire a mărfurilor, readus în exploatare un segment de cale ferată neutilizat mai bine de cinci ani și pregătite două locomotive.

De asemenea, au fost aplicate tehnologii moderne, precum monitorizarea video a transportului și transmiterea electronică a documentelor între stații și echipele de locomotivă.

„De asemenea, pentru prima dată în ultimii 10 ani, la stația Cahul a fost restabilită rampa și au fost efectuate lucrări complete de încărcare-descărcare. Cursa de testare a fost efectuată în scopul livrării și descărcării vagoanelor pe estacada renovată a stației Cahul, precum și pentru evaluarea stării căii ferate după trecerea unui tren încărcat cu o asemenea greutate. Este important de menționat, că un astfel de tren poate înlocui până la 100 de camioane, ceea ce reduce semnificativ sarcina asupra drumurilor și are un impact pozitiv asupra mediului”, a menționat , Întreprinderea „Calea Ferată din Moldova, într-un comunicat.

Cursa arată că transportul feroviar pe acest segment poate înlocui un număr mare de camioane, reducând presiunea pe drumuri și facilitând logistică mai eficientă spre portul Giurgiulești.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: