Stoianoglo
Максим Андреев, NewsMaker

Instanța de judecată a constatat că cercetarea biroului lui Stoianoglo a fost ilegală

Instanța de judecată a constatat că cercetarea din biroul de serviciu al procurorului general suspendat Alexandr Stoianoglo, în toamna anului trecut, a fost una ilegală. Potrivit avocatului lui Stoianoglo, Vasile Gafton, hotărârea judecătorilor permite recunoașterea protocolului drept nul și excluderea din dosar a documentelor ridicate.

Avocatul Vasile Gafton a relatat pe pagina sa de Facebook că instanța de judecată a admis plângerea apărării lui Alexandr Stoianoglo și a anulat ordonanța procurorului-șef interimar al Procuraturii Anticorupție, Elena Cazacov, prin care aceasta a admis cercetarea în biroul de serviciu al procurorului general suspendat.

Instanța a constatat cu certitudine că cercetarea din biroul de serviciu al Procurorului General a fost una ilegală. Legea spune clar că cercetarea la fața locului se efectuează cu acordul scris al proprietarului sau al posesorului. În lipsa acordului scris, cercetarea se efectuează în baza ordonanței organului de urmărire penală, cu autorizarea judecătorului de instrucție. Nimic din ce spune legea nu a fost respectat la 8 octombrie 2021, lui Alexandr Stoianoglo fiindu-i încălcat dreptul de a fi prezent la acțiunea procesuală, a face obiecții în scris și a primi un exemplar al procesului-verbal de cercetare la fața locului”, a argumentat Gafton.

Este vorba despre acțiunile procurorilor din data de 8 octombrie 2021, prin care a fost cercetat biroul de serviciu al procurorului general suspendat din funcție. Mai mult, magistratul susține că biroul lui Stoianoglo nu a fost sigilat din data de 5 octombrie 2021, când a fost reținut Alexandr Stoianoglo.

Profesioniștii în domeniu înțeleg că probele ridicate din spații care nu au fost sigilate și în care au avut acces un număr nelimitat de persoane nu pot fi luate în considerație în cadrul unui proces penal corect. Relevant este și faptul că plângerea respectivă împotriva acțiunilor ilegale ale procurorilor a fost examinată timp de aproape jumătate de an, alte plângeri asupra altor acțiuni ilegale ale procurorilor sunt încă în curs de examinare, ceea ce denotă lipsa dorinței sau frica judecătorilor de instrucție de a se pronunța asupra ilegalităților comise în privința lui Alexandr Stoianoglo”, a mai menționat Gafton.

Contactat de NM, Vasile Gafton a precizat că decizia instanței permite recunoașterea protocolului drept „nul”, iar documentele ridicate de procurori trebuie excluse din dosarul în care este vizat Stoianoglo.

Potrivit copiei hotărârii judecătorești, care a intrat în posesia NM, judecătoarea Elizaveta Buzu nu a fost de acord cu argumentul procurorului Cazacov, potrivit căreia Stoianoglo ar fi putut să participe la cercetările din biroul său, dacă ar fi solicitat. Magistrata a remarcat că procurorul general suspendat ar fi putut să nu știe despre percheziții.

***

Amintim că Alexandr Stoianoglo a fost suspendat din funcția de procuror general în data de 5 octombrie 2021. Consiliul Superior al Procurorilor a aprobat inițierea dosarului penal pe numele lui Stoianoglo în urma plângerii depuse de deputatul PAS Lilian Carp. În total, au fost formulate cinci capete de acuzare. Într-un caz, ancheta a fost finalizată și transmisă în judecată.

Ulterior, pe numele lui Stoianoglo au fost inițiate și alte dosare. Un dosar are la bază plângerea fostului șef al Procuraturii Anticorupție Viorel Morari. Stoianoglo este acuzat de „încălcarea dreptului la viața privată” și dezvăluirea unor informații confidențiale din dosarul penal în care era vizat Morari.

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Sustenabilitatea se învață prin acțiune: zece instituții de învățământ profesional tehnic din Moldova devin ambasadoare ale tranziției verzi prin EcoImpact

În tot mai multe instituții de învățământ profesional tehnic din Republica Moldova, educația ecologică nu se predă doar din manuale, ea se învață prin fapte. Concursul de granturi EcoImpact, organizat în cadrul proiectului Organizației Internaționale a Muncii „Competențe pentru tranziția verde și dezvoltarea durabilă a Moldovei”, a adus spiritul practic al sustenabilității în sălile de clasă, în ateliere în curțile școlilor, și chiar în întreaga comunitate.

Lansat în primăvara anului 2025, Concursul național de granturi EcoImpact, cu un buget de peste 415 000 lei, oferă sprijin instituțiilor de învățământ profesional tehnic din Moldova pentru a implementa acțiuni „verzi” cu impact real asupra comunității.

Cele zece instituții câștigătoare dezvoltă proiecte eco-inovative menite să promoveze o cultură ecologică durabilă prin transformarea culturii instituționale, reducerea și reutilizarea deșeurilor, eficientizarea consumului de energie, promovarea antreprenoriatului verde,  și dezvoltarea competențelor pentru o economie sustenabilă.

Prin implicarea elevilor, profesorilor, autorităților și actorilor locali, instituțiile participante devin modele de responsabilitate și inovație ecologică la nivel comunitar.

ENERGIA CARE SCHIMBĂ ȘCOALA

Eficiența energetică, educația ecologică și sustenabilitatea sunt la baza proiectului „Școala verde – fii parte din schimbare”, implementat de Școala Profesională nr. 5 din Bălți, care motivează elevii și comunitatea să participe activ la protejarea mediului și la promovarea unui stil de viață responsabil.

Inițiativa consolidează profilul tehnic al instituției, punând în valoare specializarea în domeniul electric și oferind elevilor experiențe practice în aplicarea tehnologiilor verzi. Totodată, proiectul cultivă o cultură a sustenabilității prin implicarea elevilor și profesorilor în activități dedicate protejării mediului, economisirii resurselor și reducerii deșeurilor.

Un aspect important îl constituie modernizarea infrastructurii, prin înlocuirea iluminatului clasic cu sisteme LED inteligente prevăzute cu senzori de mișcare, care vor diminua consumul de energie și vor optimiza cheltuielile instituției.

„Elevii au înțeles că grija pentru mediu începe cu gesturi simple, de la o lampă care consumă mai puțin, la o coală de hârtie folosită cu atenție, subliniază Victoria Rusu, coordonatoarea proiectului, adaugând că până la sfârșitul anului 2025, școala își propune să devină un exemplu de bună practică în tranziția verde și educația pentru sustenabilitate. 

Colegiul Politehnic din Bălți promovează educația ecologică prin proiectul „EcoHub”, clubul ecologic pentru educație și acțiune verde, având drept scop creașterea gradului de conștientizare privind protecția mediului în rândul elevilor și al comunității locale. Proiectul prevede amenajarea unui spațiu educațional modern, dotat cu echipamente interactive, și crearea unui club ecologic activ, unde elevii voluntari devin promotori ai inițiativelor verzi. Activitățile includ lecții și ateliere practice despre reciclare, energie regenerabilă și biodiversitate, precum și un audit energetic și un program de colectare selectivă. În parteneriat cu ONG-urile Caroma Nord, LEX21 și Zdorovii Gorod, colegiul își extinde impactul ecologic la nivel comunitar. „Pentru noi, energia verde a devenit o lecție zilnică, fiecare bec aprins mai economic înseamnă o resursă câștigată”, afirmă Natalia Postolache, coordonatoarea proiectului, subliniind că această inițiativă transformă colegiul într-un model de bune practici în educația ecologică, formând o generație de tineri responsabili și inspirați să construiască o economie sustenabilă și un viitor mai verde pentru Moldova.

Școala Profesională nr. 4 din Bălți implementează proiectul „Sistem sustenabil de colectare și utilizare a apei de ploaie”, o inițiativă inovatoare care promovează eficiența resurselor și educația ecologică în rândul elevilor și comunității școlare. 

Va fi instalat un sistem care va colecta, filtra și stoca 5.000 de litri de apă de ploaie. Apa fiind reutilizată pentru irigații, curățenie și alte activități non-potabile. Astfel, consumul de apă potabilă va scădea cu aproximativ 20%, protejând totodată infrastructura instituției, iar resursele financiare economisite vor fi redirecționate către nevoi educaționale.

Proiectul include și activități educaționale și campanii de conștientizare, prin care elevii și profesorii descoperă importanța utilizării responsabile a resurselor naturale și impactul schimbărilor climatice. 

” Elevii se mobilizat cu entuziasm în toate acțiunile verzi, implicându-se activ în fiecare etapă, de la planificarea și implementarea, până la activitățile de promovare și conștientizare a responsabilității față de mediu în rândul colegilor și comunității.”, spune coordonatorul proiectului, Mihail Ursu.

RECICLAREA ȘI ECONOMIA CIRCULARĂ – LECȚII APLICATE

În unele regiuni ale țării, elevii învață cum să ofere o a doua viață materialelor. 

La Centrul de Excelență în Construcții, cu sprijinul unui buget de 32.000 de lei, tinerii, ghidați de Elena Nicolaev, coordonatoarea proiectului, vor participa la un concurs de proiectare și asamblare a tomberoanelor pentru colectarea selectivă a deșeurilor.

„Elevii vor realiza schițele tehnice, vor selecta furnizorii și vor achiziționa materiale ecologice, se vor implica în procesul de asamblare, vopsire și inscripționare a tomberoanelor, dar și în elaborarea și distribuirea materialelor informative despre reciclare”, explică Elena Nicolaev.

În nordul țării, la Țaul, spațiul Centrului de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole s-a transformat într-un veritabil laborator verde, unde învățarea se combină cu acțiunea. Cu ajutorul echipamentelor pentru colectarea și reutilizarea deșeurilor organice, elevii și profesorii au reușit creeze un model de bune practici în gestionarea responsabilă a resurselor. Prin activități demonstrative și acțiuni de informare, aceștia au implicat activ comunitatea locală din Țaul în procesul de colectare, compostare și transformare a resturilor vegetale în fertilizant natural, contribuind la reducerea poluării și la promovarea unei agriculturi sustenabile. „Scopul acestui proiect, pentru care am obținut 59100 de lei în cadrul concursului EcoImpact, nu este doar să adunăm deșeurile, ci să schimbăm obiceiurile”, explică Ludmila Iurcișin, coordonatoarea proiectului.

Activități similare au loc și la Școala Profesională din Bubuieci, unde o platformă de compost, creată cu un buget de 60.000 de lei, transformă deșeurile menajere în fertilizant pentru sera instituției. Aici explicațiile profesorilor sunt completate de demonstrații practice: elevii monitorizează temperatura, mărunțesc resturile și măsoară rezultatele. „Când vezi cum ceva aparent inutil se transformă în resursă, înveți să privești altfel tot ce te înconjoară”, spune Zinaida Sajin, coordonatoarea proiectului.

ANTREPRENORIAT ȘI INOVAȚIE VERDE

La Căușeni, elevii Școlii Profesionale au îmbinat creativ educația  ecologică șispiritul antreprenorial, organizând târgul Tinerilor Creatori, unde  au fost prezentate jucării, suveniruri și brelocuri din lemn , confecționate manual. 

Liliana Ciobanu, coordonatoarea proiectului, precizează că „evenimentul este organizat de întreprinderea socială studențească Tinerii Creatori, iar fondurile obținute sunt direcționate către dezvoltarea și extinderea activităților întreprinderii.”

Înființarea întreprinderii sociale studențești este rezultatul unui effort comun al mai multor parteneri, printre care asociația EcoVisio, alte cinci instituții de învățământ profesional tehnic  și un liceu din Moldova. Cele șase instituții,  își dezvoltă propriile direcții de afaceri, oferinf elevilor oportunități reale de a învăța și de a contribui la economia locală

De exemplu, la Colegiul Tehnic Agricol din Soroca, elevii proiectează și produc obiecte din metal, cu un accent special pe soluții ecologice și reutilizarea materialelor. Produsele din metal confecționate de elevii de la Școala Profesională din Ungheni au ajuns să fie exportate în Italia și Germania, iar elevii de la Centrul de Excelență din Țaul confecționează pungi de hârtie personalizate și promovează un stil de viață sustenabil prin reducerea utilizării plasticului. Prin aceste inițiative, rețeaua de întreprinderi sociale studențești contribuie la formarea competențelor verzi și antreprenoriale ale tinerilor, oferindu-le experiențe practice valoroase și o perspectivă reală asupra economiei durabile.

În același spirit, Centrul de Excelență în Economie și Finanțe  a transformat tranziția verde într-un program educațional complet, care le oferă elevilor nu doar cunoștințe teoretice, ci și competențe practice pentru viitorul economiei durabile. Cu două proiecte, în valoare totală de peste 70.000 de lei, instituția demonstrează că educația modernă se bazează pe inovație, responsabilitate și implicare civică. „Unul dintre proiecte, Go EcoFriendly, a generat un nou curriculum, ”Economia circulară”, ce include cinci lecții interactive disponibile pe platforma Livresq”, explică Angela Botezatu, coordonatoarea proiectului. În paralel, instituția a amenajat o parcare pentru biciclete,  a iluminat campusul cu becuri LED alimentate de mici panouri fotovoltaice și va instala sortiboxuri pentru colectarea separată și reciclarea deșeurilor . „Este important ca elevii să înțeleagă impactul propriilor alegeri și să devină promotori ai schimbării ecologice în comunitățile lor”, adaugă Cezara Fetescu, coordonatoarea proiectului VET4Green..

Tot despre responsabilitate discută și elevii Colegiului „Alexei Mateevici”, care pregătesc conferința „Apă curată, fără plastic”. În cadrul evenimentului, elevii vor susține prezentări individuale. Activitatea va include, de asemenea, un atelier de dezbatere și o evaluare finală a participanților. De asemenea, se preconizează o vizită la o întreprindere de reciclare, oferindu-le elevilor o experiență practică despre protecția mediului și reducerea poluării cu plastic.

„Primii trei câștigători din cadrul conferinței vor fi premiați”, spune Corina Dima, coordonatoarea proiectului.

INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL TEHNIC  MODELEAZĂ TRANZIȚIA VERDE

Tranziția către o economie verde nu este doar un concept, ci un stil de viață. Prin inițiativele din cadrul EcoImpact se promovează o cultură ecologică durabilă, concretizată în acțiuni practice: reducerea și reutilizarea deșeurilor, eficientizarea consumului de energie, dezvoltarea antreprenoriatului verde și consolidarea competențelor necesare unei economii sustenabile. Elevii și profesorii, împreună cu actorii locali, contribuie activ la transformarea școlii și a comunității într-un model de responsabilitate și inovație ecologică afirmă Vera Chilari, coordonatoare națională de proiect, Organizația Internațională a Muncii. 

Concursul național „EcoImpact cu instituțiile de învățământ profesional tehnic” a fost organizat și este susținut în cadrul proiectului Organizației Internaționale a Muncii „Competențe pentru tranziția verde și dezvoltarea durabilă a Moldovei”, finanțat de Agenția Austriacă pentru Dezvoltare, cu fonduri ale Cooperării Austriece pentru Dezvoltare și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: