Татьяна Султанова, NewsMaker

Lovitură asupra businessului. Coronavirusul a trimis în knock-out afacerile moldovenești. Ce va urma?

Afacerile din Moldova sunt în panică din cauza măsurilor de carantină impuse de autorități în contextul pandemiei de coronavirus. Deși guvernul a anunțat despre susținerea pe care o va acorda mediului de afaceri, antreprenorii nu știu ce să facă acum și ce va urma. Mulți sunt în prag de faliment, chiar dacă restricțiile în activitatea lor au fost impuse de mai puțin de o săptămână. Pe de altă parte, experții susțin că aceasta este prima reacție la situația dată și, treptat, businessul va începe să caute o soluție pentru a se reorienta, pentru a mobiliza resursele și pentru a depăși crizei. „Cu siguranță, mediul de afaceri din Moldova nu va mai fi ca odinioară”, susține Tatiana Lariușina, doctor în economie.

Ce afaceri au fost afectate cel mai mult?

* Toate localurile de alimentație publică

Potrivit afirmațiilor directorului Asociației Naționale a restaurantelor și localurilor de agrement MĂR, Aneta Zasavițchi, pierderile companiilor ajung deja la sute de mii de lei.

E mai simplu pentru cei care s-au ocupat de livrări și acum continuă să facă acest lucru. Însă veniturile lor s-au redus cu 80%. Zasavițchi a spus că scăderea veniturilor este cauzată de faptul că oamenii lucrează de acasă, nu comandă mâncare la oficiu, iar mulți au început să gătească singuri. Ea a mai spus că localurile de alimentație publică speră că săptămâna viitoare, volumul comenzilor va crește, când oamenii se vor sătura să mai gătească și vor dori diversificare în mâncare.

Zasavițchi a menționat că majoritatea angajaților HoReCa au fost trimiși în concediu pe cont propriu. Înainte de aceasta, mulți angajatori au plătit colaboratorilor lor în avans un anumit ajutor material. „Însă mulți s-au gândit că localurile de alimentație publică vor fi închise pentru maximum două săptămâni și nu până la 15 mai. De aceea deocamdată nimeni nu știe ce să facă mai departe în privința personalului”, a subliniat șefa asociației de profil.

Directorul unui bar din capitală, care a dorit să nu-i dezvăluim identitatea, ne-a povestit că au fost nevoiți să „înghețe” restaurantele, să distribuie angajaților ori să arunce tone de produse. Chelnerii, bucătarii, spălătorii de vase au fost trimiși în concediu din cont propriu.

* Hotelurile, hostelurile și proprietarii apartamentelor pe care le dau în arendă cetățenilor străini

În prezent, toate hotelurile din Moldova sunt practic pustii. În ajun, Radisson Blue Chișinău. Jolly Alon, Regency, Marriott Chișinău și-au publicat anunțul despre închidere pe paginile lor de Facebook, s-au închis și alte hoteluri.

Bloggerul Pavel Zingan a scris că în hotelul Berd rămâne o clientă care nu a reușit să se întoarcă în Franța până la închiderea hotarelor. În hotel lucrează un număr minim de angajați, inclusiv bucătarul, care gătește paste proaspete pentru livrarea la domiciliu.

Proprietarul câtorva apartamente de lux, Simion Sebastianov, a comunicat pentru NM că trei apartamente pe care, de obicei, el le da în arendă străinilor care vin în Moldova pe câteva luni, pentru serviciu, sunt pustii.

„Da, eu nu mor de foame, însă am fost nevoit să amân lucrările de reparație în una dintre aceste locuințe, iar creditul pe care l-am luat mai devreme pentru reparația altui apartament va fi mai greu de rambursat”, a spus el.

* Agențiile de turism și companiile care vând bilete

Din cauza închiderii frontierelor și a anulării circulației transporturilor, activitatea agențiilor de turism și-a pierdut sensul. Toate acestea sunt în pauză tehnică.

Natalia Egorov, directorul „Nalitur”, a menționat că agenția se confruntă cu probleme care au apărut încă în primele zile ale lunii martie, când au început să fie anulate cursele aeriene. „Dacă însă companiile aeriene au găsit o soluție și au garantat clienților lor posibilitatea de a schimba biletul în decurs de doi ani pentru alte date, operatorii hotelurilor încă așteaptă și nu returnează plățile făcute în avans”, a precizat șefa agenției.

Ea a spus că doar în direcția spre Bulgaria are înghețate peste 5 mii de euro. „Noi sperăm că banii fie îi vor returna, fie vor permite să fie schimbată data vacanței, pentru că oricum, mulți clienți planifică să se odihnească, însă deocamdată nu e clar, ce va urma”, a remarcat ea.

Potrivit afirmațiilor ei, în prezent, pe piața turistică e un haos total. „Suferă cei care arendează oficii, care au plătit cu sute de mii rezervarea, cei care au organizat tururi pentru elevi”, a spus Egorova. Ea consideră că fiecare a doua agenție de turism se va închide, pentru că este o criză prea mare.

„Cu toate acestea, nimeni nu ne-a scutit de impozite și rapoarte. Contabilul mă întreabă dacă își va primi salariul luna viitoare, dar ce voi putea să-i ofer dacă nu sunt niciun fel de venituri, dar se mai acumulează și pierderile”, a mai spus directorul agenției.
Ea susține că multe companii au mizat pe sezonul de primăvară-vară, pentru că sezonul de iarnă a fost foarte slab, comenzile vacanțelor s-au redus cu 30%, dar s-a întâmplat cu totul altceva: companiile au trecut dintr-o criză în alta nouă, mult mai profundă.

* Întreprinderile de confecții, mai ales cele care activează în regim de lohn

Multe fabrici de confecții din Moldova s-au confruntat cu un deficit grav de mijloace financiare. „Din luna martie, comenzile în industria textilă s-au redus cu 35-60%, în special pentru producerea mărfurilor destinate piețelor angro din România, Italia, Spania și Franța. La multe fabrici se atestă întârzieri de livrări. Din această cauză, s-au micșorat foarte mult volumele de producție, iar productivitatea a scăzut deja cel puțin cu 15-30%”, se spune într-un apel al Asociației Patronale a Industriei Ușoare către guvern.

Cei din asociație sunt siguri că dacă și se va întâmpla că peste o lună sau două, angajatorii vor putea reveni la regimul normal de lucru, întreprinderile autohtone mici, start-up-urile, designerii din Moldova, întreprinderile producătoare care lucrează pentru brandul „Fabricat în Moldova” ar putea să falimenteze, deoarece nu vor putea achita salarii, impozite și plata de arendă pentru magazine. La fel, ele se așteaptă la o cădere drastică a vânzărilor, deoarece colecțiile de primăvară au fost cusute într-un volum mult mai mic, au fost întârzieri ale livrărilor de țesături și accesorii (mai ales din China și Italia), iar din cauza închiderii hotarelor, fabricile nu pot executa în termen contractele de producere.

Asociația prognozează pentru perioada mai-iunie un exces de stocuri în depozite, incapacitatea de plată și falimentarea companiilor.

Cum funcționează businessul în alte domenii

În afară de domeniile care au fost menționate, suferă și vânzătorii de îmbrăcăminte și încălțăminte, de produse chimice de uz casnic, service-urile auto, companiile care se ocupă de arendarea bicicletelor și automobilelor în parcuri, cabinetele stomatologice, agențiile organizatoare de evenimente ș.a. La multe companii – agenții de publicitate, companii de logistică, agenții imobiliare – s-a redus brusc volumul de muncă.

O parte a businessului a trecut la munca la distanță, însă productivitatea muncii, potrivit estimărilor asociațiilor de business, s-a redus cu cel puțin 30-40%. Rămâne o problemă și achitarea salariilor pentru angajații care sunt nevoiți să nu lucreze din cauza situațiilor de forță majoră. Legislația muncii din Moldova este destul de aspră și nu lasă businessului manevre pentru a reduce povara la achitarea salariilor. În plus, acum și aspectul depinde de aceasta – este imposibil să lași oamenii fără niciun venit.

Se pare că nici retailerii nu sunt într-o situație de invidiat. Proprietarul unei rețele de retail a menționat pentru NM că în ultimul timp, sunt mai puțini cumpărători, deși încasările au crescut, pentru că oamenii cumpără mai mult. „Însă nu putem afirma că acesta este un avantaj, pentru că rețelele câștigă, de obicei, din produse mult mai scumpe, adăugând că în prezent, cea mai mare parte a cumpărăturilor revine anume acestor grupuri. Cumpărăturile mai scumpe sunt amânate.

Potrivit afirmațiilor unei surse NM, în acest caz, retailerii dimpotrivă, nu sunt interesați de situația tensionată care s-a creat pe piață și de speculațiile provocate de deficitul de mărfuri.

Care sunt cerințele businessului

1. Să fie micșorat impozitul pe venit.

2. Să fie creat un fond de stat special, să fie oferit acces la asistența financiară externă.

3. Scutirea de plata tuturor impozitelor ce țin de achitarea concediilor pentru angajați în decurs de trei luni ori amânarea plății impozitelor pentru salariile achitate pe perioada de carantină.

4. Îndemnizația pentru unul dintre părinți, care trebuie să rămână acasă cu copiii în perioada carantinei, trebuie să fie de maximum 75% din salariul tarifar, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu pe economie.

5. Să se ofere posibilitatea de a amâna impozitul pe venit pe cel puțin 60 de zile din data declarării ori reeșalonarea plăților.

6. Să se ofere un răgaz de până la 60 de zile persoanelor juridice care au fost afectate de criză, pentru achitarea dobânzii la creditele bancare.

7. Furnizorii de apă, gaze, operatorii de telefonie mobilă și internet să fie obligați să permită prelungirea termenului de plată pentru serviciile lor pe o perioadă mai îndelungată, dacă vânzările clientului (persoană juridică) s-au redus.

8. Să fie oferite înlesniri fiscale companiilor care nu-și vor concedia angajații și care nu vor putea achita taxele de stat și impozitele care trebuie să fie calculate pentru această perioadă, fără a lua în calcul dobânzile și amenzile.

9. Să fie acordate împrumuturi întreprinderilor care vor livra mărfuri fără adaos comercial către companiile care se confruntă cu dificultăți din cauza forței majore.

10. Să fie prelungit până la sfârșitul lunii aprilie termenele de prezentare a rapoartelor despre venituri și bilanțurile.

De menționat că majoritatea oamenilor de afaceri sunt critică măsurile de carantină impuse de autorități, considerând că astfel de măsuri restrictive ar trebui aplicate și față de funcționari. „Să fie trimiși 80% din funcționari în concediu pe cont propriu, să vadă ei ce înseamnă să trăiești fără bani”, scriu antreprenorii în rețelele sociale.

Ce soluții mai propune businessul

Compania Simpals a propus reprezentanților businessului mic și mijlociu să deschidă gratuit pentru ei magazine online, cu posibilitatea plăților online.

Totodată, unii antreprenori și-au manifestat nedumerirea față de faptul că statul forțează companiile să treacă la comerțul online, ocupându-se de livrarea prin curier, în timp ce el nu poate să asigure la nivel de stat o activitate normală a poștașilor și să organizeze livrarea prin curier.

Organizațiile de microcreditare, la fel ca și multe bănci, au decis să ofere în această perioadă înlesniri pentru afaceri. Antreprenorii au fost scutiți pe o perioadă de trei luni de plata dobânzii la credite. Până la mijlocul lunii iunie, ei nu vor fi penalizați pentru întârzierea plăților.

În unele grupuri din rețelele sociale, antreprenorii își propun să facă schimb de servicii sau își propun propriile servicii în mod gratuit – consultanță, design, marketing etc.

Ce măsuri a întreprins guvernul

De la 1 mai, va reduce TVA de la 20% până la 15% pentru localurile de alimentație publică (HoReCa), care au fost cel mai mult afectate din cauza măsurilor de carantină impuse în contextul pericolului de răspândire a coronavirusului.

O altă înlesnire pentru întreprinzători ține de posibilitatea de a prezenta rapoartele pe primul trimestru al anului 2020 până la 25 iunie.

La fel, autoritățile au permis depunerea declarației pe venit pentru anul 2019 și achitarea impozitului pe venit până la 25 aprilie. Însă nu tuturor – doar antreprenorilor individuali, gospodăriilor țărănești, neplătitorilor de TVA, companiilor care au mai puțin de trei angajați, precum și companiilor care plătesc impozit pe profit.

Totodată, inspectorii fiscali nu vor aplica amenzi pentru prezentarea cu întârziere a rapoartelor în perioada stării de urgență. De asemenea, până la 1 iunie, nu vor fi organizate controale în companii. Pentru această perioadă au fost anulate și vizitele fiscale.
Deocamdată, a fost anulată obligațiunea companiilor de a organiza auditul.

Statul va încuraja băncile să crediteze businessul cu dobândă mică și să reeșaloneze plățile pentru creditele accesate deja. De asemenea, va folosi resursele de creditare ale instituțiilor financiare internaționale pentru susținerea financiară a businessului.
Iar de la 20 martie, Serviciul Fiscal va consulta, în regim non stop, businessul despre activitatea în perioada stării de urgență, la numărul de telefon 080001525.

Anterior, Aneta Zasavițchi, directorul Asociației Naționale a restaurantelor și localurilor de agrement MĂR, a menționat pentru NM că autoritățile și-au asumat angajamentul de a introduce modificări în legislația care determină forțele majore în obligațiunile contractuale. În prezent, această prevedere este neclară și nu permite, de exemplu, restaurantelor și cafenelelor să nu plătească plata pentru arendă în condițiile în care ele sunt nevoite să nu funcționeze.
Ce va urma

Tatiana Lariușina, doctor în economie, consideră că în situația creată, modelul de afaceri din Moldova, dar și din lume ar putea să se schimbe totalmente. „Trecerea la comerțul online, renunțarea la multe servicii, reorientarea – toate acestea sunt realitatea care ne așteaptă în viitorul apropiat”, presupune Lariușina. Potrivit ei, important e să se acorde susținere maximă companiilor care desfășoară activități independente și mici, care au posibilități de manevrare limitate. La fel, ea presupune că panica inițială va dispărea și afacerile, ca întotdeauna, vor începe să caute soluții pentru a depăși criza.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Smartphone-ul pliabil Samsung Galaxy Fold7 – o tabletă în buzunarul tău

Samsung Galaxy Fold7 este noua generație a flagshipului pliabil. De data aceasta, Samsung a mers și mai departe: telefonul combină un design premium, o carcasă record de subțire, camere performante și funcționalități extinse de inteligență artificială. Și toate acestea – cu un ecran pliabil aproape de dimensiunea unei tablete. Redacția NM a testat dispozitivul și își împărtășește impresiile.

Design: telefon cu ecran de tabletă

Galaxy Fold7 este noul flagship Samsung din seria Fold. Pentru cei care nu sunt încă familiarizați cu Fold: este un smartphone care se pliază pe partea verticală a dispozitivului. Ecranul său principal flexibil este în interior, iar pe partea exterioară există un alt ecran de tip „copertă”. Mai simplu spus, la prima vedere este un smartphone obișnuit, dar odată deschis seamănă mai degrabă cu o tabletă completă cu ecran flexibil.

În cazul Galaxy Fold7, telefonul pliabil a devenit pentru prima dată atât de subțire. Desfăcut are o grosime de doar 4,2 mm, iar pliat – 8,9 mm. Telefonul este ușor pentru clasa lui – puțin peste 200 g. Calitatea premium se simte imediat: materiale din sticlă, metal, balama solidă.

Desfăcut – primești o tabletă destul de mare, pliat – un smartphone obișnuit care încape ușor în buzunarul de la blugi sau de la geacă.

Ecranul exterior: control complet

Noul telefon nu trebuie neapărat deschis pentru a accesa funcționalitățile de bază. În modul pliat, Galaxy Fold7 permite utilizarea completă a ecranului exterior: telefonul este echipat cu un Dynamic AMOLED 2X de 6,5″. Este un ecran modern, cu contrast ridicat, de nivel premium. Fără compromisuri la calitate.

Ecranul acoperă practic întreaga suprafață a smartphone-ului, iar raportul de aspect este de 21:9. Din punct de vedere al funcționalității, ecranul exterior nu cedează deloc celui interior. Permite apeluri și răspunsuri la apeluri, navigarea în feedurile de social media, scrierea de SMS-uri sau conversații pe mesagerie, fotografiere și filmare. La nevoie, în orice moment poți deschide telefonul și continua lucrul pe ecranul principal.

De pe acest ecran se poate citi chiar și la soare puternic, dar există și un mod de protecție a vederii pentru lumină slabă.

Ecran principal flexibil: totul pentru multitasking

Deschizând Galaxy Fold7, se dezvăluie ecranul principal: cel mai mare dintre toate smartphone-urile Galaxy – Dynamic AMOLED 2X de 8″. Dimensiunea lui este comparabilă cu cea a tabletelor. Matricea modernă oferă un contrast extrem de ridicat, ceea ce face telefonul ideal atât pentru conținut, cât și pentru lucru.

Tehnologia Vision Booster și luminozitatea maximă de 2600 nits permit utilizarea confortabilă a ecranului chiar și sub lumina directă a soarelui.

Pe ecranul principal este comod să citești cărți și articole, să urmărești videoclipuri la rezoluție înaltă. Va fi mai ales pe placul amatorilor de jocuri pentru ecrane mari – curse sau simulatoare cu grafică de calitate.

Pe lângă divertisment, ecranul pliabil este util și pentru muncă: vizualizarea documentelor și a tabelelor, crearea și verificarea prezentărilor, analiza graficelor.

Un aspect important: Galaxy Fold7 permite utilizarea mai multor aplicații simultan pe același ecran. De exemplu, poți edita un document și în același timp să urmărești ce se întâmplă în messengerul de serviciu.

Cinci camere: scenarii flexibile de filmare

Acum despre camere. Noul Galaxy Fold7 are trei camere principale și două frontale (una pe ecranul principal, cealaltă pe cel exterior).

Pentru prima dată, un smartphone pliabil a fost dotat cu o cameră de nivelul S25 Ultra. Este vorba despre o cameră wide de 200 MP, care surprinde de patru ori mai multe detalii și dispune de zoom 4x. Celelalte două camere principale sunt un teleobiectiv și un ultra-wide. Această combinație acoperă toate necesitățile chiar și pentru cei mai pretențioși utilizatori: peisaje largi, detalii apropiate la concerte sau în călătorii.

Merită menționată camera selfie de 10 MP de pe ecranul principal, cu unghi de 100°. Datorită ei, în modul desfăcut telefonul permite realizarea unor selfie-uri de grup excelente: unghiul este cu 25% mai larg decât cel obișnuit.

Fotografiile și videoclipurile ies clare și luminoase chiar și în condiții de iluminare redusă. În modul de noapte, sistemul inteligent de detectare a mișcării separă obiectele în mișcare de fundalul static pentru a reduce zgomotul (Analysis Noise Removal). Iar HDR pe 10 biți oferă de patru ori mai multă profunzime a culorilor decât HDR pe 8 biți. În plus, procesorul ProVisual Engine de nouă generație de la Samsung procesează imaginile mai rapid. Rezultatul: culori mai intense, contrast profund și detalii realiste, indiferent de momentul zilei. Telefonul permite și filmări detaliate în slow motion.

Un capitol aparte îl constituie editorul foto-video cu inteligență artificială. Datorită noilor funcții, utilizatorul poate edita fotografii sau videoclipuri fără să aibă nevoie de cunoștințe aprofundate în programe specializate. Poți șterge obiecte nedorite dintr-o poză, elimina fundalul sau, dimpotrivă, adăuga elemente decorative noi – fără a instala zeci de aplicații terțe.

La editarea video, zgomotele inutile pot fi eliminate cu ajutorul instrumentelor AI integrate în Galaxy AI.

Și mai multe instrumente AI

Ca toate flagshipurile, Galaxy Fold7 este echipat cu o serie de funcții AI. De exemplu, Gemini Live permite introducerea sau dictarea ușoară a întrebărilor și primirea răspunsurilor fără a schimba aplicațiile. Iar prin acces la ecran sau la cameră, îi poți arăta direct lui Gemini ceea ce vezi, apoi să întrebi ceva legat de asta și să primești un răspuns instantaneu.

O altă funcție AI interesantă de la Samsung este Now Brief. Aceasta oferă rezumate personalizate ale știrilor, actualizate pe parcursul zilei, pentru a te ajuta să rămâi informat. Cu un singur click, obții o selecție făcută special pentru tine: vreme, știri, videoclipuri recomandate și altele.

La achiziționarea Galaxy Fold7, primești acces extins la Google AI Pro și 2 TB spațiu de stocare în cloud gratuit timp de 6 luni.

Galaxy Fold7 este disponibil în următoarele culori: albastru-argintiu, negru intens, gri-argintiu.

Prețurile și modelele pot fi găsite la partenerii oficiali Samsung.
Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul oficial.

Material sponsorizat

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: