Mai mulți psihologi, indignați de un „curs de mentorat” de €10 000: „Cât de josnic trebuie să fii ca să profiți de oameni”

Mai mulți psihologi din Republica Moldova au venit cu critici la adresa Lorinei Buga, fondatoarea Academiei de Psihosomatică din Chișinău, după ce a anunțat organizarea unui „curs de mentorat” care vizează dezvoltarea personală și profesională și costă de 10 000 de euro. Specialiștii menționează că Buga „folosește disperarea oamenilor” și nu poate să le ofere vreo soluție la problemele lor, iar cursul său este, de fapt, „marketing bine ambalat”.

Recent, Lorina Buga a anunțat într-un mesaj pe rețelele de socializare că, în iulie, va organiza un „curs de mentorat” de 3 luni, care vizează dezvoltarea personală și profesională. Aceasta a menționat că numărul de persoane care pot participa este limitat, fiind disponibile doar 6 locuri, iar cursurile costă 10 000 de euro.

Te avertizez: vei râde, vei plânge, vei vrea să renunți, să țipi sau să mă iubești (sau poate să mă urăști). Dar la final, vei fi alt om – liber, curajos și cu o viziune clară asupra vieții”, se arată în mesaj.

Cursurile propuse de Buga au generat critici în mediul online, din partea mai multor psihologi din Republica Moldova.

Cristina Drăgan a sugerat că acestea sunt o formă de exploatare a oamenilor vulnerabili.

Vrei sa înveți cum să îmbraci abuzul psihologic în hainele vindecării (să omori oameni cu zile pe șleau vorbind)? Vino la mentorat la mine. Te învăț cum să spui oamenilor bolnavi de cancer că boala nu-i a lor, ci este a unui strămoș. Te învăț cum să te folosești de disperarea oamenilor, pentru că disperarea vinde cel mai bine.

Multe pot eu să te învăț. Pentru că am o personalitate narcisică cu ceva elemente de psihopatie și grandomanie, iar asta vă atrage așa de mult, pe voi cei vulnerabili. Întruchipez toate fanteziile minții tale confuze, iar asta îți oferă iluzia clarității și puterii”, a menționat ea.

Cu un mesaj asemănător a venit și Cătălina Molodoi. „”Oare există nebuni care cred?” – e primul gând care-ți vine. Dar nu, nu sunt nebuni. Sunt oameni care se agață de o speranță, oameni care duc o luptă dură pentru viață. Nebunia e, de fapt, ce fac unii „colegi”. Indivizi cu diplome de psihologi, dar cu o cruzime și o perversitate greu de înțeles. (…) Cât de narcisist și de josnic trebuie să fii ca să profiți de oameni în cele mai grele momente ale vieții lor – să-i atragi într-un sistem de marketing bine ambalat, în care tu ești „salvatorul””, a spus aceasta.

Iar Alexandra Roșca a scris: „Mai strașnic când prostul are și acte în regulă. Și nici legea psihologului nu mai ajută. Trist”.

NM a solicitat un comentariu de la Lorina Buga referitor la criticile colegilor săi, însă, deocamdată, un am primit un răspuns.

Lorina Buga susține că are studii în economie făcute în R. Moldova și studii de masterat în psihologie la o universitate din Paris. A făcut și școala de psihosomatică de la Moscova „PSY 2.0″.

Aceasta este fondatoarea Academiei de Psihosomatică din Chișinău. Instituția, care activează în baza unui SRL, nu este autorizată să instruiască specialiști, însă la modul practic nu poate interzice „absolvenților” să ofere ședințe contra plată și să își promoveze serviciile pe internet.

Ca profesie nu există specialiști în psihosomatică, e un domeniu nou care abia se dezvoltă și respectiv nu există un domeniu clar. Noi nu prescriem medicamente, respectiv nu facem parte din domeniul medicinei ca să avem nevoie de licență. Dacă cineva vrea să se numească specialist, eu nu pot răspunde pentru ei, noi oferim doar un certificat de participare, iar fiecare se numește cum vrea. E ca și maseurul, de exemplu. Poate fi bun și fără a avea studii superioare„, a declarat anterior Buga, într-un interviu pentru Moldova.org.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: