sputnik.md

Moldova ar putea rămâne anul acesta fără banii de la FMI. De ce tac autoritățile

Șansele că până la sfârșitul anului, FMI va aproba un nou program de creditare pentru Moldova în valoare de o jumătate de miliard de dolari sunt practic egale cu zero. Până în prezent, autoritățile n-au îndeplinit condițiile asupra cărora insistă FMI și e prea puțin probabil că le va realiza în termenii stabiliți. Experții consideră că din această cauză, Moldova riscă să rămână anul curent cu un deficit bugetar uriaș. Ministerul Finanțelor, Banca Națională și premierul Ion Chicu nu sunt pregătiți să vorbească despre aceasta.

Ședința Consiliului de Directori Executivi al FMI, stabilită pentru sfârșitul lunii septembrie, a fost amânată pe un termen nedeterminat. În cadrul acesteia, conducerea FMI trebuia să soluționeze problema noului program de creditare pentru Moldova, în valoare de 558 milioane de dolari, pe o durată de trei ani.

Anul acesta, autoritățile Moldovei au sperat că vor primi prima tranșă din cele șase planificate – puțin peste 93 milioane de dolari. Acești bani – aproape 1,5 miliarde de lei – sunt incluși în buget.

O sursă care cunoaște situația a comunicat pentru NM că șansele Moldovei de a primi acești bani sunt egale cu zero. Potrivit afirmațiilor acesteia, autoritățile nu au îndeplinit câteva condiții preliminare despre care părțile au convenit în timpul vizitei ultimei misiuni a FMI. „Și până nu vor fi îndeplinite toate condițiile în proporție de 100%, nimeni nu va aproba programul”, a precizat el.

Ce (nu) spun autoritățile despre aceste condiții

Autoritățile Moldovei nu au comunicat oficial, ce condiții trebuie să îndeplinească pentru ca FMI să aprobe programul. Dar la una dintre ședințele guvernului de la începutul lunii septembrie, premierul Ion Chicu a amintit în treacăt despre patru proiecte de lege care trebuie să fie adoptate pentru semnarea acestui program.

Este vorba despre ajustarea bugetului de stat, transmiterea sub supravegherea Băncii Naționale a organizațiilor de microfinanțare nebancare, asigurarea independenței deciziilor BNM și înăsprirea sancțiunilor pentru infracțiunile ce țin de corupție.

Deocamdată, au fost adoptate în lectură finală două dintre aceste proiecte de lege: autoritățile au ajustat bugetul de stat și au transferat instituțiile de microfinanțare sub supravegherea Băncii Naționale.

Deputații au aprobat deocamdată în prima lectură amendamentele la Codul penal, care înăspresc sancțiunile pentru corupție și trafic de influență. Pe site-ul parlamentului, în descrierea proiectului de lege, se menționează că documentul ar fi fost adoptat la 14 septembrie și în lectura a doua. Dar în această zi, ședința parlamentului n-a avut loc.

Proiectul de lege care asigură independența deciziilor Băncii Naționale încă nu a fost discutat în guvern. Porivit proiectului, doar Curtea Supremă de Justiție poate anula ori sista deciziile BNM. Acest proiect de amendamente la Legea cu privire la Banca Națională, Codul penal și Codul administrativ sunt publicate deocamdată doar pe site-ul Ministerului Finanțelor, pentru consultații.

Ce spune opoziția

De notat că în timpul discuțiilor despre proiectul de amendamente la bugetul de stat, care au avut loc în parlament, la 10 septembrie, deputații din opoziție susțineau că este vorba despre șase condiții pe care Moldova trebuie să le îndeplinească pentru aprobarea programului de creditare cu FMI.

Natalia Gavrilița, vicepreședintele Partidului „Acțiune și Solidaritate”, ex-ministrul finanțelor, a menționat pentru NM că alte două condiții se referă la activitatea Băncii Naționale și cerințele de a spori transparența achizițiilor publice. „Banca Națională ar trebui să numească în termeni restrânși vicepreședinții, dar aceștia să fie dintre cei care nu sunt sub influență politică”, a precizat Gavrilița.

La BNM sunt trei locuri vacante de vicepreședinte: în luna mai curent, Cristina Harea a plecat din proprie inițiativă, iar Aureliu Cincilei și Ion Sturza sunt puși sub urmărire în dosarul despre furtul miliardului.

Un interlocutor al NM, care a insistat să-i păstrăm anonimatul, a spus că la Banca Națională se dorește „să fie băgat [președintele comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, Vladimir] Golovatiuc”, ca într-un anumit mod să influențeze deciziile BNM. Dar Golovatiuc a subliniat pentru NM că „el nicidecum nu pretinde la funcția de vicepreședinte al Băncii Naționale și că toate discuțiile despre aceasta sunt doar zvonuri”.

Natalia Gavrilița a subliniat pentru NM că independența Băncii Naționale a fost întotdeauna una dintre priorități pentru FMI, de aceea fondul va monitoriza foarte atent acest lucru.

Gavrilița a adăugat că pentru FMI este importantă și situația din sfera bancară. „Ei sunt îngrijorați de ceea ce se întâmplă la Victoriabank. În opinia FMI, autoritățile nu lucrează pentru a resitui banii furați din cele trei bănci, dar încearcă să-și rezolve problema restituirii mijloacelor din contul investitorilor conștiincioși. Ei trebuie să caute banii furați la beneficiari și nu la noii investitori”, a precizat ex-ministrul.

Ea a adăugat că succesul programului precedent cu FMI, când sectorul bancar a fost curățat de acționari suspecți, nu poate fi neglijat. „Nicidecum nu ar trebui să fie un regres”, a subliniat Gavrilița.

Ea consideră că parlamentul nu va adopta proiectele de lege necesare mai devreme decât sfâșitul lunii noiembrie, iar luând în calcul faptul că Consiliul de Directori Executivi al FMI va avea nevoie de două săptămâni pentru examinarea chestiunii, șansele de aprobare a programului în acest an devin practic egale cu zero.

Solicitați de NM să ne răspundă despre cauzele amânării termenelor de aprobare a noului program cu FMI și despre perspectivele acestuia, Ministerul Finanțelor și Banca Națională nu au răspuns până la momentul publicării acestui articol. Și prim-ministrul Ion Chicu a lăsat fără răspuns solicitarea NM despre condițiile programului de creditare.

Ce cred experții

La fel ca și opoziția, experții estimează șansele Moldovei de a aproba anul acesta programul cu FMI și de a obține bani ca fiind pur teoretice. Expertul economic Victor Ciobanu este sigur că e prea puțin probabil că și după alegerile prezidențiale, condițiile necesare vor fi îndeplinite și că Moldova va rămâne cu o parte considerabilă a deficitului bugetar neacoperită. Anume de aceea, în opinia sa, autoritățile tac și nu abordează acum subiectul finanțării externe.

„Dacă anul acesta FMI nu va aproba programul, înseamnă că țara noastră nu va primi nici asistența financiară din partea UE, nici chiar prima tranșă. Sunt sigur că nici din partea Rusiei nu vom primi creditul. Ne-am ales cu motorina și gata, ajunge. Iar toate aceste mijloace înseamnă minimum 6,5 miliarde de lei care așa și nu vor ajunge în buget”, a menționat Ciobanu.

Veaceslav Ioniță, expert economic IDIS Viitorul, este de aceeași părere. Potrivit afirmațiilor sale, bugetul actual, fie el și modificat, este de neîndeplinit, iar aceasta înseamnă că nu se va face ceea ce era preconizat. „Problema nici măcar nu constă în faptul că nu va fi programul cu FMI, ci că alți parteneri vor vedea că autoritățile nu prea depun eforturi pentru aprobarea acestui program. Și atunci, vor avea dubii, dar oare Moldova are nevoie de susținere?”, a precizat Ioniță.

Conform estimărilor sale, Moldova va primi anul acesta cel mai mic volum de granturi din toată perioada de independență – cel mult 300-400 milioane de lei, comparativ cu cele 2 miliarde planificate inițial. Deși în anul 2014, de exemplu, țara noastră a primit granturi în valoare de 3 miliarde de lei, ceea ce constituia atunci 3% din PIB.

„Dacă nu ar fi fost furtul miliardului, dacă s-ar fi realizat reformele, iar politica nu ar fi subminat businessul, Moldova ar fi putut primi deja anul acesta 6 miliarde de lei și ar fi acoperit astfel o treime din deficitul bugetar. Dar despre toate acestea noi putem vorbi doar în categoriile „dacă și mătincă””, a concluzionat expertul.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Виталий Шмаков / NewsMaker

CEC a decis: 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Câte vor fi în diaspora

Comisia Electorală Centrală (CEC) a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare, precum și a 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Deciziile au fost luate pe 24 august, în cadrul unei ședințe.

CEC a decis organizarea a 12 secții de votare pentru cetățenii cu drept de vot din localitățile din stânga Nistrului, precum și pentru cei domiciliați în municipiul Bender și în comuna Chițcani, satele Cremenciug și Gîsca din raionul Căușeni, aflate provizoriu în afara controlului suveran al autorităților constituționale ale Republicii Moldova.

De asemenea, Comisia a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate. Dintre acestea 4 secții de votare vor fi constituite pentru cetățenii Republicii Moldova aflați pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, Canadei, Regatului Norvegiei, Regatului Suediei, Republicii Finlanda, Republicii Islanda, Japonia, Republica Coreea, Australia și Noua Zeelandă care au ales să utilizeze drept metodă alternativă de vot, votarea prin corespondență.

***

În contextul secțiilor de votare pentru cetățenii din stânga Nistrului, amintim că pe 15 august Tiraspolul a transmis o adresare către Parlamentul Republicii Moldova, solicitând deschiderea a 41 de secții de votare la viitoarele alegeri parlamentare pentru locuitorii din regiunea transnistreană care dețin cetățenie moldovenească.

Vicepreședintele CEC, Pavel Postica, a declarat că vor fi organizate doar 10 secții. Spre comparație, la alegerile prezidențiale din toamna anului 2024 au fost deschise 30 de secții pentru cetățenii de pe malul stâng. Potrivit lui Postica, dacă analizăm prezența medie la ultimele trei scrutine, numărul secțiilor pentru locuitorii din stânga Nistrului nu ar trebui să depășească 10.

Numărul secțiilor de votare și al alegătorilor din stânga Nistrului a început să scadă din 2019. Până atunci, ambele cifre erau în creștere. Astfel, potrivit datelor Promo-Lex, la alegerile parlamentare din 2014 pentru votanții din regiune au fost deschise 26 de secții, iar la cele parlamentare din 2019 – 47. Și numărul alegătorilor a crescut în acești ani: 9 261 în 2014 și 37 257 pe circumscripția națională la alegerile parlamentare din 2019. La alegerile prezidențiale din 2020 au fost deschise 42 de secții, la parlamentarele anticipate din 2021 – 41, iar la prezidențialele din 2024 – 30. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale au votat 26 260 de alegători de pe malul stâng, adică 1,5% din numărul total al celor care au votat în turul al doilea.

Tradițional, alegătorii din stânga Nistrului dau preferință la alegeri forțelor proruse. Astfel, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2024, mai mult de 79% dintre alegătorii din regiune l-au susținut pe candidatul din partea Partidului Socialiștilor, Alexandr Stoianoglo. Pentru actuala președintă, Maia Sandu, au votat puțin peste 20% dintre alegători. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2020, mai mult de 85% dintre locuitorii din regiune care au votat l-au susținut pe liderul socialiștilor, Igor Dodon, în timp ce pe candidata din partea PAS, Sandu, au susținut-o circa 14%.

***

Cu referire la secțiile de votare în diaspora, menționăm că în luna iulie CEC a propus deschiderea a 294 de secții. Totuși, lista prezentată atunci era una preliminară.

Prin comparație, la scrutinul din 2024 au fost deschise 231 de secții în 37 de țări.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: