Imagine simbol

Moldovenii vor putea călători în UE fără să plătească 7 euro, cel puțin până în mai 2025. Lansarea sistemului ETIAS, amânată din nou

Uniunea Europeană a amânat, până în mai 2025, taxa obligatorie de 7 euro pentru un permis de călătorie fără viză, scrie schengenvisum.info, care citează surse din UE. Amânarea le permite deținătorilor de pașapoarte scutiți de viză să continue să călătorească în țările din spațiul Schengen și în Bulgaria, Cipru și România fără autorizație de călătorie online suplimentară.

Sursa citată precizează că întârzierea se datorează problemelor legate de implementarea sistemului de intrare/ieșire (EES) de către terți, ceea ce a făcut imposibilă lansarea ETIAS conform planului inițial. Fără EES, ETIAS nu poate funcționa.

Franța dorea o amânare

Franța a cerut anterior amânarea atât a EES, cât și a EES ETIAS, în vederea Jocurilor Olimpice de la Paris din vara anului 2024. Guvernul francez a indicat că UE ar trebui să întârzie introducerea EES pentru a evita cozile lungi și haosul la punctele de trecere a frontierei și aeroporturile internaționale, deoarece la evenimentul sportiv sunt așteptați mulți vizitatori din afara UE. Conform așteptărilor, în jur de un milion de turiști vor petrece vara în Franța din cauza Jocurilor Olimpice.

Chiar înainte de programarea Jocurilor Olimpice, Franța era îngrijorată de posibilele perioade lungi de așteptare la granița cu Marea Britanie din cauza introducerii EES. Autoritățile franceze au prezis chiar că timpii de așteptare la granița britanică-franceză s-ar putea dubla din cauza începerii EES.

Ce este EES?

Sistemul de intrare/ieșire (EES) este o inițiativă a Uniunii Europene de modernizare a controalelor la frontieră în zona Schengen. Sistemul își propune să înregistreze digital intrarea și ieșirea cetățenilor extracomunitari pe termen scurt în zona Schengen, înlocuind ștampilele tradiționale din pașapoarte cu înregistrări electronice. La fel, sistemul ajută autoritățile să identifice persoanele care stau în zonă mai mult decât este permis și îmbunătățește siguranța generală prin identificarea mai rapidă a riscurilor potențiale.

Het EES poate comunica, de asemenea, cu alte sisteme UE, cum ar fi ETIAS, și are reguli stricte de protecție a datelor pentru a asigura confidențialitatea călătorilor. Sistemul este un răspuns la preocupările legate de securitate, imigrația ilegală și necesitatea unor controale mai eficiente la frontieră.

Ce este ETIAS?

ETIAS înseamnă Sistemul european de informare și autorizare în domeniul călătoriilor. Este un sistem conceput de Uniunea Europeană pentru a crește securitatea în zona Schengen prin verificarea trecutului călătorilor înainte de o călătorie în Europa. Odată pe deplin operaționali, cetățenii țărilor scutite de cerințele de viză din zona Schengen vor trebui să obțină o autorizație ETIAS înainte de a călători într-o țară Schengen.

Procesul de realizare a Autorizarea ETIAS pot fi obținute online. Călătorii trebuie să completeze un formular de cerere și să plătească o taxă de 7 euro. Odată aprobată, autorizația ETIAS este valabilă timp de trei ani sau până la sfârșitul valabilității pașaportului călătorului, oricare dintre acestea survine primul.

Scopul principal al ETIAS este de a îmbunătăți securitatea internă în țările UE, de a reduce imigrația ilegală, de a proteja sănătatea publică și de a reduce procedurile administrative pentru controalele la frontieră.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: