„Multiple riscuri de corupție”. CNA a criticat dur mai multe proiecte ale guvernării
Full Article 4 minutes read

„Multiple riscuri de corupție”. CNA a criticat dur mai multe proiecte ale guvernării

Mai multe proiecte de acte normative de pe agenda Parlamentului și Guvernului au fost supuse expertizei anticorupție. Experții Centrului Național Anticorupție (CNA) susțin că au constatat numeroase riscuri de corupție și abuzuri în textele documentelor. Aceștia au recomandat revizuirea și excluderea normelor cu potențial coruptibil, astfel încât riscurile în acest sens să fie minime.

„CNA are obiecții la calitatea mai multor acte normative de pe agenda Parlamentului și Guvernului. Sunt ambiguități și multiple riscuri de corupție”, au precizat experții.

Printre proiectele expertizate sunt:

  • proiectul de hotărâre de Guvern privind transmiterea unor bunuri de pe str. A. Mateevici din mun. Chișinău, din administrarea Cancelariei de Stat în administrarea Ministerului Culturii;
  • proiectul de lege care împuternicește Curtea de Conturi să facă audit extern la societățile comerciale din domeniul gazelor naturale;
  • proiectul de hotărâre de Guvern cu privire la aprobarea Regulamentului de concurs pentru ocuparea funcției de registrator în domeniul cadastral.

Analizând proiectul de hotărâre de Guvern privind transmiterea unor bunuri de pe str. A. Mateevici din mun. Chișinău, experții au constatat că, în urma aprobării proiectului, Muzeul Național de Literatură „Mihail Kogălniceanu” ar urma să gestioneze patru construcții și un teren. „Textul proiectului vine în contradicție cu datele din Registrul bunurilor imobile și cu prevederile cadrului normativ aferent, iar acest fapt poate conduce la promovarea unor interese private, în detrimentul interesului public”, se arată în declarația CNA.

În acest fel, experții atenționează că promovarea proiectului, în prezenta formulă, ar putea conduce la gestionarea ilegală a proprietății publice – „iar eventualele abuzuri comise ar putea fi „legalizate””.„ Totodată, pierderea proprietății publice a statului asupra imobilelor propuse transmiterii ar fi ireversibilă. Prin urmare, există riscul ca interesele statului să fie grav prejudiciate”, au comunicat reprezentanții CNA.

Obiecții au fost formulate și la proiectul de lege care împuternicește Curtea de Conturi să facă audit extern la societățile comerciale din domeniul gazelor naturale.

„Din start, proiectul stabilește norme ce derogă de la cadrul normativ general, fapt ce ar admite interpretări abuzive. Proiectul de lege creează precondiții ca potențialii subiecți ai auditului să recurgă la acte de corupție pentru a determina funcționarii să-i scutească de audit sau să-i auditeze nejustificat”, au spus experții.

Concomitent, potrivit lor, există riscul ca agenții publici responsabili de audit să nu poată fi atrași la răspundere pentru posibile incidente de integritate sau manifestări de corupție admise, se menționează în raport. În acest fel, CNA recomandă o specificare exhaustivă a subiecților și stabilirea unor criterii clare, potrivit cărora aceștia vor fi calificați pentru a fi supuși auditului de conformitate.

Un alt act, supus expertizei, este proiectul de hotărâre de Guvern cu privire la aprobarea Regulamentului de concurs pentru ocuparea funcției de registrator în domeniul cadastral. În expertiza anticorupție se menționează că cerințele pe care trebuie să le întrunească un candidat fac trimitere la prevederi legale defectuoase, iar acesta este un factor de risc major.

„În textul regulamentului se regăsește expresia „registratorul cadastral trebuie să aibă o reputație ireproșabilă”. În normă, însă, nu sunt specificate ce condiții trebuie să întrunească candidatul pentru această calificare. Astfel, în lipsa unor criterii clare prestabilite, apare riscul ca o persoană să fie desemnată conform propriilor convingeri ale membrilor Comisiei de concurs, se spune în raport”, au declarat reprezentanții CNA.

În acest fel, experții anticorupție au recomandat revizuirea și excluderea normelor cu potențial coruptibil reflectate în raportul de expertiză, astfel încât actul normativ să fie aplicat eficient, iar riscurile de corupție să fie minime.

CNA efectuează expertiză anticorupție începând cu anul 2006.

***

Pe 24 august, Parlamentul a adoptat, în lectură finală, legea cu privire la CNA. Aceasta prevede că directorul instituției va putea fi numit de către Legislativ – prin votare simplă și nu în urma unui concurs. Iar pe 18 noiembrie, Ruslan Flocea a fost demis din funcția de șef al CNA.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: