NM Espresso: cum a ajuns Dodon în trei ani la guvernare, cui a revenit iar Aeroportul Chișinău și despre «fascista» printre «ocupanți»

Aeroportul Chișinău: «marele joc» continuă?

Subiectul principal al zilei a devenit noua schimbare a proprietarilor companiei «Avia Invest», care acum câțiva ani a primit în concesiune Aeroportul Chișinău. Miliardarul elvețian Nathaniel Rothschild a cedat cota sa din compania concesionară a Aeroportului, «Avia Invest», miliardarului rus Andrei Goncearenko, fost top-manager al «Gazprom». Acesta a comunicat deja că intenționează să construiască o nouă pistă de decolare și aterizare și să majoreze fluxul de pasageri până la 5 milioane de persoane anual.

Goncearenko este cunoscut ca proprietar de imobile la Londra, în valoare de 250 de milioane de lire sterline și ca organizator al «Sezoanelor ruse» în Monaco și Coasta de Fildeș. În presa din Federația Rusă, numele său este menționat în contextul neachitării de impozite, mituirii poliției și șantajului. Potrivit informațiilor TV8, în luna iunie curent, Goncearenko a depus dosarul pentru a participa la programul de dobândire a cetățeniei Moldovei prin investiție.

Cei din Partidul DA au declarat că schimbarea concesionarului aeroportului pune în pericol securitatea țării și au cerut convocarea Consiliului Suprem de Securitate și a ședinței extraordinare a parlamentului. La fel, cei de la DA l-au învinuit de cele întâmplate pe președintele Igor Dodon care astfel «va plăti tribut Rusiei».

Iar Partidul PAS a cerut ca Procuratura Generală să inițieze investigația acestei tranzacții, în urma căreia aeroportul a trecut sub administrația lui Goncearenko. PAS și DA mai intenționează să exprime vot de neîncredere guvernului lui Ion Chicu, considerându-l vinovat de încălcarea «intereselor naționale ale Moldovei».

Dodon a declarat că nu a știut nimic despre tranzacția dată și că aceasta nu schimbă nimic — aeroportul rămâne în proprietatea statului, iar autoritățile vor insista asupra anulării acordului de concesionare. La fel, Dodon a anunțat că, potrivit informațiilor sale, «în spatele celor care au obținut controlul asupra aeroportului se află aceeași grupare care, împreună cu Șor, a obținut încă de la început contractul de concesionare».

Cel mai amuzant e faptul că și de această dată, schimbarea proprietarului «Avia Invest» a avut loc în condițiile în care procuratura a blocat activele acestei companii.

Dodon: cum președintele a ajuns la guvernare

La 23 decembrie, s-au împlinit trei ani de președinție a lui Igor Dodon. NM a decis să reamintească, cum dintr-o figură decorativă care cu lejeritate «era deconectată» de la luarea deciziilor Dodon a devenit principalul jucător politic care a luat în mâinile sale toate pârghiile puterii. Și a discutat cu experții, cu ce ar putea veni Dodon la alegerile prezidențiale.

Banii: în ce condiții Rusia va acorda 300 de milioane de dolari

Dodon a spus că în luna ianuarie, guvernul Chicu va discuta la Moscova condițiile creditului de 300 de milioane de dolari din partea Rusiei. La fel, Dodon a menționat că aceste condiții «nu vor fi mai rele» decât cele cu BERD.

Găgăuzia: 25 de ani de autonomie

În Palatul Republicii din capitală, a fost sărbătorită aniversarea a 25-a de la întemeierea Autonomiei Găgăuze. La eveniment au participat președintele Igor Dodon, premierul Ion Chicu, bașcanul Irina Vlah, ambasadorii SUA și Rusiei.

Despre cum în anul 1994 s-a reușit soluționarea conflictului la sudul Moldovei și ce atmosferă domina atunci în Găgăuzia, a comunicat pentru NM Anna Harlamenko, ex-președintele Adunării Populare a Găgăuziei. La începutul anilor 1990, ea a fost reporter militar al unui ziar local. Ea îi însoțea pe numeroșii jurnaliști internaționali care veneau atunci în Găgăuzia.

Chișinău: niciun fel de gherete noi 

Viceprimarul Victor Chironda a declarat că primăria nu va mai elibera autorizații pentru instalarea «gheretelor, tonetelor și a altor drăcării, care sunt acum pe străzile orașului». Potrivit afirmațiilor lui Chironda, în Chișinău vor rămâne doar chioșcurile care vând ziare și cafea.

«Fascistă» între «ocupanți»: cum e să fii «în minoritate» la NM

Stela Untilă, redactorul versiunii în limba română a NM, a scris un editorial despre cum a ajuns la Newsmaker — o redacție vorbitoare de limba rusă, cum s-a simțit «în minoritate» și a înțeles cât de greșite sunt părerile noastre unii despre alții și cum oamenii din aceeași țară continuă să trăiască în lumi diferite.

Și despre ceea ce va fi astăzi, 24 decembrie

  • Consiliul Superior al Magistraturii se va întruni în ședință.
  • Va avea loc ședința Comisiei Electorale Centrale.
  • În cadrul unei conferințe de presă de la guvern se va vorbi despre programul de granturi pentru anul 2020.
  • Va avea loc prezentarea proiectului noului terminal în Aeroportul Chișinău.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ce este important să știi înainte de a cumpăra o mașină din Canada pentru import în Moldova

Cumpărarea unui automobil din Canada este tot mai des luată în calcul de rezidenții Republicii Moldova ca alternativă la piața din SUA. Mașinile din Canada atrag adesea printr-o utilizare mai atentă, o stare tehnică bună și o istorie de service mai ușor de urmărit. Totuși, înainte de a lua decizia de cumpărare, este important să înțelegi particularitățile pieței canadiene și nuanțele importului în condițiile specifice Moldovei.

Prin ce se deosebesc mașinile din Canada de cele din SUA

Deși piețele din Canada și SUA sunt în multe privințe similare, există diferențe care contează la import. În Canada, standardele de întreținere și siguranță pot fi mai stricte, iar modul de exploatare depinde mult de climă și de condițiile rutiere. Multe automobile sunt întreținute regulat, inclusiv în service-uri autorizate, ceea ce poate fi un avantaj la evaluarea stării tehnice.

În același timp, trebuie luat în calcul faptul că unele mașini au fost exploatate în regiuni cu ierni grele și utilizarea frecventă a substanțelor antiderapante. Din acest motiv, verificarea caroseriei, a șasiului și a zonelor expuse la coroziune este esențială înainte de cumpărare.

Verificarea istoricului și a documentelor

Înainte de cumpărare, etapa cheie rămâne verificarea istoricului automobilului. Este important să fie clar dacă au existat accidente majore, restricții juridice sau neconcordanțe în acte. Istoricul de proprietate, înregistrările de service și statutul juridic al mașinii influențează direct atât decizia de cumpărare, cât și procesul ulterior de import.

La fel de important este să știi din timp ce documente însoțesc automobilul la export și ce acte vor fi necesare pentru perfectare în Republica Moldova. Lipsa unor documente sau erori în date pot duce la întârzieri și cheltuieli suplimentare.

Logistica și termenele de livrare

Automobilele din Canada sunt expediate, de regulă, prin porturi mari, urmate de transport maritim către Europa. Termenele de livrare pot diferi față de rutele din SUA și depind de regiunea de achiziție, portul ales și gradul de încărcare al liniilor logistice.

Pentru cumpărător este important să înțeleagă că logistica internă din Canada, transportul maritim și tranzitul ulterior către Republica Moldova influențează atât termenele, cât și o parte semnificativă din buget.

Perfectarea vamală și cheltuielile

După sosirea automobilului în Europa și apoi în Republica Moldova urmează etapa de perfectare vamală. Valoarea plăților depinde de anul de fabricație, capacitatea cilindrică, tipul de combustibil și alte caracteristici tehnice. Pentru automobilele din Canada se aplică aceleași principii generale ca și pentru mașinile din SUA, însă calculele trebuie făcute din timp, pe baza parametrilor concreți ai automobilului.

Înțelegerea structurii plăților vamale ajută la evitarea situațiilor în care costul final depășește semnificativ așteptările inițiale.

De ce este important să înțelegi procesul în ansamblu

Cumpărarea unei mașini din Canada nu este o acțiune singulară, ci un lanț de etape: selecție, verificare, cumpărare, logistică, vamă și livrare în Republica Moldova. Dacă cel puțin una dintre etape nu este controlată, apar riscuri de întârzieri și cheltuieli suplimentare.

De aceea, încă înainte de cumpărare este util să te familiarizezi cu modul în care arată procesul de import și formatul de suport. Un exemplu unde poți obține o imagine generală despre etape și abordare este site-ul WinCars: https://wincars.md/.

Greșeli tipice la cumpărarea unei mașini din Canada

În practică, cumpărătorii se confruntă cel mai des cu următoarele greșeli:

  • cumpărarea automobilului fără o verificare completă a istoricului,
  • subestimarea cheltuielilor de logistică și livrare,
  • lipsa înțelegerii cerințelor de perfectare vamală,
  • orientarea doar după prețul de cumpărare, fără calculul bugetului final,
  • lipsa unui plan clar de acțiuni după sosirea automobilului.

Concluzie

Automobilele din Canada pot fi o opțiune avantajoasă și de calitate pentru import în Republica Moldova, dacă decizia de cumpărare este luată în mod informat. Cunoașterea particularităților pieței canadiene, înțelegerea logisticii și calcularea bugetului din timp ajută la evitarea greșelilor și fac procesul mai previzibil.

Cu cât cumpărătorul înțelege mai bine etapele importului înainte de achiziție, cu atât întregul proces devine mai clar și mai ușor de gestionat.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: